Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10  (gelezen 12857 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Gepost op: 2012/10/03, 19:05:49 »
Over twee weken is het weer zover: een nieuwe Ubuntu! Leuk om uit te proberen.  :)

Maar als je nu 12.04 draait, en als die zonder problemen z'n werk doet, dan raad ik aan om *niet* over te stappen op 12.10. Want 12.04 is een LTS-versie, en die zijn nu eenmaal beter dan gewone tussenversies als 12.10.... Veel ervaren Ubuntugebruikers slaan daarom de tussenversies over, althans op hun productiemachines (de "werkpaarden").

Natuurlijk zijn er uitzonderingen denkbaar: soms is het juist wel een goed idee om over te stappen. Lees in elk geval dit stukje eens:
https://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-Een-oudere-LTS-versie-of-een-nieuwere-gewone-versie-
(punt 6, rechterkolom)

Enfin. Alvast veel plezier met 12.10 gewenst, ook al zet je die straks (zoals ik) alleen maar op een "speeldoos" en niet op een productiemachine!  :)

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/03, 20:13:05 »
Goed advies! :)
Al ben ik alvast op 12.10 overgegaan. 12.04 draaide niet zo lekker op mijn laptop i.t.t. 11.10 en 12.10 draait nu wel weer behoorlijk goed op mijn laptop :) En mijn laptop is mijn "werkpaard". Ik ben dus de "uitzondering" =D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/03, 22:17:17 »
Al ik al over wil naar 12.10 dan kan ik dat op het moment alleen op mijn laptop omdat ze nog steeds de bug voor Nvidia kaarten niet opgelost hebben.
Niet dat 12.04 zoveel beter werkt met 2 videokaarten.

Voor de laptop ga ik wel over aangezien daar mijn videokaart voor het eerst juist goed ondersteund word.
12.04 draait wel goed maar 12.10 toch net iets beter.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/04, 09:41:56 »
mijn "speeldoos" (desktop) draait al 12.10 beta, en dat draait op zich prima, zij het niet dat compiz wat kuren vertoont.
mijn werkpaard (laptop) draait nog steeds 12.04 maar ik ben van plan daar 12.10 op te zetten in de herfstvakantie....

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/04, 10:11:13 »
Voor mij is het 5 jaar lang 12.04 , niet omdat mijn ervaring zo groot is, maar eerder om eens te kijken of ik deze installatie (vers 12.04.1) zo lang kan uithouden. Ben echt benieuwd of Canonical die belofte kan waarmaken. Dit met mijn Kubuntu-installatie.

Voor het werk zal het er van afhangen of we met Xubuntu goede resultaten blijven houden. Onze IT-er zou liever naar Debian zelf overstappen later, maar Xubuntu is zo goed bevallen door iedereen dat het mogelijk de volle 3 jaar zal zijn. Daarna tja dat zijn weer evaluaties en vergaderingen eh ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/04, 13:43:03 »
Versie 12.04 is de versie waar ik al mijn (desktop) project-installaties op standaardiseer, dus ook als er nieuwere versies als 12.10, etc. verschijnen. Op zich heb ik dit altijd wel gewild, het vasthouden aan een LTS, maar bij de voorgaande LTS'en 6.06 en 10.04 boden de tussenversies toch telkens vernieuwingen die ook daadwerkelijk verbeteringen waren die ik de gebruikers die ik ondersteun niet wilde achterhouden. Tot 12.04 dus: dit lijkt de eerste versie te worden die zowel kwalitatief als functioneel voor de eerstkomende jaren meer dan voldoende is.

Voor mijn eigen machine zal ik wel meelopen me de laatste versie, alleen al  om te weten wat er speelt en om te testen en ev. bugs te rapporteren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/04, 14:24:22 »
Wanneer je Xubuntu gebruikt, kan het zijn dat je wel over wilt naar 12.10, daar is n.l. een nieuwe XFCE ingekomen, versie 4.10.
Deze ondersteund o.a. een werkbalk die dikker is, je kunt het aantal rijen opgeven, en zo zijn er nog een aantal aanpassingen gedaan.
Sinds een aantal weken zijn er geen bugs meer (d.w.z. niet door mij geconstateerd) in deze versie.
Wil je dus gebruik maken van de nieuwe XFCE, dan is dit de beste manier.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/04, 14:33:12 »
Of je installeert xfce 4.10 via een ppa in (X)Ubuntu, zie hier:
http://www.webupd8.org/2012/05/install-xfce-410-in-xubuntu-1204.html.
Werkt probleemloos.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/04, 14:42:34 »
Of je installeert xfce 4.10 via een ppa in (X)Ubuntu, zie hier:
http://www.webupd8.org/2012/05/install-xfce-410-in-xubuntu-1204.html.
Werkt probleemloos.
Dat raad ik af....

Misschien dat Xfce 4.10 *op dit moment* probleemloos draait op Xubuntu 12.04, maar dat is geen garantie dat de boel (bijvoorbeeld na een jaar updates voor 12.04) nog steeds zonder problemen z'n werk doet. Die garantie heb je voor Xubuntu 12.04 alleen met de standaard meegeleverde Xfce 4.8.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/04, 14:50:23 »
Werkt probleemloos.
Dat raad ik af....
Buiten de door Pjotr aangehaalde bezwaren, is er ook nog de bron, welke is dat?
Bij Xubuntu is alles op elkaar afgestemd en afgeregeld, wanneer je een PPA gebruikt, vraag je om problemen.
Mogelijk dat alles de komende 50 jaar goed blijft werken, maar ik heb zelf meegemaakt, dat iets na 50 uur niet meer werkte.
Wil je een stabiel systeem, dan kan je beter geen PPA gebruiken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/04, 15:16:42 »
Van de andere kant, er zijn ook PPA's die je kunt vertrouwen.
Zo heb ik KDE 4.9.2 probleemloos draaien. Maak het is dan ook Kubuntu zelf die die PPA aanreikt...


Offline Ramana

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/04, 15:22:17 »
Op m'n HDD blijft voorlopig wel 12.04 staan.
Maar op een SSD die ik binnenkort erbij wil plaatsen komt 12.04

Ik zet ook kernel 3.6 erop, want dan hoef ik niet telkens de driver voor m'n digitenne-usb na iedere upgrade van de kernel te compileren (niet dat dat zo veel werk is)

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/04, 15:24:15 »
Van de andere kant, er zijn ook PPA's die je kunt vertrouwen.
Zo heb ik KDE 4.9.2 probleemloos draaien. Maak het is dan ook Kubuntu zelf die die PPA aanreikt...
Als je de link had gelezen, had je gezien dat de PPA die Paul Matthijsse aanhaalt ook gewoon van de Xubuntu developers afkomstig is...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/04, 15:41:18 »
de PPA die Paul Matthijsse aanhaalt ook gewoon van de Xubuntu developers afkomstig is...
Klopt, maar dan nog biedt die niet dezelfde kwaliteit (betrouwbaarheid en stabiliteit, ook op langere termijn) als de standaardomgeving voor een bepaalde Xubuntuversie.

Zie ook de opmerking die de ontwikkelaars zelf hebben geplaatst, bovenaan die PPA-pagina: https://launchpad.net/~xubuntu-dev/+archive/xfce-4.10

Kortom: leuk op een "speeldoos", maar niet op een "werkpaard" (productiemachine).
« Laatst bewerkt op: 2012/10/04, 15:44:19 door Pjotr »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/04, 16:21:39 »
Van de andere kant, er zijn ook PPA's die je kunt vertrouwen.
Zo heb ik KDE 4.9.2 probleemloos draaien. Maak het is dan ook Kubuntu zelf die die PPA aanreikt...
Als je de link had gelezen, had je gezien dat de PPA die Paul Matthijsse aanhaalt ook gewoon van de Xubuntu developers afkomstig is...

Weet ik.  Die PPA is ook te vertrouwen, maar misschien kunnen er bij latere upgrades van Ubuntu problemen ontstaan omdat XFCE wat afhankelijkheden betreft dicht tegen Gnome aanleunt (vanwege GTK-liberies). KDE staat door QT redelijk los van de ubuntu basis. En dat is nu een voordeel: vanuit kubuntu (met KDE 3.8.x) zullen nooit updates komen bij een hogere KDE van een PPA. Dus alleen de kwaliteit van de PPA telt.  En de laatste tijd lijkt die mij best goed (dat was vroeger anders...)
« Laatst bewerkt op: 2012/10/04, 16:23:35 door Ramana »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/04, 16:31:02 »
Conclusie van de bovenstaande reacties:
Een PPA kan je systeem instabiel maken.
Wanneer je weet wat je doet en waar de PPA vandaan komt, dan is het risico te overzien.
Echter: in geen geval iets voor beginners.

Heb ik het zo goed samengevat ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/04, 16:43:22 »
Conclusie van de bovenstaande reacties:
Een PPA kan je systeem instabiel maken.
Wanneer je weet wat je doet en waar de PPA vandaan komt, dan is het risico te overzien.
Echter: in geen geval iets voor beginners.

Heb ik het zo goed samengevat ?
Voor een nieuwere versie van je werkomgeving in ieder geval wel, dat vind ik inderdaad iets voor gevorderden. Voor gewone programma's vind ik echter dat ppa's best te gebruiken zijn voor beginners :)

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/04, 16:48:09 »
Ron, inderdaad: alleen ppa's toevoegen als je de bron kent en je er in redelijke mate van op aankunt dat de ontwikkelaars weten wat ze de wereld inslingeren. Eventuele risico's zijn voor voor degene die extra bronnen toevoegt. Ik heb xfce en gimp 2.8 op deze manier aan m'n systeem toegevoegd (te lui om die zelf te compileren...).

Offline Dave

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/04, 19:26:35 »
Heerlijk die vrijheid van Linux, en al die vernieuwingen en dan al die belerende vingertjes om vooral niets nieuws te proberen en niets te leren maar enkel doen wat de "goeroes" voorschrijven.
Nou mensen die zakelijk werken op hun computer weten zowel dat ze niet zomaar moeten upgraden en de rest mag vaak graag het nieuwste uit proberen.
Voor allen die nieuw zijn met Linux.. probeer vooral alles uit en je leert er van en schroom niet om hulp te vragen.
Sommigen hier zijn echt goed in de adviezen om via terminal een verziekt systeem weer tot de orde te roepen.
Ach.. en een nieuwe installatie is ook weer zo gepiept immers.
Zorg wel voor een aparte data partitie en een backup ingeval belangrijke data zoals fotoos.



Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #19 Gepost op: 2012/10/04, 21:19:05 »
Ach, in november stap ik over op 13.04, ik mag dus niets zeggen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/04, 22:17:05 »
Ja je moet wel bijblijven he  ^-^

Offline Tom

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/04, 22:36:10 »
@Ron test graag en stuurt de bug rapports door naar Launchpad is dus zeer nuttig.
Heb dat vroeger ook graag gedaan ,nu houd ik het op de LTS uitvoering ..ieder zijn meug nietwaar. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #22 Gepost op: 2012/10/04, 23:14:22 »
Alles mag, alles kan. Experimenteren, knoeien en spelen is leuk en leerzaam. Alleen weet niet iedereen direct waar de risico's liggen; zeker beginners niet.

Aangezien dit draadje niet alleen wordt gelezen door ervaren oude rotten, vond ik het nuttig en gepast om een waarschuwing te laten horen. En zal ik dat ook blijven doen, in vergelijkbare situaties.

Ook al maak ik me daarmee misschien niet geliefd bij de ervaren Linuxgebruikers.... Maar die hoeven zich niet aangesproken te voelen.  =D


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/05, 00:29:11 »
Ach lekker testen en als het niet werkt zet je 12.04 weer terug.

Ik baal dat 12.10 niet werkt op mijn desktop en dat ze de bug nog niet opgelost hebben, hoop dat ze dat nog doen.

Xfce 4.10 in 12.04 zetten heb ik al eens gedaan en valt zwaar tegen.
Kun je beter 12.10 nemen waar het wel goed in werkt. 12.04 lekker zo laten want dan is ie het stabielste.

Ik blijf niet hangen bij 12.04 als het niet nodig is want ik wil de laatste dingen er in hebben. Bij Xubuntu zijn er weer mooie dingen bij gekomen en ik moet zeggen dat ondanks dat ik geen Unity fan ben dat ondanks die shop meuk er zeker een mooie vooruit gang is gemaakt met Ubuntu. Het begint bij 12.10 naar mijn mening eindelijk de lenzen eindelijk beter te gebruiken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/05, 08:17:53 »
Ook al maak ik me daarmee misschien niet geliefd bij de ervaren Linuxgebruikers....
Onzin, juist die horen de risico's te kennen.
Wanneer ik in November 13.04 installeer, dan is de vraag niet of hij crashed, de vraag is wanneer en waarom hij crashed.
Dit doe ik op een aparte partitie, zodat ik (bijna) altijd terug kan vallen op de vorige versie.
Dit is echter ook een keer fout gegaan, door een fout in de installatiesoftware, toen werd de gehele HD geformatteerd.
Zonder risico is het niet, en ik raad het ook niemand aan, tenzij je de risico's kunt afwegen, kan je er beter niet aan beginnen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.