Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe alfabetisch schikken in tekstverwerker en rekenblad  (gelezen 3935 keer)

Hoe alfabetisch schikken in tekstverwerker en rekenblad
« Gepost op: 2007/08/10, 20:57:22 »
Hallo,


ik zou graag een lijst maken van alle dvd 's die wij hebben, in alfabetische volgorde. In welk programma kan je dat het beste doen? In OpenOffice tekstverwerker of in rekenblad? En hoe moet je automatisch alfabetisch laten rangschikken in beide programma 's? Moet je dat eerst aanduiden voor je begint te typen, of pas als je klaar bent met je typwerk? Als je dan nadat het document is opgeslagen, je enkele dagen later nog wat bij wil aanvullen, word dat dan ook nog automatisch alfabetisch bij de rest gerangschikt of niet?

Alvast vriendelijk bedankt voor alle hulp en antwoorden.

Vriendelijke groeten,

Els

Offline vis

  • Lid
Hoe alfabetisch schikken in tekstverwerker en rekenblad
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/10, 21:08:06 »
Je kan hiervoor natuurlijk een rekenblad gebruiken, maar officieel hoort dat niet. Het beste zou zijn, om een database (base of kexi) te gebruiken.
Als er ook DVD's zijn met meerdere divx films, zou ik gwhere gebruiken om je DVD's in te laten lezen en vanuit dit programma te exporteren naar een csv bestand die je dan vervolgens weer kan inlezen in een rekenblad of database.

P.S. Je ebt hier ook programma's voor zoals, Tellico.

Hoe alfabetisch schikken in tekstverwerker en rekenblad
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/10, 21:08:34 »
Els,

Ik zou gewoon de tekstverwerker doen.
Maak een tabel met voldoende kolommen voor je gegevens.
Eventueel zet je de pagina op zijn zijkant, zodat je meer ruimte in de breedte hebt.

De eerste rij gebruik je voor de kopjes (bijv. "titel", "tijdsduur", "uitgeleend aan", "etcetera", "wat je maar wilt")

Vervolgens typ je gewoon alles erin.

Klaar?
Selecteer dan de hele tabel behalve de eerste rij.
Dan op de menubalk:
Tabel - Sorteren
Je kunt in een schermpje aangeven hoe hij het moet sorteren. Geef dan de juiste kolom aan (titel zal dat worden denk ik?) en geef aan: alfabetisch (oplopend).

Als het goed is, moet het resultaat dan wenselijk zijn :)

Zo niet: laat het gerust weten, dan proberen we het nog eens.

Hoe alfabetisch schikken in tekstverwerker en rekenblad
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/10, 21:21:07 »
De beste manier is een database (bvb OpenOfficegegevensbank) , maar de gemakkelijkste is in een spreadsheet (bvb OpenOfficeRekenblad).
Je hebt er oneindig veel mogelijkheden zoals sorteren, filteren enz., dit is volgens mij hetgeen je wilt.
Je kan er heel gemakkelijk regels en kolommen bijvoegen.
Als je het met een tekstverwerker doet dan kun je dit niet volgens mij of toch niet zo gemakkelijk.
Dit is mijn bescheiden mening hierover ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Hoe alfabetisch schikken in tekstverwerker en rekenblad
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/11, 09:09:03 »
Dag iedereen,

ik heb net alle antwoorden gelezen, bedankt.

Ik wil maar gewoon de titels van de dvd 's in een lijst zetten, meer gegevens moeten er niet bij en dat zou alfabetisch moeten. Ik twijfel tussen rekenblad of tekstverwerker om dat in te zetten en achteraf nog te kunnen bij aanvullen zodat dat ook alfabetisch staat zonder al te veel moeite en problemen. Welk van beide is daar dan het beste voor?

Groetjes en heel erg bedankt voor de hulp,

Els

Hoe alfabetisch schikken in tekstverwerker en rekenblad
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/11, 09:17:01 »
Citaat van: Els1980
Dag iedereen,

ik heb net alle antwoorden gelezen, bedankt.

Ik wil maar gewoon de titels van de dvd 's in een lijst zetten, meer gegevens moeten er niet bij en dat zou alfabetisch moeten. Ik twijfel tussen rekenblad of tekstverwerker om dat in te zetten en achteraf nog te kunnen bij aanvullen zodat dat ook alfabetisch staat zonder al te veel moeite en problemen. Welk van beide is daar dan het beste voor?

Groetjes en heel erg bedankt voor de hulp,

Els
Een rekenblad is het beste. Dan selecteer je wat je wil sorteren. Dan in de menu ga je naar gegevens > sorteren...
Let op bij de tabblad opties kan je kiezen of je kolomkoppen hebt of niet. Met kolomkoppen bedoelt men zo iets, waarbij Artiest de kolomkop is:
Artiest
Crash Test Dummies
Mauro
Metallica
Zornik
...

Als je gewoon een lijstje maakt zonder de titel "Artiest", moet je in het tabblad opties het gebruik van kolomkoppen af zetten.

Van hieruit kan je nog met je lijst overgaan naar zowel tekstverwerker als ook gegevensbank.


Succes...

edit:
Als je toch heel erg graag met de tekstverwerker wil werken, in de tekstverwerker werken en in de menu kiezen: invoegen > Tabel

Je moet je geen zorgen maken of je tabel groot genoeg is, je kan ze altijd nog vergroten.
Dan selecteren wat je wil sorteren en in de werkbalk "Tabel" dient de voorlaatste knop van de onderste rij om de lijst te sorteren...