Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Partities koppelen  (gelezen 2121 keer)

Offline peter49m

  • Lid
OPGELOST Partities koppelen
« Gepost op: 2011/09/09, 21:47:56 »
Natuurlijk een goeie tip om te oefenen met GParted op een oude/lege usb-stick, maar dat voorkomt helaas niet dat er toch nog wat te vragen overblijft. (Voordat iemand me naar mijn eigen tip verwijst …)

Ubuntu 11.04 staat op sda 9. Het bovenste deel van onderstaand screenshot (GParted) laat drie sleuteltjes zien. (het zijn toch sleuteltjes?)
Als ik (nu bv.) sda 6 koppel dan verschijnt er een sleuteltje met een uitroepteken in rood er voor. Zie het onderste deel van  de tabel. (Als ik andere partities koppel komt daar ook een uitroepteken  tevoorschijn.)


Mijn eerste vraag is uiteraard: Wat betekent dit uitroepteken?

Twee: Ik kan partities koppelen door simpel te dubbelklikken op de desbetreffende partitie in het tabblad ¨computer¨ van mijn persoonlijke map. (Of via rechtsklikken en dan ¨koppelen¨ kiezen)
Bij sommige antwoorden op het forum worden er ook wel terminalopdrachten gegeven om te mounten. Krijg je dan een ander soort koppeling of maakt dat niets uit.?

« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 21:43:08 door peter49m »
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partities koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/09, 22:33:55 »
Hiervoor installeer ik storage device manager, na het instellen met dit programma zijn ze voor altijd gemount.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Partities koppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/10, 10:22:38 »
Ubuntu 11.04 staat op sda 9. Het bovenste deel van onderstaand screenshot (GParted) laat drie sleuteltjes zien. (het zijn toch sleuteltjes?)
Als ik (nu bv.) sda 6 koppel dan verschijnt er een sleuteltje met een uitroepteken in rood er voor. Zie het onderste deel van  de tabel. (Als ik andere partities koppel komt daar ook een uitroepteken  tevoorschijn.)

Mijn eerste vraag is uiteraard: Wat betekent dit uitroepteken?

Ik heb laatst ook wat zitten oefenen met Gparted.
Werkt verrassend simpel.
Mijn moeder zou het zelfs kunnen.  :D

Verder de sleutels.
Dit betekend dat de partitie gekoppeld is.

Het uitroepteken.
Kan verschillende dingen betekenen, maar ik denk dat het ook wat te maken heeft dat je niet kan zien hoeveel er gebruikt en nog vrij is.
Misschien is deze partitie corrupt?

Citaat
Twee: Ik kan partities koppelen door simpel te dubbelklikken op de desbetreffende partitie in het tabblad ¨computer¨ van mijn persoonlijke map. (Of via rechtsklikken en dan ¨koppelen¨ kiezen)
Bij sommige antwoorden op het forum worden er ook wel terminal opdrachten gegeven om te mounten. Krijg je dan een ander soort koppeling of maakt dat niets uit.?

Mounten via nautilus en de terminal kunnen verschillend zijn.
Nautilus gebruikt: gvfs-mountDe mount punt staat in je home map in '.gvfs'.
Dit heeft als voordeel dat je geen root wachtwoord hoeft te geven om te mounten, maar je kan wel data er op zetten en er weer van af halen.

De opdracht 'mount' in de terminal maakt dat je alles overal kunt mounten.
Ik geloof zelfs map naar map.
In Ubuntu wordt voor partities e.d. vaak de map '/media' gebruikt, maar over het algemeen is de map '/mnt' de gewoonte.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/10, 18:03:05 door Erik Krom »

Offline peter49m

  • Lid
Re: Partities koppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/10, 12:16:45 »
@ Ron:
Dat zal ik ook eens proberen. Nu wil ik echter gewoon weten hoe e.e.a. werkt

@ Erik:
Als ik een partitie mount door te dubbelklikken, hoef ik geen root-wachtwoord te geven en kan ik gewoon lezen en schrijven en verwijderen (behalve dan de map lost+found).  Door naar eigenschappen te gaan (rechtsklikken) kan ik zien hoeveel ruimte er bezet en nog vrij is. Automatisch is de partitie bij mij vervolgens ook te vinden onder /media.
Wat precies kan ik nu meer doen als ik via de terminal mount?
En is er nog verschil als ik mount in media, mnt of .gvfs (of hoe zeg ik dat netjes, dit klinkt niet zo mooi)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/10, 12:22:10 door peter49m »
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)

Re: Partities koppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/10, 18:00:59 »
Verhip USB sticks, hdd, e.d. worden door nautilus allemaal gemount in '/media'.
Ik verwarde dit met het mounten van netwerk mappen via het smb protocol.

Wat precies de verschillen zijn met het mounten van apparaten via nautilus en via de terminal weet ik niet.
Alleen dat via de terminal kan je zelf bepalen aan welke map je het apparaat mount.

Voor de computer maakt het mounten aan /media, /mnt of een andere map volgens mij niet uit.
Het is vooral een richtlijn voor het algemeen gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/10, 18:13:14 door Erik Krom »

Offline peter49m

  • Lid
Re: Partities koppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/11, 21:37:26 »
Ik ben er (deels) uit.
Wat betreft het uitroepteken:
Met GParted kun je gemakkelijk het label van een (niet-gekoppelde) partitie wijzigen.
Helaas is dat label toch iets meer dan een onschuldige naam. Ik vond het wel mooi om als label sda 1, sda 2, enz. te gebruiken. Het zal vast wel ergens staan, maar daar heb ik dan over heen gelezen:

Gebruik géén spaties in die labels!

Nadat ik de labels had veranderd, zonder spaties dus, verdwenen de uitroeptekens als ik e.e.a. bekeek via GParted.
Tricky in mijn geval was natuurlijk wel dat ik de partities ´gewoon´ kon koppelen, en de gekoppelde partities gewoon kon lezen en er naar schrijven. Waarschijnlijk is Ubuntu 11.04 al zo gebruiksvriendelijk geworden dat ze niet meer moeilijk doet over een spatie in de labels. Hoe dat met oudere versies zit weet ik niet.


Wat betreft het verschil tussen  aankoppelen via
persoonlijke map – bladeren door lokale schijven en schijven op afstand – dubbelklikken ,
en mounten via de terminal, daar ben ik ¨nog niet helemaal¨ uit ...  ???
Wel ben ik er inmiddels achter,  dat de mount opdracht gevolgd kan worden door honderden verschillende combinaties van letters en types en weet ik wat al niet meer.
Ik vind dat ik me er mooi mee kan afmaken met: het voert op deze plaats te ver om hier dieper op in te gaan ...

Ik ga er opgelost bij zetten!
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)