Interactief > Algemeen

Linux (nog steeds?) veiliger dan windows?

<< < (13/13)

bart85:

--- Citaat ---nog nooit geen veiligheidsproblemen gehad en die verwacht ik ook niet.
--- Einde van citaat ---

Hoe weet je zeker dat er geen veiligheidsprobleem in mijn huidige systeem heb? Is dit te controleren of op te merken? Na mijns inzien kan het probleem zich ook stilhouden. Dan weet je dus niet of het zich heeft voorgedaan.

Rik123:

--- Citaat van: bart85 op 2021/09/30, 19:25:49 ---
--- Citaat ---nog nooit geen veiligheidsproblemen gehad en die verwacht ik ook niet.
--- Einde van citaat ---

Hoe weet je zeker dat er geen veiligheidsprobleem in mijn huidige systeem heb? Is dit te controleren of op te merken? Na mijns inzien kan het probleem zich ook stilhouden. Dan weet je dus niet of het zich heeft voorgedaan.

--- Einde van citaat ---

Ik had mijn berichten, maar verwijderd, want er is een overtuiging en mensen die die zeer overtuigd zijn negeren de dingen die ze niet aanstaan.  Niets nieuws, zo gaat het nu eenmaal. 

partyrabbit:

--- Citaat van: bart85 op 2021/09/29, 20:50:45 ---https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware?wprov=sfla1

Stukje op de Wikipedia over Linux Malware. Het is er dus wel. Lijkt op het eerste oog veel, maar in verhouding tot op Windows misschien wel weinig.

--- Einde van citaat ---

Niemand heeft ooit gezegd dat er geen enkel risico is. Maar...


--- Citaat van: Bloom op 2021/09/30, 02:27:19 ---Dat er malware voor Linux ontwikkeld is, wil nog niet zeggen dat die met succes zou toegepast kunnen worden. Letterlijk ALLE gevallen van malware voor Linux vereisen dat een gebruiker met rootrechten bepaalde software rootrechten geeft alvorens de malware in het systeem geïntegreerd kan worden.

--- Einde van citaat ---

Juist. Zoals ik ook al uitlegde. De gebruiker (die zelf zaken toestaat) is het risicofactor.
Dat staat ook op dezelfde wiki-pagina.


--- Citaat --- It is trivial to add a code snippet to any program that a user may download and let this additional code download a modified login server, an open mail relay, or similar program, and make this additional component run any time the user logs in. No special malware writing skills are needed for this. Special skill may be needed for tricking the user to run the (trojan) program in the first place.

The use of software repositories significantly reduces any threat of installation of malware
--- Einde van citaat ---

Als je je voordeur wijd open laat kun je ook niet de slotenleverancier de schuld geven van je lege huis.


--- Citaat van: ZijneBalorigheid op 2021/09/30, 09:56:17 ---... vaak te maken heeft met mensen "in het Microsoft kamp." Dat is hun goed recht, net zo goed dat het "ons" goed recht is om in het "linux kamp" te vertoeven ...

--- Einde van citaat ---

Uiteindelijk benader ik het pragmatisch en objectief, zonder me in een kamp vast te zetten. Als morgen linux zwaar besmettelijk zou blijken en win totaal veilig stap ik ook morgen weer over. Alles is veranderlijk dus zal ik me altijd aanpassen.

partyrabbit:

--- Citaat van: bart85 op 2021/09/30, 19:25:49 ---
--- Citaat ---nog nooit geen veiligheidsproblemen gehad en die verwacht ik ook niet.
--- Einde van citaat ---

Hoe weet je zeker dat er geen veiligheidsprobleem in mijn huidige systeem heb? Is dit te controleren of op te merken? Na mijns inzien kan het probleem zich ook stilhouden. Dan weet je dus niet of het zich heeft voorgedaan.

--- Einde van citaat ---

Ja dat is te controleren bart85. Misschien niet altijd direct wat er ongewenst draait, maar zeker altijd de gevolgen er van.
Om te beginnen zijn de meest voor de hand liggende signalen van mallware al nooit aanwezig. Doelende op ongewenste reclame, ongewenste redirects naar websites, en noem maar op (de meeste ooit win gebruikers kennen die irritante signalen zelf wel ^-^ ). Of een complete gijzeling.
Joh, als alleen al de koelven van een pc overmatig hard draaide naar ratio van werkelijk gebruik dan wist ik vaak alweer genoeg  ^-^ en werd dat bij verder zoeken ook bevestigd. Hier met linux kan ik me niet meer herinneren wanneer deze wat harder gedraaid heeft (ow ja wel, tijd terug net voor de schoonmaak van de erg stoffige binnenkant wat voor matigere koeling zorgde).

Dan kun je in Systeemmonitor al zien of er ongebruikelijke of onnodige (vreemde) zaken draaien.
Ook of er ongebruikelijke internet-stromen actief zijn, gebruikelijk bij virussen en mallware.
Of je CPU ongebruikelijk harder draait dan normaal.
Je kunt je bestanden controleren op ongebruikelijke mappen e.d. (indien onder root dan was het de gebruiker die het zelf toegestaan heeft).
In je router kun je in- en uitgaande datastromen controleren en ongebruikelijke verbindingen zien.
En met netwerkhulpmiddelen kun je geavanceerder nog meer ongebruikelijke activiteiten of verbindingen opsporen binnen je netwerk opsporen. Maar wat je daarmee kunt is teveel om hier kort uit te leggen.
Allemaal zaken die ik onder win ook al decenia lang (zelf, en op verzoek ook heel vaak bij anderen) altijd monitorde (toen veel meer dreigingen en risico's) en daar ook regelmatig aan de orde waren als signaal dat er wéér wat mis ging. :rolleyes: Nu sinds linux (op diverse pc's hier) heb ik nog nooit, nul, njente, werkelijk never bevreemdende zaken ontdekt.

Dus om je vraag te beantwoorden, ja dat is heel ver bevestigend te controleren.
En als een (niet actief) risico te diep verstopt ligt voor jou ontdekt de linux-community het over het algemeen heel snel omdat zij heel veel controleren, met snelle patches in je updates als gevolg waardoor voor jou het gevaar vanzelf verdwijnt.

Polleke:

--- Citaat ---Hoe weet je zeker dat er geen veiligheidsprobleem in mijn huidige systeem heb? Is dit te controleren of op te merken? Na mijns inzien kan het probleem zich ook stilhouden. Dan weet je dus niet of het zich heeft voorgedaan.

--- Einde van citaat ---

Die zekerheid baseer ik op het gegeven dat ik uitsluitend de systeem updates van Ubuntu zelf laat installeren uitsluitend aanvullende software van mijn keuze download uit de Ubuntu Software winkel. Dat te samen lijkt mij veilig en zekerheid genoeg.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie