Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: map delen met 1 specifieke computer buiten het LAN  (gelezen 1763 keer)

map delen met 1 specifieke computer buiten het LAN
« Gepost op: 2008/06/17, 11:40:12 »
Ik heb een LAN met een aantal computers en netwerkharddisks en daartussen is het delen van mappen een fluitje van een cent via smb.
Op mijn laptop waar ik het meest op werk (met Gutsy) heb ik een aantal mappen staan die in feite naar een een plekje op een andere computer verwijzen of naar een netwerkdisk.
Bestanden zijn makkelijk heen en weer te slepen.

Nu wil ik graag ook een gedeelde map maken op(verwijzend naar) een computer buiten mijn LAN.

Is het mogelijk om op de computer van mijn zus die een computer heeft met een eigen IP (draait ook Gutsy) een map aan te maken die ik kan zien als gedeelde map en waar ik als het nodig is een bestand in kan wegschrijven zodat deze bij haar terechtkomt? Is dit mogelijk via dezelfde SMB methode die ik gebruik voor binnen mijn LAN?

Offline ruujan

  • Lid
map delen met 1 specifieke computer buiten het LAN
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/18, 09:57:57 »
Ja, dat is wel mogelijk, maar is niet slim. Als jij namelijk van buitenaf bij die gedeelde map kunt, kan de rest van de wereld dat ook.

Je kunt wel met ssh een verbinding maken. Dat is al wat veiliger. Je kunt dan de de map met connect to server bereiken vanaf je eigen machine.

Nog beter is het om een VPN op te zetten. Dan weet je zeker dat alleen jij toegang hebt.