Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 64 bit: welke beperkingen  (gelezen 5800 keer)

Offline jw

  • Lid
64 bit: welke beperkingen
« Gepost op: 2008/11/11, 10:57:52 »
Ik draai nu op 7.04 32 bit en heb een 64bit iso gedownload. De 32 bit loopt nu redelijk goed. Java en flash werken ed.

Wat zijn de dingen waar ik tegenaan kan lopen als ik 64 bit eropt zet?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
64 bit: welke beperkingen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/11, 11:01:05 »
Op kantoor gebruik ik 8.04 64 bit versie. Daar heb ik nog geen problemen ondervonden ... behalve dat je Java 6, 64 bit update 10 zal nodig hebben. Java 6, 64 bit update 7 crasht zeer frequent.
Met flash heb ik geen problemen ondervonden.

Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/12, 10:19:14 »
Ik draai nu op 7.04 32 bit en heb een 64bit iso gedownload. De 32 bit loopt nu redelijk goed. Java en flash werken ed.

Ik heb ook een tijd met de 64 bits versie van Ubuntu gewerkt. En dat is heel goed te doen. Ik heb wel een tijd problemen gehad met Flash. Het werkt wel, maar is niet zo stabiel als onder een 32 bits versie. Het gebeurt dan regelmatig dat je een wit vlak krijgt te zien op een plek waar normaal een Flash animatie hoort te staan (zoals youtube) Mogelijk is dit euvel inmiddels opgelost, maar ik denk het eerlijk gezegd van niet.

Ik ben dus inmiddels weer terug bij de 32 bits versie en vindt dat toch wel jammer. Het performance verschil is niet heel groot maar zeker wel merkbaar.

De belangrijkste reden voor mij om weer terug te gaan naar 32 bits was het stabieler draaien van flash, de mogelijkheid om Google Gears te gebruiken voor mijn (wordpress) websites en het gebruik van Adobe Air die nog niet beschikbaar is onder 64 bits versies.
Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Offline jw

  • Lid
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/12, 20:38:20 »
Mooi bedankt voor de info. Zit er aan te denken dan een dual bootje te maken met 8.04 in 64 en 32 bit. De kids doen spelletjes bij spele.nl ed en er zit een kans in dat mijn geluid niet werkt in 64 bit. (P5E3 mobo)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/12, 23:36:20 »
Dan zou ik gewoon lekker bij de 32 bits versie blijven.

Een dual boot van 2 Ubuntu's is ingewikkelder dan een Ubuntu en Windows. Je zal zelf wat aanpassingen moeten doen mbt GRUB tijdens de installatie, en in de menu.lst. Het is goed te doen, maar als je niet zo veel ervaring hebt kan het vrij lastig zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/12, 23:45:33 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/13, 00:11:18 »
Sorry, maar die methode vind ik erg omslachtig, onveilig (als je vergeet om de menu.lst aan te passen na een kernel update) en gewoon teveel onnodig werk.

Kijk hier voor enkele mogelijkheden die mij veel beter lijken.

Die "config file boot entry" methode lijkt me het makkelijkst, en werkt zeker weten als je 2 of meer Ubuntu of Debian installaties wil. De andere methoden hebben ook hun voordelen.
Het grootste voordeel is dat je de UUID's gewoon kan laten staan en niet meer iedere keer handmatig moet klieren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/13, 00:16:40 »
Sorry, maar die methode vind ik erg omslachtig, onveilig (als je vergeet om de menu.lst aan te passen na een kernel update) en gewoon teveel onnodig werk.

Niet als je het openSUSE-menu gebruikt als moedermenu.... Het Grubmenu van openSUSE ziet er niet alleen beter uit dan dat van Ubuntu, maar er is ook beter over nagedacht.   :-)

Overigens moet je sowieso handmatig de UUID van de swap erafhalen in fstab, dat is onvermijdelijk. Hoop gezeur, die UUID's. Nu ook al op de swap (dat is nieuw). Bah.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/13, 00:21:16 »
Bij nadere inspectie zag ik dat het OpenSuse menu ook gebruik maakt van die config files.
In die link die ik gaf staan aanwijzingen voor het gebruik daarvan, zodat je het ook zelf kan maken zonder OpenSuse te moeten installeren ;)

O ja, de UUID's veranderen alleen bij het formatteren, vergroten of verkleinen van een partitie als het goed is.
Zolang je de data op een partitie intact laat zal die UUID niet veranderen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/13, 10:56:21 »
O ja, de UUID's veranderen alleen bij het formatteren, vergroten of verkleinen van een partitie als het goed is.
Zolang je de data op een partitie intact laat zal die UUID niet veranderen.

Helaas, bij de swap is dat anders.... Er staat uiteraard maar 1 swap op de harde schijf van m'n flaptop, en alle 8 distro's op die schijf, delen die gebroederlijk. Geen probleem, want zo hoort het ook. Maar de nieuwste versies van sommige distro's (waaronder Ubuntu!) gaan ineens bij de installatie een UUID uitdelen aan de swap. Dat deden de oudere versies niet: die gaven alleen een UUID aan aangekoppelde gewone partities.

Elke distro die deze akelige eigenschap heeft, geeft bij installatie weer een andere UUID aan de swap. Met als gevolg, dat de eerder geïnstalleerde distro's ineens geen swap meer kunnen aankoppelen. Grrrr....

Handmatig wissen van de UUID van de swap is daarvoor de oplossing. In de fstab van elke distro. Dat is een eenmalige handeling, die hoef je dus niet te herhalen na kernel updates. Vervolgens wordt de swap weer probleemloos herkend en automatisch aangekoppeld bij het opstarten. Bij elke distro.

Offline ubby

  • Lid
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/13, 11:58:10 »
Ik werk ook met 64 bit maar heb ook nog niet echte problemen ondervonden.
Ik merk het verschil eigenlijk ook niet echt.

Offline siegi

  • Lid
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/13, 16:05:41 »
O ja, de UUID's veranderen alleen bij het formatteren, vergroten of verkleinen van een partitie als het goed is.
Zolang je de data op een partitie intact laat zal die UUID niet veranderen.
Helaas, bij de swap is dat anders.... Er staat uiteraard maar 1 swap op de harde schijf van m'n flaptop, en alle 8 distro's op die schijf, delen
De swap krijgt een nieuwe uuid omdat de meeste distributies bij installatie standaard de swap partitie eventjes formateerd.
Ik zou de uuid van de swap partitie gewoon aanpassen in fstab. De  uuid's zie je in gewoon met het commando sudo blkid .
Het gebruik van uuid's voorkomt ook veel misserie in de toekomst, ubuntu is niet voor niets op deze methode overschakelt.

JimZ

  • Gast
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/13, 17:32:18 »
siegi schreef:
Citaat
Het gebruik van uuid's voorkomt ook veel misserie in de toekomst, ubuntu is niet voor niets op deze methode overschakelt.
Over welke misserie heb je het dan?

Ik heb ook meerdere distro's broederlijk naast elkaar op m'n schijf staan en tot nu toe net als Pjotr (één, twee, drie is ie inmiddels kwijtgeraakt blijkbaar  ;) ) er alleen maar last van ondervonden. Ik wil vanuit al m'n distro's graag bij al m'n partities kunnen en dan is het na elke nieuwe- of herinstallatie prijs, kun je in alle andere distro's fstab weer gaan zitten aanpassen.

Verder gebruik ik TrueImage als "solide" backupsysteem naar een externe schijf en zelfs dat geeft na het terugzetten van een image geduvel omdat TrueImage daarbij zekerheidshalve ook eerst de doelpartitie opnieuw formatteert.

Gr,
Jim

Offline siegi

  • Lid
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/13, 17:43:51 »
siegi schreef:
Citaat
Het gebruik van uuid's voorkomt ook veel misserie in de toekomst, ubuntu is niet voor niets op deze methode overschakelt.
Over welke misserie heb je het dan?
Zo'n dingen.
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,33870.0.html
uuid is een unieke identificatie code voor je partitie, dus hij vind de partitie altijd terug.

Verder valt het natuurlijk op dat enkel de mensen die met meerdere distributies spelen last hebben van de uuid's. Dit doet een beginner normaal niet constant.

Offline jw

  • Lid
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/13, 19:26:04 »
Ok thanx weer wat meer info.

Alleen zit het zo: 32 bit werkt prima op 3G en 1033Mhz fsb. 64bit moet 4G hebben, dus bij een andere boot moet ik die dure gekoelde corsair rams gaan uitwisselen, geen goed idee dus....

Dus of 64 bit proberen met alle bells & whistles, of ik laat het zo op 3G (snel genoeg trouwens ;) )

JimZ

  • Gast
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/13, 22:57:32 »
Je "moet" niets, 64-bit draait perfect op 3 Gig (of minder). Meer dan 3 Gig mag wel, dat heeft met 64-bit ook nut want in tegenstelling tot 32-bit wordt die meer dan 3 Gig dan ook gebruikt.

Gr,
Jim

JimZ

  • Gast
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/13, 23:08:20 »
siegi:
Citaat
Zo'n dingen.
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,33870.0.html
uuid is een unieke identificatie code voor je partitie, dus hij vind de partitie altijd terug.

Oh juist, tja, ik heb alleen SATA-schijven in m'n bakje en nog nooit iets gemerkt van wijzigende /dev/xxxx aanduidingen. Ook niet met m'n vorige machientje trouwens met uitsluitend IDE-schijven.

Zal dus blijkbaar alleen voorkomen met gemengd IDE/SATA waarschijnlijk?

Maar voor mij blijft het voorlopig dus alleen maar lastig, het valt trouwens op dat elke distro zo z'n eigen mening heeft over dit onderwerp, Open SuSE bijvoorbeeld gebruikt /dev/disk/by-id-aanduidingen. De fstab ziet er dan zo uit:
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part10 swap                 swap       defaults              0 0
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part14 /                    ext3       acl,user_xattr        1 1
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_WDC_WD3200AAJS-_WD-WCAPZ2310644-part5 /media/BACKUPS       ntfs-3g    users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part7 /media/DATA          vfat       users,gid=users,umask=0002,utf8=true 0 0
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part12 /media/HARDY32       ext3       defaults              1 2
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part11 /media/HARDY64       ext3       defaults              1 2
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part15 /media/HARDY64_BETA  ext3       defaults              1 2
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part8 /media/HDIMAGES      ntfs-3g    users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part13 /media/KUBUNTU_7.10  ext3       defaults              1 2
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part9 /media/VIRT_DISKS    ext3       defaults              1 2
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part1 /media/VISTA         ntfs-3g    users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part5 /media/XPPRO         ntfs-3g    users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
proc                 /proc                proc       defaults              0 0
sysfs                /sys                 sysfs      noauto                0 0
debugfs              /sys/kernel/debug    debugfs    noauto                0 0
/dev/bus/usb   /proc/bus/usb   usbfs    defaults,devmode=666   0 0
devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0 0

Gr,
Jim

Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/14, 09:43:51 »
Ok thanx weer wat meer info.

Alleen zit het zo: 32 bit werkt prima op 3G en 1033Mhz fsb. 64bit moet 4G hebben, dus bij een andere boot moet ik die dure gekoelde corsair rams gaan uitwisselen, geen goed idee dus....

Dus of 64 bit proberen met alle bells & whistles, of ik laat het zo op 3G (snel genoeg trouwens ;) )
Met 3 Gb maak je geen gebruik van dual channel toch? Elders op dit forum was hier ook een draadje over waarin een forumite vertelde dat zijn PC sneller was met 2 Gb dual channel dan met 3 Gb.
En 64 bit hoeft geen 4 Gb te hebben, met minder kan ook.

En persoonlijk vind ik die UUID's niet echt handig. Vooral niet als je machines moet klonen.

Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/14, 11:00:57 »
32 bit kan door linux probleemloos geadresseerd worden tot 4 Gig.
Met een hack in de kernel kan je veel hoger gaan , denk aan 16 Gig of meer.

64 bit heeft niet exclusief 4 Gig nodig, kan ook werken op 3 Gig.

Wil je echter goede performance hebben moet je 4 Gig of liever 16 Gig of 1 Terrabyte plaatsen.
Dan kan je het onderste uit de kan trekken met 64 Bit.

Vraag is alleen of je ook programma's draait die zoveel geheugen nodig hebben...
Anders is het zinloos om zoveel geld uit te geven aan een 64 Bit systeem.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/14, 11:12:57 »
32 bit kan door linux probleemloos geadresseerd worden tot 4 Gig.
Met een hack in de kernel kan je veel hoger gaan , denk aan 16 Gig of meer.
Huh? Dat is toch juist het grote nadeel van 32 bits OS'en? Dat ze niet meer dan 4 Gb aan geheugen kunnen aanspreken (http://nl.wikipedia.org/wiki/32_bits)?
En ik heb Ubuntu 32 bits draaien op een machine met 4 Gb geheugen en meer dan 3 Gb wil ie niet aanspreken, of kan ik ergens nog wat aanpassen?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/14, 11:15:01 door AutoStatic »

JimZ

  • Gast
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/14, 13:07:03 »
AutoStatic schreef:
Citaat
Huh? Dat is toch juist het grote nadeel van 32 bits OS'en? Dat ze niet meer dan 4 Gb aan geheugen kunnen aanspreken (http://nl.wikipedia.org/wiki/32_bits)?
En ik heb Ubuntu 32 bits draaien op een machine met 4 Gb geheugen en meer dan 3 Gb wil ie niet aanspreken, of kan ik ergens nog wat aanpassen?

Hieronder een knipseltje uit een ander postje van mij:

Citaat
En met die 32 bit kun je weliswaar inderdaad maximaal 4 Gig geheugen adresseren maar aangezien alles boven de 3 Gig in de 32-bit computerwereld nou eenmaal traditioneel gereserveerd wordt voor de adressering van de diverse hardwarecomponenten in de machine (BIOS, acpi- en video legacy ondersteuning, chipset, pci-bus en inmiddels ook pci-e). blijft er daarna maar ca. 3 Gig over. Dat heeft met het besturingssysteem dus niets te maken maar alles met die 32-bit.

Er bestaat wel zoiets als PAE (Physical Address Extension) waarmee door "memory remapping" de volledige 4 Gig via een omweg weer zichtbaar gemaakt kan worden maar daar moeten de chipset en processor aan willen meewerken (36 bit registerbreedte) en da's lang niet altijd het geval.

Nadelen heeft dat ook, die "remapping" is een nogal omslachtig en dus traag proces en maakt het systeem zodoende eerder langzamer dan sneller. Alleen voor grote database-servers is zoiets interessant omdat op die manier grotere hoeveelheden data in het geheugen gehouden kunnen worden en dus niet van schijf hoeven te worden gelezen wat uiteraard nog veel meer tijd zou kosten.

Mischien dat het nu iets duidelijker is.

Gr,
Jim
« Laatst bewerkt op: 2008/11/14, 14:07:22 door JimZ »

Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/14, 16:15:35 »
Ah, dus dat dual channel verhaal klopt ook niet helemaal? Want ook al laat je OS 3 Gb zien, er wordt wel degelijk 4 Gb gebruikt, dus het dual channel gebeuren is bij 32 bits systemen met 4 Gb dus wel van toepassing?
Het is wel duidelijker, bedankt!

Offline jw

  • Lid
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/14, 20:04:12 »
32 bit kan door linux probleemloos geadresseerd worden tot 4 Gig.
Met een hack in de kernel kan je veel hoger gaan , denk aan 16 Gig of meer.

64 bit heeft niet exclusief 4 Gig nodig, kan ook werken op 3 Gig.

Wil je echter goede performance hebben moet je 4 Gig of liever 16 Gig of 1 Terrabyte plaatsen.
Dan kan je het onderste uit de kan trekken met 64 Bit.

Vraag is alleen of je ook programma's draait die zoveel geheugen nodig hebben...
Anders is het zinloos om zoveel geld uit te geven aan een 64 Bit systeem.


Als ik bij normaal gebruik geheugen gebruik bekijk, is maar 10 % benut of zo, Ik hoop dat het met 64bit beter verdeeld wordt.
Ik heb die machine nu eenmaal staan, en wil de beste prestaties ervan =D

Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/14, 21:21:23 »
Citaat
Als ik bij normaal gebruik geheugen gebruik bekijk, is maar 10 % benut of zo, Ik hoop dat het met 64bit beter verdeeld wordt.
Ik heb die machine nu eenmaal staan, en wil de beste prestaties ervan
Je zal bijzonder teleurgesteld worden.

Die 10% is geheugen gebruik en die word meer naarmate je meerdere en zwaardere programma's opstart.
Doe je dit niet zul je ook met 16 Gig geheugen die 10 000 euro kost niet meer gebruiken dan er word gevraagd.

Per saldo heb je dus je aankoop laten leiden door reclame.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ubby

  • Lid
Re: 64 bit: welke beperkingen
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/15, 10:02:58 »
64 bit is de toekomst.
Apple OS X is ook 64 bit en de meeste Apple systemen hebben niet meer geheugen dan 2 gig.