Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup tool, welke?  (gelezen 3561 keer)

Offline John K

  • Lid
Backup tool, welke?
« Gepost op: 2009/01/28, 19:37:02 »
Ik wil backups maken van mijn data partitities. 1 op 1 kopieren naar een USB stick lukt niet goed. De partities staan in Vfat 32, vanwege bereikbaarheid in Windows en ik wil ze niet omzetten in Ext3.

Heeft iemand een tip?

John K

Offline John K

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/28, 20:08:53 »
Maar hier maak ik een Image mee. Ik wil graag de data in een map op een USB stick zetten zodat ik deze data ook op ander comps kan gebruiken.

John K

Offline mrGee

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/28, 20:16:16 »
Hallo

Vroeger veel met dd gespeeld, rudimentair, maar de image die gemaakt
wordt is ook altijd als zogenaamd loopback device te mounten zodat je toch
de bestanden in de image kunt benaderen.
Ik meen dat als je partimage gebruikt en die dan niet laat comprimeren, dat
de ontstane image ook zonder meer als loopback device is te mounten.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline John K

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/28, 20:27:48 »
Dit klinkt erg ingewikkeld, met Windows kopieerde ik gewoon van de ene map naar de andere. Alleen naar een USB stick onder Ubuntu lijkt dit problemen op te leveren met uitlezen en bewerken op een ander comp.

Misschien heeft iemand een andere oplossing?

John K

Re: Backup tool, welke?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/28, 20:51:07 »
Dat kan ook je selecteerd alles kopieert en plakt.
Ik zie niet in wat er fout kan gaan en wat het probleem is?
Kan je iets specifieker zijn?

Kan je je partities waar de data op staat niet zien?



Re: Backup tool, welke?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/28, 20:53:25 »
Wat voor bestandssysteem gebruik je op de usb stick: Fat32, Ext3.....?
Zit daar misschien het probleem?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline John K

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/29, 09:25:45 »
Op de USB stick staat Fat 32, de schij is ook Fat, maar als ik kopieer en weer terugplaats heb ik problemen met de schrijfrechten, en tevens iets met lange bestandsnamen of files die niet gekopieerd willen worden (foutmelding).

John K

Offline Roos

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/29, 10:10:57 »
Op de USB stick staat Fat 32, de schij is ook Fat, maar als ik kopieer en weer terugplaats heb ik problemen met de schrijfrechten, en tevens iets met lange bestandsnamen of files die niet gekopieerd willen worden (foutmelding).

John K

Ik voel met je mee, heb dezelfde problemen, na het uitproberen van enkele backup programma's niet een gevonden die simpel en eenvoudig doet wat ie moet doen.
wat je wel kunt doen na het copieeren, is als root (gksudo nautilus) de usb stick openen, alles selecteren en de eigenaar en rechten zetten voor de user.
Ik hoop dat er iemand een beter idee heeft, mijn laatste hoop 'keep' van kde afkomst, dumpt alles in /var op de root partitie, daar kwam ik achter toen ik geen email meer kon halen omdat mijn 10Gb / vol was :-(
Misschien kan iemand een eenvoudig script maken voor een /home backup (muv .mp3 .avi .mkv ed.)

sterkte, Wilco

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/29, 10:27:19 »
Leendert is er mee bezit een eenvougide tool te maken, zie hier   http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35990.msg348478.html#msg348478


Offline Roos

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/29, 10:55:20 »
Leendert is er mee bezit een eenvougide tool te maken, zie hier   http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35990.msg348478.html#msg348478



Ahhh! Levensredder die Leendert! Ik hoop dat het snel klaar is, ik wordt erg nerveus van de huidige manier van backup maken ;-)

Wilco

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/29, 11:12:18 »
Citaat
de usb stick openen, alles selecteren en de eigenaar en rechten zetten voor de user.
fat32 ondersteunt geen eigenaars en rechten. Hoe wil je dan een eigenaar en rechten zetten?

Mijn backup tool is:

rsync -av <bron> <bestemming>

Veel eenvoudiger en sneller dan dat kan het niet worden.

Offline Roos

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/29, 11:37:17 »
Citaat
de usb stick openen, alles selecteren en de eigenaar en rechten zetten voor de user.
fat32 ondersteunt geen eigenaars en rechten. Hoe wil je dan een eigenaar en rechten zetten?

Mijn backup tool is:

rsync -av <bron> <bestemming>

Veel eenvoudiger en sneller dan dat kan het niet worden.

Ik zal het eens proberen, maar geef de voorkeur aan een GUI, ja ik weet het te lang met windows gewerkt..

Hmm daar heb ik even niet aan gedacht Fat32, je hebt gelijk.. Ik handel dus zo als ik de zaken terugzet of overzet naar een ander linux systeem, vergat even dat een usb stick van de doorsnee gebruiker fat32 zal zijn (mijn 16Gb backupstick is EXT3)
Maar de problemen die hij heeft, die komen daar dus uit voort, de rechten verdwijnen met het copieeren naar het FAT32 systeem (dat was ook mijn probleem met mijn externe HD)
en bij het terugzetten zijn de bestanden dus 'maagdelijk' alles selecteren en de rechten voor alle files goedzetten via eigenschappen zou dus perfect moeten werken, bij copieren naar een windows systeem zou er zoiezo geen enkel probleem moeten wezen.
Ik heb die problemen nooit met files vanaf mijn 16 Gb stick..

Tja, soms helpt het even goed te lezen en na te denken voor ik een 'post' plaats ;-)

Wilco

Offline John K

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/29, 12:18:32 »
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb alleen nog even een voorbeeld nodig van 'rsync -av <bron> <bestemming>'. Dus met voorbeeld bron en bestemming. Een GUI lijkt mij ook zeer handig!

John K

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/29, 13:24:38 »
rsync -av /home/vanadium/Documents/ /media/USBschijf/Documents/

* Met fat32 werkt dat minder goed omdat de tijdsnotatie van de bestanden op fat32 niet nauwkeurig is (er is een optie om dat te overkomen, zie "man rsync"). Bij voorkeur van ext naar ext (of een ander volwaardig linux bestandssysteem).

* Geef je USB schijf een naam (vb: USBschijf). Zo wordt die altijd op eender welk Ubuntu systeem onder die naam gemount. (https://help.ubuntu.com/community/RenameUSBDrive)

* Je moet de éérste keer op voorhand de directory "Documents" op de bestemming aanmaken.

* De eerste keer wordt alles gekopieerd. De volgende keren worden enkel de gewijzigde en nieuwe bestanden overgekopieerd: in een halve minuut is je backup terug actueel.

* Als het goed werkt, voeg je nog de --delete optie toe: hierdoor worden bestanden die je in de bron wist, ook gewist in de backup. Enkel gebruiken als je zeker bent dat je commandolijn goed is, want --delete kan een gevaarlijke optie zijn. Het wordt nu
rsync -av --delete /home/vanadium/Documents/ /media/USBschijf/Documents/

* Plaats dat in een script. In mijn $HOME heb ik een directory "bin". Daar staat het script "backup". Dat is een textbestand met inhoud

#!/bin/bash
rsync -av --delete /home/vanadium/Documents/ /media/USBschijf/Documents/

* Je maakt het uitvoerbaar (nautilus of met de commandolijn: "chmod +x ~/bin/backup")

* Je voert het uit met

~/bin/backup

* Handiger is het wanneer je ~/bin in je path zet. Dan kan je het script uitvoeren door enkel "backup" te typen. Hoe, dat kunnen we op vraag wel eens in een volgende uitzending behandelen.

Ik heb ook graag een gui, maar liefst niet voor dergelijke dingen.

Offline Roos

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/29, 13:27:52 »
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb alleen nog even een voorbeeld nodig van 'rsync -av <bron> <bestemming>'. Dus met voorbeeld bron en bestemming. Een GUI lijkt mij ook zeer handig!

John K

rsync -av /home/wilco/Boek /media/disk/backup

copieerde de tekstfiles uit de folder Boek naar de usbstick folder backup

dus rsync -av /home/...1/...2 /media/...3/...4

...1 je usernaam
...2 de folder die je wilt backuppen (de / en ...2 weglaten als je heel /home wilt backuppen [mogelijk sudo voorzetten ivm lees/schrijfrechten?])
...3 disk was de 'folder' die er bij mij in media bij kwam toen ik de usb stick inplugde, dus even voor en na inpluggen kijken voor de correcte naam
...4 de folder naam op de externe drive (cq usbstick)

Hoop je zo geholpen te hebben,

Wilco


Re: Backup tool, welke?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/29, 13:46:44 »
Fat32 ondersteund ook geen lange bestandsnamen en je kan moeilijkheden krijgen met spaties in de filenaam, zoals "mijn file.txt"
Of een filenaam met alleen hoofdletters kan ook problemen geven.

Let ook op de lengte of grote van een file of directory, fat32 kan niet zoveel hebben namelijk.
Om precies te zijn kan een fat32 maximaal 65,536. directory ingangen hebben.

Iedere file en subdirectory kan tussen de 2 tot 13 ingangen bevatten dit is afhankelijk van de lengte van de naam.
Dus voor je het weet ga je iets kopiëren, bijv. een directory met files en ga je over die  65,536 heen.
En dus word het onbruikbaar.

Dit gebeurd dus al wanneer je van XP naar die stick kopieert.
En of van Ubuntu naar die stick, de boel raakt beschadigt en is nooit meer uit te lezen.

Beste is om een file in te pakken met een korte naam, op stick zetten en later eraf halen en weer uit te pakken.


« Laatst bewerkt op: 2009/01/29, 13:51:11 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

AptlyNamed_

  • Gast
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/29, 15:30:40 »
Er is een tooltje om vanuit Windows ext3 te kunnen lezen . Schrijven weet ik niet zeker.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/29, 15:35:44 door AptlyNamed_ »

AptlyNamed_

  • Gast
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/29, 15:36:05 »
Er is een tooltje om vanuit Windows ext3 te kunnen lezen . Schrijven weet ik niet zeker.
schrijven kan daar ook mee.
je kan er ook voor kiezen om sticks / schijven die zowel met win als Linux te benaderen moeten zijn als nyfs te formatteren

Aan ntfs kleeft weer het nadeel dat als je bestanden met linux kopieert vanaf ext3 bepaalde bestandsnamen ongeldig worden en niet meer met verkenner te openen zijn is mijn ervaring. Misschien zijn daar ook weer oplossingen voor. 

AptlyNamed_

  • Gast
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/29, 15:50:09 »
Als je backups echt goed wil aanpakken kun je beter kijken naar 'snapshot' stijl backuptools zoals Rsnapshot of Rdiff Backup. Stel je voor dat je een bestand verwijdert of wijzigt en je merkt pas nadat je een backup gemaakt hebt dat je terug wil naar de oude situatie. Dat kan dan niet meer omdat dit ook niet meer in je backup staat. Met de genoemde tools kun je ook terug gaan in de tijd naar een vorige backup. Alleen de verschillen worden opgeslagen ('deltas') waardoor de schijfruimte beperkt blijft. Rsnapshot of Rdiff Backup worden veelgebruikt en hebben hun waarde bewezen. Bij rdiff backup blijven de bestanden van de laatste backup in normale folders staan naast extra folders met 'deltas', dus je kunt het ook met verkenner/nautilus benaderen.

Als het je bedoeling is om ook bv een database of complete linux installatie te backupen kun je dat beter doen wanneer de betreffende partitie niet in gebruik is, dus vanaf een livecd of met de database uitgeschakeld omdat anders tijdens het maken van de backup de gegevens wijzigen en dan kloppen begin en eind van de backup niet meer met elkaar.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/29, 16:12:35 door AptlyNamed_ »

Offline John K

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/29, 18:57:01 »
Het lijkt erg ingewikkeld. Kan ik, wanneer ik de USB stick in Ext3 heb geformateerd, deze nog openen op een willekeurige Windows comp? Wij reizen regelmatig, en in het buitenland hebben we geen beschikking over Linux systemen (hotels, internetcafe's, familie).

John K

Re: Backup tool, welke?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/29, 19:00:04 »
Het lijkt erg ingewikkeld.
Wat precies? rdiff backup?

Kan ik, wanneer ik de USB stick in Ext3 heb geformateerd, deze nog openen op een willekeurige Windows comp?

helaas niet. je moet er en apart programmaatje voor installeren in windows. Als het je puur gaat om op meerdere plekken bij je bestanden te kunnen dan zou je ook een map op je ubuntu pc kunnen delen of,  veiliger,  via sftp delen. Ook zou je bestanden via een dienst als dropbox een externe server kunnen plaatsen. Dropbox houdt dan automatisch een kopie bij van een bepaalde map op je computer. Je moet dan wel met de  privacyvoorwaarden rekening houden.

Verder is het ook nog mogelijk om een complete ubuntu installatie op een usbstick te zetten samen met je andere bestanden zodat je overal opstart met je eigen usbstick.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/29, 19:16:58 door AptlyNamed »

Offline John K

  • Lid
Re: Backup tool, welke?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/02, 11:06:12 »
Ik heb eens vernomen dat ik een fat32 kan formateren in NTFS zonder gegevensverlies. Weet jij daar iets van? Kan iedere Linux op NTFS lezen en schrijven?

John K