Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 74014 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Gepost op: 2014/07/04, 22:34:57 »
We zijn op een belangrijk punt beland: de nieuwe LTS van Ubuntu is z'n kinderziektes al grotendeels kwijt (wat ook geldt voor alle familieleden zoals Xubuntu en Kubuntu), en de daarop gebouwde Linux Mint is inmiddels in al zijn edities beschikbaar.

Kortom: we hebben een prachtige reeks kwaliteitsdistro's ter beschikking, die langdurig zullen worden ondersteund. Wat wil je nog meer, zou je zeggen?

Welnu: misschien een duidelijkere strategie.

Ruwweg zie ik kansen bij twee duidelijk verschillende doelgroepen: de overgebleven verstokte XP-gebruikers en de Windows 8-gebruikers. Andere doelgroepen, zoals de Windows 7-gebruikers en de OS X-gebruikers, zijn minder kansrijk voor ons: die mensen zijn meestal redelijk tevreden met hun besturingssysteem.

De XP-gebruikers
De grote golf aan XP'ers hebben we al achter de rug: de mensen die de risico's van het einde van XP begrepen en open stonden voor verandering.

Moeilijk te meten hoeveel het er waren, maar het aantal Linuxgebruikers lijkt volgens een bekende (gebrekkige!) meetmethode naar bijna 2 % te zijn gestegen. Dat is bijna een verdubbeling, want we hebben jarenlang volgens deze (zeer onvolmaakte) meetmethode rond de 1 % geschommeld (meestal net onder de 1 %): http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0

Maar XP heeft een harde kern: zo'n 25 % van de computergebruikers gebruikt 't helaas nog steeds. Op het internet.... Hoe krijg je die alsnog mee?

Goede alternatieven die we voor deze doelgroep hebben, zijn vooral Xubuntu 14.04, Linux Mint 17 Xfce en in mindere mate Lubuntu 14.04 en Linux Mint 13 Xfce. Hoe brengen we die zo goed mogelijk onder de aandacht van deze doelgroep?

De Windows 8-gebruikers
De tweede doelgroep zijn de gebruikers van Windows 8: veel mensen zijn ongelukkig met de tegeltjes, en dat biedt kansen.

Onze uitstekende alternatieven zijn hier vooral Ubuntu 14.04, Linux Mint 17 Cinnamon en Linux Mint 17 Mate. Hoe bereiken we deze groep het beste?

Twee zeer verschillende doelgroepen, die allebei een eigen aanpak vereisen. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën....
« Laatst bewerkt op: 2014/07/04, 22:39:36 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/04, 23:56:45 »
De Windows 8-gebruikers
De tweede doelgroep zijn de gebruikers van Windows 8: veel mensen zijn ongelukkig met de tegeltjes
Een gratis update naar Windows 8.1. Dan kan je (optioneel) de tegeltjes overslaan en gelijk naar de desktop gaan. :)

Er zijn misschien meer redenen (nodig) om een open besturingssysteem (met veel open source software) te willen dan de tegeltjes op het startscherm.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/05, 00:19:53 »
Het is niet mijn bedoeling om hier een ideologische discussie te beginnen. Daar zijn al genoeg andere draadjes over....

Mijn bedoeling is, om in dit draadje een *praktische* gedachtenwisseling te hebben, over praktische manieren om het Linuxgebruik te bevorderen op de traditionele bureaucomputers (flaptops inbegrepen). Graag terzake dus.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/05, 00:25:25 door Pjotr »

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/05, 00:39:02 »
Aangaande 25% XP: vergeet niet dat ook overheden e.d. daar onder vallen. En overheden e.d. hebben al gauw een flinke hoeveelheid PC's dus dat telt aardig op, procentueel...

Maar goed, marketing is de mens haar beste vriend in deze kapitalistische wereld... Wat men niet kent, kan men net gebruiken. We moeten dus de promotie nóg verder doorzetten. We doen dat namens Ubuntu-NL al op sociale media (zie handtekening), met hashtags en al in de posts. Wie weet spoort het toch aan op die manier, al is het maar een klein beetje gebruikers.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/05, 01:00:37 »
We doen dat namens Ubuntu-NL al op sociale media (zie handtekening), met hashtags en al in de posts. Wie weet spoort het toch aan op die manier, al is het maar een klein beetje gebruikers.
Wie weet, ga zo door. :) Al verwacht ik dat de meeste “volgers” al interesse hadden in Ubuntu of zelf(s) Ubuntu gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/05, 01:14:33 »
We doen dat namens Ubuntu-NL al op sociale media (zie handtekening), met hashtags en al in de posts. Wie weet spoort het toch aan op die manier, al is het maar een klein beetje gebruikers.
Al verwacht ik dat de meeste “volgers” al interesse hadden in Ubuntu of zelf(s) Ubuntu gebruiken.

Ofwel lees je over het woordje 'hashtags' heen, ofwel kun je beter even opzoeken wat 'hashtags' zijn. Iemand die een hashtag ziet, hoeft niet persé ons te gaan volgen hè. Verspreiding is belangrijker dan het winnen van volgers; dat laastste is een leuke 'bijverdienste'.

Offline aartje

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/05, 09:00:50 »
Als je Linux echt een boost wil dan geven moeten de grote media er
aandacht aan besteden. Daarmee bedoel ik bv. De Telegraaf, De Volkskrant en vooral
"De wereld draait door" Omstreeks de tijd van Ubuntu7.04 heeft er een lovend
stuk in de Volkskrant gestaan. Eigenlijk is toen Ubuntu op de kaart gezet.

Ik heb ooit eens een protestbrief geschreven over de manier waarop DWDD de ICT
behandelt. De ICT wordt daar hoofdzakelijk behandeld door Alexander Klöpping,
die behandelt veel en weet veel, maar ziet de ICT-wereld eigenlijk alleen maar als een Apple
wereld (en Google-glass...) Hij heeft zelfs een documentaire serie gemaakt over
Silicon Valley, waarbij als geschiedenis van de ICT alleen maar de geschiedenis van Apple
werd behandeld, terwijl dat eigenlijk marginaal was. Ik was verontwaardigd dat er uitgebreid
stil gestaan werd bij de dood van Steve Jobs maar totaal niet bij de dood van Dennis Ritchie
, (een van) de grondlegger(s) van Unix, die ongeveer op het zelfde moment stierf.
 Zelfs Steve Jobs heeft dat concept (Unix als basis) gejat en er een hip (en vooral duur) laagje
 overheen gelegd. Ik heb DWDD uitgedaagd om het ook eens van een andere kant te bekijken, maar ik
heb het vermoeden dat Alexander en Matthijs hier niets van snappen. Ik heb er geen reactie op
gehad.

Ik ben van mening dat als je de mogelijkheid krijgt om in DWDD aandacht kan schenken aan Linux
als alternatief en kan duidelijk maken dat Linux ook een "sociaal"concept is je daar wel oren
naar kan krijgen bij de VARA (hoewel ik aan het sociale imago van de VARA ook al heel lang
begin te twijfelen, ze bespreken daar liever hippe,dure computers)

Zouden anderen misschien ook een email naar DWDD kunnen schrijven ?

Dat is (nog wel, het kunstje van DWDD ken ik zo langzamerhand wel) op dit moment het belangrijkste
medium naar mijn idee.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/05, 09:03:27 door aartje »

Offline midas

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/05, 09:55:21 »
Het lastige van het verhaal is dat linux an sich een heel groot succesverhaal is. Overal is het op gadgets, smartphones en embedded systemen te vinden. Maar voor de gemiddelde leek (consument?) zo onherkenbaar. Iemand gaat naar (internet)winkel voor een glimmende laptop of smartphone en de keuze wordt bepaald door de ogen (vooral) en wat het apparaatje allemaal kan.

Een OS branden op USB of DVD is niet sexy en de gemiddelde leek/consument heeft er volstrekt geen feeling mee. Die moet een afgewerkt product in zijn/haar handen hebben waarmee onderscheid gemaakt kan worden. 'Kijk eens wat voor dingetje ik nu heb - Ja...en er draait ook een heel mooi systeem op'.

Waar blijven dus die Ubuntu laptops??
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/05, 10:24:55 »
Het mooie is: we hebben op dit ogenblik echt *heel* goed spul in handen..... Topkwaliteit. Beter zijn Ubuntu en Linux Mint nooit geweest. =D

Maar hoe brengen we dit aan de man? Strategisch kunnen we, zoals gezegd, twee kansrijke doelgroepen onderscheiden. Wat we nodig hebben, zijn nog slimmere tactieken dan die welke we op dit moment al toepassen....

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/05, 11:38:21 »
Omstreeks de tijd van Ubuntu7.04 heeft er een lovend
stuk in de Volkskrant gestaan. Eigenlijk is toen Ubuntu op de kaart gezet.

Bijna goed. Ubuntu 7.10 was het. Als je me niet gelooft: ik heb hier nog ergens dat stukje liggen. Dat was voor mij de reden om een kijkje te gaan nemen toen.

Offline aartje

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/05, 11:53:38 »
@vistaus  Ah, bijna goed. mijn geheugen is dus nog redelijk  ^-^ Ik ben zeer ge-interesseerd  in dat stukje, in ieder geval welke
redacteur dat toen geschreven heeft.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/05, 12:04:07 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/05, 11:58:45 »
Citaat van: aartje
k heb DWDD uitgedaagd om het ook eens van een andere kant te bekijken, maar ik
heb het vermoeden dat Alexander en Matthijs hier niets van snappen.

Ach aartje, als je eens wist hoe vaak ik al naar DWDD geschreven heb, naar andere programma's etc. etc. maar van sowoieso DWDD geen antwoord terug.

Ik heb zelf naar dat ict pikkie (whats his name...klipping of zo) geschreven. Waarom hij zo g***l op Windows en Apple en waarom hij in DWDD het niet eens over Linux kan hebben.
(omdat je er niets van af weet?) maar ook daar kreeg ik geen antwoord van terug.
Hoi Femke,

Hartstikke goed van jou. Dat zijn wel de  podia die er toe doen. Ach Alexander Klöpping zal van veel dingen wel verstand hebben
en laten we dat maar zo laten blijken (slijm,slijm), maar hij geeft geen echt realistisch beeld, in ieder geval geen compleet beeldvan de opkomst van de informatica.  Geloof maar dat hij zich nu wel ingelezen heeft.....

Ik was ooit eens bij een release-party van Ubuntu (8.04?) in Hilversum en daar zat een heel leuke dame van de SP
die in ieder geval achter het idee van Open Source stond. Dat vond ik toen wel hoopgevend. Ik hoopte dat
er druk zou komen om Open Source te gaan gebruiken bij (semi/demi-)overheidsinstanties. Ik ben bang
dat de gemiddelde beheerder dat nog niet kan behappen....
« Laatst bewerkt op: 2014/07/05, 12:02:54 door aartje »

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/05, 12:01:57 »
Persoonlijk trek ik de straat op met demo-laptops; op café, in de sportclub enz, wordt vaak gejammerd over het 'rampzalige' Windows 8 en vooral een grote wens om van dat tegeltjessysteem vanaf te geraken.
Dan maak ik meestal meteen een afspraak om de diverse *ubuntu's te tonen (ook KDE) , een mulitboot is snel opgezet dus meteen kunnen ze de flitsende starttijden voelen bij het tonen van de diverse desktops.
Veel installaties vloeien daaruit, én de mond-aan-mond-reclame mag je dan ook niet onderschatten (vooral onwetende XP-mensen die 'plots' vernemen dat XP er eigenlijk al lang uit ligt) waar ook installaties uit voortvloeien.

Het grote probleem voor Ubuntu is dat we het vooral moeten hebben van individuele acties; er is geen marketingstrategie verbonden aan dit geweldige besturingssysteem.

Dus antwoordend op Pjotr's vraag: initiatieven nemen en met Ubuntu op de boer gaan. Gewoon een kennismaking met Ubuntu doet al wonderen.

Ik heb slechts 1 persoon gehad die uiteindelijk toch is teruggekeerd naar W7; hij vond Ubuntu verschrikkelijk slecht om mee te werken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/05, 12:06:30 »
Persoonlijk trek ik de straat op met demo-laptops; op café, in de sportclub enz, wordt vaak gejammerd over het 'rampzalige' Windows 8 en vooral een grote wens om van dat tegeltjessysteem vanaf te geraken.
Dan maak ik meestal meteen een afspraak om de diverse *ubuntu's te tonen (ook KDE) , een mulitboot is snel opgezet dus meteen kunnen ze de flitsende starttijden voelen bij het tonen van de diverse desktops.
Veel installaties vloeien daaruit, én de mond-aan-mond-reclame mag je dan ook niet onderschatten (vooral onwetende XP-mensen die 'plots' vernemen dat XP er eigenlijk al lang uit ligt) waar ook installaties uit voortvloeien.

Het grote probleem voor Ubuntu is dat we het vooral moeten hebben van individuele acties; er is geen marketingstrategie verbonden aan dit geweldige besturingssysteem.

Dus antwoordend op Pjotr's vraag: initiatieven nemen en met Ubuntu op de boer gaan. Gewoon een kennismaking met Ubuntu doet al wonderen.
Dat lijkt me een goede aanpak.  :)

Maar is het voor de eenvoud van de boodschap niet beter, om de mensen slechts één werkomgeving te presenteren? Of hooguit twee: eentje voor moderne computers, en eentje voor oude XP-bakkies?

Te veel keuzes schept verwarring, merk ik nogal eens....

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/05, 12:06:59 »
Van de mensen die ik Linux "aangesmeerd" heb (het afgelopen jaar meer dan 30 (inmiddels zéér tevreden) personen) werden ze pas werkelijk enthousiast toen ze het ZAGEN werken. Alleen maar "het erover hebben" maakt het voor de gemiddelde Windows-gebruiker niet echt levendiger, en ze kunnen het ook niet plaatsen waar je het precies over hebt. Kortom: er moet een manier worden gevonden zodat mensen kunnen ZIEN hoe Ubuntu/Linux Mint werkt en eruitziet. Mensen zijn, behoudens gebruikersgemak, ook erg visueel ingesteld. Godzijdank zien een hoop distro's er tegenwoordig ook aantrekkelijk uit, dus daarin is al een aanzet gegeven. Maar door mensen het ook te laten zien wat er bedoelt wordt met "Linux", "Ubuntu" en "Linux Mint" moet het dus ook visueel onder de aandacht gebracht worden zodat men dit af kan zetten met hun huidige systeem.

Alleen: hoe doe je dat bij een grote massa? Via social media? Via YouTube met presentatievideo's? Geen idee eigenlijk....

Edit: er was alweer op gereageerd waarin "het laten zien" ook naar voren komt. Beschouw mijn posting maar als aanvulling hierop!
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/05, 12:07:52 »
Het mooie is: we hebben op dit ogenblik echt *heel* goed spul in handen..... Topkwaliteit. Beter zijn Ubuntu en Linux Mint nooit geweest. =D

Maar hoe brengen we dit aan de man? Strategisch kunnen we, zoals gezegd, twee kansrijke doelgroepen onderscheiden. Wat we nodig hebben, zijn nog slimmere tactieken dan die welke we op dit moment al toepassen....

Helemaal mee eens! Gewoon topkwaliteit. En de beste "helpdesk" ( ik bedoel dit Forum, mocht iemand dat niet door hebben ) waar ter wereld ook!  De vraag hoe we dit aan de man brengen leeft bij mij ook.

Het antwoord ligt bij de gebruikers. Die willen een PC. Dat daar een systeem inzit wat het gedrag enorm bepaalt speelt bij veel mensen wellicht niet eens. Die zien alleen het apparaat, het zichtbare deel. Wij hier op dit Forum snappen dat juist wel. Hoe springen we nu die kloof over naar de gebruiker die het niet snapt, die het computersysteem en dus zijn belang niet eens "ziet"?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/05, 12:10:14 »
Persoonlijk trek ik de straat op met demo-laptops; op café, in de sportclub enz, wordt vaak gejammerd over het 'rampzalige' Windows 8 en vooral een grote wens om van dat tegeltjessysteem vanaf te geraken.
Dan maak ik meestal meteen een afspraak om de diverse *ubuntu's te tonen (ook KDE) , een mulitboot is snel opgezet dus meteen kunnen ze de flitsende starttijden voelen bij het tonen van de diverse desktops.

Dat is een goed idee!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/05, 12:10:47 »
@vistaus  Ah, bijna goed. mijn geheugen is dus nog redelijk  ^-^ Ik ben zeer ge-interesseerd  in dat stukje, in ieder geval welke
redacteur dat toen geschreven heeft.

Ik zal z.s.m. kijken waar ik dat stukje ook alweer heb opgeborgen, het scannen en hier plaatsen :)

@Joris: Dát is een zeer goed idee!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/05, 12:49:20 »
Vincent Dekker was de naam van de journalist. was zeer belangstellend. Het betrof de 7.04 versie met desktopeffecten.
Hij was ook twee keer bij een release party. De laatste keer dat ik hem sprak was in Amsterdam.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/07/05, 12:59:47 »
Dat lijkt me een goede aanpak.  :)

Maar is het voor de eenvoud van de boodschap niet beter, om de mensen slechts één werkomgeving te presenteren? Of hooguit twee: eentje voor moderne computers, en eentje voor oude XP-bakkies?

Te veel keuzes schept verwarring, merk ik nogal eens....

Ik pak het daar redelijk slim aan; is het een XP-gebruiker, dan herleid ik de keuze al snel tot Xubuntu  - Lubuntu (tijdens het tonen van de desktops vraag ik die mensen ten voete uit; je leert snel over hun computerkennis en hun verlangens van wat die computer moet doen bij hen) .
Is het iemand die van W8 zo snel mogelijk af wilt, dan is het al direct de hoofdversie Ubuntu, en soms Kubuntu (als zwaar afwijkende desktop). Ik laat vooral hen zelf ontdekken hoe de dingen in mekaar zitten, en geloof me Ubuntu - Unity wordt het meeste gesmaakt. (KDE geeft nogal een 'vervuilde' font-indruk en daar haken mensen op af)

Nu Mint doe ik eigenlijk niet aan mee dus Mate en Cinnamon blijven in de koelkast tot ik duidelijk hoor dat er een vraag is voor simpliciteit en logische eenvoud (waar die beiden het best op aanleunen). Mocht ook Xubuntu niet in de smaak vallen, dan pas komt bij mij Mint boven water. Ik reduceer dit vooral omwille van mijn loyaliteit aan Ubuntu - Canonical.

Degenen die ik nooit over de streep krijg zijn Windows 7 gebruikers en occasioneel nog een Vista-gebruiker (die laatste schrik ik dan af met de boodschap dat de ondersteuning ook daar binnen 3 jaar gedaan is)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/05, 13:01:51 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/07/05, 13:24:11 »
Als extra strategie zou ik de sociale media ook aanboren om Ubuntu (en Mint) mooi op de kaart te zetten.
Ik heb al eens, in de tijd dat XP-ondersteuning werd gestopt, een marketing gedaan op Facebook en dat heeft toch ook vruchten afgeworpen. Vooral het onderlinge delen van vrienden naar vrienden enzoverder en voorts heeft toch een mooie impact gehad.

Misschien moeten we ook daar als collectief (of individueel) meer werk van maken om op populaire sociale media Ubuntu op de kaart te zetten. We zouden een Ubuntu - NL pagina kunnen maken op Facebook, en daar al screenshots tonen van de diverse desktops (het is maar een ideetje hoor) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline midas

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/07/05, 13:27:58 »
Vergeet ook de kracht van social-media niet. Soms deel ik op FB weleens berichten over Ubuntu en dan zijn er best mensen die er naderhand iets over vragen. Vooral over Ubuntu-phone.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/07/05, 13:43:52 »
Vergeet ook de kracht van social-media niet. Soms deel ik op FB weleens berichten over Ubuntu en dan zijn er best mensen die er naderhand iets over vragen. Vooral over Ubuntu-phone.

Inderdaad: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85227.msg917962#msg917962
;)

Offline aartje

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/07/05, 13:44:18 »
Vincent Dekker was de naam van de journalist. was zeer belangstellend. Het betrof de 7.04 versie met desktopeffecten.
Hij was ook twee keer bij een release party. De laatste keer dat ik hem sprak was in Amsterdam.
Volgens mij is hij nu eindredacteur van Trouw (??), nee sorry, redacteur

zie verder ook:

http://www.sr.net/website/nieuws.asp?menuid=7&id=195
« Laatst bewerkt op: 2014/07/05, 13:50:31 door aartje »

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/07/05, 13:44:32 »
Als extra strategie zou ik de sociale media ook aanboren om Ubuntu (en Mint) mooi op de kaart te zetten.
Ik heb al eens, in de tijd dat XP-ondersteuning werd gestopt, een marketing gedaan op Facebook en dat heeft toch ook vruchten afgeworpen. Vooral het onderlinge delen van vrienden naar vrienden enzoverder en voorts heeft toch een mooie impact gehad.

Misschien moeten we ook daar als collectief (of individueel) meer werk van maken om op populaire sociale media Ubuntu op de kaart te zetten. We zouden een Ubuntu - NL pagina kunnen maken op Facebook, en daar al screenshots tonen van de diverse desktops (het is maar een ideetje hoor) .

Ubuntu-NL is al op Facebook, Twitter, Google+ en Diaspora. Zie handtekening.