Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: root?  (gelezen 2286 keer)

Gast

  • Gast
root?
« Gepost op: 2006/08/13, 22:20:57 »
Een vraagje:
Waarom moet je gnomebaker steeds als root opstarten?
Als ik het als gewone user opstart krijg ik steeds problemen: ofwel kan hij sommige bestanden niet lezen (misschien omdat ik er zogezegd geen rechten op heb) ofwel zegt hij dat hij de write-snelheid niet kan wijzigen.
Ook VmWare server weigert op te starten als gewone user.
Ik vraag mij dan af wat het nut is van die snelkoppelingen in het startmenu. Nu moet ik steeds naar de terminal gaan om deze als root te kunnen opstarten.

budster

  • Gast
root?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/13, 22:24:46 »
Zodra een programma bij bestanden moet die potentieel je systeem schade kunnen toebrengen moeten deze als root gestart worden.

Als je deze grafisch als root wilt kunnen opstarten dan moet je bij allacarte de command veranderen even gksu voor het commando zetten, dan krijg je een grafisch password schermpje.

Offline Soul-Sing

  • Lid
root?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/13, 22:31:18 »
gnomebaker start volgens mij gewoon op.vanuit toepassingen-audio/visueel.ik gebruik het prog. zonder sudo!
andere applicaties zoals bv. firestarter vragen dit natuurlijk wel.
vreemd......dat gnomebakersudo-verhaal.

Gast

  • Gast
root?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/13, 22:34:17 »
Ik kan gnomebaker wel opstarten en er iso's mee schrijven naar de schijf, maar bij het schrijven naar dvd krijg ik steeds rare fouten ivm de write-snelheid. Als ik onder root de applicatie opstart heb ik geen problemen. Ik vind het ook raar. Heb nochtans een nieuwe installatie van Ubuntu.

hhkb

  • Gast
root?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/13, 23:01:01 »
Dan kun je proberen om cdrecord tijdelijk root te geven

Gast

  • Gast
root?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/13, 23:09:52 »
Citaat van: hhkb
Dan kun je proberen om cdrecord tijdelijk root te geven
Ik heb van een persoon de raad gekregen om het volgende commando uit te voeren:
sudo dpkg-reconfigure cdrecord
Is dit veilig?

Gast

  • Gast
root?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/13, 23:12:52 »
Citaat van: budster
Als je deze grafisch als root wilt kunnen opstarten dan moet je bij allacarte de command veranderen even gksu voor het commando zetten, dan krijg je een grafisch password schermpje.
Bedankt, dit is ook een leuke tip.
Wat ik wel raar vind is dat je soms het root wachtwoord toch niet moet opgeven.

Bijvoorbeeld je start gnomebaker op met "gksu gnomebaker", en je sluit het dan af. Wanneer je dan terug dubbelklikt op gnomebaker start het meteen op.
Is dit normaal?

Gast

  • Gast
root?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/13, 23:16:22 »
Citaat van: Ubuntu_user
Bijvoorbeeld je start gnomebaker op met "gksu gnomebaker", en je sluit het dan af. Wanneer je dan terug dubbelklikt op gnomebaker start het meteen op.
Is dit normaal?
Ik bedoel voor alle duidelijkheid natuurlijk:
Bijvoorbeeld je start gnomebaker op met "gksu gnomebaker", je geeft je root wachtwoord in en je sluit het dan af.
Wanneer je dan terug dubbelklikt op gnomebaker start het meteen op.
Is dit normaal?

budster

  • Gast
root?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/13, 23:17:28 »
als je inderdaad net je wachtwoord hebt gegeven dan hoef je het niet meteen weer te geven, hoe de regels hier precies zijn weet ik niet.

hhkb

  • Gast
root?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/13, 23:49:37 »
Citaat van: budster
als je inderdaad net je wachtwoord hebt gegeven dan hoef je het niet meteen weer te geven, hoe de regels hier precies zijn weet ik niet.
Once a user has been authenticated, a timestamp is updated and the user may then use sudo without a
password for a short period of time (15 minutes unless overridden in sudoers).

budster

  • Gast
root?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/13, 23:57:55 »
ok, bedankt...

Als administrator moet je dan wel uitkijken, als je even iets op een gebruiker zijn systeem hebt gedaan kan de gebruiker daarna 15 minuten zijn gang gaan. Dan vind ik het su systeem toch duidelijker, daar dan de sysadmin gewoon uitloggen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
root?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/14, 02:43:50 »
In principe is fysieke toegang tot een toestel zoiezo toegang tot bijna alles :) op een netwerk is het echter belangrijk dat men niet zomaar als root kan inloggen op jouw systeem.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

hhkb

  • Gast
root?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/14, 12:37:29 »
Citaat van: budster
Als administrator moet je dan wel uitkijken, als je even iets op een gebruiker zijn systeem hebt gedaan kan de gebruiker daarna 15 minuten zijn gang gaan. Dan vind ik het su systeem toch duidelijker, daar dan de sysadmin gewoon uitloggen.
Dat soort "admins" zou ik niet graag, als beheerder van mijn netwerk zien :-)

Offline Soul-Sing

  • Lid
root?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/14, 13:28:16 »
toch snap ik het niet ik mag alles van gnomebaker en "ubuntu-user-gast", krijgt steeds root-opdrachten.kan iemand mij dat uitleggen?zijn er geen andere gnome-bakkers hier?

Saamelainen

  • Gast
root?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/14, 13:57:57 »
Mogelijk is het een bug in udev, volgens Dennis. Ik heb hetzelfde probleem gehad met Gnomebaker, K3b en Graveman en het in deze thread eens aangekaart:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1578

Na een nieuwe installatie enige tijd geleden was het opgelost.

Gast

  • Gast
root?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/14, 20:50:01 »
Dat van die 15 minuten wist ik niet, weer iets bijgeleerd dus.
Ik heb die andere draad ook eens gelezen maar ik zie niets abnormaals op mijn systeem. Ikzelf ben ook lid van de cdrom groep, en de output van ls -Hal /dev/cdrw is bij mij ook gelijkaardig.
-> brw-rw---- 1 root cdrom 22, 0 2006-08-14 18:52 /dev/cdrw
Misschien heeft het ook te maken met het type van DVD-writer. Ik weet het niet. Mijn hele systeem is net geinstalleerd geweest en alles is de allerlaatste versie.