Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een Plus Pack voor ubuntu  (gelezen 3611 keer)

Martijn_M

  • Gast
een Plus Pack voor ubuntu
« Gepost op: 2008/02/03, 15:51:05 »
Beste allemaal,

Ik heb een Plus Pack voor Ubuntu geschreven zodat ook niet Linux gebruikers makkelijker met Ubuntu kunnen gaan werken.

Bekijk het eens op:
http://ubuntupluspack.googlepages.com/
http://code.google.com/p/ubuntupluspack/

Groeten,
Martijn

Offline Double12

  • Lid
een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/03, 15:56:22 »
Je kunt hiermee dus makkelijk backups van programma-instellingen maken en makkelijk dingen instellen, zoals de X-server? Of is dit pack nog meer dan dat?

Het lijkt me inderdaad makkelijker voor beginnende gebruikers dan dat ze allemaal "moeilijk terminal-commando's" moeten gaan intypen. Het is natuurlijk wel zo dat zo'n terminal-scherm van jouw plus-pack sommige mensen toch nog een beetje afschrikt.

Martijn_M

  • Gast
een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/03, 16:13:29 »
ja dat was het wel, en pakketten kunnen makkelijk geïnstalleerd worden.
Deze staat nu op mijn eigen server maar mijn server trekt dat niet dus ik ben hem even aan het verplaatsen. dus dit pakket is even niet bereikbaar.

Offline SWAT

  • Administrator
een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/03, 16:23:05 »
Het is wel een leuke poging, maar het pakketje is behoorlijk eng en bevat eigenlijk 2 shell scriptjes. Je host/gebruik eigen bestanden, die dus gemakkelijk 'aangepast' kunnen zijn. Dit is zeker niet veilig en dat kunnen wij dus niet controleren. Daarnaast maak je niet gebruik van een standaard repository. Voor Skype e.d. bestaan andere/betere workarounds (skype heeft een eigen repository).

Martijn_M

  • Gast
een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/03, 20:03:50 »
Wat bedoeld u precies met eng scriptje?
Hoe kan ik dit verbeteren?

Groeten,
Martijn

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/04, 00:59:08 »
In het bestand dat je aanbiedt zitten 2 shellscripts die een aantal bestanden download van jouw server.
Ten eerste is het niet handig dat de bestanden op jouw server staan. Zo kan niemand controleren of er niet mee gerommeld is. Ten tweede gaan je scripts volgens mij niet goed om met fouten die kunnen ontstaan bij het installeren.
Ten derde gebruik je geen officiële deb bestanden voor een aantal pakketten, terwijl die er wel zijn.

Dit alles doet mij erg denken aan Automatix of EasyUbuntu. Levensgevaarlijk dus. Naast dat er foute code in die bestanden kan zitten kan er nog van alles mis gaan. Bovendien is het meeste heel eenvoudig te installeren, daar heb je geen script voor nodig.

Ik zal het gebruik van deze scripts dus sterk afraden.

Een mogelijke verbetering is bijv. het gebruik maken van apt-get, met de bronnen die standaard al in Ubuntu zitten. De kans dat je daarmee dingen sloopt is veel kleiner. Ook moet je beter opletten of er geen fouten zijn opgetreden tijdens de installatie.

De backup opties zijn ook vrij beperkt. Er wordt vanuit gegaan dat de profielen van Firefox en Thunderbird op de standaardlocaties staan. Dit hoeft echter helemaal niet zo te zijn. Mensen met bijv. een dual boot kunnen de bestanden op hun windowspartitie hebben staan.

Martijn_M

  • Gast
een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/04, 10:21:51 »
Oke, ik snap dit helemaal.
Ik heb in mijn script al zo veel mogelijk apt-get gebruikt maar een paar pakketten waren niet beschikbaar via de apt-get. bijv. avast limewire skype.
Ik had de pakketten ook hernoemd naar bijv. Avast.deb omdat als er een nieuwer versie zou zijn, dat ik niet het script hoefde aan te passen. Songbird is alleen maar als tar.gz te krijgen. Songbird heb ik zo gemaakt dat deze zich uit pakt en aan het menu een icoon toevoegt. Mozilla firefox plugins en thunderird plugins heb ik zelf samen gesteld en wine ook met wat handige Windows programma's. Maar waar zou ik deze pakketten die niet via de apt-get verkrijgbaar zijn vandaan moet laten halen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/04, 11:33:58 »
Installatiescripts en losse debjes zijn de Achilleshiel van de veiligheid van Ubuntu. Ook ik raad deze aanpak sterk af.

Overigens: alle respect voor de goede bedoelingen van Martijn...   :-)

een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/04, 11:58:29 »
Zou de beste manier om bepaalde pakketen (die in de repo's zitten) te installeren niet gewoon een pakket te maken dat van de te installeren pakketen afhankelijk is?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/04, 13:34:07 »
Citaat van: SeySayux
Zou de beste manier om bepaalde pakketen (die in de repo's zitten) te installeren niet gewoon een pakket te maken dat van de te installeren pakketen afhankelijk is?
Waar denk je dat (k)ubuntu-restricted-extras voor dient? ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Dave

  • Lid
een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/04, 18:02:02 »
een script voor alle echt basiszaken zou wel handig zijn.
de tutorial switch van toepassingen/installeren naar de terminal en naar Synaptic.
En niet om verder weer van alles opgedrongen te krijgen. Limewire is allang achterhaald door Frostwire bijvoorbeeld.

Wat dat betreft was automatix wel handig, gewoon aanvinken wat je wilde.
alleen die deed het ook op een eigen manier.
Je wilt eigenlijk hetzelfde effect als dat je zelf de terminal instrueert.

Martijn_M

  • Gast
een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/14, 18:05:14 »
Ik ben het nog aan het verbeteren.

Martijn

Martijn_M

  • Gast
een Plus Pack voor ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/19, 17:58:56 »
Als het goed is, is het nu verbeterd.

Groeten,
Martijn