Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GParted ziet Windowspartitie niet  (gelezen 2136 keer)

GParted ziet Windowspartitie niet
« Gepost op: 2007/09/18, 13:20:58 »
In mijn andere onderwerp (nietverplaatsbare bestanden) hebben jullie de oplossingen aangedragen om mijn 38 Giga schijf proper te maken zodat de ene helft dicht opeengepakt zit met Windows XP en de rest dus vrije ruimte is.  Het was ondertussen middernacht en ik heb maar één poging ondernomen, maar toen ik de GPartedLiveCd probeerde, herkende die de Windowspartitie niet. Hij zegt gewoon dat heel die schijf "unallocated" is. Ik heb nadien wel effe getest en Windows boot gewoon op...
Twee vragen: 1) Waaraan kan dit liggen en hoe lossen we dat op ?
2) Welke optie uit het opstartscherm van GParted moet ik kiezen ?  (ik had na lang twijfelen gekozen voor "autoconfiguratie")
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/18, 13:43:46 »
Ik heb zonet nog eens geprobeerd, weer met de optie "autoconfig".  Behalve dat ik nu wel mijn Belgische toetsenbord en de Nederlandse taal heb kunnen instellen, blijft ie zeggen "ongebruikt".  Wat wel raar is, dat die schijf zogezegd maar 35,56 G is, terwijl ze in werkelijkheid 38,76 is, waarvan de helft ingenomen is door XP...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/18, 14:41:30 »
Welke versie gebruik je?
Probeer ook eens de nieuwste versie, en een versie die wat ouder is.

Er is trouwens ook nog een andere cd: Parted Magic
http://partedmagic.com/

NB: Dit is dus niet Partition Magic.

GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/18, 20:42:32 »
Ik heb de nieuwste versie van GParted gebruikt.  Heb ook die PartedMagic geprobeerd (meerdere keren zelfs): die ziet 'm ook niet. Het tool Testdisk zegt dat er een "missing endmark" is en dat ik chkdsk moet draaien. Zonder parameters draait dat dus wel in veilige modus, maar dan herstelt hij niks. Bijkomend probleem: als hij klaar is, sluit hij direct het venster, zodat je onmogelijk kan lezen wat hij eventueel zou gevonden hebben.  Met de optie /r werkt hij alleen bij het opstarten na een reboot.  Maar dan loopt ie telkens vast op stap 4 (checken van bestandsgegevens). Als ik ergens anders ('k ben alweer vergeten waar) aan windows vraag om de schijf te controleren, zegt ie dat ze normaal werkt. Als ik de schijfdefragmentatie opstart en alleen maar analyseren vraag, toont hij mooi die opgekuiste schijf. (ik heb uiteraard niet nog eens gedefragmenteerd... of moet ik dat misschien nu juist wèl nog eens doen ??)
Toppunt: als ik Acronis Disk Director gebruik, dan werkt dat ongeveer net zoals GParted, alleen ziet die wèl mooi die Windowspartitie, kan ik die ook verkleinen en zo. Opgelost dus ? Neen, het is een Demo Versie en op het moment dat je zegt "commit" om alles dan ook echt uit te voeren, zegt 'm doodleuk dat de demoversie dat niet kan en dat je dan maar de volledige versie moet kopen (zo'n 50 of 60 euro dacht ik) en toont 'm zo'n joekel van een knop "BUY NOW"...
Enfin, het is dus mogelijk als ik er geld tegenaan smijt.  Awel, dan vind ik dat het ook moet kunnen zonder dat er iemand rijk wordt van mijn ellende.
'k Ga zo nog wat rondzoeken op fora en wat rondgoogelen.

Mocht er iemand nog een nuttige tip hebben, graag dan.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/19, 02:41:10 »
Installeer PANDO ff ??
Zeg wanneer je die aan de gang hebt in Windows dan krijg je van mij een mailtje met acronis.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/20, 07:45:29 »
'k Pleeg straks nog wel een nieuwe bijdrage met meer uitleg, maar het volstaat nu om te zeggen dat het nog niet is opgelost.

@Gandyman
Vanavond installeer ik Pando op die Desktop, maar dan stuur ik je wel een mailtje met een ander e-mailadres erin, dat enkel ingesteld is op Outlook, kwestie van niet nog eens alles te moeten transporteren tussen Linux op klaptop en Windows op desktop met m'n klein USB-stikkie (256 M).  Alvast bedankt !
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/22, 16:54:39 »
Na eindeloos rondzoeken en vanalles proberen, heb ik (denk ik) het probleem nader kunnen bepalen: het MBR (Master Boot Record) van XP heeft geen backup.  Daarom vindt ook Testdisk (dat ook op die PartedMagic CD staat) dat die partitie "unrecoverable" is. (Let wel op: m'n XP kan gewoon opstarten en alles werkt) Testdisk zegt dat die MBR "OK" is, maar die backup is "bad" want hij vindt er geen.  Wanneer ik dan probeer om die MBR op z'n backup te copiëren, doet ie dat ook niet, want hij vindt geen bestand om te overschrijven...  Een bepaalde utility in Windows die deze backup zou kunnen creëren, werkt niet in de XP Home versie, wel in de Professional.  In de Demoversie van Acronis staat deze functie "uitgegrijsd"...
Ik ga nu eens wat lezen over de super GRUB Cd en over QtParted.
Als er nog betere ideeën zijn...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/23, 08:32:04 »
Tja, nu heb ik het alleen maar verergerd: met de Super Grub Disk probeerde ik "Fix Boot Record" en nu start Windows ook al niet meer op: hij zegt "missing NtLoader"... Ik zal nu best wat gaan googelen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

pvdvyve

  • Gast
GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/23, 11:16:56 »
Prosper, ondertussen is je probleem misschien al lang opgelost, maar als je NTLoader missing is, kan je die via GNU/Linux Knoppix terugplaatsen (je kan de file zo van het net plukken, ofwel gebruik je een ms xp cd); wat GRUB betreft: leer het te gebruiken en je zal zien dat je daar fantastische dingen mee kan doen. Naar windows en dos toe zal je wel moeten linken naar de loader van die besturings-systemen...

rv

  • Gast
GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/23, 11:33:17 »
Ik ben maar een beginner, maar ik wil mijn ervaring geven.
Na de partitieverandering mbv GParted zag GParted de partities niet meer, alleen unallocated. In een terminal heb ik de cfdisk opdracht gegeven en daarmee herkende hij wel de partities en wel, zoals die door GParted ingesteld waren. Toen kon ik feisty fawn installeren op de vrijgemaakte ruimte en nu enkele weken later, kan GParted de partities weer zien; dus hij heeft zichzelf hesteld.

XP-boot terug.
Ik kan de xp-boot terugkrijgen mbv super grub disk (SGD). Ga naar english SGD -- advanced -- Windows advanced -- Fix boot of windows -- [uninstall grub] windows xp -- hda   En dan geeft hij: SGD has succeeded, waarna hij windows weer boot.
Wel moet bij windows de flag op `boot` staan, dit kan oa mbv cfdisk vanaf een terminal in linux.

GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/23, 20:57:15 »
'k Ben zo tegen de middag terug in mijn windowspartitie geraakt (XP draaiende) met behulp van dit tooltje. Alleen behoor ik tot degenen die na afloop niet zonder de CD kunnen starten.  Daarvoor moet ik de windowspartitie actief kunnen maken, en volgens al wat ik heb kunnen controleren, lukt dat niet omdat ... het Master Boot Record corrupt is en dus niet herkend wordt als dusdanig. De meest voor de hand liggende oplossing is dan blijkbaar om een XP-installatiediskette te gebruiken. Omdat ik echter een OEM-versie heb, heb ik die niet. Gelukkig heb ik hier nog een iso die ik kan branden, dat geeft dan (volgens een bericht in mijn mailbox dat ik 12 uur geleden heb ontvangen, maar pas nu heb gelezen...) een bootable CD.  Het zal echter wel iets voor morgen worden, want als (tijdelijk) alleenstaande vader met anderhalve tiener in huis, kan ik nooit langer dan vijf minuten rustig aan deze computer zitten. Tenzij ze natuurlijk binnen het half uur slapen...

Wordt vervolgd.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/25, 18:51:37 »
Het is uiteindelijk vandaag geworden, maar met die XP installatiediskette heb ik 'm dan toch weer zover dat ie normaal opstart.

Ik deed dus (uitleg ter lering des volks...): XP-bootable CD erin (dank, arie), keuze maken (R) om een installatie te herstellen. Je komt dan aan een Windows-prompt. Achtereenvolgens de commando's ingegeven "fixmbr" (dat volstond niet, want opstarten lukte nog niet, dus weer geboot met die CD) en "fixboot". "exit" typen, CD uitwerpen, en hij deed het weer (dit schrijf ik dus vanuit Windows op die desktop).
Dan toch nog maar eens de GParted-CD erin, maar dat geeft nog steeds hetzelfde resultaat...  Wachten dus maar op Acronis.

@rv:
dat commando cfdisk: is dat in Windows, of onder Linux ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/26, 17:49:32 »
Oef, het is eindelijk gelukt mijn NTFS-partitie te verkleinen met Acronis Partition Expert (met dank aan Gandyman).
Ook veel dank aan JohanVd (voor zijn hulp met het defragmenteren) en alle anderen voor het samen meedenken en aandragen van mogelijke oplossingen.
Ik heb er direct ook Edubuntu 7.04 Server Edition opgezet.  Meer daarover in dit nieuwe draadje.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

rv

  • Gast
GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/14, 11:02:21 »
cfdisk ken ik van linux.
Open een terminal, bijvoorbeeld mbv een live-cd, word root (sudo su )  en typ: cfdisk

GParted ziet Windowspartitie niet
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/14, 12:53:43 »
'k Zal het pogen te onthouden als ik nog  eens zoiets tegenkom.  Ondertussen werkt Feisty Fawn hier in Dualboot zeer vlot. Later steek ik nog wel eens wat RAM bij en koppel ik een tweede hard disk aan.  Als er daar iets mee mis loopt, horen jullie het wel in een ander draadje.
Dank.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...