Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless Belkin - error:Link down  (gelezen 1404 keer)

wiejie

  • Gast
Wireless Belkin - error:Link down
« Gepost op: 2008/03/26, 12:31:08 »
Hey,

Ik heb een dual boot systeem met Windows XP en Ubuntu 7.10. Ik gebruik een Linksys router en een draadloze netwerkkaart van Belkin (type F5D7000). Voor de configuratie van dit draadloze netwerk onder Ubuntu maakte ik gebruik van de instructies beschreven op volgende link: https://wiki.ubuntu.com/NlWifi/ndiswrapper. De installatie van de pakketjes was geen enkel probleem. Als voorlaatste stap staat er echter dat je moet controleren op errors, er staat echter niet wat je moet doen als je errors hebt. Ik krijg immers de volgende output:

jan@jan-desktop:~$ ndiswrapper -l
bcmwl5 : driver installed
        device (14E4:4320) present (alternate driver: bcm43xx)
jan@jan-desktop:~$ sudo depmod -a
[sudo] password for jan:
jan@jan-desktop:~$ sudo modprobe ndiswrapper
jan@jan-desktop:~$ tail /var/log/messages
Mar 26 11:45:15 jan-desktop kernel: [  169.208037] r8169: eth0: link down
Mar 26 11:45:15 jan-desktop kernel: [  169.208361] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
Mar 26 11:45:44 jan-desktop kernel: [  198.389736] r8169: eth0: link down
Mar 26 11:45:44 jan-desktop kernel: [  198.390051] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
Mar 26 11:45:47 jan-desktop kernel: [  200.505893] r8169: eth0: link down
Mar 26 11:45:47 jan-desktop kernel: [  200.506216] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
Mar 26 11:46:11 jan-desktop kernel: [  225.154622] r8169: eth0: link down
Mar 26 11:46:11 jan-desktop kernel: [  225.154947] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
Mar 26 11:52:51 jan-desktop kernel: [  624.268667] ndiswrapper version 1.45 loaded (smp=yes)
Mar 26 11:52:51 jan-desktop kernel: [  624.298945] usbcore: registered new interface driver ndiswrapper

Ik gebruikte de driver op de installatie CD van de draadloze netwerkkaart, deze werkt prima onder Windows XP.
Iemand enig idee waar het probleem met die "link down" zit?
Toekenning van het IP adres gebeurt via DHCP, ik kan bij draadlozenetwerkconfiguratie wel naam en key van netwerk ingeven, ook DHCP, maar mijn draadloze netwerkkaart geeft geen reactie (er lichten geen leds op).

Alvast bedankt!

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless Belkin - error:Link down
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/26, 12:56:56 »
Aan wiejie
Er zijn 4 Belkin PCI kaarten, elk met een andere driver. Ndiswrapper hoef je misschien helemaal niet te gebruiken. Een driver direct onder Ubuntu werkt beter.
Dus welke versie is het precies. Vaak op het doosje een heel, heel klein stickertje. Ik ken Belkin.
Als je dat weet wil ik wel proberen om je verder te helpen.
Vr.groet, peter


Kijk op:
http://linux-wless.passys.nl/index.php
onder Belkin

wiejie

  • Gast
Wireless Belkin - error:Link down
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/26, 13:43:56 »
Wel, op de doos vind ik volgende nummers/ID's:
F5D7000df
version 1133df
Het is een PCI-kaart.

Op de bijgeleverde CDrom staan in de map driver volgende files: bcmwl5.inf en .sys. Er is ook een file "bcm43xx.cat" in die map aanwezig, en ik zie dat die wel in die lijst staat op jouw link.

Kan je hiermee iets doen?

mvg
Jan

wiejie

  • Gast
Wireless Belkin - error:Link down
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/26, 21:20:23 »
Hey,
Ik ben ondertussen verder aan het zoeken, ik denk dat ik wel de juiste driver heb, uiteindelijk werk mijn kaart perfect onder windows XP met die driver. Wel heb ik gezien dat er ook een ander driver is: bcm43xx. Maar moet ik hiertoe volgend package installeren: bcm43xx-fwcutter, kan dit enige uitkomst bieden?
Maar als ik dit stuk output zie:
jan@jan-desktop:~$ ndiswrapper -l
bcmwl5 : driver installed
        device (14E4:4320) present (alternate driver: bcm43xx)
denk ik dat de driver goed geinstalleerd is? Zit het probleem met die link dan ergens hardwarematig?

groet
Jan

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless Belkin - error:Link down
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/26, 21:44:35 »
Aan wiejie
Via de synaptic kun je die bcn43XX-fwcutter installeren, Dan opnieuw opstarten.
Als het klopt komt er nu onder Systeem>Beheer>beperkt ondersteunde prog's een berichtje dat de driver bcm43xx geinstalleerd kan worden. Ooit een handleiding voor geschreven, ik zoek even. Voila. Je moet maar inhaken waar je denkt dat het je past.

We gaan vanaf de basis beginnen. Op de laptop/computer een Ubuntu 7.10 installatie. Internet aangesloten via ethernet kabel, WPC54G of andere adapter die met de bcm43XX driver werkt in de sleuf, router of draadloos modem aan, SSID-naam, WPA-code en eventueel MAC-list nr bekend.
Computer of Laptop opstarten. Rechtsboven twee icons: "Beperkt ondersteunde stuurprogs beschikbaar" en het "netwerkicon".
Ga via Systeem>Beheer>Beperkt ondersteunde progs. klik, wachtwoord, OK.
Keuze: Firmware voor Broadcom 43xx reeks >>>>aanvinken. Firmware activeren? OK. Pakketten ophalen, software installeren >>>"bcm43xx-fwcutter" doorgevoerd of zoiets. Sluiten. Geef de locatie van de firmware>>>aanvinken: "Downloaden van internet" OK. >>> melding Firmware in gebruik. Sluiten.
Klik op het netwerkicon rechtsboven.
Je ziet: Bekabeld netwerk
       Draadloze netwerken (Broadcom Corp. BCM4318 enz enz Wireless Lan Controller
       Balkjes van alle netwerken bij jou in de omgeving.
       Klik op je eigen netwerk.
       Sleutel voor draadloos netwerk vereist.
Invullen: WPA Pers of welke beveiligingskreet ook
             wachtwoord
             type op automatisch laten
Icoontje gaat draaien >>>> groen >>>> dubbelgroen,  et voila!
Als alles goed gegaan is tenminste.
Uiteraard moet je deze handleiding heel zorgvuldig doorlopen. Van te voren goed bedenken wat de beveiliging moet worden en het wachtwoord. Zie niet op tegen het nog een keer moeten invoeren van je wachtwoord, en ook geduld bij het inschakelen van de draadloze verbinding. (10 to 20 seconden)
Eenmaal gemaakt, niet meer stuk te krijgen. Mocht het niet duidelijk zijn, stel gerust vragen, en geef aan waar het gestopt is. Laat het even weten als het gelukt is.

Bij opnieuw opstarten begint je laptop weer over die firmware. Gewoon even wachten tot de draaimolen helemaal stilstaat.
De verbinding start automatisch op. Soms moet je even een keer je netwerk aanvinken, als je adapter uit de computer is geweest of als het accesspoint afgestaan heeft.

Vr.groet, peter

Ik lees net een ander bericht, topic 23949, post 12, van siegi, waarin de driver genoemd wordt die ook in jouw output vermeld staat. Als het via Ndiswrapper niet werkt of via mijn beschrijving, volg dan de link daar.

wiejie

  • Gast
Wireless Belkin - error:Link down
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/27, 00:02:52 »
OK, opgelost:
na het pakket op voorhand via Windows gedownload te hebben (ik gebruik immers draadloos omdat het niet mogelijk was een bekabeld netwerk te leggen tot aan mijn pc!) en dit pakket vervolgens te installeren onder Ubuntu via de GDebi Package Installer kon ik idd bij beperkt ondersteunde stuurprogramma's de netwerkkaart enablen. Er werd gevraagd naar de uit te pakken firmware en hierbij selecteerde ik de file bcmwl5.sys vanop de CD bijgeleverd bij de netwerkkaart.
Na enabling van het stuurprogramma gingen de ledjes van de netwerkkaart aan. Vervolgens bij Network Settings juiste instellingen ingeven en ik was vertrokken. Draaiende icoontjes en groen is hier nergens te zien, evenals een lijst met beschikbare netwerken niet, maar soit het werkt, dat is voorlopig het belangrijkste.

Hartelijk dank!!
Jan