Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?  (gelezen 2020 keer)

Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Gepost op: 2007/11/05, 18:03:59 »
Ik zou graag deze (de €1249 versie) willen kopen (ja ik ben een beetje verliefd geworden op dat mooie witte design en dat grijze logo'tje). Nu zou ik graag wat info willen hebben ivm hardware-compatibiliteit op Linux en wat er verschillend is om een dualboot te doen met gewone pc's, want hij gebruikt EFI ipv Bios en GUID ipv MBR. Moet ik dan een speciale bootloader hebben, en kan ik met gparted nog herparititioneren?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

P4man

  • Gast
Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/05, 18:11:40 »

Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/05, 18:28:05 »
Citaat van: P4man
Kijk hier eens rond:
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam
Mijn modelletje staat er niet bij :(. Wel een oudere van dezelfde fabrikant. En daarbij, het gaat hier vooral om de EFI en GUID en linux.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Georingo

  • Lid
    • Bellen voor het goede doel
Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/05, 19:00:36 »
Als ik een nieuwe laptop koop (iets zoals SeySayux, maar dan geen Apple), de windows eraf gooi en Ubuntu installeer, bestaat er dan echt een kans dat het ding niet zal werken?? (al de speciale effecten heb ik niet nodig!). Of is dat enkel een probleem bij Apple computers?

Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/06, 08:13:57 »
Citaat van: Georingo
Als ik een nieuwe laptop koop (iets zoals SeySayux, maar dan geen Apple), de windows eraf gooi en Ubuntu installeer, bestaat er dan echt een kans dat het ding niet zal werken?? (al de speciale effecten heb ik niet nodig!). Of is dat enkel een probleem bij Apple computers?
Ja, maar dan een kans van 1 op 1000 of zo. Mijn vriend heeft een Medion met heel wat problemen op linux-vlak. Mijn thinkpad daarentegen werkt perfect met Linux.

En het probleem met apple computers is dat ze geen BIOS maar EFI gebruiken, dus moet je een EFI-compatibele linuxdistributie hebben, en dat ze geen MBR en partititietabel gebruiken, dus moet je een speciale bootloader hebben en een speciale tool voor het paritioneren. Nu is de vraag: doet Ubuntu dit? Of zou ik beter een andere distro nemen?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/06, 14:55:07 »
Citaat van: Georingo
Als ik een nieuwe laptop koop (iets zoals SeySayux, maar dan geen Apple), de windows eraf gooi en Ubuntu installeer, bestaat er dan echt een kans dat het ding niet zal werken?? (al de speciale effecten heb ik niet nodig!). Of is dat enkel een probleem bij Apple computers?
Niet alle hardware-fabrikanten maken drivers voor linux. Daardoor kunnen er wel eens problemen ontstaan. Er zijn meestal wel OpenDrivers, die vaak goed werken en een enkele keer minder goed.

Vandaar dat er inderdaad een kleine kans is, dat er bijna niks zal werken.

Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/06, 19:05:11 »
Ik heb wat info gelezen op internet en hoor niet zo'n goede commentaar over Ubuntu en MacBooks. Ubuntu (7.04 in dit geval) scoorde zelfs het slechtste... Hmm... Ik ga Mandriva toch eens bekijken... scoorde op polishlinux.org niets als 9's (beste score)

- SeySayux

EDIT: ik heb ook al wat goeds gehoord over SimpyMepis... Schijnt goed te werken op macs...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/07, 18:09:50 »
en? wat is het beste voor mijn macje?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/07, 23:53:17 »
Simply MEPIS is toch gebaseerd op Ubuntu??
Dan zou ik het heel vreemd vinden als Ubuntu slecht werkt en MEPIS heel goed.

Je linkje doet het trouwens niet, dus we kunnen niet zien welke laptop je wil kopen.

jelly1

  • Gast
Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/08, 16:10:19 »
voor OSX kan je ook virutulasitie gebruiken om ubuntu te draaien

Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/11, 12:48:48 »
Citaat van: Johanvd
Simply MEPIS is toch gebaseerd op Ubuntu??
Dan zou ik het heel vreemd vinden als Ubuntu slecht werkt en MEPIS heel goed.

Je linkje doet het trouwens niet, dus we kunnen niet zien welke laptop je wil kopen.
Ik zou (tenminste, als ik niet naar het gekkenhuis moet met die ma van mij) de €1249 MacBook van Apple willen kopen.

En Mepis, de leider van het mepis-team gebruikt zelf een mac, dus dat zal wel beter moeten werken.

@jelly1: Ik wil Ubuntu gebruiken om mijn eigen Linux-systeem te maken, die zal ik dus moeten testen mbv virtualisatie.  En een VM in een VM lijkt me niet zo'n goed idee...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Compatibiliteit nieuwe laptop met Linux?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/11, 16:27:50 »
Ik ben ondertussen (dank zij het engelstalige forum) https://help.ubuntu.com/community/MacBook tegengekomen. Heel goede handleiding, behalve dat ie ubuntu een beetje beledigt.
* Verd.... hoe typ ik een vierkant haakje op zo'n mac voor quote in te zetten... ah option+shift+5... allee ja mac... ThinkPad van 7 jaar geleden...*
Citaat
Alternatively, if you did not install rEFIt, hold down Alt/Option to choose whether to boot into OSX / Ubuntu. Ubuntu is called "Windows".
- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net