Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ISP met statisch IP-adres en fatsoenlijke uploadsnelheid  (gelezen 6925 keer)

ISP met statisch IP-adres en fatsoenlijke uploadsnelheid
« Gepost op: 2009/10/06, 20:36:45 »
Momenteel heb ik het Z3-abonnement van Ziggo. Zoals vrijwel iedere provider maakt ook Ziggo gebruik van dynamische IP-adressen. Nu wil ik een website gaan draaien (op Ubuntu Server uiteraard) en ik wil dus een statisch IP-adres hebben. Ik wil niet meer dat gezeik dat Ziggo weer eens een keer een storing heeft gehad, ik mijn modem moet resetten en dan weer een ander IP-adres krijg toegewezen.

Providers zijn niet echt bereid om op hun website te vermelden of het mogelijk is om een statische IP-adres te gebruiken. Sowieso blijkt ADSL al helemaal af te vallen, aangezien deze allemaal slechts een maximale uploadsnelheid van 1 Mbit hebben, wat ik gewoon belachelijk weinig vind. De enige leverancier van kabelinternet (ik woon in omgeving Sittard/Geleen) is Ziggo, maar die valt dus ook af, omdat zij geen statisch IP-adres geven. Voor zover ik weet blijven dan alleen de glasvezelabonnementen over die €450,- per maand kosten en waarbij het ook nog eens duizende Euros gaat kosten om glasvezel vanaf de centrale tot aan mijn huis te krijgen. Tele2 heeft dan wel een fatsoenlijk abonnement op hun website staan (60 Mbit download en 6 Mbit upload), maar dat is op mijn adres niet beschikbaar.

Aan Google heb ik niet veel, aangezien vrijwel alle zoekresultaten gaan over het gebruiken van statische IP-adressen binnen je eigen netwerk. Hoe ik dat moet instellen snap ik ook wel, ik wil juist dat het externe IP-adres statisch wordt.

Heeft iemand enig idee of er een provider bestaat waarbij je een statisch IP-adres kunt gebruiken en waarbij je ook nog eens een fatsoenlijke uploadsnelheid hebt?

Offline Olli

  • Lid
Re: ISP met statisch IP-adres en fatsoenlijke uploadsnelheid
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/06, 21:00:46 »
In plaats van een statisch IP kan je eventueel ook kiezen voor een service als DynDNS (er zijn ook andere, maar dit is de bekendste). Via die service krijg je een hostname voor je computer. Door middel van een lokaal script kan de DNS geupdate worden als je IP veranderd. Voor Ubuntu zijn er een handjevol van dat soort scripts:

# apt-cache search dyndns
ddclient - Update IP addresses at dynamic DNS services
ez-ipupdate - client for most dynamic DNS services
ipcheck - Dyndns.org client to register your dynamic IP address

Op die manier kan jeje server altijd benaderen via dezelfde hostname ondanks dat je IP veranderd. Meer info @ http://www.dyndns.com

Re: ISP met statisch IP-adres en fatsoenlijke uploadsnelheid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/06, 21:44:01 »
Dynamic DNS inderdaad. Op een beetje goeie router kun je dat instellen. Gebruik het zelf niet meer omdat Ziggo bij mij echt zelden mijn IP adres verandert. Mocht dat wel gebeuren dan pas ik de DNS zelf wel even aan.
En voor zover ik weet heb je bij Demon en XS4ALL wel een statisch IP.
En die upload van 1Mb, tja, dat is een technische beperking. Ben ik even blij dat ik kabel heb ;)

Re: ISP met statisch IP-adres en fatsoenlijke uploadsnelheid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/07, 00:17:14 »
In plaats van een statisch IP kan je eventueel ook kiezen voor een service als DynDNS (er zijn ook andere, maar dit is de bekendste). Via die service krijg je een hostname voor je computer. Door middel van een lokaal script kan de DNS geupdate worden als je IP veranderd. Voor Ubuntu zijn er een handjevol van dat soort scripts:

# apt-cache search dyndns
ddclient - Update IP addresses at dynamic DNS services
ez-ipupdate - client for most dynamic DNS services
ipcheck - Dyndns.org client to register your dynamic IP address

Op die manier kan jeje server altijd benaderen via dezelfde hostname ondanks dat je IP veranderd. Meer info @ http://www.dyndns.com

Dynamic DNS inderdaad. Op een beetje goeie router kun je dat instellen. Gebruik het zelf niet meer omdat Ziggo bij mij echt zelden mijn IP adres verandert. Mocht dat wel gebeuren dan pas ik de DNS zelf wel even aan.

Ik heb hier inderdaad over gelezen, maar wat me niet bevalt is dat je dan weer afhankelijk bent van een extern bedrijf. Het liefst wil ik dat gewoon één bedrijf (de ISP dus) alles regelt.

Toevallig ben ik die optie een paar dagen terug inderdaad op mijn router tegengekomen. Mijn router heeft ondersteuning voor DynDNS, DTDNS en 3322.

En voor zover ik weet heb je bij Demon en XS4ALL wel een statisch IP.
En die upload van 1Mb, tja, dat is een technische beperking. Ben ik even blij dat ik kabel heb ;)

Op de website van XS4All heb ik laatst inderdaad gezien dat ze statische IP-adressen gebruiken.
Dat 1 Mbit een beperking van ADSL is heb ik laatst inderdaad gelezen. Ik heb me er voor de rest niet in verdiept en weet dus niet waarom die limiet bij 1 Mbit ligt, maar ik vind 1 Mbit echt belachelijk laag.

Offline Olli

  • Lid
Re: ISP met statisch IP-adres en fatsoenlijke uploadsnelheid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/07, 01:14:31 »
Tja, 't is kiezen of delen. XS4ALL heeft inderdaad statische IPs èn verzorgt ook nog eens een zelfgekozen hostname. Nadeel is de upload snelheid.
Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken om DynDNS. Tja, 't is een 'extra' bedrijf, maar 't is kostenloos, het werkt en je behoudt je upload snelheid zonder diep in de portemonee te moeten tasten.

Re: ISP met statisch IP-adres en fatsoenlijke uploadsnelheid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/07, 12:35:57 »
Op de website van XS4All heb ik laatst inderdaad gezien dat ze statische IP-adressen gebruiken.
Dat 1 Mbit een beperking van ADSL is heb ik laatst inderdaad gelezen. Ik heb me er voor de rest niet in verdiept en weet dus niet waarom die limiet bij 1 Mbit ligt, maar ik vind 1 Mbit echt belachelijk laag.
Dat is een technische beperking. Meer kan er bijna niet door het koperdraadje wat vanaf jouw huis naar de telefooncentrale loopt geperst worden. Met kabel kan dat wel, veel meer bandbreedte. En deel de mening van Olli. Lekker kabel nemen, daar is de rek voorlopig nog niet uit en je dynamische IP kun je afvangen met DynDNS oid. Ik zou ook wel een auto willen die 250 kan met gratis onderhoud en een mobiel tankstation aan huis geregeld vanuit de dealer maar helaas, heb het geld niet en heb nog geen dealer gevonden met een mobiel tankstation. Dus red nu krap 195 en moet af en toe eens een blokkie om om te tanken.

Re: ISP met statisch IP-adres en fatsoenlijke uploadsnelheid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/07, 23:53:53 »
Ok, bedankt voor jullie antwoorden.  :)