Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Glade gui applicatie maken  (gelezen 1140 keer)

seppe

  • Gast
Glade gui applicatie maken
« Gepost op: 2007/11/27, 12:02:43 »
Heb de nederlandse vertaling van Glade tutorial gedownload en nu probeer ik een applicatie te bouwen. Alles gaat goed tot ik mijn werk wil "builden". Volgens de handleiding zou ik het commando moeten vinden ofwel met een button ofwel in het file menu. Deze items schitteren echter door hun afwezigheid. Wat nu?
Ik gebruik Glade 2.0

Glade gui applicatie maken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/27, 12:22:24 »
gebruik anders glade 3.0...er bestaan dan zelfs tooltjes die al een een kleine code schrijven waarna ge alleen nog maar alles hoeft te linken, zoals gladex...of link uw code zelf met de glade file...

of volg eens deze zeer handige tutorials:
http://www.learningpython.com/2006/05/07/creating-a-gui-using-pygtk-and-glade/
http://www.learningpython.com/2006/05/30/building-an-application-with-pygtk-and-glade/

Offline Rulus

  • Lid
Glade gui applicatie maken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/27, 12:27:26 »
Hangt er een beetje vanaf in welke taal je wil schrijven. Voor Python zijn de links van Nunslaughter inderdaad zeer handig, maar GTK en Glade zijn ook met een hele hoop andere talen te gebruiken.

seppe

  • Gast
Glade gui applicatie maken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/27, 13:58:17 »
Heb glade 3 gedownload. Echter bij ./configure blijft hij steken met de melding:  C compiler cannot create executables

Offline Rulus

  • Lid
Glade gui applicatie maken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/27, 14:05:43 »
Als je ons nu vertelt
a) in welke programmeertaal je een applicatie wil maken
b) hoe je glade hebt geïnstalleerd
c) wat nu exact het probleem is
kunnen we je misschien helpen ;)

seppe

  • Gast
Glade gui applicatie maken
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/27, 14:19:04 »
a) wil GTK gebruiken.
b) glade 3 via synaptic pakket beheer gedownload als tarball
c) Na unzippen naar de directory Glade 3.....
gegaan en ./ configure ingetypt. Het programma configure doet wat het moet doen-kijken of alle libs zijn geladen en alle hulpprogjes aanwezig zijn- en breekt dus af met de melding:   C compiler cannot create executables

Glade gui applicatie maken
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/27, 16:43:26 »
glade 3 als tarbal via synaptic?? howla, daar heb ik nog nooit van gehoord...ge vink toch gewoon glade 3 aan om te installeren, dan op toepassen en dan staat ie gewoon bij toepassingen - ontwikkeling...

Offline Rulus

  • Lid
Glade gui applicatie maken
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/27, 16:55:11 »
Citaat van: seppe
a) wil GTK gebruiken.
GTK is geen programmeertaal, maar een grafische toolkit. Die moet je dus gebruiken in een programmeertaal.
Citaat
b) glade 3 via synaptic pakket beheer gedownload als tarball
Zo moet het niet, je moet Glade 3 installeren via Synaptic of middels 'sudo apt-get install glade-3'
Citaat
c) Na unzippen naar de directory Glade 3.....
gegaan en ./ configure ingetypt. Het programma configure doet wat het moet doen-kijken of alle libs zijn geladen en alle hulpprogjes aanwezig zijn- en breekt dus af met de melding:   C compiler cannot create executables
Daar moet je sowieso al niet zijn, hij geeft een foutmeldingen bij de compilatie van Glade. Je moet Glade niet zelf compileren maar de binary instelleren via Synaptic (zie stap 2)

Succes :)

seppe

  • Gast
Glade gui applicatie maken
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/29, 10:22:27 »
Ik heb de tutorials die ge gegeven hebt gedownload evenals glade3.
Na het maken van de GUI interface zegt de tutorial dat er twee files zouden moeten gesaved zijn, nl 'projectnaam.glade' en een tweede 'projectnaam.gladep'.
Van die tweede is geen spoor te verkennen. Ik zie ook nergens dat er een koppeling is met Python. Zit ik op een verkeerd spoor??
Moet ik mischien glade ergens vanuit Python opstarten? Zo ja, hoe dan?

Glade gui applicatie maken
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/29, 11:13:41 »
inderdaad, de tutorial gaat vanuit glade 2 en daar worden er 2 bestanden aangemaakt...maar maakt niet uit, ik heb deze 2 ook gevolgd en ik heb glade 3...

in die tutorials staat ook hoe ge uw python code aanmaakt en link met uw glade file...en er staat ook mooi uitgelegd wat alle stukjes code betekenen etc...

seppe

  • Gast
Glade gui applicatie maken
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/29, 11:37:57 »
OK ik ga het eens verder uitpluizen. Vond de oude versie , met "BUILD"  toch duidelijker. Alleszins toch bedankt.

Glade gui applicatie maken
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/29, 13:57:56 »
ik heb die build optie eens rap bekeken in glade 2, en het enigste wat die doet is vanalles is c of c++ aanmaken...daar zijt ge volgens mij niks mee als ge in python wilt programmeren...

als ge die tutorials even volgt, is het heel duidelijk wat ge moet doen...maak gewoon uw glade file, maak daarna in dezelfde map een bestandje aan met de .py extensie, link naar uw glade file en zet uw code erin...allez, het is eigenlijk poepsimpel uitgelegd...

seppe

  • Gast
Glade gui applicatie maken
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/02, 13:58:35 »
Heb die tutorial gevolgd en alles geprogrameerd. Ben er nu uit.Alles werkt. Eigenlijk stond de oorzaak van mijn probleem op blz.3 , namelijk was ik vergeten de property van het hoofdwindow op "zichtbaar" (visible) te zetten.
Hartelijk bedankt voor de tips. Ik programmeer wel met python maar was nog nooit aan de GUI's met glade 3 geraakt.