Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gutsy Gibbon: dan werkt het, dan niet meer (clean install)  (gelezen 1148 keer)

SkaraBrae

  • Gast
Gutsy Gibbon: dan werkt het, dan niet meer (clean install)
« Gepost op: 2008/05/08, 13:32:09 »
Hallo allemaal,

Aangezien mijn problemen met Ubuntu mij zo algemeen lijken dat ik niet (meteen) oplossingen vindt, begin ik maar een nieuw topic.

Ik heb "Gutsy Gibbon" dus geïnstalleerd op een "Fujitsu Siemens Scenic T" met een P4 van 1.7 GHz op een Intel mobo (i845 chipset, dacht ik, maat heb dit nog niet gecheckt), met 768 MB RAM, een 64-bit PNY Geforce 6200 en drie partities (/root, /home, /swap), in dualboot met WinXP Pro. De HD is een nieuwe "Barracuda (P-ATA ) van 160 Gb.

De installatie ging als vanzelf en alles (behalve de wifi-verbinding) draaide perfect, tot en met de prachtige Compiz/Fusion kubus.

Maar sinds vorige week, een week na de installatie, draait er bijna niks meer correct... Het loginscherm verschijnt perfect en ik kan ook probleemloos inloggen. Maar dan begint het.

- de menu's van "Applications", "Places" en "System" gaan niet open wanneer ik op de namen klik (ik heb bij installatie als taal Engels gekozen).

- de rode logout-knop
  • werkt niet, wanneer ik erop klik. Uitloggen gaat alleen via [ctrl]-[alt]-[backspace].


- de andere iconen in de taakbalk bovenaan (zoals Search, netwerk, enz.) verschijnen niet meer. Firefox en Evolution starten evenmin (icons in de menubalk).

- De 2 Windowspartities (C:\ en D:\) kan ik openen door op de burobladicons te klikken, waarbij dus ook de filemanager gestart wordt.

- muis en toetsenbord werken. Maar wanneer ik het context-menu open dat verschijnt bij rechts-klikken, dan gebeurt er niets.

- ik kan met Compiz/Fusion naar de 4 Desktops wisselen, maar het linker-desktop icon blijft actief aangeduid (rechtsonder).

- na een minuut of zo... schuiven de taakbalken bovenaan en onderaan plotseling weg en heb ik alleen nog het lege bureaublad... De sessie kan ik dus alleen maar eindigen met [ctrl]-[alt]-[backspace], waarna het loginscherm weer verschijnt.

De PC herstarten, of herinloggen lossen niets op. Er is niks met de PC gebeurd (en hij hangt ook niet op het Internet; connectieproblemen van bij de installatie). Na een week of zo stopte Ubuntu "gewoon" met normaal te werken.

Ik ken als gebruiker wel wat van linux/UNIX af (ik heb ook een Mac met OS X), maar ik beschouw mijzelf nog altijd als een linux-newbie.

Ter informatie: Windows XP Pro werkt nog altijd perfect (behalve dus ook draadloos internet). Een hardwareprobleem is het dus niet, lijkt me zo?

Is er dus iemand die weet wat er aan de hand is? Een week of zo draait Ubuntu perfect, en dan opeens niet meer...

Offline Mij

  • Lid
Gutsy Gibbon: dan werkt het, dan niet meer (clean install)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/08, 14:49:36 »
Misschien Ubuntu 8.04 installeren?

Eider

  • Gast
Gutsy Gibbon: dan werkt het, dan niet meer (clean install)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/08, 18:45:45 »
Werkt het wel als je Compiz even uit zet? Blijf je dan alle problemen houden?

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Gutsy Gibbon: dan werkt het, dan niet meer (clean install)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/08, 18:52:25 »
Ik denk eerlijk gezegd ook onmiddellijk aan Compiz Fusion. Probeer dat eens uit te schakelen en zo te werken. Komen de problemen dan nog voor?
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

SkaraBrae

  • Gast
Gutsy Gibbon: dan werkt het, dan niet meer (clean install)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/08, 22:27:14 »
Compiz/Fusion heb ik nog niet geprobeerd uit te zetten. Dat zal ik proberen en laten weten hoe het ging.

Maar ik heb even zitten denken.

De computer is niet nieuw.
Er zat een Riva TNT2 in: die heb ik dus vervangen door een Geforce 6200 (AGP, passief gekoeld, geen extra powerconnector nodig).
Er zat een kleinere HD in: nu dus eentje van 160 Gb.
Er zit 1 geheugenbank meer bij (3 x 256 MB)
Er zit nu een wireless network kaart in.

Ik heb de voeding even bekeken. En dat is er eentje van een onbekend merk "Newton Power Ltd" van maar 200 Watt. Er is maar één 12 Voltlijn van maar 10 Ampère...

Misschien krijgt alle hardware wel niet genoeg stroom en doet Ubuntu daardoor "gekke" dingen?

Als het de voeding is, dan zit ik wel met een klein probleempje, want de CPU heeft geen aparte koelfan, maar wordt gekoeld door de 12 cm fan van de voeding, via een plastic "constructie" die van het CPU-koelblok naar de PSU leidt. (Ik kan die plastic constructie misschien wel een beetje "modden"  zodat het op een gewone PSU past.)

Is het mogelijk dat Ubuntu "raar" doet door die te lichte voeding?

Offline joop905

  • Lid
Gutsy Gibbon: dan werkt het, dan niet meer (clean install)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/08, 22:52:04 »
Citaat van: SkaraBrae
Compiz/Fusion heb ik nog niet geprobeerd uit te zetten. Dat zal ik proberen en laten weten hoe het ging.

Maar ik heb even zitten denken.

De computer is niet nieuw.
Er zat een Riva TNT2 in: die heb ik dus vervangen door een Geforce 6200 (AGP, passief gekoeld, geen extra powerconnector nodig).
Er zat een kleinere HD in: nu dus eentje van 160 Gb.
Er zit 1 geheugenbank meer bij (3 x 256 MB)
Er zit nu een wireless network kaart in.

Ik heb de voeding even bekeken. En dat is er eentje van een onbekend merk "Newton Power Ltd" van maar 200 Watt. Er is maar één 12 Voltlijn van maar 10 Ampère...

Misschien krijgt alle hardware wel niet genoeg stroom en doet Ubuntu daardoor "gekke" dingen?

Als het de voeding is, dan zit ik wel met een klein probleempje, want de CPU heeft geen aparte koelfan, maar wordt gekoeld door de 12 cm fan van de voeding, via een plastic "constructie" die van het CPU-koelblok naar de PSU leidt. (Ik kan die plastic constructie misschien wel een beetje "modden"  zodat het op een gewone PSU past.)

Is het mogelijk dat Ubuntu "raar" doet door die te lichte voeding?
hoe oud is die pc en wat voor type

SkaraBrae

  • Gast
Gutsy Gibbon: dan werkt het, dan niet meer (clean install)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/08, 23:29:37 »
Een "Scenic T" van Fujitsu Siemens (OEM, dus).

Het is een afgevoerde computer: tweedehands gekocht voor 40 euro, samen met een 17-inch monitor, toetsenbord en muis, allen van Fujitsu Siemens. Ik heb geen idee hoe oud hij is. Een jaar of 5?
Hoe oud is de P4, 1,7 GHz?

Offline Dave

  • Lid
Gutsy Gibbon: dan werkt het, dan niet meer (clean install)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/09, 00:45:57 »
lijkt er op dat die niet helemaal doorstart als de icoontjes nog niet volledig in beeld komen en de andere niet aanklikbaar.
Punt is dus uit te vogelen waar die op blijft hangen.
eens eea afkoppelen om te beginnen?

de kwalificaties van de pc zijn ruim genoeg.

SkaraBrae

  • Gast
Gutsy Gibbon: dan werkt het, dan niet meer (clean install)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/12, 01:22:38 »
Citaat van: Eider
Werkt het wel als je Compiz even uit zet? Blijf je dan alle problemen houden?
Na een normale start heb ik, eerder deze week, Compiz/Fusion uitgeschakeld. De eerder beschreven problemen deden zich niet (meer) voor.

Vandaag heb ik de instellingen op "Normaal" gezet, en alles bleef gaan zoals het hoort (dwz: behalve wireless internet).

Ik zal het zo een tijdje laten en zien wat er gebeurt.

Als het echt Compiz/Fusion is, dan zou dat wel spijtig zijn, wat net dat is (visueel) één van de mooiste dingen van linux.

SkaraBrae

  • Gast
Gutsy Gibbon: dan werkt het, dan niet meer (clean install)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/12, 01:41:17 »
Citaat van: Dave
de kwalificaties van de pc zijn ruim genoeg.
200W/10A lijkt me naar mijn ervaring met PSU's toch een beetje weinig.

Ik vermeld hier even het tweede probleem, omdat ik denk dat dat met het eerste te maken heeft.

Vandaag heb ik wireless internet eindelijk aan de praat gekregen, alhoewel ik niks anders heb gedaan dan al de vorige dagen (de Help-pages lezen en als semi-n00b een beetje "rondklikken" en de netwerkinstellingen uitproberen).

Na eindelijk een gelukte installatie van de Belkin (Ralink RT2500) wireless netwerkkaart in XP Pro (in dual-boot, dus), ging ook in Ubuntu draadloos internet (heeft niks met elkaar te maken: ik weet het).

Helaas ging het ontzettend langzaam, alhoewel de verbinding met mijn router 67% was (volgens het icon in de bovenste menubalk). Het heeft een uur geduurd vooraleer alle 133 updates gedownload waren... Met mijn PC met een Athlon64//Geforce 6600GT//Asus Wifi (ook een Ralink RT2500-chip)//500Watt PSU//"Gutsy" gaat dat heeeeeel wat sneller.

Iets klopt er dus niet.

- Waarom heeft het zolang geduurd vooraleer wireless internet "opeens" in gang schoot? Voor zover ik heb kunnen nagaan was de Belkin/Ralink kaart van bij de installatie goed geïnstalleerd en herkend. Er was/is altijd verbinding met mijn wireless router, maar geen "downloadcommunicatie".

- Hetzelfde probleem heb ik in XP Pro (dual-boot). Na de Unbuntu-sessie kreeg ik weer geen verbinding in XP Pro (wel Tx, geen Rx).

Enige verklaring die ik heb, is -- weer -- de voeding van 200 Watt/10 Ampère... Ik denk dat die te weinig stroom levert, en dat daardoor Compiz/Fusion en uiteindelijk heel Ubuntu "raar" begon te doen, en waardoor ook wireless internet ontzettend langzaam gaat.

Maar ik neem aan dat dit -- helaas -- buiten dit forum valt: een hardware-kwestie, tenzij er hier ook hardware-experts zijn. Een te lichte(?) PSU van 200 Watt.

Ik zal proberen een zwaardere voeding erin te steken en die een beetje te "modden" zodat ook de CPU gekoeld wordt (tenzij een CPU koeler erop kan: toevallig heb ik er 2 liggen), maar dat zal niet meteen voor morgen zijn.