Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instant schermbeveiliging  (gelezen 1809 keer)

Instant schermbeveiliging
« Gepost op: 2008/09/27, 12:01:58 »
Als ik in een lokaal werk waarin ik wel de mensen 100 % vertrouw dat ze tijdens mijn afwezigheid niet met mijn laptop gaan lopen, maar het vertrouwen niet zo ver laat gaan dat ik de kans laat om erin rond te kijken, zet ik mijn schermbeveiliging altijd op 1 minuut en vink ik het vakje aan om het scherm te beveiligen wanneer het in rust gaat.  Maar dat is nog altijd 1 minuut wachten...
Nu denk ik aan een icoontje op het bureablad (starter) of in het paneel waarop ik maar te klikken zou hebben om onmiddelijk het scherm te vergrendelen...

Welk commando moet ik daarvoor gebruiken ?
Of heeft er iemand een andere supersnelle oplossing ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Instant schermbeveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/27, 12:10:12 »
ctrl+alt+l

Offline siegi

  • Lid
Instant schermbeveiliging
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/27, 12:17:55 »
Het commando hiervoor is overigens.
 gnome-screensaver-command -l
Hiervan kan je een snelstarter maken in je panel.

Maar persoonlijk vind ik de toetsencombinatie beter werken :)

Offline Dorst

  • Lid
Instant schermbeveiliging
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/27, 13:45:31 »
Onder de afmeld-knop zit standaard al de keuze Scherm blokkeren.

Instant schermbeveiliging
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/27, 16:30:25 »
Dank voor jjullie antwoorden: ik ga voor het icoontje met het commando van siegie, hoewel ik waarschijnlijk ook hhel vaak de toetsencombinatie van AutoStatic zal gebruiken.  Handig om ze allebei te hebben... :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Instant schermbeveiliging
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/28, 00:02:28 »
Je kunt hem ook als applet toevoegen aan je paneel (bijna hetzelfde als de snelstarter van siegi): rechtermuisknop op paneel -> "Toevoegen aan paneel". Daar voor "Beeldscherm vergrendelen" kiezen.

Instant schermbeveiliging
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/28, 00:15:56 »
Zoals ik in een ander draadje al schreef, waarin ik naar dit onderwerp verwijs: soms stel ik vragen naar dingen die ik had moeten weten...
In elk geval allemaal bedankt voor de moeite. Ik heb nu het schermpje met een hangslot van de voorziene applet en m'n eigen starter van het commando van siegi met het icoontje van GAIM (een tekstballonnetje met drie puntjes in, vond dat wel toepasselijk... :) )
Zal dat nu een paar dagen bekijken en dan zien welke ik behoud.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...