Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn computer vraagt nooit meer naar een schijfcontrole: is dat wel goed?  (gelezen 730 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik herinner me dat op mijn vorige computer Ubuntu om de 30 (?) starts vroeg naar een schijfcontrole. Ik vond dat nogal lastig, maar dit terzijde.

Nu besef ik evenwel dat op mijn huidige computer van ongeveer 2 jaar oud ik nooit meer een dergelijke vraag krijg.

Heb ik zelf iets aangepast, zodat die schijfcontrole niet meer gebeurt of is de policy van Ubuntu gewijzigd, waardoor hij niet meer scant?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jan11000

  • Lid
sudo touch /forcefsck
Hiermee wordt bij de volgende boot fsck gedaan.

In je fstab staat achteraan 2 getallen, bijv 0  1  (dit is voor je / partitie)
De 1 betekend deze partitie wordt gecheckt.
Indien je meer partities hebt dan moet er staan 0  2  (dit is voor de overige partities, dus alle overige partities dus 0  2).
Bij swap moet 0  0   staan.

Offline jolo

  • Lid
Ik meen me te herinneren die ext4 fsck te hebben gezien in Ubuntu. Dat ging in ieder geval een stuk sneller, dan met ext3. Het niet meer uitvoeren van fsck op ext4 partities na een bepaalt aantal reboots, is blijkbaar ingevoerd vanaf Ubuntu 12.04. Althans zie ik in deze Engelstalige thread Periodic File System Checking (fsck) Disabled in 13.10. Die "Maximum mount count: -1" heb ik hier ook al met Ubuntu 12.04. Zie ook nog deze Engelstalige thread fsck - not needed with ext4 filesystems?

Bij mij in Ubuntu 14.04.1 staat de Mount count zo te zien al op 390. Ook ik had die 'Maximum mount count' niet aangepast.

jolo@hoofd-pc:~$ sudo tune2fs -l /dev/sdb5 | grep 'Mount count'
[sudo] password for jolo:
Mount count:              390
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Jenske

  • Lid
En is het dan eigenlijk nog noodzakelijk dat ik die schijfcontrole af en toe laat uitvoeren (vb. om de 100 boots)?
Of doe ik dat beter af en toe manueel? En welk programma/commando kan ik daarvoor dan best gebruiken?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jan11000

  • Lid
sudo touch /forcefsck
Reboten en dan worden je schijven gekontroleert bij opstarten, wel moet er bij je fstab een 2 op het einde staan, zie boven mijn beschrijving.

Of,
met een livecd opstarten en dan met gparted check uitvoeren op elke partitie, dit is dus fsck(scandisk), wel eerst de schijf ontkoppelen.

Offline koos4401

  • Lid

Mijn ervaring:
Met een live-CD naar de terminal en "sudo fsck /dev/sdXY"  (dus net iets anders dan Jan11000)
Eerlijkheidshalve voorafgegaan door "sudo umount /dev/sdXY", maar die heb ik op deze manier nog nooit gemount aangetroffen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523