Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: niet automatisch mounten van extern drive  (gelezen 319 keer)

niet automatisch mounten van extern drive
« Gepost op: 2014/02/21, 09:02:19 »
ik wil mijn twee extern USB-drive van 1TB die ik aan mijn server-PC heb zitten niet altijd gemount hebben, maar alleen als ik ze wil gebruiken. De backups worden 's nachts gemaakt, maar overdag wil ik niet dat hij benaderbaar is. Als de server altijd aan staat kan ik een script je maken dat mount - backup maakt - unmount, maar is het ook mogelijk om te voorkomen dat een drive automatisch wordt gemount als de PC opstart of als de drive aangesloten wordt aan de PC? Ik dacht er over om de drives uit fstab te halen, maar daar staan ze niet. Of juist wel in fstab zetten, maar zonder optie 'auto'. Hoe maak ik dan onderscheid tussen de beide drives. Ze hebben allebei een eigen label. IK weet even niet geod wat de truck is en of het wel zinvol is om ze af te koppelen. Ik den  van wel omdat de server ook een internetverbinding heeft, lijkt het me veiliger.

Offline vanadium

  • Lid
Re: niet automatisch mounten van extern drive
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/22, 13:32:43 »
Opnemen in /etc/fstab met de optie "noauto" is hier de oplossing. Dan wordt de partitie enkel gemount wanneer hiertoe opdracht wordt gegeven. Onderscheid tussen partities maak je inderdaad op basis van het label. Iedere partitie heeft ook een unieke identifier, UUID, en doorgaans wordt die, eerder dan het label, hiervoor gebruikt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: niet automatisch mounten van extern drive
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/22, 13:53:09 »
Een backup kan natuurlijk niet aan je server vast zitten, want dan is het geen backup.(ik weet natuurlijk niet wat voor backup je aan het doen bent).
Voeding brand door, bliksem, en je bent je backup ook direct kwijt.

Offline daniel

  • Lid
Re: niet automatisch mounten van extern drive
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/23, 09:55:23 »
Je kunt misschien met rsync een script bestand maken die zijn werk doet tijdens het opstarten, maar er zal wel een betere manier zijn die andere weten.
Hoe groot is de te maken backup?

Ps je uidd voor je fstab kun je opvragen via de terminal venster
sudo blkid
« Laatst bewerkt op: 2014/02/23, 09:57:21 door daniel »