Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( opgelost ) externe schijven op alleen lezen  (gelezen 3574 keer)

Offline Ronnie66

  • Lid
( opgelost ) externe schijven op alleen lezen
« Gepost op: 2011/11/19, 17:01:30 »
Ik heb een gek probleem mijn twee externe USB harde schijven blijven op alleen lezen staan het probleem was er ineens na geloof ik wat updates van een paar dagen geleden maar zeker weten doe ik dat niet.Ook zijn de rechten via nautilus niet te veranderen dan krijg ik de waarschuwing dat de schijven alleen lezen zijn.

Schijven zijn in ntfs indeling en Ubuntu 11.10

Hoe kan ik dit oplossen alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/19, 19:22:48 door Ronnie66 »

Offline h2o

  • Lid
Re: externe schijven op alleen lezen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/19, 17:09:26 »
Antwoord is simpel; zelfs de definitieve oplossing:

Installeer ntfs-3g en eventueel ntfs-config.

Dat kan via Synaptic of via de terminal:

sudo apt-get install ntfs-3g ntfs-config
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: externe schijven op alleen lezen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/19, 17:13:30 »
Dat is dus niet de oplossing. Zie ook mijn topic in Hardware&Drivers waar ik hetzelfde probleem heb en dat niet op te lossen is, ook niet met ntfs-3g en ntfs-config.

Offline Ronnie66

  • Lid
Re: externe schijven op alleen lezen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/19, 17:34:48 »
Ik ga het proberen het probleem was niet net na de installatie ( twee weken geleden clean install 11.10 )  het probleem is later pas gekomen het heeft gewoon gewerkt ik merkte het  doordat propgramaas niet meer naar de schijven konden schrijven en zodoende kreeg ik fout meldingen maar ik ga het even proberen
« Laatst bewerkt op: 2011/11/19, 18:13:36 door Ronnie66 »

Re: externe schijven op alleen lezen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/19, 17:55:07 »
Voer de volgende code uit in de terminal en post de uitkomst hier:
Citaat
ls -la /media

Ik heb zo het vermoeden dat je niet de eigenaar bent van de schijf en dus ook geen schrijfrechten hebt!
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Ronnie66

  • Lid
Re: externe schijven op alleen lezen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/19, 18:05:24 »
Ik heb de twee programaas geinstaleerd de eerste is een terminaal venster programma volgens mij de tweede is  met een grafische toepassing de tweede starte niet op dus ik heb heel het systeem herstart en tot mijn verbazing werkte het toen weer wel dus ik weet niet precies wat er gebeurt is maar ik heb toch de indruk dat het probleem niet echt opgelost is......

ronald@ronald-System-Product-Name:~$ ls -la /media
totaal 144
drwxr-xr-x  7 root   root    4096 2011-11-19 17:45 .
drwxr-xr-x 23 root   root    4096 2011-11-13 11:43 ..
drwx------  1 ronald ronald  4096 2011-11-19 17:54 7DD1C40A532651F9
drwx------  1 ronald ronald 49152 2011-11-17 19:49 Elements
lrwxrwxrwx  1 root   root       7 2011-11-13 11:34 floppy -> floppy0
drwxr-xr-x  2 root   root    4096 2011-11-13 11:34 floppy0
drwx------  1 ronald ronald 49152 2011-11-19 17:46 HITACHI
drwx------  1 ronald ronald 32768 2011-11-19 17:47 Schijf D
ronald@ronald-System-Product-Name:~$

Offline h2o

  • Lid
Re: externe schijven op alleen lezen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/19, 18:18:06 »
Ik heb zo het vermoeden dat je niet de eigenaar bent van de schijf en dus ook geen schrijfrechten hebt!
Dat is vreemd, want ik krijg op mijn werk anders genoeg NTFS schijven waarvan ik iets af moet halen of opzetten die beslist niet van mij zijn en die ik wel kan benaderen.
Misschien een Ubuntu 11.10 bug die Debian niet kent? Anders weet ik het ook niet.

Meestal vergeet ik die twee tooltjes bij een installatie omdat die niet in mijn installatie-scriptje staan. Dan loop ik ook tegen die fout aan. Even installeren en het is meteen gepiept.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: externe schijven op alleen lezen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/19, 18:26:44 »
Dit is een vaker optredende vraag: het lijkt me dat hier toch iets mis kan zijn met 11.10 in dat verband. Aangezien ik enkele ntfs schijf meer heb, bots ik niet op dat eventuele probleem.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/19, 18:30:58 door vanadium »

Offline Ronnie66

  • Lid
Re: externe schijven op alleen lezen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/19, 18:28:05 »
Ik heb zo het vermoeden dat je niet de eigenaar bent van de schijf en dus ook geen schrijfrechten hebt!
Dat is vreemd, want ik krijg op mijn werk anders genoeg NTFS schijven waarvan ik iets af moet halen of opzetten die beslist niet van mij zijn en die ik wel kan benaderen.
Misschien een Ubuntu 11.10 bug die Debian niet kent? Anders weet ik het ook niet.

Meestal vergeet ik die twee tooltjes bij een installatie omdat die niet in mijn installatie-scriptje staan. Dan loop ik ook tegen die fout aan. Even installeren en het is meteen gepiept.

Hoeft je nou alleen maar die twee propgramaas te installeren zonder wat te doen ?
Als dat zo is heb je gelijk het werkte na een herstart wel weer zie mijn eerdere reactie

Offline vanadium

  • Lid
Re: externe schijven op alleen lezen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/19, 18:51:13 »
Kan het zijn dat je ntfsprogs had geïnstalleerd? Blijkt nu dat dit programma sedert Ubuntu 11.10 automatisch leidt tot het verwijderen van ntfs-3g. Derhalve verlies je zo schrijfondersteuning op ntfs, want je valt terug op de "enkel lezen" ondersteuning ingebouwd in de kernel zelf.

ntfsprogs hoef je niet te installeren als je ntfs-3g hebt. Blijkbaar is het nu zo, dat bijgewerkte versies van die tools meekomen met het ntfs-3g pakket zelf.

Oplossing: (her)installeer ntfs-3g (dit verwijdert wellicht automatisch ntfsprogs).

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1878528

ntfsconfig is een grafische tool om automatisch interne ntfs partities te laten aankoppelen: het maakt een relevante lijn aan in /etc/fstab. Voor externe USB schijven heb je dit niet nodig: daarvoor is het veruit het gemakkelijkst beroep te doen op het mechanisme van automatisch aankoppelen.

Offline h2o

  • Lid
Re: externe schijven op alleen lezen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/19, 19:02:03 »
ntfs-3g is inderdaad cruciaal voor schrijf/lees handelingen op NTFS (usb)schijven of partities. Met SystemRescue CD gebruik ik dit op mijn werk regelmatig om een NTFS partitie of schijf te benaderen.
Zonder dit progje ben je voor het schrijven op dergelijke schijven of partities kansloos.

In mijn hoofdantwoord had ik ntfs-3g ook genoemd. Eventueel kun je ntfs-config er ook bij installeren. Maar dat is (ben ik mee eens) niet noodzakelijk.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ronnie66

  • Lid
Re: externe schijven op alleen lezen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/19, 19:21:52 »
Kan het zijn dat je ntfsprogs had geïnstalleerd? Blijkt nu dat dit programma sedert Ubuntu 11.10 automatisch leidt tot het verwijderen van ntfs-3g. Derhalve verlies je zo schrijfondersteuning op ntfs, want je valt terug op de "enkel lezen" ondersteuning ingebouwd in de kernel zelf.

ntfsprogs hoef je niet te installeren als je ntfs-3g hebt. Blijkbaar is het nu zo, dat bijgewerkte versies van die tools meekomen met het ntfs-3g pakket zelf.

Oplossing: (her)installeer ntfs-3g (dit verwijdert wellicht automatisch ntfsprogs).

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1878528

ntfsconfig is een grafische tool om automatisch interne ntfs partities te laten aankoppelen: het maakt een relevante lijn aan in /etc/fstab. Voor externe USB schijven heb je dit niet nodig: daarvoor is het veruit het gemakkelijkst beroep te doen op het mechanisme van automatisch aankoppelen.

Je hebt helemaal gelijk ik had ntfsprogs geinstaleerd afgelopen donderdag dat had ik gedaan omdat ik een tweede schijf in mijn pc wilde herindelen i.v.m een oude installatie van Ubuntu 11.04 ik had een dual boot met Vista.Maar Ubuntu bevalt mij dus ik heb nu alleen nog maar Ubuntu  maar ik wilde de oude partitie van Ubuntu verwijderen op mijn tweede harde schijf en er weer 1 interne schijf van maken daar was ntfsprogs niet echt geschikt voor en ik heb het er gelijk weer af gegooid .

Dus oorzaak en oplossing gevonden bedankt allemaal