Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: code uit boek werkt niet  (gelezen 1328 keer)

warezi

  • Gast
code uit boek werkt niet
« Gepost op: 2014/05/09, 19:33:09 »
Ik ben bezig met het boek The C Programming Language k&r waarin de volgende code staat.

   main() {
        int c;
        while ((c = getchar()) != EOF) {
            putchar(c);
        }
    }

sowieso snap ik niet waarom er geen int voor main staat.. ik krijg ook een waarschuwing als ik deze er niet voor plaats. Daarbij gebeurd er helemaal niet :S wanneer gestart.

Vraag me ook af of dit boek nog wel geschikt is...

Offline Anco

  • Lid
Re: code uit boek werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/09, 20:35:40 »
Ehm, wat is de code van hele c bestandje?

En wat verwacht je dat die doet als je start?

Je moet text ingeven  op enter rammen en dan werkt het wel.. (of bestand als input geven, wat hier wss de bedoeling is vanwege de end of file check)

Getest met volgende bestandje:
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

int main(int argc, char *argv[]) {
int c;
while ((c = getchar()) != EOF) {
putchar(c);
}
return 0;
}

PS: dat boek heb ook liggen, staat op boekenlijst van mijn uni. Dus zal niet een heel slecht boek zijn. Heb er alleen nog nooit ingekeken. Bij ons zeiden dat vooral mooi naslagwerk is om dingen op te zoeken. Hoe goed boek het is om de taal te leren weet ik niet
« Laatst bewerkt op: 2014/05/09, 20:50:23 door Anco »
Linux user #485563

warezi

  • Gast
Re: code uit boek werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/09, 21:49:23 »
Hij doet het gewoon.. ik krijg terug wat ik heb ingevoerd...  :-[

Die van jou ook trouwens haha pffff

Re: code uit boek werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/09, 22:18:13 »
Even ter verduidelijking - dat 'k&r' staat voor Brian Kernighan en Dennis Ritchie. De laatste heeft de programeertaal C ontworpen en was ook medeontwerper van het besturingssysteem Unix, een 'zwaargewicht' dus in de geschiedenis van de informatica.  Ik heb in 1989 of 1990 een cursus C gevolgd en daar gebruikten we hetzelfde boek. Met recht een standaardwerk voor C.

En warezi, als jouw boek aangeeft dat je gewoon 'main()' kunt typen ipv. 'int main(etc.)', dan heb je denk ik een wat oudere druk. Ergens in de jaren '90 kwam er een ANSI-update op de taal C, die meer expliciete statements vereiste, waaronder dat int main().

Offline softbart

  • Lid
Re: code uit boek werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/10, 09:49:41 »
En warezi, als jouw boek aangeeft dat je gewoon 'main()' kunt typen ipv. 'int main(etc.)', dan heb je denk ik een wat oudere druk. Ergens in de jaren '90 kwam er een ANSI-update op de taal C, die meer expliciete statements vereiste, waaronder dat int main().

Ik heb beide hier liggen.
De eerste kwam in 1978 uit. De "second edition" met anci kwam in 1988 uit.

Helaas te weinig mee gedaan.
Programmeerde toen het meest met Pascal.

groet,

Theo

warezi

  • Gast
Re: code uit boek werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/11, 19:41:11 »
Bedankt Paul, met die rede ben ik ook begonnen met dit boek.  ;) Het is wel pittig en dacht het zijn  nog geen 300 bladzijden maar ik denk dat ik er wel even over doe om het uit te hebben  :P  .. In zee met c zit ook over na te denken misschien is dat als beginner wat makkelijker..

Re: code uit boek werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/12, 14:55:35 »
Er zijn ook erg veel C-cursussen online te vinden; dat K&R-boek is als ik het me goed herinner, idd. vrij pittig en zonder leraar erbij misschien een tikkeltje té.

Ik heb toentertijd ook veel gehad aan de (Engelstalige) cursus C_Tutor en volgens mij is die nog steeds online te vinden en wel hier:
http://www.physics.drexel.edu/courses/Comp_Phys/General/C_basics/c_tutorial.html
« Laatst bewerkt op: 2014/05/12, 14:57:46 door Paul Matthijsse »

warezi

  • Gast
Re: code uit boek werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/13, 21:10:46 »
Ik heb gebladerd door C Primer Plus. Staat het net iets meer in uitgelegd. Leest wel goed dus ga me daar maar eens op storten.
Had al ergens gelezen dat K&R boek een goed boek is om als tweede te pakken ivm de oefeningen die er in staan.

Aight!!! Heerlijk bezig zo.. jullie gaan me vast nog wel meer horen  =D

En daarbij wacht ik nog steeds op een goedkeuring  van baas om de opleiding bij Dirksen te volgen. Maar kan gewoon niet wachten haha
« Laatst bewerkt op: 2014/05/13, 21:13:57 door warezi »

Re: code uit boek werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/13, 22:22:50 »
En daarbij wacht ik nog steeds op een goedkeuring  van baas om de opleiding bij Dirksen te volgen. Maar kan gewoon niet wachten haha
Da's een leuke. Ik schreef hierboven dat ik ergens in de vorige eeuw een cursus C volgde en wat ik daar geleerd heb was precies wat ik al wist! Ook door tot diep in de nacht van alles te proberen en vooral veel te lezen, het houdt je van de straat zeg maar... ;-)

Re: code uit boek werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/13, 22:23:41 »
En daarbij wacht ik nog steeds op een goedkeuring  van baas om de opleiding bij Dirksen te volgen. Maar kan gewoon niet wachten haha
Da's een leuke. Ik schreef hierboven dat ik ergens in de vorige eeuw een cursus C volgde en wat ik daar geleerd heb was precies wat ik al wist! Ook door tot diep in de nacht van alles te proberen en vooral veel te lezen, het houdt je van de straat zeg maar... ;-)

Dus ik mag hieruit aannemen dat je nooit een 'hangjongere' bent geweest? =D