Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI driver in Jaunty  (gelezen 15958 keer)

Offline Willy4

  • Lid
ATI driver in Jaunty
« Gepost op: 2009/04/16, 21:53:08 »
Omdat een goede driver voor mijn Radeon X300 videokaart blijkbaar ontbreekt in Jaunty, heb ik heb een aantal malen geprobeerd om de ATI Catalyst 9.3 te installeren. Ik doe dat nu volgens deze wiki. Dat gaat wonder boven wonder goed tot aan 'fglrxinfo'
Dan krijg ik:
 
Xlib:  extension "GLX" missing on display ":0.0".
Xlib:  extension "GLX" missing on display ":0.0".
Error: couldn't find RGB GLX visual!

Segmentatiefout (core dumped)


Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.
Kan iemand mij op weg helpen?
Alvast bedankt.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline heir4c

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/17, 19:37:39 »
Ter info: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
(Misschien ben je hier iets mee)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Willy4

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/19, 13:13:44 »
Inmiddels staat er een driver in Synaptic (als je de driconf installeerd staat ie goed nu) dus ik laat het zelf installeren even voor wat het is.
Bedankt voor het meedenken en de tip.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/19, 14:43:38 »
Versie 9.3 is sowieso de laatste versie van de driver die je kan installeren.
Vanaf 9.4 (die ook al uit is) werken die drivers niet meer met je kaart.

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/nieuwe-fglrx-drivers-oude-ati-kaarten-niet-meer-ondersteund/

Jouw kaart wordt ook prima ondersteund door de open source drivers. Die zitten standaard al in Ubuntu en zouden direct moeten werken. Ze zijn wel langzamer dan de gesloten driver, helaas.

Offline Willy4

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/19, 20:44:05 »
Versie 9.3 is sowieso de laatste versie van de driver die je kan installeren.
Vanaf 9.4 (die ook al uit is) werken die drivers niet meer met je kaart.

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/nieuwe-fglrx-drivers-oude-ati-kaarten-niet-meer-ondersteund/
Dat wist ik, ik had daar al een opmerking over gemaakt in het Jaunty-topic. ;)

Jouw kaart wordt ook prima ondersteund door de open source drivers. Die zitten standaard al in Ubuntu en zouden direct moeten werken. Ze zijn wel langzamer dan de gesloten driver, helaas.
Hij zat inderdaad standaard in Ubuntu dwz bij de vorige versies kwam er na installatie een icoontje in de systeembalk met als je er op klikte de vraag of ik die driver wilde installeren. In Jaunty is dat niet het geval en ik zag pas deze week, na wat zoeken, dat ie in Synaptic stond.  Van wat ik op google er over heb gelezen, zou dit dezelfde 9.3 en dus 3D moeten zijn. Ik weet alleen niet hoe ik dat controleren, maar voorlopig doen de meeste dingen het. In het programma waar het mij in eerste instantie om te doen was; XBMC, zit inmiddels een libgl-bug en die doet het dus nog steeds niet. :rolleyes:
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline lordnoid

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/04, 21:23:10 »
Driver 9.3 werkt niet meer in Jaunty, en 9.4 werkt niet meer met kaarten onder de HD2xxx serie. De opties zijn dus Intrepid draaien of de opensource drivers gebruiken.

Offline ubby

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/05, 09:31:01 »
9.4 werk ook niet goed met de ATI 3850.
ATI moet gewoon de drivers opensource maken zodat er aan 1 driver gewerkt kan worden in plaats van 1:
http://brainstorm.ubuntu.com/idea/19416/

Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/05, 13:48:10 »
Of wachten tot er een Ubuntu versie komt die door iemand aangepast is zonder xorg server 1.6.

Offline Tom

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/14, 20:15:01 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/22, 07:25:26 »
Ik werd vandaag wakker, en opeens dacht ik aan de opensource drivers van ati kaarten. Ik kon me herinneren dat iemand had gezegd dat binnenkort ze dan wel 3d acceleratie zouden hebben. Dus ging ik even opzoek naar die opensource drivers en gekeken hoe het met mijn kaart nou zat (x1950 Pro)

En bleek dus dat hij wel 3d acceleratie had echt geweldig, zelfs beter als de proprietary drivers aangezien die altijd moelijk deden met het afspelen van een videoterwijl ik compiz aan had. Nu heb ik compiz fusion draaien en absoluut geen gekloot meer met de drivers. LANG LEVE OPENSOURCE DRIVERS :P

shinger@K-PC:~$ lspci -nn | grep VGA
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: ATI Technologies Inc RV570 [Radeon X1950 Pro] [1002:7280]
shinger@K-PC:~$ glxinfo |grep vendor
server glx vendor string: SGI
client glx vendor string: SGI
OpenGL vendor string: DRI R300 Project
shinger@K-PC:~$ glxinfo | grep "direct rendering"
direct rendering: Yes

voor mensen die misschien ook willen kijken hoe het met hun kaart zit.

https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver

Offline Willy4

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/22, 13:44:19 »
Ik werd vandaag wakker, en opeens dacht ik aan de opensource drivers van ati kaarten. Ik kon me herinneren dat iemand had gezegd dat binnenkort ze dan wel 3d acceleratie zouden hebben. Dus ging ik even opzoek naar die opensource drivers en gekeken hoe het met mijn kaart nou zat (x1950 Pro)

En bleek dus dat hij wel 3d acceleratie had echt geweldig, zelfs beter als de proprietary drivers aangezien die altijd moelijk deden met het afspelen van een videoterwijl ik compiz aan had. Nu heb ik compiz fusion draaien en absoluut geen gekloot meer met de drivers. LANG LEVE OPENSOURCE DRIVERS :P

voor mensen die misschien ook willen kijken hoe het met hun kaart zit.

https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
Geweldig nieuws
Helaas ben ik nogal ongeduldig van aard en heb mezelf een paar weken geleden een Nvidea kaart cadeau gedaan.
Niet naar volle tevredenheid overigens, het beeld met die oude Radeon-kaart was beter.
Misschien dat ik ´m nog eens terugplaats nu ie het ook in 3d doet ;)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/24, 14:24:08 »
ik heb ook een x 300 bij mij doet hij het super alles ook de grootste effecten dit alles zonder ook maar iets zelf te hoeven doen na de instalatie (ook jaunty)
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/24, 14:41:41 »
ik heb ook een x 300 bij mij doet hij het super alles ook de grootste effecten dit alles zonder ook maar iets zelf te hoeven doen na de instalatie (ook jaunty)
Dan gebruik je de open source drivers :)
Die werken volgens mij het beste voor die kaart. Alleen de prestaties zijn iets minder dan met de gesloten drivers.
Maar die hebben zoveel problemen dat je die eigenlijk niet wil.

Offline ubby

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/25, 11:45:29 »
Ik gebruik ook de opensource driver maar voor mijn kaart is er geen 3d ondersteuning.
Wat een nadeel is wanneer je geen 3d ondersteuning hebt is dat je geen effecten hebt maar ook AWN niet kan gebruiken en Gnome DO met thema's.

Na het lezen van het onderstaande artikel krijg ik het idee dat de gesloten ATI driver die in Jaunty zit niet eens geschikt is voor Jaunty.
Nu begrijp ik wel meteen waarom de gesloten driver bij mij niet werkt.
Met driver versie 9.5 is pas begonnen met ondersteuning voor Ubuntu 9.04.
Ubuntu geeft met de hardware melding aan (na het installeren) dat er een gesloten driver is maar deze is eigenlijk nog niet eens geschikt voor Jaunty, ze kunnen deze driver dan beter ook niet aanbieden aan de hand van een melding.
http://tweakers.net/meuktracker/20471/ati-catalyst-linux-display-driver-95.html
 
Worden de nieuwe ATI drivers ook geupdate in Ubuntu Jaunty of moet je deze handmatig installeren?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 11:54:26 door ubby »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/25, 13:45:25 »
Ik neem aan dat de drivers die Ubuntu aanbiedt aangepast zijn zodat ze wel werken. Het zou wel heel krom zijn om een niet werkende driver aan te bieden en deze niet up te daten als er een nieuwe versie is.
Nu heeft Ati blijkbaar zelf ook zijn nieuwe drivers bijgewerkt.

Wel jammer hoor, dat Ati nog steeds prut is. Ze beloven al jaren dat er verbeteringen komen, maar in de praktijk zie je er nog weinig van.
Ja, met oude kaarten kan je de open source driver gebruiken. Die werkt op zich prima, al is de prestatie wel iets minder. Een groter probleem met de open source drivers is dat de power management niet zo goed is. En dat is weer heel belangrijk voor laptopgebruikers.

De gesloten drivers geven ook iedere keer weer gezeur. Ze lopen vaak achter, zodat ze niet geschikt zijn voor de nieuwste distro's. Ze hebben problemen met Compiz, het afspelen van video's, meerdere schermen enzovoort.

Voor mij geen Ati meer, tenzij er daadwerkelijk een goede driver is. Ik vertrouw niet meer op hun beloften.

Offline ubby

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/25, 16:44:22 »
Citaat van: Johan van Dijk
Ik neem aan dat de drivers die Ubuntu aanbiedt aangepast zijn zodat ze wel werken. Het zou wel heel krom zijn om een niet werkende driver aan te bieden en deze niet up te daten als er een nieuwe versie is.

Er valt niets door Canonical aan te passen omdat het gesloten drivers betreft.
Het wordt tijd dat de grote Linux distributies een met o.a. ATI rond de tafel gaan om te zorgen dat er betere drivers voor Linux komen.
Canonical bied driver versie 9.4 wel aan maar installeert de opensource driver standaard.
Ze zouden de gesloten driver alleen moeten aanbieden als deze ook echt werkt want anders krijgen mensen die deze proberen te installeren een hoop frustratie.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/25, 17:09:25 »
In Intrepid werd ook een aangepaste beta driver meegeleverd. Blijkbaar had Ati die speciaal voor Ubuntu aangepast zodat die wel werkte.
Die driver was dus niet los te downloaden vanaf de Ati site.
Mogelijk hebben ze dat voor Jaunty weer gedaan.

Offline ubby

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/25, 17:15:46 »
Er zijn veel mensen bij wie de gesloten ATI driver die Ubuntu aanbied niet werkt of correct werkt.
Zoals op Tweakers staat zijn ze pas met driver 9.5 begonnen een begin te maken met ondersteuning voor Ubuntu 9.04.
De 9.5 driver van ATI is nog maar een week oud dus het een en ander loopt behoorlijk achter.
Misschien zou een betere communicatie tussen Ubuntu en ATI helpen om te zorgen dat er tijdens de beta periode van een nieuwe Ubuntu ATI rekening gaat houden met de ondersteuning ervoor.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/25, 17:30:03 »
Wel jammer hoor, dat Ati nog steeds prut is. Ze beloven al jaren dat er verbeteringen komen, maar in de praktijk zie je er nog weinig van.

Schromelijk overdreven. Zoals je verder in het bericht zei, de oudere kaarten worden prima ondersteund, evenals de oudere Nvidia. Ik vind de ondersteuning wel sinds 7.10 erg verbeterd.

Offline ubby

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/26, 11:08:51 »
Voor de mensen met een nieuwe ATI kaart is het probleem dat de closed source driver die meegeleverd wordt niet Ubuntu 9.04 ondersteund.
Als je een oudere kaart hebt is er zelfs 3d ondersteuning in de opensource driver.

Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/27, 14:27:21 »
Was altijd zo een grote FAN van ATI.. ja geen problemen met drivers de kaart werkt perfect blablalb.. Maar heb gezien hoe ze zijn tegen over de Linux Community met hun bagger drivers. Voortaan wordt het toch een Nvidia kaart. Sinds dat ik me laptop heb (november-2008) Ubuntu erop gegooid en geen 1 probleem met nvidia kaart of de proprietary drivers.

Offline Letatcest

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/30, 11:17:34 »
Ik heb eigenlijk besloten dat ik maar weer een GeForce kaart moet halen. Dat ging niet zo snel (zie verderop) Ik heb een HD 4850 en 3D acceleratie voor games met de prop. driver werkt wel (World of Goo, steamdingen via Wine) maar een normale video of DVD (niet eens HD content, laat dat helemaal maar zitten) wil niet goed als de ATI drivers geinstalleerd zijn. De open source drivers doen het overigens prima, maar dan werkt helemaal niets van 3D versnellnig. Het is toch wel heel erg vreemd dat mijn Eee-tje lachend compiz draait en ook nog video's afspeelt en mijn vrij nieuwe desktop dat allemaal niet aan kan.

Hup, naar de locale MyCom, zeg, heb je nog GeForce kaarten? Eh.. nee, helemaal niet, maar hoezo? Nou, [verhaal].
Die jongen: ik heb een 4870 en draait prima met de closed ati drivers. Nu voelde ik me zo'n n00b dat ik niet gevraagd heb wat voor distro hij dan gebruikt.

Moet ik er onverrichter zake vanuit gaan dat Jaunty met nieuwere ATI chipsets gewoon slecht voor mekaar show is? Is er nog hoop? Ik kom namelijk nergens positieve berichten tegen waaruit ik kan opmaken dat het leed binnenkort geleden is.
Ubuntu (altijd laatste versie, maar nooit de alpha/bètaversies), JoliOS (op netbook), XBMC op Lubuntu als HTPC

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/30, 11:45:40 »
De Linuxstuurprogramma's die ATI levert, zijn prut. Kies altijd voor een Nvidia-kaart.

Offline Letatcest

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/30, 12:19:29 »
De Linuxstuurprogramma's die ATI levert, zijn prut. Kies altijd voor een Nvidia-kaart.
lol, I noticed, maar dat beantwoord dan nog steeds niet mijn vraag: enig zicht op verbetering binnenkort voor Jaunty? Iemand inside info?

Ubuntu (altijd laatste versie, maar nooit de alpha/bètaversies), JoliOS (op netbook), XBMC op Lubuntu als HTPC

Offline ubby

  • Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/30, 12:23:28 »
Er is een nieuwe ATI driver uitgekomen voor anderhalve week terug, misschien dat dit een oplossing is.