Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Korte installatie hulp  (gelezen 619 keer)

theoxis

  • Gast
Korte installatie hulp
« Gepost op: 2010/09/15, 23:47:16 »
Allen,

Ik gebruik Ubuntu voor een kleine thuis server. Eigenlijk meer om gewoon even te testen!
Ik draai er momenteel van alles op: Apache, PHP, MySql, FTP, Samba noem maar op.

Nou ben ik tegen het volgende (net zoals veeeeelen meer) probleem aan gelopen, en ondanks dat ik echt lang heb gegoogled heb ik niet echt het antwoord gevonden.
Ik log in op mijn server via NXClient (en dus ook NXServer) en kan daarmee niet op een root account inloggen... *wel andere account(s)*
Als ik onderweg ben wil ik wel graag via de NX diensten mijn server compleet kunnen beheren. Ik wil geen last hebben van restricties in directories waardoor ik niets kan editen.
Hoe kan ik dit dan op een *niet* root account voor elkaar krijgen, zonder individuele permissies steeds in te stellen?
En het gaat dan vooral om werken in de GUI, want ik snap dat je root permissies kunt krijgen via het commando: "su -" maar daar heb ik in de GUI niets aan.

Dus eigenlijk:
1) Is er een manier om met root via NX in te loggen?
2) Kan ik een andere user de preciese permissies geven die een root account heeft?
3) Indien bovenstaande niet mogelijk is, wat is dan de beste oplossing voor mij?

Alvast bedankt voor reacties!  O0

Re: Korte installatie hulp
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/16, 07:11:28 »
Theoxis,

Het fijne kan ik je ook niet 123(45) uitleggen.
Maar dat je als root niet kan inloggen kan een combinatie zijn van de ssh- en NX-configuratie.

Als je een gebruiker lid maakt van de groep root. Heeft deze volgens mij dezelfde rechten.

Maar om het beheren van een servertje....
Waarom geen webmin. -> http://www.webmin.com/
Je heb geen X nodig etc, etc.
Het is een mooie web interface. Dus werkt vanaf elk platform.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline ruujan

  • Lid
Re: Korte installatie hulp
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/16, 19:56:18 »
Je kunt dat ergens instellen bij de NX-server. Even de config-file openen en dan zie je vanzelf wel een aantal opties die ermee te maken hebben.