Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04  (gelezen 843 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Gepost op: 2020/10/04, 14:47:29 »
Hoi,

Aan de voorkant van mijn computer zit een koptelefoonaansluiting, mijn luidsprekers heb ik aangesloten aan de achterzijde van de computer met een mini-jack. Als ik de koptelefoon aansluit dan gaan de speakers uit en als ik de koptelefoonplug er uit haal dan gaan de speakers weer aan. Maar ...

Ik ben lui, dus ... zou het ook mogelijk zijn om dat softwarematig te schakelen zodat ik de koptelefoonplug gewoon kan laten zitten? En zo ja, hoe?

Dank voor een reactie.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/04, 14:52:49 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/04, 20:27:28 »
In standaard Ubuntu kan dit via de geluidsinstellingen. Ook in Xubuntu is er wellicht standaard een mogelijkheid. Ander installeer je even Pulseaudio Volume Control.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/04, 20:34:51 »
Pulseaudio is geïnstalleerd. Maar zie nog niet hoe ik kan switchen. Misschien kan me iemand aangeven hoe dat te doen?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/05, 10:15:56 »
Pulseaudio is geïnstalleerd. Maar zie nog niet hoe ik kan switchen. Misschien kan me iemand aangeven hoe dat te doen?

Je kunt in Pulse per programma aangeven welke uitgang te gebruiken. Er zit wel een addertje onder het gras, die bron moet wel actief zijn. Zo staat Teams bij mij op de koptelefoon en Spotify op de speakers. Maar om dat in te kunnen stellen moet Spotify wel aan het afspelen zijn (bijvoorbeeld).

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/05, 10:24:52 »
Hoi DirkJan,

Dank je voor je reactie. Zou je iets specifieker kunnen aangeven wat je bedoelt, want ik kan het niet vinden of het werkt niet.

In de bijlagen de schermafdrukken vanuit gmusicbrowser.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/05, 10:32:09 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/05, 10:32:30 »
Tevens de afdrukken vanuit de Pulse "volumeregeling". Beiden zijn ingeplugged, maar line out werkt alleen als ik de koptelefoonplug fysiek er uit trek.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/05, 12:45:28 »
Onder "Output devices" de dropdown veranderen. Hoeft niet aan het spelen te zijn. Ter hoogte van Playback kan je inderdaad per toepassing the uitvoer nog eens "on the fly" veranderen.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #7 Gepost op: 2020/10/05, 13:00:36 »
Onder "All Output Devices" kun je kiezen uit:
  • All Output Devices
  • Hardware Output Devices
  • Virtual Output Devices
Lijkt me niet waar ik naar zoek, bij 1 en 2 zie ik hetzelfde scherpje, bij 3 krijg ik "Geen uitvoerapparaten beschikbaar" ... Of bedoelde je een andere "Output Devices"?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vissertw

  • Lid
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #8 Gepost op: 2020/10/05, 15:28:08 »
Ik vraag mij af, ik zie in het onderschrift van topic starter poj staan fan te zijn van Xubuntu 18 en 20.
Doet dit probleem van jou zich ook voor in 18, of ervaar je dit pas in 20?

Ik heb onlangs Mint 20 geïnstalleerd en deze versie gedraagt zich qua geluid ook duidelijk anders dan eerdere versies.
Ik kan namelijk het geluid op mijn pc alleen maar regelen via het wieltje op de speakerset.

Ton.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #9 Gepost op: 2020/10/05, 15:39:40 »
ik constateer het in 20, in 18 was het ook, maar daar heb ik nooit naar een oplossing gezocht.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #10 Gepost op: 2020/10/05, 16:34:46 »

In de drop down "Port" kan ik kiezen tussen de interne luidspreker en de koptelefoon. Een screenshot met de dropdown open lukt niet

Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #11 Gepost op: 2020/10/05, 18:30:02 »
Ik heb dezelfde situatie als Vanadium. Heb onder het tabblad 'uitvoerapparaten' wel meerdere apparaten maar dat komt door een dockingstation. Onder het tabblad 'playback' of 'afspelen' kan ik per applicatie kiezen welk uitvoerapparaat wordt gebruikt. Die applicatie is alleen zichtbaar als hij actief is en soms pas nadat je in die applicatie op play hebt geklikt (zoals bij Spotify).

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #12 Gepost op: 2020/10/05, 19:03:37 »
Dank jullie voor alle inbreng. Als het inderdaad zo is wat Vanadium en DirkJan schrijven dan werkt dat bij mij niet. Zojuist gelezen dat het kan zijn dat in de computer beide pluggen zijn verbonden en dat bij insteken van de koptelefoon deze hardwarematig de line-out ontkoppelt. Zou dat kunnen en zou dat ook aan te passen zijn?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #13 Gepost op: 2020/10/06, 08:51:25 »
Dat betekent, denk ik, dat beide pluggen op dezelfde fysieke uitgang van je geluidskaart zitten. Als dat is omdat er maar één uitgang op die kaart zit, wat me dan waarschijnlijk lijkt,  kun je wel ontkoppelen maar dat levert dan een onbruikbare plug op.

Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #14 Gepost op: 2020/10/06, 09:18:47 »
Als je nu een jack-splitter in de achterzijde prikt, dan kun je daar en de luidsprekers op aansluiten en de hoofdtelefoon.
Bij gebruik van de hoofdtelefoon kan je dan het volume van de speakers dempen met de volumecontrol op de speakers.

https://www.allekabels.nl/audio_kabels/jack_kabel/splitter.html
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #15 Gepost op: 2020/10/06, 09:30:11 »
@DirkJan: Dank je voor de bevestiging.
@Pederoca: Dank je voor de tip. Al vrees ik dat alleen vanwege de lengte van de huidige kabels dat niet echt gaat werken. Bovendien is dan de bediening nog steeds geen softwarematige oplossing.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #16 Gepost op: 2020/10/06, 14:15:06 »
Bovendien is dan de bediening nog steeds geen softwarematige oplossing.
Blijkbaar is dat met jou opstelling niet mogelijk. Niet verder zoeken in die richting, dus.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: switchen tussen speakers en koptelefoon - Xubuntu 20.04
« Reactie #17 Gepost op: 2020/10/06, 15:03:59 »
Niet verder zoeken in die richting, dus.
Inderdaad, dat was mijn conclusie al. Ik had het draadje al als opgelost gemarkeerd.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.