Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beveiliging  (gelezen 591 keer)

beveiliging
« Gepost op: 2012/02/23, 12:23:51 »
Kan iemand het navolgende bericht in waarschuwingsdienst eens lezen.
http://www.waarschuwingsdienst.nl/Risicos/Actuele+dreigingen/Virussen+en+wormen/WD-2012-017+Computers+met+DNSChanger+malware+offline+na+7+maart+a.s..html
Van dit soort berichten wordt ik echt paranoia.
Zijn de beveiligingsupdates die ik nog steeds installeer wel voldoende voor dit soort berichten?
Ook gebruik ik een bedrade router.
Ik gebruik nog steeds versie 10.10

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/23, 12:43:23 »
Maak je geen zorgen. Ubuntu 10.10 krijgt nog steeds veiligheidsupdates, dus niks aan de hand.

Die kwaadaardige programmatuur moet zich eerst hebben kunnen installeren, voordat-ie met DNS-instellingen kan gaan klooien. Welnu, dat lukt niet in Linux, zeker niet in een Linux die is bijgewerkt met veiligheidsupdates.

Heb je die router ook gebruikt met Windows, en voel je je daardoor onzeker, omdat de router zelf geïnfecteerd zou kunnen zijn? Flits het besturingssysteempje van de router dan even met de nieuwste versie ervan, die je kunt plukken van de webstek van de routerfabrikant. Dan begin je met een schone lei.  :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: beveiliging
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/23, 12:43:46 »
In Linux is het niet mogelijk de DNS-gegevens aan te passen zonder roottoegang. Het zijn dus de Windows-gebruikers die weer pech hebben. Linux-gebruikers zoals wij kunnen achteroverleunen en glimlachen om zoveel domheid.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: beveiliging
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/23, 17:33:45 »
In Linux is het niet mogelijk de DNS-gegevens aan te passen zonder roottoegang. Het zijn dus de Windows-gebruikers die weer pech hebben. Linux-gebruikers zoals wij kunnen achteroverleunen en glimlachen om zoveel domheid.

Wel vreemd dan dat Linux en Mac niet alleen genoemd worden als mogelijk onveilig platform, maar zelfs nog vóór Windows, per saldo het enige kwetsbare platform:

Citaat
Besturingssysteem:   
- Linux Linux
- Apple Mac OS X
- Microsoft Windows
Maar ach, het is een computer-virus (ipv een Windows-virus) zullen ze wel gedacht hebben...  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beveiliging
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/23, 18:18:01 »
Wel vreemd dan dat Linux en Mac niet alleen genoemd worden als mogelijk onveilig platform, maar zelfs nog vóór Windows, per saldo het enige kwetsbare platform:

Ik vermoed, omdat het blijkbaar een virus is dat zich kan installeren in het besturingssysteem *van de router* (als ik het goed begrepen heb, tenminste).

Als dat eenmaal is geschied, uiteraard via een Windowscomputer, dan maakt het niet meer uit: ook Linuxcomputers worden dan de verkeerde richting opgestuurd....

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: beveiliging
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/23, 19:59:44 »
Wel vreemd dan dat Linux en Mac niet alleen genoemd worden als mogelijk onveilig platform, maar zelfs nog vóór Windows, per saldo het enige kwetsbare platform:

Ik vermoed, omdat het blijkbaar een virus is dat zich kan installeren in het besturingssysteem *van de router* (als ik het goed begrepen heb, tenminste).

Als dat eenmaal is geschied, uiteraard via een Windowscomputer, dan maakt het niet meer uit: ook Linuxcomputers worden dan de verkeerde richting opgestuurd....
De uitleg is volledig correct, maar waarom dan niet alle besturingssystemen noemen als Android, iOS, MacOS, MSDOS  ;), etc. etc. Dat andere OS'en dan het kwetsbare systeem er last van hebben (zonder kwetsbaar te zijn) lijkt me evident, maar dit levert maar weinig informatieve meerwaarde op.