Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.  (gelezen 5556 keer)

Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Gepost op: 2015/12/29, 23:16:36 »
Ik zit bij telfort, die lijbrandt overnam.
Na veelvuldig resetten en vervangen van de wifi router is de bekabelde snelheid nog steeds maar 5.08 en 4.51 Mbps. Ik heb inmiddels 100 MB up en down abonnement.
Men heeft teruggebeld, morgen komt er een monteur op hun kosten.

Je IP adres kun je vinden via www.watismijnip.nl en

je MAC adres door in Terminal in te tikken: ipconfig -a.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/30, 09:21:39 »
Piet,

Je zit per toeval niet achter een exotische proxy instelling bijvoorbeeld TOR.
Bijmij, dan toch, halveer TOR mijn upload snelheid. (Belgie)
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/31, 12:43:15 »
Monteur is geweest. CAT kabel - stekker was niet goed gemonteerd, draadjes tegen elkaar aan.
Monteur haalde met zijn PC gewoon 80 MB up en down.
Snelheidsmetingen worden alleen serieus genomen, als het bedraad is gemeten. Een bepaalde snelheidsmeting doet het niet op de leiptop.
Ik mag de desktop - netwerkkaart niet meer gebruiken, daar is iets met de UTP ingang. Hele PC is te oud geworden na 8 jaar.
Tegenwoordig is de HDD van een PC de bottleneck geworden bij deze hoge snelheden. HDD kan het niet meer aan.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/31, 12:49:09 »
Tegenwoordig is de HDD van een PC de bottleneck geworden bij deze hoge snelheden. HDD kan het niet meer aan.

Zegt hij dat? Geloof ik niet. Ik heb hier nog diverse pc's draaien die die 8 jaar overschrijden en gewoon hun snelheden halen.
De enige bottelnek is nog altijd de beperkte wifi-snelheid (hier hangt wat kan op kabel) en het internet zelf. Ook te merken als het net weer eens zwaar belast is met een stoot ddos aanvallen, of als veel buren flink aan het downloaden zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/31, 13:27:10 »
. Ook te merken als het net weer eens zwaar belast is met een stoot ddos aanvallen, of als veel buren flink aan het downloaden zijn.
[/quote]
Men zegt altijd bij glasvezel, dat dit niet zou uitmaken, als de buren aan het downloaden zijn.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/31, 13:36:04 »
Dat zeggen ze ja. Maar uiteindelijk komt de straat weer bijeen in een kastje waar weer vertraging op kan lopen.
De vertragingen zijn ook minimaal en verwaarloosbaar, maar zijn wel degelijk te merken. Het is ook niet voor niets dat je grote downloads makkelijker binnen haalt op momenten dat nl en usa slapen en internet dus minder belast is.

Gelukkig is het probleem voor jou opgelost. Maar de uitleg er achteraan kan ik me echt niet in vinden.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/31, 13:37:56 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/31, 14:00:59 »
Piet,

Ik deel de menig van PartyRabbit, ik loop ook niet weg wat de monteur allemaal zeg.
Voorbeeld, een oude IDE (UDMA 100) haalt 100 MB/s is wel MBytes en niet Mbites.

In ieder geval het is opgelost, fijne jaarwisseling.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/31, 14:08:08 »
In mijn leiptop gaat binnenkort een nieuwe 500 GB HDD met SATA 600.  Zal ook wel uitmaken. Maar de netwerkchip zal wel ingebakken zitten. Hij had het ook over de juiste drivers. Die zitten volgens mij al in de MINT 17.1 kernel.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/31, 14:14:56 »
. Ook te merken als het net weer eens zwaar belast is met een stoot ddos aanvallen, of als veel buren flink aan het downloaden zijn.
Men zegt altijd bij glasvezel, dat dit niet zou uitmaken, als de buren aan het downloaden zijn.
[/quote]Nee,dat klopt,dat maakt niks uit.Maar je hebt natuurlijk ook nog een server aan de andere kant,die misschien de vraag even niet aan kan sloffen.Die heeft ook geen oneindige bandbreedte!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/31, 14:44:13 »
Juist Lowlands. En dat begint al met het kastje in je straat wat ook geen eindeloze bandbreedte heeft.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/31, 22:00:12 »
Ik weet niet wat voor een provider je hebt,maar mijn glasvezel heeft toch echt geen kastje te delen met een buurman.En de glasvezelkabel naar de verdeler is een veel hogere kwaliteit en tevens de elektronica in de verdeelkast.Maar het kan natuurlijk ook dat ze veel te veel aansluitingen hebben naar die ene verdeler.Ik heb in ieder geval een aparte draad voor TV en internet en voor telefoon een aparte kabel.
Het netwerk is aan gelegd door de gemeente Almere,en die hebben wel op de kwaliteit gelet..Op elk tijdstip heb ik gewoon een snelle verbinding naar buiten.Daar na heb je geen vat er meer op.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/31, 22:02:34 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/01, 18:37:42 »
Ook zei de monteur, dat ik de provider om een nieuwe installatie kan vragen voor het glasvezel modem, dan krijg ik er eentje met een switch, die 1000 Hz schakelt plus, ik geloof, een andere router.

Ik zit dan wel aan een nieuw jaarcontract vast, zei hij. Gaan we dus niet doen. We zijn nu wel weer tevreden.

De Amino HD ontvanger met opname functie werkt prima, gebruik ik dagelijks.

Alleen vraag ik me nog steeds af, of ze met de automatische incasso, die ze van Lijbrandt hebben overgenomen voor de abonnementskosten, ongelimiteerd bedragen kunnen afschrijven. Verder schrijven ze af op een ongelegen datum, rond de 24 ste en een weekje opschuiven kan niet. Want ik heb op die datum het contract afgesloten zeggen ze. Ik heb ze nu dus voor een jaar geblokkeerd bij de bank en betaal met de hand.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 10:10:47 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/01, 23:35:17 »
Ja,dat klopt.ze laten vaak de vaste klanten door knoeien met de al geleverde apparatuur,terwijl nieuwe klanten de nieuwste apparatuur krijgen.Nou wil dat ook niet zeggen dat het dan betere apparatuur is,bij Vodafone is dat duidelijk niet zo.Ze hebben een kanaalkiezer met recorder er in,dat ding crasht heel vaak als je de opnames wil zien.Het spul van mijn oude provider (Telfort)werkte altijd feilloos.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/02, 13:00:51 »
Ik weet niet wat voor een provider je hebt,maar mijn glasvezel heeft toch echt geen kastje te delen met een buurman.

Zeker weten van wel. Internet is een samenraapsel van verbonden servers en routers. De eerste 'router' na die van jezelf staat in je straat (of een verder) en daar komt die hele straat op uit. Uiteindelijk kom je voor je bij een site bent langs vele kruispuntjes waar velen ook langs gaan. Zo werkt internet nu eenmaal.
Doe maar eens een ip-trace, dan zie je hoeveel kruispunten je passeert.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/02, 15:01:03 »
Er komt 1 dikke glasvezelkabel in de straat,met allemaal dunnere kabeltjes,,van al die kabeltjes komen er(uiteindelijk  twee,maar zitten in een kabeltje vanwege de isolatie) naar elke woning.Die kabeltjes gaan nergens anders heen als naar de kast verder op in de straat.Dus ik zit helemaal gescheiden van de buren!En daar in de kast wordt ik een bepaalde bandbreedte toe gewezen,en al die andere bandbreedtes zijn voor de buren,dat heet een verdeler.
Wat er daar na gebeurd heb ik geen kijk op,maar ik deel echt niks met mijn buren.Mijn upload en download snelheid is dan ook altijd hetzelfde op elke tijd!Het scheelt alleen wel met windows en dat is gek.In Ubuntu heb ik een hogere upload en een lagere download dan in Windows,want daar is het allebei gelijk zo als het hoort.

Ik weet dat zo zeker omdat ik gewoon ben gaan kijken bij de aanleg!(Had op dat moment toch niks te doen,want was werkeloos.)
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 15:09:16 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/02, 15:51:52 »
Ik heb met Linux Mint 17.3 Cinnamon/Rosa 64bit, de zelfde up en download als met Win 7
En zit bij xs4all.nl !

Dat geld ook op mijn Laptop met Ubuntu 14.04.3, Xubuntu, en met Win 7! Ook als 64Bit.

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #16 Gepost op: 2016/01/02, 18:43:19 »
Die kabeltjes gaan nergens anders heen als naar de kast verder op in de straat.Dus ik zit helemaal gescheiden van de buren!En daar in de kast wordt ik een bepaalde bandbreedte toe gewezen,en al die andere bandbreedtes zijn voor de buren,dat heet een verdeler.
Wat er daar na gebeurd heb ik geen kijk op,maar ik deel echt niks met mijn buren.

Dat is dus een misverstand.
Uiteindelijk komen die signalen ook weer in verdeler (kruispunt) bijeen van waaruit ze weer naar de volgend verdeler (kruispunt) gestuurd worden waar al dan niet een afbuiging de juiste richting in gemaakt kan worden.
Als ik het goed heb had dat ook iets te maken met lichtfrequenties. In gewone mensen taal lichtkleuren.
En die kruispunten zijn knelpunten.

Of als ik een usa site bezoek, gaat dat dan allemaal van mijn ene draadje uit de voordeur door de grote oceaan rechtstreeks naar die ene website? Met allemaal weer verschillende draadjes naar alle websites? =D Dat kan toch niet?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Glasvezelaansluiting#Techniek
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 18:56:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #17 Gepost op: 2016/01/02, 19:01:25 »
Hier vindt je nog een mooie uitleg.

Alle glasvezelkabels die in de meterkast aanwezig zijn, komen uit in een wijkcentrale. Om diensten over het glasvezelnetwerk te leveren moeten providers apparatuur in die wijkcentrales ophangen. Dat zijn routers en switches, verdeeldozen als het ware, die een signaal op de glasvezelkabel zetten.
https://blog.tweak.nl/algemeen/hoe-werkt-glasvezel/

De Area-pops staan in je nabije omgeving.
En dan kan je glasvezel zelfs voor zo'n wijkcentrale al langs een straatkast komen. Dat ligt er aan welke provider dat je hebt en van wat voor soort verbinding hij gebruik maakt (gekoppeld in dat grijze kastje in je straat, en daar kan zelfs nog coax tussen zitten)

'Routers en switches'. =D Log maar eens met 15 man op je router in, allemaal op youtube, en kijk dan maar eens of je verbinding niet vertraagd wordt.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 19:04:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #18 Gepost op: 2016/01/02, 23:40:21 »
Die kabeltjes gaan nergens anders heen als naar de kast verder op in de straat.Dus ik zit helemaal gescheiden van de buren!En daar in de kast wordt ik een bepaalde bandbreedte toe gewezen,en al die andere bandbreedtes zijn voor de buren,dat heet een verdeler.
Wat er daar na gebeurd heb ik geen kijk op,maar ik deel echt niks met mijn buren.

Dat is dus een misverstand.
Uiteindelijk komen die signalen ook weer in verdeler (kruispunt) bijeen van waaruit ze weer naar de volgend verdeler (kruispunt) gestuurd worden waar al dan niet een afbuiging de juiste richting in gemaakt kan worden.
Als ik het goed heb had dat ook iets te maken met lichtfrequenties. In gewone mensen taal lichtkleuren.
En die kruispunten zijn knelpunten.

Of als ik een usa site bezoek, gaat dat dan allemaal van mijn ene draadje uit de voordeur door de grote oceaan rechtstreeks naar die ene website? Met allemaal weer verschillende draadjes naar alle websites? =D Dat kan toch niet?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Glasvezelaansluiting#Techniek
Dat heb ik toch ook niet beweerd?Ik zeg alleen dat er op mijn draadje geen buurman zit aan gesloten,zo als op een coax kabel vroeger.Tuurlijk gaat het na de verdeler weer verder,waar dan weer nieuwe kabels komen van uit die woningen etc etc.en uiteindelijk gaan al die kabels naar het gebouw van het netwerk en dan wordt het gezamenlijk verder verzonden.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #19 Gepost op: 2016/01/02, 23:42:43 »
Hier vindt je nog een mooie uitleg.

Alle glasvezelkabels die in de meterkast aanwezig zijn, komen uit in een wijkcentrale. Om diensten over het glasvezelnetwerk te leveren moeten providers apparatuur in die wijkcentrales ophangen. Dat zijn routers en switches, verdeeldozen als het ware, die een signaal op de glasvezelkabel zetten.
https://blog.tweak.nl/algemeen/hoe-werkt-glasvezel/

De Area-pops staan in je nabije omgeving.
En dan kan je glasvezel zelfs voor zo'n wijkcentrale al langs een straatkast komen. Dat ligt er aan welke provider dat je hebt en van wat voor soort verbinding hij gebruik maakt (gekoppeld in dat grijze kastje in je straat, en daar kan zelfs nog coax tussen zitten)

'Routers en switches'. =D Log maar eens met 15 man op je router in, allemaal op youtube, en kijk dan maar eens of je verbinding niet vertraagd wordt.
Zo'n wijkkast is geen router!Die dingen hebben een veel hogere bandbreedte dan welke router dan ook die jij kan kopen als amateur.En dit is KPN,ik heb nu Vodafone die zijn eigen netwerk heeft.Al zal hij deze kabels en wijkkasten natuurlijk ook gewoon moeten gebruiken.Maar daar zit hem niet de kneep bij het overbelaste netwerk van KPN.Het zijn de veel meer klanten van KPN die het probleem maken.Vrijwel iedere provider zit op het KPN netwerk.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 23:46:41 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #20 Gepost op: 2016/01/03, 12:36:16 »
Dat heb ik toch ook niet beweerd?Ik zeg alleen dat er op mijn draadje geen buurman zit aan gesloten

Zo'n wijkkast is geen router!Die dingen hebben een veel hogere bandbreedte dan welke router dan ook die jij kan kopen als amateur.

In elk geval zijn dat kruispunten waar vanalles bij elkaar komt. En ook die kruispunten of ultieme glasvezelkabels hebben hun limieten.
Je merkt het ook niet meer zoals vroeger nee. Maar als het druk is merk je het echt wel aan de snelheid. En al helemaal als er ook nog weer een periode is van de nodige ddos aanvallen of nieuwsberichten over een groot incident.
Nee inderdaad, als alleen die ene buurman een film download merk je dat niet meer. Maar een dinsdagmiddag als iedereen naar zijn werk is of iedereen vakantie heeft geeft (minimaal) merkbaar verschil.
Aan welke schakelkast of welk kabeltje het dan precies ligt kunnen we nog lang over bezig blijven. Ik merk het.

Ziggo hier. Al zo'n 15 jaar. Heeft eigen glasvezelnetwerk tot in de meterkast.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #21 Gepost op: 2016/01/03, 14:33:23 »
Poe,precies wanneer weet ik niet meer,maar zo iets als 2005 geloof ik en ik kwam er op in 2009..Wist niet dat Ziggo ook glasvezel had tot in de woning..Meestal is het laatste stukje coax..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #22 Gepost op: 2016/01/03, 14:39:12 »
Ook zei de monteur, dat ik de provider om een nieuwe installatie kan vragen voor het glasvezel modem, dan krijg ik er eentje met een switch, die 1000 Hz schakelt plus, ik geloof, een andere router.

Ik zit dan wel aan een nieuw jaarcontract vast, zei hij. Gaan we dus niet doen. We zijn nu wel weer tevreden.

De Amino HD ontvanger met opname functie werkt prima, gebruik ik dagelijks.

Alleen vraag ik me nog steeds af, of ze met de automatische incasso, die ze van Lijbrandt hebben overgenomen voor de abonnementskosten, ongelimiteerd bedragen kunnen afschrijven. Verder schrijven ze af op een ongelegen datum, rond de 24 ste en een weekje opschuiven kan niet. Want ik heb op die datum het contract afgesloten zeggen ze. Ik heb ze nu dus voor een jaar geblokkeerd bij de bank en betaal met de hand.
Nou nee,ze willen gewoon hun wil door drukken met de datum.Zit ik ook mee,maar voor mij werkt de 24ste juist goed,heb ik net geld ontvangen.
En je zal dus weer meer moeten betalen voor dat nieuwe modem.Aminospul is inderdaad goed!heb ik ook gehad bij Telfort.Werkte een stuk beter dan die shit van Vodafone.
Hoe vaak die kanalenkiezer en recorder al niet is gecrasht is niet te tellen.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #23 Gepost op: 2016/01/03, 15:53:21 »
Poe,precies wanneer weet ik niet meer,maar zo iets als 2005 geloof ik en ik kwam er op in 2009..Wist niet dat Ziggo ook glasvezel had tot in de woning..Meestal is het laatste stukje coax..
Ja, van het kastje in mijn meterkast naar de modem (ook in de meterkast). Dat stukje is coax. Maar ik weet ook niet beter dan dat alle kabelmodems met coax aangesloten zijn?
Later geconstateerd dat dat geen coax is.

Het is ook vaak verwarrend. In veel huizen loopt de 'digitale' ISDN (telefoon & internet) ook gewoon het huis binnen op de oude analoge telefoonlijn. Dat weet ook bijna niemand.  ;)

In elk geval lijkt me wat ik zei wel duidelijk. Wil je met 50 man door een deur dan wordt het krap. Of die deur nu in de straat staat of wat verderop in het net.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/06, 19:37:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Internet op glasvezel veel te traag, ook na nieuw modem.
« Reactie #24 Gepost op: 2016/01/03, 15:58:41 »
Poe,precies wanneer weet ik niet meer,maar zo iets als 2005 geloof ik en ik kwam er op in 2009..Wist niet dat Ziggo ook glasvezel had tot in de woning..Meestal is het laatste stukje coax..
Ja, van het kastje in mijn meterkast naar de modem (ook in de meterkast). Dat stukje is coax. Maar ik weet ook niet beter dan dat alle kabelmodems met coax aangesloten zijn?

Het is ook vaak verwarrend. In veel huizen loopt de 'digitale' ISDN (telefoon & internet) ook gewoon het huis binnen op de oude analoge telefoonlijn. Dat weet ook bijna niemand.  ;)

In elk geval lijkt me wat ik zei wel duidelijk. Wil je met 50 man door een deur dan wordt het krap. Of die deur nu in de straat staat of wat verderop in het net.
Ik heb dus echt glasvezel tot in mijn meterkast!En het gaat dus rechtstreeks met glasvezelkabel in het glasvezelmodem!En van af daar gaat het met Cat5 naar de TVkiezer en de PC,en telefoonkabel naar de telefoon.
Wat wil dus zeggen dat alles door die coax moet van jou en die heeft een kleinere bandbreedte dan glasvezel.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/03, 16:02:15 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.