Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resolutie beeldscherm instellen onder Ubuntu 18.04.3 LTS  (gelezen 1859 keer)

Resolutie beeldscherm instellen onder Ubuntu 18.04.3 LTS
« Gepost op: 2019/10/19, 13:30:20 »
Ls,

Ik heb een nieuwe PC samengesteld, gegevens:

Moederbord: Gigabyte B450M DS3H
Processor:  AMD ryzen 3 3200 with radeon vega graphics
Grafisch: AMD Raven
Gnome 3.28.2
Geïnstalleerd: Ubuntu 18.04.3

Ik heb er mijn oude beeldscherm op aangesloten: HP  w1907v.
Direct na installatie beeldresolutie o.k.     Na nieuwe opstart verscheen een resolutie van 800 x 600

Probeer terug te keren naar de standaard voor dit beeldscherm,  dat is 1440 x 900 (60 h).
Deze keuzemogelijkheid is echter niet opgenomen in het overzicht met instellingen, evenals ook een automatische detectie ontbreekt.

Hoe de goede instelling van 14450 x 900 terug te krijgen ??

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Martin

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Resolutie beeldscherm instellen onder Ubuntu 18.04.3 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/19, 14:31:28 »


normaal zou je dit scherm moeten zien. (Klikbare foto) Dit is Instellingen/ apparaten/ schermen

En bij resolutie klikken voor een lijst van schermverhoudingen .... is dit zo ?

Indien niet: zou ik Ubuntu even laten zoeken voor een extra driver (updates/ instellingen/ Tabblad Extra Drivers en deze even 'open laten staan' ; ubuntu gaat zelf zoeken naar een driver en/ of alternatieve driver kies indien mogelijk voor gesloten bron driver ipv de open source versie (kunnen bugs hebben) .

Gesteld natuurlijk dat dit het probleem zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/19, 14:38:24 door Joshua Orbit »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Resolutie beeldscherm instellen onder Ubuntu 18.04.3 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/19, 14:33:35 »
Daarnaast: ook aansluitingen eens goed controleren. Ik heb het ook eens voorgehad dat ik opeens opstarte in lagere resolutie, en dat is toe overgegaan door goed te controlleren of de schermaansluiting goed stevig in wat.

Re: Resolutie beeldscherm instellen onder Ubuntu 18.04.3 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/19, 17:25:26 »
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Joshua,
dat is het beeld, dat ik ook krijg. Ik heb dan echter niet de keuzemogelijkheid van een 1440x900 resolutie.
Wat betreft: extra drivers, ik heb betreffend scherm een uur laten open staan, nog geen resultaat; daar valt dus ook niets van te verwachten, neem ik aan.

Vanadium,
De beeldscherm-aansluiting van mijn nieuwe moederbord wijkt af van de voorgaande en het stekkertje van het scherm past daar dus ook niet op. Ik heb dit opgelost middels een HDMI - VGA adapterkabel en het scherm nu dus op de HDMI aansluiting gekoppeld.
Zou daar misschien het probleem zitten??

Groet,  Martin

Offline vanadium

  • Lid
Re: Resolutie beeldscherm instellen onder Ubuntu 18.04.3 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/19, 17:43:36 »
Van mij had het alvast ook met zo een tussenstuk te maken, maar het ging enkel om een slecht contact. Als je het niet goed krijgt, kan je het helaas maar zeker zeten door eens een ander tussenstuk te proberen, of een ander scherm.

Re: Resolutie beeldscherm instellen onder Ubuntu 18.04.3 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/19, 19:55:25 »
Ls,
Bedankt voor uw reactie. 
Stel: ik ga alle connecties controleren en goed verbinden. Hoe kan ik dan het systeem opnieuw activeren, om  de  de gewenste resolutie op te sporen, het systeem maakt nu immers gebruik van de instelling 1280x1024 (die heb ik ingesteld, omdat die het minst slechte beeld geeft).  Of: gebeurt dat automatisch?

groet,
Martin


Offline DeBaas

  • Lid
Re: Resolutie beeldscherm instellen onder Ubuntu 18.04.3 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/19, 20:26:03 »
Laten checken op extra "stuurprogramma's"?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Resolutie beeldscherm instellen onder Ubuntu 18.04.3 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/20, 09:14:10 »
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Joshua,
dat is het beeld, dat ik ook krijg. Ik heb dan echter niet de keuzemogelijkheid van een 1440x900 resolutie.
Wat betreft: extra drivers, ik heb betreffend scherm een uur laten open staan, nog geen resultaat; daar valt dus ook niets van te verwachten, neem ik aan.

Vanadium,
De beeldscherm-aansluiting van mijn nieuwe moederbord wijkt af van de voorgaande en het stekkertje van het scherm past daar dus ook niet op. Ik heb dit opgelost middels een HDMI - VGA adapterkabel en het scherm nu dus op de HDMI aansluiting gekoppeld.
Zou daar misschien het probleem zitten??

Groet,  Martin

Zou best goed kunnen: HDMI en VGA hebben totaal afwijkende standaarden. Als je moederbord een HDMI aanbiedt zou je HDMI naar je scherm moeten brengen. Als, goedkope, oplossing zou ik in jou plaats even kijken naar een kringloop of veiling van harde waren en een scherm kopen met een HDMI interface . Die verloopstukken werken wel, maar niet helemaal juist: de standaarden wijken té veel af van elkaar. Het is evengoed niet perfect mogelijk om een goed scherm te krijgen van S-video out naar HDMI bv ....... Dus : even een occasie scherm scoren mét een HDMI input.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Resolutie beeldscherm instellen onder Ubuntu 18.04.3 LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2019/10/20, 14:06:21 »
Als het aan die slechte connectie lag (zoals ik voorhad), dan zal, als dit hersteld is, bij een volgende herstart het systeem automatisch terug de oorspronkelijk ingestelde resolutie instellen.

Re: Resolutie beeldscherm instellen onder Ubuntu 18.04.3 LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2019/10/22, 10:56:38 »
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik  heb dus maar een nieuw scherm gekocht, gelijk van al dit soort problemen verlost.
Groet,
Martin