Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB geen andere bestuuringsysteemen laten zoeken  (gelezen 296 keer)

GRUB geen andere bestuuringsysteemen laten zoeken
« Gepost op: 2013/05/25, 21:55:36 »
weet iemand of het om een of andere manier mogelijk is om te voorkomen dat de GRUB, of eigelijk meer het os-prober script, zoek naar andere besturingssystemen?

ik heb Ubuntu nu op een USB 3.0 stickje staan (Cruser Extreme van 64GB), dit werkt geweldig, maar ik heb wel in de GRUB altijd ook items voor de andere systemen op de laatste computer waarop ik updates heb geïnstalleerd.

e.g. het ziet er nu zo uit:
Citaat van: GRUB
Ubuntu
geavanceerde opties voor Ubuntu
memtest64+
memtest64+ seriële console
Windows 7 (loader) op /dev/sda1
Windows 7 (loader) op /dev/sda2
Windows 7 (recovery console) op /dev/sda3

dit is nog wel handig mits ik hem op de laptop van werkt start, daar staat inderdaad Windows 7 lokaal op (en gek genoeg kan je zowel vanaf sda1 als sda2 normaal booten) met een recovery console.
echter is dit stikje bedoeld voor portable gebruik, dus niet altijd op de zelfde computer, en mijn desktop heeft Windows 8, en die heeft ook geen recovery console.
op mijn privé laptop is dit ook niet nuttig, want ook die heeft lokaal Windows 8 en ook hier is geen recovery console aanwezig.

zou ik hem op mijn desktop updaten zou ik nu een lijst krijgen met Windows 8 (loader) er in en een 2de entry voor Ubuntu (eigenlijk Kubuntu maar dat weet de GRUB niet).

hierdoor heb ik nu dus altijd een boot menu met opties die mogelijk helemaal niet bestaan op het systeem dat ik wil gebruiken, eigenlijk moeten enkel Ubuntu, geavanceerde opties voor Ubuntu, memtest en memtest via seriële console beschikbaar zijn.
en eigenlijk moet hij dus geheel niet veranderen behalve dan dat de items voor ubuntu en memtest moeten worden geüpdatet als er nieuwe kernel en memtest images worden geïnstalleerd.

dus, iemand een idee of en zo ja hoe dit kan? want ik krijg nu eigenlijk een menu waarvan ik  aan de helft niks heb.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: GRUB geen andere bestuuringsysteemen laten zoeken
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/26, 09:35:34 »
sudo chmod -x /etc/grub.d/30_os-prober
sudo chmod -x /etc/grub.d/20_memtest86+
sudo update-grub
Het toevoegen van andere OS'en/Memtest aan de Grublijst gebeurt middels scripts. Door die onuitvoerbaar te maken wordt dit uitgeschakeld.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/26, 09:37:32 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!