Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virusscan  (gelezen 4145 keer)

WillemM

  • Gast
Virusscan
« Gepost op: 2008/09/26, 15:28:54 »
Ik heb net Ubuntu geinstaleerd en zit aan een virusscaner te denken, heb het stukje gelezen waarin staat dat Linux geen virusscaner nodig heeft omdat je altijd toestemming moet geven om iets te instaleren, vind dit geen goed argument aangezien een virus net zogoed verstopt kan zitten in een programma wat je instaleert.
Heb AVG geprobeert te instaleren maar dat gaat niet via de .exe
Heb ik het nu fout of is een virusscaner net zoals in Windows eigenlijk wel een must?

Bij voorbaat dank voor het antwoord.

Willem

Virusscan
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/26, 15:42:39 »
Alles wat in de softwarebronnen van Ubuntu zit, is gecontroleerde software en richt geen (bewuste) schade toe aan je PC. AVG installeren via een .exe gaat iet standaard, omdat Linux geen Windowsexecutables kan uitvoeren. Standaard zeg ik, want met behulp van de software Wine kun je wél Windowsprogramma's draaien.. Als je het zelfs zou lukken om AVG werkend te kunnen maken, heb je er nog niets aan. Er zijn geen Linuxvirussen, dus een scanner die überhaupt voor Windows is gemaakt, zal ze zeker niet kunnen scannen.

Offline Petervdw

  • Lid
Virusscan
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/26, 16:02:53 »
Aan WillemM
Dat is nu juist het fijne van Ubuntu. Geen firewall, virusscanners of wat voor andere rotzooi ook.
Met Ubuntu direct aan het werk, geen updates (met eventuele restarts! direct na opstart), scans of wat dan ook. Ik heb het me ook door de experts laten vertellen, maar uit ervaring kan ik zeggen:
Virussen? Firewalls? Nooit meer wat van gehoord. (4 x Ubuntu HH 8.04)
Vr.groet, peter

Virusscan
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/26, 16:52:08 »
Hier de deb.versie voor avg http://free.avg.com/ww.download?prd=afl
Viva La Revolución

Offline Tom

  • Lid
Virusscan
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/26, 17:42:01 »
Clamtk is een virus scanner zit in de repros (via synaptic te install.
Word elke dag geupdate.
Grtz Tom.
Of zie mijn Site art 15 en 15a.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Virusscan
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/26, 17:43:48 »
tsja, dit is nu niet handig he. Eerst wordt hierboven uitgelegd dat er geen virusscanner nodig is, vervolgens komen jullie met virusscanners aan die alleen maar Windowsvirussen detecteren?

Offline Tom

  • Lid
Virusscan
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/26, 17:49:25 »
Citaat van: cumulus007
tsja, dit is nu niet handig he. Eerst wordt hierboven uitgelegd dat er geen virusscanner nodig is, vervolgens komen jullie met virusscanners aan die alleen maar Windowsvirussen detecteren?
Als U naar mijn Site kijkt of leest weet U waarom ik dat ding gebruik.
Daarbij ieder doet dat wat hij goed vind. vrijheid van keuze , mooi toch.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Virusscan
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/26, 17:55:05 »
Misschien is het dan handig om erbij te vermelden waarom je deze scanner gebruikt. Zo kun je iemand weer op een andere gedachte brengen ;)

Offline Tom

  • Lid
Virusscan
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/26, 18:05:33 »
Citaat van: cumulus007
Misschien is het dan handig om erbij te vermelden waarom je deze scanner gebruikt. Zo kun je iemand weer op een andere gedachte brengen ;)
Beste Heer daarom heb ik ook er bij geschreven voor de Topic steller dat Hij eens op mijn site moest (na ja moet , niks moet ) kijken.
Vriendelijke groet Tom.


Edit: Het is zelfs nog erger als U denkt (lol) gebruik zelfs RK Hunter.
Staat ook op mijn site.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Virusscan
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/26, 20:15:15 »
Citaat
je kan bij je mail een windows virus ontvangen. op je Linux bak kan dat geen kwaad, maar als je die mail doorstuurt naar een windows gebruiker, kan het daar wel kwaad
Meestal heb je dan wel al eens geprobeerd om de bijlage zelf eens te openen in linux? Een *.exe stuur je zoal niet vlug door, en de gekende extensies (*.pps, *.wvm, ...) kunnen geopend en bekeken worden op een linux systeem. Krijg je geen resultaat te zien, bij een goede configuratie, dan stuur je het best niet door?

Offline siegi

  • Lid
Virusscan
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/26, 20:32:21 »
Citaat van: arie
je kan bij je mail een windows virus ontvangen. op je Linux bak kan dat geen kwaad, maar als je die mail doorstuurt naar een windows gebruiker, kan het daar wel kwaad
Persoonlijk volg ik die stelling niet. Bij windows is het probleem dat bijna iedereen outlouk gebruikt.  Het is blijkbaar gemakkelijk om een virus te schrijven dat zich automatisch verzend naar alle mensen in het adresboek.
Dit is in linux niet het geval (onder meer door de vele verschillende email programma's). Dus automatisch zal het virus al niet doorgezonden worden.
Ook beschikken de meeste providers over een virusscan voor binnenkomende en soms ook voor uitgaande mail.
Daarnaast beschikken de meeste mensen ook nog over een scanner op hun windows computer.
Trouwens het aantal virussen die ik per jaar binnenkrijg kan ik op 1 hand tellen.
Dus waarom zou je als linux gebruiker nog speciaal een antivirus installeren voor de windows gebruiker.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Virusscan
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/26, 23:41:59 »
Citaat van: siegi
Citaat van: arie
je kan bij je mail een windows virus ontvangen. op je Linux bak kan dat geen kwaad, maar als je die mail doorstuurt naar een windows gebruiker, kan het daar wel kwaad
Persoonlijk volg ik die stelling niet. Bij windows is het probleem dat bijna iedereen outlouk gebruikt.  Het is blijkbaar gemakkelijk om een virus te schrijven dat zich automatisch verzend naar alle mensen in het adresboek.
Dit is in linux niet het geval (onder meer door de vele verschillende email programma's). Dus automatisch zal het virus al niet doorgezonden worden.
Ook beschikken de meeste providers over een virusscan voor binnenkomende en soms ook voor uitgaande mail.
Daarnaast beschikken de meeste mensen ook nog over een scanner op hun windows computer.
Trouwens het aantal virussen die ik per jaar binnenkrijg kan ik op 1 hand tellen.
Dus waarom zou je als linux gebruiker nog speciaal een antivirus installeren voor de windows gebruiker.
+1

WillemM

  • Gast
Virusscan
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/27, 10:42:00 »
Begrijp ik het goed als ik de bovenstaande reacties zo vertaal dat er in Ubuntu geen scripts of kwaadaardige code geladen kan worden tijdens surfen of het uitvoeren van leuke attachments die je van "vrienden" toegestuurd krijgt, dat bv ook keyloggers niet werken en dat Phishing niet mogelijk is in Linux, of is het dat de hackers en virusschrijvers zich er nog niet voldoende op toeleggen om een bedreiging te zijn, als het dat laatste is dan is het te hopen dat Linux klein blijft en daarmee dus geen aantrekkelijk doelwit word voor de programmeurs met minder nobele doelen.

Wat ik wel als een groot voordeel van Linux zie is dat de programmas gewoon zijn te downloaden zonder ze te hoeven kraken of hacken, dit lijkt mij de allergrootte vervuiler onder windows.

Mvrgr

Willem

Virusscan
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/27, 10:51:21 »
Linux is niet klein, het wordt op meer dan de helft van alle webservers gebruikt. Dat zijn er heel wat! Natuurlijk zijn dit soort bedreigingen mogelijk op Linux, alleen moet de gebruiker daar door middel van een wachtwoord toestemming voor geven.

WillemM

  • Gast
Virusscan
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/27, 11:38:29 »
Citaat van: cumulus007
alleen moet de gebruiker daar door middel van een wachtwoord toestemming voor geven.
Is dit nu juist net de reden dat er zo tegen Vista aangeschopt word, ik heb Vista nooit geinstalleerd  gehad maar  ken wel de verhalen over dat je voor alles toestemming moet geven waar de windows gebruikers zich zo mateloos aan ergeren, en als ik iets installeer is het dan niet mogelijk om parallel een stukje malware of virus te installeren?

Begrijp me goed ik heb totnutoe alleen maar computers onder Windows gehad en probeer de voordelen van Linux te ontdekken (waarvan ik er wel al heel veel zie) maar tijdens die ontdekkingsreis wil en kan ik toch ook niet mijn ogen sluiten voor de "zegeningen" van andere OS

Mvrgr

Willem

Offline siegi

  • Lid
Virusscan
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/27, 12:12:12 »
Citaat van: WillemM
Citaat van: cumulus007
alleen moet de gebruiker daar door middel van een wachtwoord toestemming voor geven.
Is dit nu juist net de reden dat er zo tegen Vista aangeschopt word, ik heb Vista nooit geinstalleerd  gehad maar  ken wel de verhalen over dat je voor alles toestemming moet geven waar de windows gebruikers zich zo mateloos aan ergeren,
Dit vind ik zelf onterecht, microsoft is momenteel aan het proberen zijn os veiliger te maken, door een methode die linux al jaren gebruikt.  Gebruiksvriendelijkheid en veiligheid zijn 2 dingen die bijna altijd kaarsrecht tegen elkaar staan. Ik vind het dus totaal geen reden om tegen vista aan te schoppen.

Citaat van: WillemM
en als ik iets installeer is het dan niet mogelijk om parallel een stukje malware of virus te installeren?
Ja dat kan, maar bedenkt wel dat wij aanraden om software te installeren uit de software bronnen. Deze bronnen worden gecontrolleerd door de ubuntu mensen. Bovendien is dit open source software wat betekent dat je ten alle tijden de broncode kan bekijken. De software geinstalleerd vanuit de softwarebronnen krijgt overigens automatisch
veiligheidsupdates via update manager.  Er zitten overigen een paar tienduizend pakketen in de softwarebronnen.

WillemM

  • Gast
Virusscan
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/27, 13:49:17 »
Citaat van: siegi
Dit vind ik zelf onterecht, microsoft is momenteel aan het proberen zijn os veiliger te maken, door een methode die linux al jaren gebruikt.  Gebruiksvriendelijkheid en veiligheid zijn 2 dingen die bijna altijd kaarsrecht tegen elkaar staan. Ik vind het dus totaal geen reden om tegen vista aan te schoppen.
Toch is het de meest gehoorde kritiek op Vista samen met de drivers die vaak niet mee willen werken. (in ieder geval is het de kritiek die ik het meest hoor)
Ik stond dan raar te kijken dat dit nu eigenlijk hetgeen is dat Ubuntu zo veilig maakt.

Citaat van: siegi
Ja dat kan, maar bedenkt wel dat wij aanraden om software te installeren uit de software bronnen.
Ik denk dat andere bestuuringssystemen daar zo ongeveer hetzelfde over denken alleen moet je er bij MS dik voor betalen of de handel zien te kraken, en dit is dan ook het grootste voordeel dat ik totnutoe heb kunnen ontdekken aan de filosofie van Linux

moderator edit: quote tags toegevoegd

Offline siegi

  • Lid
Virusscan
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/27, 13:56:37 »
We gaan nu wel enorm offtopic...

Het driver probleem heeft niets te maken met dat je voor alle beheerderstaken toestemming moet geven. Dit is een ander probleem van vista, waar je terecht over kan klagen.

Virusscan
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/28, 00:06:52 »
Citaat van: "WillemM"
Toch is het de meest gehoorde kritiek op Vista samen met de drivers die vaak niet mee willen werken. (in ieder geval is het de kritiek die ik het meest hoor)
Ik stond dan raar te kijken dat dit nu eigenlijk hetgeen is dat Ubuntu zo veilig maakt.
Gelukkig kan u Vista en Ubuntu niet vergelijken. Ubuntu heeft een begrijpbare logica om uw paswoord te vragen. U weet op voorhand dat u zal dienen uw paswoord op te geven. Vista vraagt uw toestemming (zonder paswoord) op de meest onmogelijke momenten...