Sinds kort ben ik in het bezit van een GPS-systeem, die het kaartlezen tijdens de motorreizen overbodig zou moeten maken. Echter ben ik bij zo'n reis vaak lang onderweg (weken), en heb niet altijd toegang tot een stopcontact. Daarnaast ben ik niet zo happig op het maken van een 12V aansluiting op de motor, gezien ik de accu niet te zwaar wil belasten. Bij het zoeken naar alternatieven ben ik de volgende opties tegen gekomen:
1: Een externe "powerpack", wat vaak gewoon een grote batterij is.
voordeel: Veel vermogen (2200mAh tot 9000mAh), betaalbaar en snel met opladen.
nadeel: Wil zelf wel eens leeg raken, en moet dus ook opgeladen worden.
2: Een externe powerpack met verwisselbare aa-batterijen.
voordeel: Betaalbaar, indien leeg makkelijk bij te vullen met nieuwe batterijen.
nadeel: 2xAA schijnt de stroomsterkte vaak niet aan te kunnen, 4xAA kan niet met alkaline batterijen (4x1.5V=6V, ik heb 5V nodig). Oplaadbare batterijen kan wel (4x1.2V=4.8), echter is een powerpack dan veel handiger.
3: Draagbare zonnecellen, eventueel icm een powerpack.
voordeel: Geen stopcontact nodig, en ik rij vaak in landen met veel zon.
nadeel: Lijkt niet altijd te werken, of heel traag. Ook ben ik dan afhankelijk van de zon, en ik rij vaak overdag.
4: Weer lekker ouderwets kaartlezen. Ik neem ze sowieso mee als backup, maar voor het zoeken van campings e.d. is het vaak niet handig. Daarnaast is het helemaal vervelend in de stromende regen te moeten stoppen, natte handschoenen te moeten uittrekken om dan de kaart langzaam tot papiersoep om te toveren.
Mijn vraag is: Heeft iemand ervaring met 1 van deze opties, en/of heeft iemand tips hoe ik dit het makkelijkst aan kan pakken? De powerpack met aa-batterijen heeft mijn voorkeur, ik zit alleen met het probleem dat alkaline batterijen een te hoog voltage leveren...