Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn laptop houdt niet van linux  (gelezen 1175 keer)

Offline phrvg

  • Lid
Mijn laptop houdt niet van linux
« Gepost op: 2013/03/20, 23:28:02 »
Omdat ik een beetje ervaring wilde opdoen met linux heb ik geprobeerd ubuntu/xubuntu/lubuntu te installeren op een oude laptop (Dell Latitude C400 met 768MB geheugen en 40GB harde schijf)
Dit is mislukt waarschijnlijk omdat de chipset niet ondersteund wordt.
(zie discussie bij "Installation failed" )

Een suggestie was OpenSUSE. Daarom heb ik versie 12.3 gedownload (vanaf https://sites.google.com/site/computertip/opensuse) , op een DVD gebrand en ben begonnen met de installatie. Het eerste deel liep prima, maar bij Systeem onderzoeken - Zoeken naar geldige linux partities blijft het systeem hangen op 60% (dwz het gaat gewoon niet meer verder; de cursor draait rond, maar is wel te bewegen, het scherm is OK)

Had ik na mijn Ubuntu experimenten eerst een speciale formattering moeten toepassen of is dit ook  een symptoom van hetzelfde probleem als eerder? Of?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn laptop houdt niet van linux
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/20, 23:36:24 »
Je keuze van proefbak was blijkbaar niet al te gelukkig... Geen soepele kennismaking met Linux.  =D

Doe eens een tweefasen-aanpak:
Formatteer eerst de hele harde schijf eens, met behulp van Gparted op de Xubuntu 13.04 Live-DVD (staat onder Systeeminstellingen). Formatteer 'm als FAT32.

Daarna de openSUSE-installatie overdoen. Suus zal dan snel tot de conclusie komen dat-ie zich niet druk hoeft te maken over bestaande Linuxpartities, verwacht ik.... Waarna de installatie vlotjes verdergaat, denk ik.

Re: Mijn laptop houdt niet van linux
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/21, 11:11:55 »
Ik zie dat de Dell C400 een P3 CPU heeft...
Het is jouw feestje, maar misschien is het verstandiger (lees: minder frustrerend) een iets snellere laptop te kopen; voor een paar tientjes heb je al een dual core waar de standaard versie van Ubuntu/Linux Mint of een andere distro prima op werkt. Een P3 vereist een lichte versie van Linux.


VV

Re: Mijn laptop houdt niet van linux
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/21, 11:19:02 »
Ik zie dat de Dell C400 een P3 CPU heeft...
Het is jouw feestje, maar misschien is het verstandiger (lees: minder frustrerend) een iets snellere laptop te kopen; voor een paar tientjes heb je al een dual core waar de standaard versie van Ubuntu/Linux Mint of een andere distro prima op werkt. Een P3 vereist een lichte versie van Linux.


VV


Maar in dit geval gaat het mis door de chipset van het moederbord en niet door de CPU. En met een P3 kun je ruim uit de voeten hoor. Heb hier een oude laptop met een... ja, ik weet niet helemaal wat voor CPU het nu is maar het is wel een stuk ouder dan een P3 en Bodhi Linux draait er heerlijk vloeiend op. Is gewoon bruikbaar voor huis-, tuin- en keukendingen.

Offline phrvg

  • Lid
Re: Mijn laptop houdt niet van linux
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/21, 11:39:48 »
Ik heb gehoorzaam opnieuw geformatteerd en weer geprobeerd en nu krijg ik aan het einde van systeem onderzoeken de boodschap van YAST2:
"Kan de bron niet aanmaken aan de hand van URL.....
Onbekende fout bij het lezen van ......
Gecodeerde reeks bevat een NUL byte..."

Getriggered door een opmerking van vistaus heb ik Bodhi Linux opgehaald en geïnstalleerd. Dat ging opmerkelijk soepel en zonder hangs. Voorlopig ga ik daar mee spelen. Mijn objective was uiteindelijk om iets van Linux te weten te komen en dat kan ook met die versie.

Nogmaals dank aan allen en sluit deze thread maar.


« Laatst bewerkt op: 2013/03/21, 14:21:20 door phrvg »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn laptop houdt niet van linux
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/21, 15:26:54 »
Getriggered door een opmerking van vistaus heb ik Bodhi Linux opgehaald en geïnstalleerd. Dat ging opmerkelijk soepel en zonder hangs. Voorlopig ga ik daar mee spelen. Mijn objective was uiteindelijk om iets van Linux te weten te komen en dat kan ook met die versie.
Mooi dat er toch nog een distro te vinden was, die op dat lastige machientje wil werken!  :)

Het aardige is, dat je de Ubuntu-handleidingen grotendeels ook kunt gebruiken in Bodhi. Want die is namelijk op Ubuntu 12.04 gebaseerd.

Offline phrvg

  • Lid
Re: Mijn laptop houdt niet van linux
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/21, 17:16:51 »
De aanhouder wint! Bodhi Linux draait (tot nog toe) zonder problemen op mijn hardware.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/21, 18:16:37 door phrvg »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn laptop houdt niet van linux
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/21, 18:26:42 »
De aanhouder wint!
Dat is de ware Linuxmentaliteit: niet mauwen, maar doordouwen.  =D

Overigens: bij verreweg de meeste computers, werken de grote Linuxdistributies direct 100 % goed, of er is hooguit een kleine ingreep nodig. Het is maar zelden dat de leden van de Ubuntufamilie (Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Linux Mint) of openSUSE zulke problemen geven. Jouw machientje behoort helaas tot de lastige uitzonderingen.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/21, 18:28:35 door Pjotr »

Re: Mijn laptop houdt niet van linux
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/21, 20:06:13 »
De aanhouder wint! Bodhi Linux draait (tot nog toe) zonder problemen op mijn hardware.

Dat is heel fijn om te horen! :)
Bodhi is voor mij echt de beste distro die er is tezamen met hoofdversie Ubuntu. En inderdaad, Pjotr's handleidingen voor 12.04 kun je gewoon toepassen op Bodhi alleen heb je wel standaard Synaptic i.p.v. het Softwarecentrum maar die kun je nog installeren als je wilt.
En Bodhi krijgt net als 12.04 5 jaar ondersteuning dus je zit de komende paar jaar nog goed :)