Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1  (gelezen 3354 keer)

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Gepost op: 2014/12/04, 09:17:19 »


Volgens deze methode probeer ik Keepass te installeren, voor een kennis van mij die deze op windows gebruikt en nu ook  op Ubuntu wil gebruiken. Ivm met mogelijke versie verschil hebben we de methoden van http://www.d9ping.nl/2010/06/keepass2-onder-ubuntu-gebruiken/ gebruikt.

Dit werkt, alleen de laaste optie:
Dan maken we een nieuwe Aangepaste toepassingsstarter(windows gebruikers:  toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1r=snelkoppeling) op de balk en/of in het Toepassings menu.
We kiezen Toepassing als type toepassingsstarter.
Als naam geven we de toepassingsstarter: KeePass2
en als path geven we op:

mono /usr/bin/keepass2/KeePass.exe

Krijg ik niet voor elkaar.
M.a.w. hoe kan ik deze toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1?
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/04, 09:53:11 »
mono /usr/bin/keepass2/KeePass.exe
linux heeft KeePassX in de bronnen staan: dan heb je geen mono en geen exe bestanden nodig.
: https://www.keepassx.org/

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/04, 11:19:29 »
mono /usr/bin/keepass2/KeePass.exe
linux heeft KeePassX in de bronnen staan: dan heb je geen mono en geen exe bestanden nodig.
: https://www.keepassx.org/

Nee geen Keepassx, dat is een ander software.
En deze kennis gebruikt al een tijd met veel plezier Keepass onder windows
Het gaat erom hoe maak ik een toepassingstarter oftwel een snelkoppeling in Ubuntu 14.04.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/04, 11:48:08 »
KeepassX 2 is compatibel met Keepass2 voor Windows, dat is dus een beter idee.

Je kunt daarvoor deze PPA van het KeepassX-team gebruiken: ppa:keepassx/daily

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/04, 12:26:27 »
KeepassX 2 is compatibel met Keepass2 voor Windows, dat is dus een beter idee.

Je kunt daarvoor deze PPA van het KeepassX-team gebruiken: ppa:keepassx/daily

mmmm. Ik heb geen ervaring met beide Keepass, de kennis van mij heeft alleen ervaring met Keepass2, maar geen hoge PC kennis.
Hij is een leek in Ubuntu.
Mijn Windows en Ubuntu kennis is veel hoger dan zijn kennis.

Ik probeer hem te helpen met het installeren van Keepass2 onder Ubuntu.

Maar als Keepassx een betere optie is, hoe moet je die dan sync met Keepass 2
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline vanadium

  • Lid
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/04, 13:13:27 »
Standaard biedt Ubuntu geen grafische mogelijkheid om een starter te maken. Starters worden aangemaakt als je een programma via software centrum installeert. Ga je als systeembeheerder buiten het softwarecentrum om programma's installeren, en moet je daarvoor dan zelf een starter aanmaken, dan onderstellen de Ubuntu ontwikkelaars dat je voor dat laatste dan ook wel bedreven genoeg zal zijn.

Kortom, standaard komt het handmatig maken van een starter erop neer zelf je .desktop bestandje aan te maken. Als je dat plaatst in  een gebruikersfolder onder .local/share/applications, dan is de launcher enkel voor de betreffende gebruiker beschikbaar. Launchers die je plaatst onder /usr/share/applications zijn systeembreed beschikbaar.

Onder /usr/share/applications vind je vele voorbeelden van hoe zo een bestandje eruitziet. Je kan zo een bestand kopiëren en aanpassen om KeepasX mee op te starten.

Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/04, 13:31:54 »
@Tetje: In Keepass 2 kun je kiezen om de data naar een bestand te exporteren. Dat bestand kun je je vervolgens weer in KeepassX 2 importeren. KeepassX 2 lijkt enorm op Keepass 2, dus "hoge PC-kennis" voor het gebruik van KeepassX 2 is zeer zeker niet vereist...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/04, 13:33:52 »
Standaard biedt Ubuntu geen grafische mogelijkheid om een starter te maken. Starters worden aangemaakt als je een programma via software centrum installeert. Ga je als systeembeheerder buiten het softwarecentrum om programma's installeren, en moet je daarvoor dan zelf een starter aanmaken, dan onderstellen de Ubuntu ontwikkelaars dat je voor dat laatste dan ook wel bedreven genoeg zal zijn.

Kortom, standaard komt het handmatig maken van een starter erop neer zelf je .desktop bestandje aan te maken. Als je dat plaatst in  een gebruikersfolder onder .local/share/applications, dan is de launcher enkel voor de betreffende gebruiker beschikbaar. Launchers die je plaatst onder /usr/share/applications zijn systeembreed beschikbaar.

Onder /usr/share/applications vind je vele voorbeelden van hoe zo een bestandje eruitziet. Je kan zo een bestand kopiëren en aanpassen om KeepasX mee op te starten.

bestaat alacarte niet meer?

Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/04, 13:39:44 »
Alacarte werkt niet altijd even goed meer omdat de ontwikkeling ervan min of meer is stopgezet een hele tijd geleden, maar MenuLibre (eveneens te installeren via het Softwarecentrum) werkt perfect en wordt keurig onderhouden :)

Offline wowo

  • Lid
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/04, 15:32:46 »
@Tetje: In Keepass 2 kun je kiezen om de data naar een bestand te exporteren. Dat bestand kun je je vervolgens weer in KeepassX 2 importeren. KeepassX 2 lijkt enorm op Keepass 2, dus "hoge PC-kennis" voor het gebruik van KeepassX 2 is zeer zeker niet vereist...
Zo heb ik het ooit ook gedaan (bij overstap vanuit Windows). Ik wilde namelijk niet met mono werken maar alleen native Linux.

Verder klopt het dat in unity het wat lastiger is om een snelkoppeling te maken, maar als je het per se grafisch wilt doen kan je het programma "Create Launcher" gebruiken.
"Create Launcher" is in het softwareprogramma te vinden. Het is gratis maar je moet volgens mij wel een account aanmaken.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/04, 20:08:42 »
Dat programma kun je inderdaad ook gebruiken. Enige verschil is dat je dan alleen een Unity-launcher maakt; met MenuLibre maak je een launcher voor heel het menu (dus ook de snelzoeker of een menu in een andere DE die je installeert).

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/05, 11:41:03 »
Ik zal dat eens uitproberen, bedankt.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/13, 22:02:41 »
@Tetje: In Keepass 2 kun je kiezen om de data naar een bestand te exporteren. Dat bestand kun je je vervolgens weer in KeepassX 2 importeren. KeepassX 2 lijkt enorm op Keepass 2, dus "hoge PC-kennis" voor het gebruik van KeepassX 2 is zeer zeker niet vereist...
Zo heb ik het ooit ook gedaan (bij overstap vanuit Windows). Ik wilde namelijk niet met mono werken maar alleen native Linux.

Verder klopt het dat in unity het wat lastiger is om een snelkoppeling te maken, maar als je het per se grafisch wilt doen kan je het programma "Create Launcher" gebruiken.
"Create Launcher" is in het softwareprogramma te vinden. Het is gratis maar je moet volgens mij wel een account aanmaken.
Create Launcher geinstalleerd en dit werkt. Bedankt.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline Tom

  • Lid
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/13, 22:24:41 »
Standaard biedt Ubuntu geen grafische mogelijkheid om een starter te maken. Starters worden aangemaakt als je een programma via software centrum installeert. Ga je als systeembeheerder buiten het softwarecentrum om programma's installeren, en moet je daarvoor dan zelf een starter aanmaken, dan onderstellen de Ubuntu ontwikkelaars dat je voor dat laatste dan ook wel bedreven genoeg zal zijn.

Kortom, standaard komt het handmatig maken van een starter erop neer zelf je .desktop bestandje aan te maken. Als je dat plaatst in  een gebruikersfolder onder .local/share/applications, dan is de launcher enkel voor de betreffende gebruiker beschikbaar. Launchers die je plaatst onder /usr/share/applications zijn systeembreed beschikbaar.

Onder /usr/share/applications vind je vele voorbeelden van hoe zo een bestandje eruitziet. Je kan zo een bestand kopiëren en aanpassen om KeepasX mee op te starten.

bestaat alacarte niet meer?

Toch die bestaat nog ,ik gebruik die ,vind het simpeler werken als MenuLibre  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/13, 22:35:20 »
@Tom: Ja, voor jou is het geen probleem om Alacarte te gebruiken. Maar als je Unity of GNOME Shell gebruikt, werkt Alacarte niet (goed) meer door wijzigingen in het onderliggende GNOME die niet opgepakt zijn omdat Alacarte overleden is. Op Xfce heb je van die wijzigingen geen last, dus werkt Alacarte nog even goed als altijd.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/14, 10:43:57 »
Hoi,x

Keepassx data bestand staat bij mij op Dropbox. Hierdoor kan ik het bestand openen op elke computer waar Dropbox op staat. Zowel met Keepassx onder Windows als Keepassx onder Ubuntu.

Dit doe ik ook met Cherrytree. Zo kan ik overal en op elke pc mijn informatie en passwords lezen/bekijken/wijzigen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/14, 15:16:47 »
Standaard biedt Ubuntu geen grafische mogelijkheid om een starter te maken. Starters worden aangemaakt als je een programma via software centrum installeert. Ga je als systeembeheerder buiten het softwarecentrum om programma's installeren, en moet je daarvoor dan zelf een starter aanmaken, dan onderstellen de Ubuntu ontwikkelaars dat je voor dat laatste dan ook wel bedreven genoeg zal zijn.

Kortom, standaard komt het handmatig maken van een starter erop neer zelf je .desktop bestandje aan te maken. Als je dat plaatst in  een gebruikersfolder onder .local/share/applications, dan is de launcher enkel voor de betreffende gebruiker beschikbaar. Launchers die je plaatst onder /usr/share/applications zijn systeembreed beschikbaar.

Onder /usr/share/applications vind je vele voorbeelden van hoe zo een bestandje eruitziet. Je kan zo een bestand kopiëren en aanpassen om KeepasX mee op te starten.

bestaat alacarte niet meer?

Toch die bestaat nog ,ik gebruik die ,vind het simpeler werken als MenuLibre  :)

ja ik ook, nu ik ze heb vergeleken. in ubuntu stel ik/voer ik alacarte in de zoekfunctie, het verandert dan in iets als toepassigen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Toepassingsstarter maken in Ubuntu 14.04.1
« Reactie #17 Gepost op: 2014/12/14, 16:07:11 »
In Xubuntu in Hoofdmenu .   :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.