Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op een Apple PowerBook G4  (gelezen 3828 keer)

Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Gepost op: 2007/08/15, 08:16:24 »
Een vriend van me wil graag Linux op zijn Apple Powerbook G4. Hij denkt aan Ubuntu 7.0.4 of aan een kleine versie op een USB-stick. Kan dat zonder al te veel problemen?
Is Ubuntu 7.0.4 te verkiezen boven een USB-stick versie?
Heeft er iemand nog tips voor de installatie e.d.?

Bij voorbaat vriendelijk dank voor de hulp.

P.S. Ik ben zelf een Linux-newbie. Ik heb tot grote tevredenheid en zonder problemen Ubuntu 7.0.4 op mijn Medion laptop draaien, (nog) tezamen met Windows Ikspee.

John

Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/15, 08:28:40 »
Ikzelf werk op een I-Mac, doch heb toch reeds getracht er Ubuntu op te draaien, de 7.04. Zou moeten lukken, doch ik moet daarvoor mijn toetsenbord vervangen en dus laat ik de Mac voor wat hij is, want het is een lekkere machine waar ik véél op kan.
Er zijn op dit forum wel mensen die U met raad kunnen bijstaan.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/15, 10:29:56 »
Ik zou op mijn powerbook gewoon lekker mac os X laten draaien, (is het eigenlijk mogelijk, dualbooten tussen die 2?) en ergens een goedkope laptop op de koop tikken of kijken naar een dell laptop met ubuntu.

Ik weet dat het wel mogelijk is, maar het lijkt mij toch echt zonde!

Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/15, 10:54:05 »
Een dual-boot is mogelijk.
Op een G4 lukt de installatie gegarandeerd.
Artfreddy's probleem is namelijk dat hij geen PowerPC Mac heeft maar een Intel.
Ik betwijfel of de USB-optie mogelijk is voor een Mac.

Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/15, 17:54:44 »
Citaat van: ex
Ik zou op mijn powerbook gewoon lekker mac os X laten draaien, (is het eigenlijk mogelijk, dualbooten tussen die 2?) en ergens een goedkope laptop op de koop tikken of kijken naar een dell laptop met ubuntu.

Ik weet dat het wel mogelijk is, maar het lijkt mij toch echt zonde!
Mag je wel zeggen, Lekker laten en Mac leren kennen... Bijzonder goed en grafisch héél mooi.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/15, 17:56:26 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Een dual-boot is mogelijk.
Op een G4 lukt de installatie gegarandeerd.
Artfreddy's probleem is namelijk dat hij geen PowerPC Mac heeft maar een Intel.
Ik betwijfel of de USB-optie mogelijk is voor een Mac.
Zou het toch niet meer proberen hoor. Heb zopas een fotoalbum gemaakt met een zacht lekker muziekje op de achtergrond. Mooi om zien. Ik ben tevreden over mijnen I-Mac. Ook over Ubuntu hoor.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/16, 00:35:52 »
Ja, kijk als je windows gebruikt snap ik het nog, dat je echt graag ubuntu er overheen wil zetten.. maar MacOS, en dan zeker de laatste zou ik lekker zo laten draaien! Miss. toch een dual boot als je het echt graag wil, maar macos er echt af gooien lijkt me zonde van je geld geweest voor je powerbook, had je net zo goed een veeeeel goedkopere laptop kunnen kopen en daar linux op kunnen zetten.

Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/16, 06:48:05 »
Citaat van: ex
Ja, kijk als je windows gebruikt snap ik het nog, dat je echt graag ubuntu er overheen wil zetten.. maar MacOS, en dan zeker de laatste zou ik lekker zo laten draaien! Miss. toch een dual boot als je het echt graag wil, maar macos er echt af gooien lijkt me zonde van je geld geweest voor je powerbook, had je net zo goed een veeeeel goedkopere laptop kunnen kopen en daar linux op kunnen zetten.
Héél juist.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/16, 09:24:28 »
Ben ik het ook mee eens.
Op mn Apple PowerMac heb ik gewoon Mac OS X draaien.
Maar heb in het verleden wel geëxperimenteerd met linux erop.
Linux draait niet super  op een Mac, OS X draait er echt veel beter op.

Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/16, 16:30:46 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Een dual-boot is mogelijk.
Op een G4 lukt de installatie gegarandeerd.
Artfreddy's probleem is namelijk dat hij geen PowerPC Mac heeft maar een Intel.
Ik betwijfel of de USB-optie mogelijk is voor een Mac.
Die vriend vertelde me gisteravond dat-ie Ubuntu het liefst op zijn externe hard disk wil zetten.
Kan dat ook? Zijn er dan nog dingen waar-ie op moet letten?

John

Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/25, 13:01:46 »
Eej vraagje, hoeveel MHz is de G4 en hoeveel MB RAM?

Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/25, 22:26:43 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Eej vraagje, hoeveel MHz is de G4 en hoeveel MB RAM?
Gelukkig, jullie zijn er weer!
Ik heb net deze informatie van mijn vriend doorgekregen:
Kloksnelheid 867 Mhz
MB RAM 640
HD 37 GB, 2 partities: 27 voor de Apple en 10 GB vrij + externe HD van 80 GB
Systeem OSX 10.2.8 (volledig geupdate)

Hij vertelde me net dat-ie gisteravond de vrije partitie 'buitenom' had benaderd om 'm een
nieuwe naam (Linux) te geven en vervolgens alles opnieuw moest installeren. Ik begrijp niet
precies wat-ie bedoelt, maar ik ben ook geen Apple-kenner.

Hopelijk kun je ons verder helpen.

Ubuntu op een Apple PowerBook G4
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/29, 03:39:48 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Eej vraagje, hoeveel MHz is de G4 en hoeveel MB RAM?
Voor de duidelijkheid nog wat aanvullende info uit een eerdergeplaatste oproep op dit forum. We zijn eigenlijk niet verder gekomen dan de stap die hier beschreven staat.
Vooruitlopend op jullie reactie: Kunnen we de lege partities zonder gevaar deleten?

John

Kopie van eerdere oproep:

Ik (Linux-groentje) probeer samen met een vriend (ook een Linux-groentje) Ubuntu op zijn PowerBook G4 te zetten. Het proefdraaien ging prima; zelfs surfen op internet was mogelijk. Het installeren gaat echter niet zonder problemen. Bij stap 4 van de installatieprocedure komt er een scherm met de naam 'partities voorbereiden' waarop te zien is dat er 8 vreemde lege partities op de hard disk staan. Volgens mijn verbaasde vriend zijn die nieuw, want er stonden er voor de start van de installatie slechts 2 op: 1 voor zijn Apple OS van rond de 30 G, en 1 leeggemaakte van zo' n 10 G. Op deze laatste wil hij graag Ubuntu zetten. We weten nu niet hoe we verder moeten. Wie weet raad?
Ik weet niet hoe we de screendump van het scherm kunnen laten zien, daarom hieronder een tekstuele weergave van wat er op het scherm staat. Alvast dank, John en Philip
                                                                          partities voorbereiden

Device                                      Type         Mount point             Format              Size              Used
/dev/hda
   /dev/hda1                                                                                                    0                unknown
   /dev/hda2                                                                                                    0                unknown
   /dev/hda3                                                                                                    0                unknown
   /dev/hda4                                                                                                    0                unknown
   /dev/hda5                                                                                                    0                unknown
   /dev/hda6                                                                                                    0                unknown
   /dev/hda7                                                                                                    0                unknown
   /dev/hda8                                                                                                    0                unknown
   /dev/hda9                                                                                                    29110 MB   28000 MB
   /dev/hda10                                                                                                  10896 MB         19 MB
free space                                                                                                       0 MB

Maak minstens ruimte voor een root partitie (" /") met ... enz.