Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!  (gelezen 1708 keer)

Offline Cme

  • Lid
Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Gepost op: 2014/06/21, 16:55:08 »
Vanwege het zoeken naar de scroll-functie in Ubuntu en de suggestie dat een herinstallatie mogelijk zou helpen, heb ik een herinstallatie van Ubuntu 14.04 gedaan zoals aangegeven wordt. Ik heb niet de keuze gekregen Ubuntu naast Windows te installeren. Deze stond al in een dual-boot. Er was wel de keuze om te herinstalleren. NU is Windows 8.1 overschreven (zie screenshot). Er is géén scroll-functie geïnstalleerd met de herinstallatie!
Ik heb alleen een back-up van W8.1 dus geen kopie in mijn bezit. Hoe kom ik in de BIOS als er geen Windows op de schijf staat? Wat kan ik doen om Windows terug te installeren?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/21, 16:59:08 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/21, 17:02:20 »
Screenshot van de huidige partitie
« Laatst bewerkt op: 2014/06/21, 17:09:59 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/21, 17:36:57 »
Het spijt me voor je, maar Windows is weg..... Kun je ergens een installatie-DVD van Windows krijgen?

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/21, 21:18:33 »
Verder is het gebruikelijk dat je na de aanschaf van een nieuwe notebook/pc met voor-geïnstalleerde Windows, een USB-herstelstation aan te maken. Zodat je Windows weer opnieuw kunt installeren. Als je geen USB-herstelstation had aangemaakt, is het wellicht nog mogelijk recovery/herstel dvd's te bestellen, bij de notebook/pc fabrikant.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/21, 21:48:43 »
Zoals Pjotr aangeeft; gebruik even een installatie DVD van W 8.1 en gebruik de licentiecode onderaan je laptop op die groene grote sticker van Microsoft.
Sneu dat dit gebeurd is, maar met wat handigheid heb je je Windows makkelijk terug.

Wat je ook kan doen is je harde schijf laten crashen en vervolgens de laptop in herstelling aanbieden, op die manier moeten ze je nieuwe schijf voorzien van een Windows. Niet erg netjes, maar zeker afdoend.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/21, 22:00:04 »
daarom installeer ik bij een dual boot elk apart op aparte schijf en tijdens installatie trek ik de andere schijf eruit zodat ze nooit met elkaar kunnen fokken dan kwestie van hdd kiezen die je wilt booten werkt  als een trein.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/22, 11:40:12 »
Tegenwoordig is op veel fabrieks PC's de OEM licentie sleutel voor W8 en 8.1 ingebakken in het BIOS.
Je hebt dan GEEN in te voeren licentie key.
Wat je dan nodig hebt is een gelijke OEM versie installatie DVD
Deze hebben echter niet alle drivers aanwezig, daarvoor moet je dan mogelijk naar de website van de fabrikant.
Het mooie van deze versie is dan dat er geen bloatware en ergerlijke moeilijk te verwijderen fabrieksprogramma's en/of virus scanners op staan.

Mogelijk kan de plaatselijke computerboer je aan een kopie helpen. De licentie heb je al, die staat al in de BIOS.
Heb je wel een licentie key heb je de juiste bijbehorende installatieset nodig, Omdat je de key bezit is alleen een installatie DVD/USB nodig, kopie is ook voldoende.

MAAR, ik doe geen W8 of 8.1 meer.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/22, 12:05:11 »
Als je een nieuwe pc(laptop) met windows  en recovery partitie, maak dan een bit by bit copie van je schijf, dan kun je je windows altijd terug zetten naar het begin toen je hem kocht. Clonezilla is gratis om dit te doen, er zijn ook nog andere programma's voor.
Een bit by bit copie is een backup van alle sectoren van je hd, er wordt dus niet gekeken wat voor files er zijn, dus windows/bsd/linux maakt allemaal niks uit
.
Installeren linux naast windows, bij twijfel dan had je ook de partities met de hand kunnen maken, swap en / heb je nodig, dat is alles.

Zonder windows kom je ook in de bios, op het scherm(of in handleiding) zie je welke f.... toets je kunt bedienen, om in de bios te komen.

Offline Cme

  • Lid
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/22, 15:50:17 »
Mijn dank voor jullie reacties, dat beurt me toch een beetje op. Deze LapTop is gloed-nieuw maar heb geen volledige kopie van Windows 8.1, wel een systeembackup gemaakt maar daar kan ik niet mee booten.
Op de onderkant vd LT staat geen Windows-serienummer zoals gebruikelijk is!?
Maar ik zal bellen met de NL support vd fabrikant (Lenovo).

In de Bios kan ik niet komen! Misschien omdat Windows volledig gewist is? Wel kan ik met Gparted bij de schijf komen en partities maken.  Nu wil ik alvast ruimte maken voor Windows en formatteren naar NTFS maar ik kan de schijf waar Ubuntu opstaat niet verschuiven/ loskoppelen, Zie meegezonden screenshot.

-Vraag1: @DeBaas> Als Ubuntu Windows volledig heeft overschreven waar is de BIOS dan gebleven? Is niet naar voren te halen! Niet met de gebruikelijke F-en of Del of Esc.

-Vraag2: hoe kan ik dev/sda2 waar ext4 staat, ontkoppelen en mogelijk verkleinen?

-Vraag3: Is Gparted gelijk aan BIOS?

-Vraag4: @jan11000> Bedankt voor de tip bit by bit kopie van de Windows-versie te maken met Clonezilla: http://www.computeridee.nl/workshop/clonezilla-maak-een-kloon-van-uw-harde-schijf/ Het lukt (tot nu toe) niet in de BIOS te komen.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/22, 16:07:26 »
Opstarten vanaf een livecd,
dan kun je de partities ontkoppelen,
en dan kun je de partitie verkleinen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/22, 19:28:12 »
Lenovo BIOS,
door bij opstarten herhaaldelijk op F1 of F12 te drukken ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Cme

  • Lid
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/23, 13:09:45 »
BIOS bereikt! Windows is  geheel verwijderd! Geen Recovery! Gebeld met Lenovo Service Amsterdam technische dienst. Zij leveren  geen service op het meegeleverd besturingssysteem ook al is die gekocht! (voor veel geld). BAD LENOVO!!
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/23, 13:43:36 »
de OEM licentie sleutel voor W8 en 8.1 ingebakken in het BIOS


Is dat het UUID nummer?
Kan ik iets met: BIOS Back Flash in de configuratie van het BIOS?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/23, 16:32:18 »
Bel anders even naar Microsoft support met je verhaal. Wellicht dat zij je tegemoet willen komen, je "fout" door de vingers zien en je voorzien van een nieuwe Win8? Niet geschoten is altijd mis... ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Cme

  • Lid
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/24, 15:13:38 »
Bel anders even naar Microsoft support met je verhaal. Wellicht dat zij je tegemoet willen komen, je "fout" door de vingers zien en je voorzien van een nieuwe Win8? Niet geschoten is altijd mis... ;)
[/quote
De robot-beantwoorder verwees al naar de fabrikant voor van te voren geïnstalleerde Windows, en de verbinding verbrak.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/24, 15:32:19 »
Hetzelfde heb ik een keer gehad met mijn netbook.

Ik heb toen een illegale-versie gedownload en geïnstalleerd.

Vervolgens via de telefoon bij Microsoft  geregistreerd  met mijn aangeschafte legale key.





OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Cme

  • Lid
Re: Ubuntu heeft Windows overschreven Help!!
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/19, 13:06:11 »
Microsoft helpt een particulier niet!  De key schijnt in de BIOS te zitten ingebakken, er is een Recovery CD nodig om hier gebruik van te maken. Bij mijn legale aankoop kreeg ik geen key geleverd.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)