Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform  (gelezen 3960 keer)

nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Gepost op: 2012/11/02, 09:35:59 »
klik hier om het artikel te lezen

mocht je nog twijfelen; beter geen java dan wel en dit is nog maar eens het bewijs.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/02, 10:05:22 »
Het is dat ik Java nodig heb voor Minecraft, anders had ik het allang verwijderd. Ik heb de browserplugin wel uitgeschakeld, die gaat alleen aan wanneer die nodig is.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/02, 10:13:25 »
@Gymnasiast: dan is een dualboot Ubuntu -*buntu zeker een goede keuze ; een leeg OS is dan wel hackbaar, maar er valt niets te rapen; en dat is al zeker een goede zaak.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/02, 10:21:10 »
* Vistaus pakt alvast de popcorn voor de opkomende bekende wel-of-niet veilig-discussie

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/02, 10:22:40 »
Sja afwachten maar hoe dit zich weer ontwikkeld, aan de andere kant worden er steeds meer tools gemaakt en cyber politie opgericht om allerhande zooi op te sporen en uit te schakelen.

Probleem zit hem gewoon in dat windows, als dat nu eens verboden zou worden, zou ook de verspreiding en het tempo waarin iets verspreid kan worden zeer beperkt blijven.
Dan zouden ook de criminelen die aldoor mallware en virussen verspreiden sneller opgepakt worden.
Microsoft heeft nu weer 10 jaar de tijd gehad om een compleet nieuw besturing systeem te maken en dat hebben ze ook met W8 niet gedaan.
Lijkt me dus meer dan logisch dat iedereen inclusief alle bedrijven die schade lijden hierdoor een claim mogen neerleggen bij Microsoft.

Als je er diep over nadenkt is het eigenlijk te zot voor woorden.
Microsoft probeert met allerhande truukjes verplicht de hele wereld te laten werken met hun software.
In een soort van EULA  distancieren ze zich van - van alles en nog wat, ze zijn nergens schuldig aan.
Ondertussen is hun software nu niet echt top off the bill, en daar bovenop zorgen ze nog eens voor miljarden euries aan schade wereldwijd omdat hun software alle soorten virussen verspreid die je maar kan bedenken, hele netwerken platlegt (botnets) mensen leiden schade door foto's die ze kwijtraken nadat hun windows weer eens gecrasht is....... (excuus is dan moet je maar backups maken)
Banken die gehackt worden, mensen die prive geld kwijtraken omdat hun pc weer eens besmet is.....

Effin ik kan een eindeloze lijst maken, die eigenlijk heel erg triest is als je daar dieper over nadenkt....
En dat allemaal omdat een bedrijf het verdomd om zijn software in orde te maken wat eigenlijk de bron van het kwaad is.
Het is dat Microsoft zich met windows zo diep genesteld heeft in de samenleving, anders was ik ervan overtuigd dat van hogerhand Microsoft allang van de markt af was gehaald, of was verplicht om hun zaakjes nu eens op orde te maken.

Maagoe, dat was mijn rand voor vandaag, ik word er heel moe van en snap maar niet dat dit gewoon door kan blijven gaan.

BTW dit is niet bedoeld om een bash te starten tegen windows, dus doe dit dan ook niet. :police:
Ik stel hier alleen het totaal incompetente gedrag van microsoft aan de kaak, die (wat mij betreft) de schuldige is voor alle digitale ellende in de wereld....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/02, 10:40:31 »
Dit draadje gaat over een (nieuwe) backdoor in Java voor alle platformen. Hoewel je zelf al aangeeft Microsoft niet te willen bashen, lijkt het daar toch sterk op.

Verder over de backdoor in Java, alstublieft.

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/02, 10:47:36 »
Blijkbaar heb je op Linux of OS X root access nodig voordat het virus iets gaat doen... Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik draai Minecraft niet als root :P.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/02, 11:23:00 »
Dit draadje gaat over een (nieuwe) backdoor in Java voor alle platformen. Hoewel je zelf al aangeeft Microsoft niet te willen bashen, lijkt het daar toch sterk op.

Verder over de backdoor in Java, alstublieft.

Sorry dat ik dat ff vergeten was.
Ik hoop dan ook dat de regering die gasten van Java aanpakken en dat programma verboden maken, zijn we ook van dat gezeur verlost.

Ergo
Als je in een verrot schip rondvaart ga je niet steeds grotere lenspompen kopen om het water wat door de rotte gaten naar binnen komt eruit te pompen.
Je gaat al het rotte plaatstaal vervangen, of je brengt het hele schip naar de sloop en koopt een nieuw schip.

In dit geval staat het Schip voor de software en de rotte gaten  met binnenstromend water in het schip voor de virussen en de mallware ...
Mocht dit niet helemaal duidelijk zijn  =D

Hmz Minecraft als root draaien, denk dat ik dat ook eens ga doen, misschien dat ik het dan wel leuk vind  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 11:24:39 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/02, 11:48:08 »
Tja, Java.... het blijft een probleem.

Gewoon standaard uitgeschakeld houden, en alleen tijdelijk even inschakelen wanneer je het eventjes nodig hebt. Daarna gelijk weer uitzetten. Niks aan de hand, op die manier....  =D

Offline Wout55

  • Lid
Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/02, 12:23:26 »
Helaas heb ik het nog nodig om Thunderbird met Exchange te laten praten. Maar er schijnt een werkende Thunderbird plugin aan te komen en dan wordt het exit Java.  :)


*Moderator edit: je mening over Exchange draagt niets bij aan dit draadje, is daarmee onnodig en daarom verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 13:44:54 door Brumm3l »

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/02, 12:42:45 »
Helaas heb ik Java nodig om bepaalde webcams te kunnen bekijken dus ook hier blijft ie aan in de browser...

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/02, 13:33:09 »
Ik heb geen Java/openjdk op mijn computer staan. Niet nodig en, zo blijkt maar weer, veiliger.  :)

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/02, 14:04:58 »
In dit soort gevallen is het vaak toch het beste om in paniek te raken en je computer uit het raam te gooien. Wel eerst even goed kijken of er niemand onderlangs komt lopen jongens, laten we wel aan de veiligheid denken.

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/02, 14:50:36 »
Wel weer grappig wie dat verhaal over die trojan in de wereld heeft gebracht... (

http://www.intego.com/

Kijk voor de grap maar eens naar die pagina, en geniet van de grote BUY knoppen,. :D

Ze verdienen waarschijnlijk erg veel met dergelijke berichten over gevaarlijke trojans. Ik ben benieuwd of er ook een meer onafhankelijke partij het bestaan van deze trojan, en het werkelijke gevaar ervan heeft onderzocht.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 14:55:50 door Thomas de Graaff »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/02, 14:54:41 »
Blijkbaar heb je op Linux of OS X root access nodig voordat het virus iets gaat doen... Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik draai Minecraft niet als root :P.
De duivel zit in de details. Hebben 'we' weer eens een multiplatform-virus wat in principe voor alle platformen schadelijk zou kunnen zijn (grote paniek  ;)), blijkt dat de kans dat je er last van hebt op elk andere platform anders dan WIndows, zo ongeveer 0% is. En daar gaan we dan weer heerlijk over discussieren;  ik weet wel wat beter te doen met mijn tijd, eerlijk gezegd.

* pakt een handje popcorn van vistaus.

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #15 Gepost op: 2012/11/02, 17:49:38 »
Blijkbaar heb je op Linux of OS X root access nodig voordat het virus iets gaat doen... Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik draai Minecraft niet als root :P.
De duivel zit in de details. Hebben 'we' weer eens een multiplatform-virus wat in principe voor alle platformen schadelijk zou kunnen zijn (grote paniek  ;)), blijkt dat de kans dat je er last van hebt op elk andere platform anders dan WIndows, zo ongeveer 0% is. En daar gaan we dan weer heerlijk over discussieren;  ik weet wel wat beter te doen met mijn tijd, eerlijk gezegd.

* pakt een handje popcorn van vistaus.

Zoals tóch in zo'n niet interessant topic reageren ;)

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/02, 18:05:31 »
* Vistaus pakt alvast de popcorn voor de opkomende bekende wel-of-niet veilig-discussie

+1  =D

Denk dat je al toe bent aan het zoveelste bakje
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 18:10:12 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #17 Gepost op: 2012/11/02, 18:56:48 »
Blijkbaar heb je op Linux of OS X root access nodig voordat het virus iets gaat doen... Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik draai Minecraft niet als root :P.
De duivel zit in de details. Hebben 'we' weer eens een multiplatform-virus wat in principe voor alle platformen schadelijk zou kunnen zijn (grote paniek  ;)), blijkt dat de kans dat je er last van hebt op elk andere platform anders dan WIndows, zo ongeveer 0% is. En daar gaan we dan weer heerlijk over discussieren;  ik weet wel wat beter te doen met mijn tijd, eerlijk gezegd.

* pakt een handje popcorn van vistaus.

Zoals tóch in zo'n niet interessant topic reageren ;)
Tussen het hapje en het drankje had ik nog net ff tijd.  :D

Wel weer grappig wie dat verhaal over die trojan in de wereld heeft gebracht... (
http://www.intego.com/
Kijk voor de grap maar eens naar die pagina, en geniet van de grote BUY knoppen,. :D
Als het niet zo triest zou zijn, dan was het idd grappig ja. Bij dit soort berichten is het niet een kwestie van óf er zo'n bangmakerantivirusleverancier (3x woordwaarde) achter zit, maar hoe lang het duurt voordat deze ontmaskerd wordt. Zo voorspelbaar. Goed gevonden Thomas!
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 19:01:05 door markba »

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #18 Gepost op: 2012/11/03, 10:33:55 »
Of er een 'bangmaker' achter zit of niet; het is logisch dat die bedrijven wel bij de pinken zijn om eventuele dreigingen netjes te melden. Dat ze daar hun producten mee proberen aan te smeren is een logisch gevolg. Ook Symantec doet dat wel eens, niet zo opdringerig dat wel, en ik vind dat een goede zaak.
Per slot van rekening wanen vele mensen zich met Mac of Linux zo goed als ontastbaar als het er op aankomt een trojaan of virus binnen te krijgen.

Ubuntu is meer en meer een rollout voor 'gewone' (klikkerdeklik) mensen, die mogelijk een boodschap hebben gehad dat er GEEN dreigingen zijn voor Linux - Ubuntu en bijgevolg gewoon niet nadenken over wat ze allemaal ondernemen. ('Het kan toch geen kwaad')
Hoeveel Mac-gebruikers zijn er niet die erin trappen dat Mac per definitie virusvrij is en nagenoeg perfect veilig ? Het wordt zelfs bij de Apple-stands in de Media Markt met koeien van letters gepromoot.

Met Java kan het, relatief, simpel zijn iets kwaadaardigs op je systeem te hebben. Dat is gewoon zo.

Er wordt hier een melding gedaan (ben het even kwijtgeraakt) van een hack via Yahoo-mailbox; wel
nu dit is hét hackersplatform bij uitstek: Yahoo en Java zijn levensgevaarlijk, ongeacht welk besturingssysteem je gebruikt. Ik waarschuw alle computergebruikers daarvoor; geen Yahoo (in alle opzichten te mijden) en geen Java (tenzij je degelijke argumenten hebt om het toch te gebruiken - installeren) één van de basisregels om veilig online te gaan. Dat ligt niet aan Microsoft maar wel degelijk aan het makkelijk uit te buiten Java (dit is al zo sinds runtime 4 anno 2003 - tot heden) dat ongeveer compatibel is met alle talen.

Ik vind het fout om te zeggen dat het weer iets typisch is van een AVI-verkoper; dreigingen, vanwaar de info komt zal me worst wezen, dienen gemeld te worden.
Wachten op mensen die er dan last van hebben en dit melden is in mijn ogen geen goede argumentatie om security-issues gewoon weg te lachen. (Akkoord een melding is maar wat het is, maar voor beginnende gebruikers meteen een waarschuwing dat het klikkerdeklikgedrag evengoed in Linux gevaarlijk kan zijn)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #19 Gepost op: 2012/11/03, 12:10:45 »
Die yahoo mailbox hack is waarschijnlijk het gevolg van een sql injectie op de yahoo servers waar in juli zo'n 400.000 accounts zijn buitgemaakt. Dat heeft waarschijnlijk niets te maken met java, Ubuntu of Windows veilig- danwel onveiligheid. Dat heeft ermee te maken dat yahoo zijn veiligheid op zijn servers niet op orde had.

Mensen een onveilig gevoel aanpraten terwijl daar in de praktijk geen reden voor is, is naar mijns inziens zinloos, maar goed, ieder zijn mening. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/11/03, 12:13:24 door Thomas de Graaff »

Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #20 Gepost op: 2012/11/03, 22:25:15 »
IcedTea staat nogsteeds uit hier.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #21 Gepost op: 2012/11/03, 22:45:43 »
Of er een 'bangmaker' achter zit of niet; het is logisch dat die bedrijven wel bij de pinken zijn om eventuele dreigingen netjes te melden.
En hier ben ik gestopt met lezen, want dit is nu exact de essentie: als er een aanmerkelijk belang achter zit (pakketjes anti-virus te verkopen) om een bepaalde boodschap te verspreiden (gebaseerd op angst, want dat verkoopt het best), dan ben ik zo vrij om niet naar die boodschap te luisteren. Zodra die boodschap van een (zo goed als mogelijk) onafhankelijke instantie komt, dan ga ik wel weer eens kijken.

Mensen een onveilig gevoel aanpraten terwijl daar in de praktijk geen reden voor is, is naar mijns inziens zinloos, maar goed, ieder zijn mening. :)
Ja, en als je niet meegaat met die bangmakerij, wordt  je als onverantwoordelijk neergezet. Mooi is dat.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/03, 22:47:32 door markba »

Offline Bobbie

  • Lid
Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #22 Gepost op: 2012/11/03, 22:52:26 »
En onderwijl draai ik vanaf 6.06 zonder enig probleem heerlijk door en bekijk allerlei site met een rustig gevoel.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: nieuwe trojaan ontdekt multiplatform
« Reactie #23 Gepost op: 2012/11/04, 23:29:41 »
klik hier om het artikel te lezen

mocht je nog twijfelen; beter geen java dan wel en dit is nog maar eens het bewijs.
Als malware zich verspreid via e-mail is dat bewijs om maar beter geen e-mail te gebruiken? ???

Java wissen is geen oplossing, java is nodig om minecraft te kunnen spelen.

Blijkbaar heb je op Linux of OS X root access nodig voordat het virus iets gaat doen... Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik draai Minecraft niet als root :P.
Het artikel schrijft “partially functional” op Linux.

Root rechten zijn niet nodig  (Uitvoeren moet worden toegestaan) om een (al dan niet goed werkend) "minecraft tweak-programma" te starten ("it is possible the malware presents itself as a Minecraft modification tool") en een programma vervelende dingen te laten doen ("Deleting files" en meer...).



Klik links bovenin op Documentatie