Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?  (gelezen 1644 keer)

Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Gepost op: 2008/01/21, 12:17:08 »
Ik heb tot nu toe uitgeprobeerd: Mythtv, Freevo, DVR en Broadcast 2000.
De programma's waren of te moeilijk om te configureren(althans voor mij) of werkte te kort, Broadcast2000, 4minuten opnemen was 2GB. (Lijkt me erg veel zelfs voor Quicktime formaat). Weet iemand nog een grafisch programma?


Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Petervdw

  • Lid
Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/21, 17:14:18 »
Welke PCI kaart gebruik je?
Ik heb VLC, Zapping en MythTV geprobeerd aan de praat te krijgen met een Hauppauge WinTV PVR 150 kaart, maar ik krijg het idee dat die onder Ubuntu 7.10 maar half installeren.
Het gaat mij niet eens om de TV kanalen, maar om analoge video opnemen vanaf een VHS recorder. Ik heb de zaak even in de ijskast gezet, maar misschien kan ik wat leren.
Welke driver gebruik je? Ivtv of V4L?
Vr.groet, peter.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/21, 17:17:36 »
Kijk eens op de Engelse wiki (wiki.ubuntu.com), daar staan hele handleidingen voor Mythtv en Mythbuntu.
Ook voor populaire kaarten als de PVR 150 staan er handleidingen.

Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/21, 23:25:42 »
Petervdw, ik gebruik een PCTV Rave kaartje met de V4L2 driver en KDETV.
Johan ik zal morgen of overmorgen het nog eens proberen met mythtv.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vis

  • Lid
Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/21, 23:30:55 »
Bedankt Johan,

Ik heb ook een PVR 150, dus kan de link zeer goed gebruiken aangezien ik ook een aantal videobanden moet opnemen. Dus Petervdw, als het mij gelukt is, zal ik u wel een mail sturen en de oplossing (of de link naar een goede handleiding) op het forum plaatsen.

Offline Petervdw

  • Lid
Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/22, 00:35:57 »
Aan vis
Heel graag, want ik ben al een tijd op zoek, maar het wil niet lukken. Vooral het activeren van de VideoIn van de kaart houdt me bezig. Met XP is het een fluitje van een cent, maar ik wil beslist van MS af. Alvast bedankt. En meneer vis: wilt U alstublieft je en jij gebruiken, want als iemand me aanspreekt met "u" voel ik me zo oud, en dat ben ik toch al.
Aan Gijsbert
Je eerste post: Bij die kaart past waarschijnlijk Studio 8 als opneem programma. Dat werkt onder XP goed(alleen met de laatste updates stabiel), maar dat gaf bij mij ook files van 20 tot 30 GB voor een filmpje van 90 minuten. Nadeel van AVI formaat. Modernere programma's en snellere PC's kun je laten opnemen in Mpeg2. Dan is een filmje van 90 min zo'n 4 tot 5 GB. (Met XP lukt me dat dan)
De Rave is een Pinnacle kaart van wat eerdere datum. Ik heb de ervaring dat oudere software niet bij nieuwere kaarten past zoals de PVR 150, en dat de nieuwste software oplossingen moeilijk omgaan met oudere kaarten. Vanavond hebben wij nog Myttv geprobeerd (n.a.v. een artikel in het LinuxMagazine (November1007?)) te installeren, maar inderdaad, er komen meer vragen dan duidelijkheid.
Reacties zijn altijd welkom, ik volg de vorderingen en als ik iets weet, voila.
Vr.groet, peter

Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/22, 01:07:56 »
Ik heb dit geprobeerd en het werkte, misschien ook iets voor jou (:P) Peter

Als je in VLC het pvr menu kiest, dan /dev/video0 kiest en dan op geavanceerd klikt kan je ergens het "kanaal" kiezen. Die staat standaard op -1, dan kiest hij zelf maar als je hem op 1 of 2 zet ontvang je het signaal van het video in device. Bij mij zag het er erg slecht uit dus ik heb hem teruggestuurd naar de winkel. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Misschien is het voor een Pinnacle kaart, vanwege de V4L2 driver dan het v4l menu maar daar kan je exact hetzelfde kiezen. Ik weet niet zeker of het werkt, maar het is het proberen waard.

Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/22, 02:45:51 »
Heb misschien nog wat tips/hints gevonden.
http://ivtvdriver.org/index.php/Main_Page
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-492956.html

zie ook een boel mensen die Kino + dvgrab gebruiken.
http://www.kinodv.org/article/view/98/1/7/

Je krijgt dan een grote file uiteraard die je in 1 x kan verkleinen met deze opdracht:
pipe dvgrab into ffmpeg;

dvgrab –format -raw - | ffmpeg -f dv -i - -vcodec mpeg4 -vtag XVID -deinterlace -b 2000 -acodec mp3 -ab 128 -trell -m4v OUTPUT_FILE.avi

I force the XVID tag because some players barf on the ffmpeg default FMP4
If I intend using avidemx to edit the video, I also add "-bf 2 -g 25" to give me a keyframe every (PAL) second - that just makes moving around the video easier….

Mischien kunnen jullie dit gebruiken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/22, 11:08:12 »
Petervdw, ik wil juist TV opnemen met Ubuntu, mijn tv kaartje is een oud type maar wordt tot op heden door diverse programma's ondersteund of andersom net hoe je het bekijkt. Mijn PC is van recente datum, een dual core processor 2 GHz en geheugen 2GB. Mocht ik er niet uitkomen zal ik opzoek gaan naar een recentere kaart.
Nog bedankt voor het vermelden van de bestands groote kan ik vast rekening houden met de benodigde vrije ruimte op de schijf.
Gandyman, bedankt voor de tips, ik ga ze zeker uitproberen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Petervdw

  • Lid
Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/22, 13:23:22 »
Aan Vintendo
Je tip is goud waard. Inmiddels heb ik ook een Win TV PVR 150 en het werkt! Gewoon kaart erin. Opstarten en in VLC: Open bestand>Open capture device>PVR>Geavanceerd>Bij kanaal invullen 2, i.p.v -1. Et voila. Even een test videosignaal op de VideoIn poort van de kaart zetten, en misschien dat de eerste keer niet lukt, maar zo moet het. Geluid invoeren op de mini jack IN. ivtv doet vanzelf mee.Ik ga die Pinnacle kaart ook proberen. En de beelden op de harde schijf opslaan is nog even zoeken. Zeer bedankt voor de tips.
Aan Gandyman
Dank voor de verwijzingen. Je aanwijzingen om de file om te zetten naar mpeg formaat bestudeer ik nog.
Aan Gijsbert
Probeer die kaart toch eerst uitgebreid uit. Ik heb ook nog van die oudere kaarten van Pinnacle, Die ga ik nog proberen. Als je aan het experimenteren bent, zoals wij gisteravond, en het lukt dan niet, dan heb je de neiging om de oorzaken te zoeken op plaatsen die er helemaal niet toe doen, zoals drivers en onvolledige installatie van spelers en zo. Maar het lijkt erop dat de driver al in Ubuntu is ingebouwd, en dat je het alleen moet zoeken in de instellingen van de speler. En VLC is dan handig. Zapping heb ik verwijderd, die was niet volledig. Ik neem ook TV op, maar alleen via de VideoIN poort. Het TV signaal haal ik van een Digitenne TV ontvanger, dat is ook een standaard video signaal, net als een Wii, of een DVD-speler of een VHS recorder. Het vastleggen van de beelden op de harddisk moet ik nog uitvinden, maar dat gaat lukken.
Allemaal nogmaals bedankt voor de reacties en de tips.
Vr.groet, peter

Dat vergat ik bijna: Jullie gaan ook knap laat naar bed, zeg. :D

Offline Petervdw

  • Lid
Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/22, 21:30:30 »
Aan Vintendo
Die Pinnacle kaart geprobeerd (Movie Board 500) en ook nog een PCTV tuner kaart, speciaal voor Vista, letop, alleen voor Vista Premium of Ultimate, staat heel klein op de doos, en het is waar ook, en ze vertikken het allebei met Ubuntu ook. Jammer, maar komt tijd, komt raad. Nogmaals bedankt voor je inspanningen, ik heb met VLC een prachtig beeld en de opslag op de HD heb ik ook gevonden.
Aan vis
Vanmiddag nog even teruggelezen en ineens zag ik dat mijn opmerking over het "u-en" ook wel eens niet als een grapje kon worden opgevat. Dat vind ik heel vervelend, want het was echt als grapje bedoeld. Zelfs mijn kleinzoons zeggen tegen mij: "Opa, geef jij mij zo'n computer van jou." Als je hulp nodig hebt bij het opnemen van je VHS-banden, laat het weten via het forum, dan help ik je er graag mee.
Aan Gijsbert
Jij wilt de zenders instellen op de kaart en dan direct de CAI kabel aan je computer.
Vintendo had dat al eerder voor elkaar. Ik kan je er niet mee helpen, want wij hebben geen CAI kabelaansluiting, anders zou ik graag experimenteren. Via /dev/video0 en dan de zenders instellen. Op Internet kun je vast wel ergens de frequentie van bijv Ned 2 vinden. Al heb je er maar één spelend, de rest volgt dan wel.
Wat betreft de bestandsgrootte, alleen met AVI worden die files zo omvangrijk, hoor.
Met VLC kun jeook direct in een Mpeg formaat opnemen, bijv. Mpeg PS, via de wizard kom je uiteindelijk bij die formaten terecht. Mpeg 1 is het oude VHS banden formaat, Beeldje voor beeldje, zoals film. Erg grof. Dus kies die niet.
Allemaal succes en sterkte, ik volg het op de voet.
Vr.groet, peter.

Offline vis

  • Lid
Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/22, 22:01:32 »
@Petervdw

Geeft niet hoor, had het als een grapje gelezen.
Ik ga aankomende zaterdag alles aan de praat proberen te krijgen, dus als ik hulp nodig heb, weet ik JE te vinden :-)

Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/28, 16:22:15 »
Nou heel wat gesleutel met Mythtv, ik had op een gegeven moment Myth zo geconfigureerd dat ik een opname kon maken. In AVI formaat. Helaas voor korte duur.
Nu krijg ik deze mededeling als ik de front end opstart in de terminal:2008-01-28 16:16:08.949 Connected to database 'mythconverg69' at host: localhost
2008-01-28 16:16:09.409 Connecting to backend server: 127.0.0.1:6543 (try 1 of 5)
2008-01-28 16:16:09.409 Connection timed out.          
                        You probably should modify the Master Server
                        settings in the setup program and set the    
                        proper IP address.

Ik zou niet weten welk ip-adres ik zou moeten invullen gezien de front-end en de back-end op de zelfde machine staan.
Iemand een idee?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Is er nog nog een grafisch programma om TV op te nemen?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/28, 20:52:43 »
schopje
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.