Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Installatie KUbuntu hangt bij "Voorbereiden"  (gelezen 1614 keer)

Offline Pluizig

  • Lid
[OPGELOST] Installatie KUbuntu hangt bij "Voorbereiden"
« Gepost op: 2011/01/12, 23:13:47 »
Beste forumleden,

Ik probeer Kubuntu te installeren op een laptop waar Windows7 op staat. Ik heb een bootable USB stick gemaakt en daar versie 10.10 op gezet. De laptop start op van de usb stick en ik kan Kubuntu draaien vanaf de stick.
Als ik probeer te installeren wordt er eerst om de taal gevraagd, dat gaat nog goed maar als ik bij het volgende scherm, zie bijlage snapshot1.png, op "vooruit" klik dan gebeurt er verder niets meer, alleen de cursor veranderd in twee draaiende bolletjes en dat houd hij uren vol.
Als ik op afsluiten druk dan krijg ik de vraag of ik het zeker weet maar geen foutmelding.

Iemand enig idee? Ik heb al wat rondgekeken op het forum en in de tutorials en wikis maar daar kon ik de oplossing niet vinden.

Ik heb ook een bijlage van mijn hardware toegevoegd ik hoop dat die goed over komt want html is geen toegestane extensie ...

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groet,
Erik
« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 23:36:29 door Pluizig »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie KUbuntu hangt bij "Voorbereiden"
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/12, 23:15:41 »
Extensie ijzerwaarlijst veranderen in .txt en dan als bijlage voegen bij je bericht. Wij kunnen die dan binnenhalen en van .txt weer .html maken.  :)

Offline Pluizig

  • Lid
Re: Installatie KUbuntu hangt bij "Voorbereiden"
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/12, 23:20:44 »
Extensie ijzerwaarlijst veranderen in .txt en dan als bijlage voegen bij je bericht. Wij kunnen die dan binnenhalen en van .txt weer .html maken.  :)

Dank voor je snelle reactie, bij deze de bijlage in txt.

Re: Installatie KUbuntu hangt bij "Voorbereiden"
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/12, 23:25:45 »
Welkom op het forum :)

Mogelijk kan je videokaart het niet aan, aangezien het slechts een kloksnelheid van 33 MHz heeft en een ATI Mobility Radeon X700 is ook wat oud. Probeer eens bij het eerste scherm (of je wil installeren of op fouten controleren e.d.) op F6 te drukken, dan Esc en dan het volgende te typen (mogelijk moet je een spatie doen als er niet automatisch een spatie komt):
radeon.modeset=0 nomodeset
En dan Enter en weer de installatie starten. Werkt het nu?

Offline Pluizig

  • Lid
Re: Installatie KUbuntu hangt bij "Voorbereiden"
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/13, 00:20:54 »
Hoi Vistaus,

Dank voor je reactie
Wat bedoel je met die spatie die er al of niet automatisch komt?

F6 doet niets, via de onderste optie (=help) geeft hij bij F6 wel wat opstartopties.

Als ik in het eerste menu op ESC druk dan krijg ik de boot: -prompt
Als ik daar het door jou aangegeven commando intik dan krijg ik de melding: "Could not find kernel image: radeon.modeset=0"
Ik doe vast iets fout?

Toch de installatie nog een keer geprobeerd, als ik hem af breek dan komt er bovenin een melding in de trant van "Could not find multimediasystem ...... (mijn hardware), falling back to .... (iets standaards?)

Ik ben niet erg duidelijk vrees ik, ik hoop dat je er iets me kunt. :-[


Re: Installatie KUbuntu hangt bij "Voorbereiden"
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/13, 14:08:58 »
Probeer het eens zo:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Installatie-CD

Dat zei ik dus al hierboven van dat nomodeset, al voegde ik nog radeon.modeset=0 ervoor toe omdat dat belangrijk is voor het goed opstarten met een ATI-kaart als dat niet op de normale manier gaat ;)

Offline Pluizig

  • Lid
Re: Installatie KUbuntu hangt bij "Voorbereiden"
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/13, 23:38:47 »
Maar ik heb gewoon beeld in de juiste resolutie. Ik heb ook geen paars scherm maar een lichtblauw scherm. (Kubuntu ipv Ubuntu?)

Als ik in het blauwe scherm op TAB druk dan krijg ik de opstartparameters voor het geselecteerde menu-item.  Als ik daarachter "radeon.modeset=0  nomodeset" in tik en vervolgens enter dan start hij inderdaad op zonder displaydriver, totdat hij bij het grafische scherm komt, dan is hij weer in de juiste resolutie. Het beeld blijft in het scherm hangen zoals het plaatje in mijn eerste post. Ik kan dat afbreken door op "Afsluiten" te klikken. Dan kom ik gewoon op de KDE desktop terecht en kan ik gewoon werken.

Ik heb het image ook op cd gebrand, zal morgen eens kijken of dat misschien beter gaat.

Bedankt zover

Offline Pluizig

  • Lid
Re: Installatie KUbuntu hangt bij "Voorbereiden"
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/14, 23:35:09 »
Opstarten en installeren van CD is gelukt!

Even snel wat dingen geprobeerd, geluid werkt o.a. nog niet. Ga eerst even spitten voordat ik jullie weer lastig val.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Re: Installatie KUbuntu hangt bij "Voorbereiden"
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/14, 23:36:54 »
Mooi zo :)

Geluid is vaak op te lossen door linkermuisknop op geluidsicoontje rechtsonderin>>>Mixer>>>PCM aanzetten