Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon pixma MG 5150  (gelezen 661 keer)

Offline Roland3

  • Lid
Canon pixma MG 5150
« Gepost op: 2012/08/20, 22:27:43 »
Deze canon multifunctioneel wordt automatisch herkend door Ubuntu 12.04, maar helaas werkt de scanfunctie niet vanzelf. Ik heb  scandrivers gedownload, maar krijg bij het installeren volgende foutmelding: "The package management system cannot be identified". Hoe krijg ik de scanner aan de praat?
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Canon pixma MG 5150
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/20, 23:06:14 »
Heb je het ook al geprobeerd met xsane ?

- Roc

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Canon pixma MG 5150
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/22, 21:26:04 »
Heb je de Linux driver die te downloaden is van de Canon site al geprobeerd?
http://software.canon-europe.com/software/0040249.asp?model=
Als deze geïnstalleerd is, zou je scanner moeten werken dmv het Canon programma "scangearmp".
Op mijn MP640 werkt dit programma via de terminal (terminal openen, type "scangearmp" in en er opent zich een venster dat je vraagt om de scanner te selecteren). Als je scanner aangesloten is en aanstaat, dan zou hij in de lijst moeten verschijnen. Selecteer hem en het programma start verder op met twee tabbladen. De eerste is met eenvoudige instellingen, tabblad twee met de meer geavanceerde.

Hier werkt het programma goed (10.04 op de ene pc en 12.04 op de andere).
Als het werkt kun je (in ieder geval in 10.04) in het menu onder "Systeem - voorkeuren - hoofdmenu  - grafisch" de snelkoppeling "scannen" aanpassen door bij "type" te kiezen voor "Terminaltoepassing" en bij "Opdrachtregel" het commando "scangearmp" in te vullen. Klik op sluiten en voortaan hoef je de terminal niet meer op te starten, maar kun je gaan scannen door in het menu Toepassingen - Grafish de knop "scannen" aan te klikken.

Ik hoop dat je je MG 5150 hiermee aan de praat krijgt. Als het lukt, dan werkt het scannen ook onder Gimp.
Hoe je de starter in het menu bewerkt in 12.04 weet ik (nog) niet omdat ik die instelling op onze tweede PC niet gedaan heb.

Succes.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.