Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xsane geeft problemen.  (gelezen 2300 keer)

Offline Cme

  • Lid
Xsane geeft problemen.
« Gepost op: 2020/06/02, 12:53:08 »
Hoi lezer,
Xsane 0.999 geeft mij problemen. Was in orde maar nu kan ik geen volwaardige scan maken met Xsane.
Ik dacht dit met een volledige herinstallatie met Synaptic op te lossen. Na dit gedaan te hebben zie ik dat de afmeting op 10,06cm x 5.30cm staat.  Zie bijlage.
Na scannen komt overigens geen afbeelding naar voren.
- Hoe kan ik het volledige A4 scangebied krijgen?
De andere scanner: Imagescan geeft wel het hele scan gebied maar ik werk liever met Xsane.
Bedankt alvast,
Cme
Xsane staat op Xubuntu 19.10. Scanner is all-in-one Epson xp-445
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/03, 11:39:45 »
Helaas geen reactie gekregen. Als ik Xsane verwijderde/installeerde kreeg ik dezelfde afmetingen, ik installeerde waarschijnlijk niets nieuws.

Gezocht op dit forum en vond tenslotte: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106424.msg1034122#msg1034122
Het gaat om: http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Xsane
meteen na:
sudo apt purge xsane && sudo apt install xsane 
rm -rf ~/.sane/xsane/

hehe, eindel ijk de normale A4.(. =D.)  zie nieuwe afmeting.

Maar nu het volgende.
 Als ik een klein object wil scannen, wil ik graag alleen dat gebied selecteren. Ik kan mij herinneren dat dat 'vroeger' kon.
Dus na het scannen of voorvertonen, het gewenste gebied selecteren, dat scannen en zo opslaan.
Kennen jullie die mogelijkheid?
Cme

ps. ik vond een pagina in het Duits, maar mijn Duits is ontoereikend: https://wiki.ubuntuusers.de/XSane/
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)


Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/03, 14:11:36 »
Je had niet eens het hele programma hoeven verwijderen om het te resetten. Alleen de .[config] bestanden is in de meeste gevallen al de oplossing.

Dit NOOIT doen met programma's met persoonlijke instellingen en gegevens (zoals email-programma, browser, e.d.).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/03, 16:15:28 »
Je had niet eens het hele programma hoeven verwijderen om het te resetten. Alleen de .[config] bestanden is in de meeste gevallen al de oplossing.
Partyrabbit leg me uit wat je hiermee bedoelt.
Op de Ubuntu Forumpagina waarna ik verwijs stelt Jolo voor (evt.) te verwijderen.
Dit NOOIT doen met programma's met persoonlijke instellingen en gegevens (zoals email-programma, browser, e.d.).
Verdenk je me ervan dat te doen? :(

Maar wat blijft staan is dat ik voorheen een klein gebied kon selecteren in Xsane om te scannen, nu is het het hel A4 gebied.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/04, 00:55:00 »
Je had niet eens het hele programma hoeven verwijderen om het te resetten. Alleen de .[config] bestanden is in de meeste gevallen al de oplossing.
Partyrabbit leg me uit wat je hiermee bedoelt.
Op de Ubuntu Forumpagina waarna ik verwijs stelt Jolo voor (evt.) te verwijderen.

Als een programma op zich goed draait, maar je hebt iets 'te veel' ingesteld waarvan je niet meer weet hoe en waardoor je het niet meer goed krijgt ... dan kun je simpelweg de .[config] map verwijderen en dan begin je weer in de 'fabrieksinstellingen'.

Soms heb je (ik ook) net iets verkeer ingesteld of op iets geklikt wat je niet meer weet hoe, en dan krijg je het zo weer in zijn begininstellingen.

Maar... persoonlijke zaken zoals email-accounts en emails in thunderbird, of favorieten en geschiedenis in firefox worden ook in deze .[config] bestanden opgeslaan. Dus bij dat soort zaken is het NIET raadzaam. Want je gaat ook daadwerkelijk terug naar je LEGE fabrieksinstellingen (en bent dus persoonlijke zaken dan ook kwijt).
Dus NOOIT doen met configuratie-mappen waar persoonlijke instellingen in staan Maar 'gewone' programma's zonder persoonlijke instellingen kun je zo simpel 'resetten'. Ik heb dat bv vaker met Gimp, dat ik een dok los koppel wat ik dan niet meer terug krijg  :|
« Laatst bewerkt op: 2020/06/04, 01:08:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/04, 17:21:24 »
Je had niet eens het hele programma hoeven verwijderen om het te resetten. Alleen de .[config] bestanden is in de meeste gevallen al de oplossing.
Partyrabbit leg me uit wat je hiermee bedoelt.
Hoi Partyrabbit,
even concreet. Wat bedoel je met:
Citaat
Je had niet eens het hele programma hoeven verwijderen om het te resetten.
Alleen de .[config] bestanden is in de meeste gevallen al de oplossing.
Wat is de .[config] map. Het gaat hier om Xsane, waar zit die map en hoe geef je dan een reset?
met groet, Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/04, 18:17:19 »
.config is een verborgen map en staat in je /home directory.

Je kan deze zichtbaar maken door <CTRL> + h  tegelijk in te drukken.

Als je die map verwijderd ben je de instellingen kwijt.

Als je het programma Xsane opnieuw opstart dan moet je alle  instellingen opnieuw ingeven.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/04, 18:27:28 »
Veel programma's hebben hun configuratiefolder onder de map .config. Zo heeft de PDF viewer er zijn map (~/.config/evince), en je vindt er ook de configuratiemappen GIMP, libreoffice, enz.

Andere programma's hebben een verborgen configuratiefolder direct in je home folder in plaats van een folder onder .config. Zo heb je, in je home folder zelf, .dropbox, .mozilla (van Firefox), .thunderbird. Kijk dus naar de verborgen bestanden en folders in je home folder of onder .config als je gebruikersconfiguratie wil wissen.

Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/05, 13:05:44 »
@Maasnet, aha: Ctrl h. de h staat (nu bij mij) voor heerlijk! Ze stonden bij mij altijd al 'aan' maar dan via menu/verborgen bestanden tonen. Zeer rommelig en wat had ik er aan. Nu zijn ze in 1 klik weg ( :)).
.config is een verborgen map en staat in je /home directory.
Je kan deze zichtbaar maken door <CTRL> + h  tegelijk in te drukken.
Als je die map verwijderd ben je de instellingen kwijt.
Als je het programma Xsane opnieuw opstart dan moet je alle  instellingen opnieuw ingeven.
Fijn om te weten! bedankt voor de uitleg. Hoe ik het kan gebruiken weet ik (nog) niet.(:()
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/05, 13:08:10 »
Veel programma's hebben hun configuratiefolder onder de map .config. Zo heeft de PDF viewer er zijn map (~/.config/evince), en je vindt er ook de configuratiemappen GIMP, libreoffice, enz.
@Vanadium. (~/.config/evince) in map Home.
evince gevonden in .config maar dat is niet de PDF viewer. Dat bedoel je vast niet. Maar waar staat de map PDFviewer?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/05, 14:07:39 »
Veel programma's hebben hun configuratiefolder onder de map .config. Zo heeft de PDF viewer er zijn map (~/.config/evince), en je vindt er ook de configuratiemappen GIMP, libreoffice, enz.
@Vanadium. (~/.config/evince) in map Home.
evince gevonden in .config maar dat is niet de PDF viewer. Dat bedoel je vast niet. Maar waar staat de map PDFviewer?

Evince is inderdaad de PDF viewer voor Gnome https://en.wikipedia.org/wiki/Evince
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/05, 16:54:18 »
Hallo, Xsane starten, dan Ctrl+1 om het voorbeeldvenster (preview) te openen, daar zie je een gestippelde rechthoek, dat is het gebied dat gescand gaat worden. Aanpassen met de muis.

Edit. Je schermfoto maakt duidelijk dat je op 75ppi scant, dat is ook een reden dat de scan klein is, qua centimeters. Documenten scannen op 300ppi als je ze 1-op-1 wilt afdrukken, foto's vaak meer, afhankelijk van je gewenste uitvoergrootte.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/05, 17:09:38 door Paul Matthijsse »

Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/06, 15:31:49 »
Hoi Partyrabbit,
even concreet. Wat bedoel je met:
Citaat
Je had niet eens het hele programma hoeven verwijderen om het te resetten.
Alleen de .[config] bestanden is in de meeste gevallen al de oplossing.
Wat is de .[config] map. Het gaat hier om Xsane, waar zit die map en hoe geef je dan een reset?
met groet, Cme

Ik heb config tussen [] gezet als wildcard omdat je dit naar relevantie in moet vullen, omdat mijn advies algemeen was omtrent veel programma's.
In jou geval bedoel ik dan de (verborgen) config map van xsane. Dat kan zijn /.config/xsane of /.xsane. Welke dat precies is weet ik niet omdat ik zelf xsane niet geïnstalleerd heb.

Gaat het om gimp dan bedoel ik dat je het in moet vullen naar relevantie met /.config/gimp of /.gimp.

Dan gooi je de (verkeerd) aangepaste configuratie weg, en bij de eerstvolgende start van het betreffende programma maakt deze een nieuwe aan met (lege) 'fabrieksinstellingen' (hetzelfde als hij doet nadat je het proggie net geinstalleerd hebt).

Je zou voor de veiligheid de 'oude foute' configuratie niet weg hoeven gooien, maar kunnen hernoemen zodat je deze eventueel nog terug kunt zetten. Maar waarom zou je als er een fout in zit die je er toch al niet uit krijgt?

Nogmaals: doe dit NOOIT met programma's als Thunderbird of Firefox of agenda's waar persoonlijke informatie of accounts in staan!
« Laatst bewerkt op: 2020/06/06, 15:33:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #14 Gepost op: 2020/06/07, 17:14:19 »
Gaat het om gimp dan bedoel ik dat je het in moet vullen naar relevantie met /.config/gimp of /.gimp.

Dan gooi je de (verkeerd) aangepaste configuratie weg, en bij de eerstvolgende start van het betreffende programma maakt deze een nieuwe aan met (lege) 'fabrieksinstellingen' (hetzelfde als hij doet nadat je het proggie net geinstalleerd hebt).

Je zou voor de veiligheid de 'oude foute' configuratie niet weg hoeven gooien, maar kunnen hernoemen zodat je deze eventueel nog terug kunt zetten. Maar waarom zou je als er een fout in zit die je er toch al niet uit krijgt?
Hoi Partyrabbit,
dank voor je uitleg. Nuttig, ik hoop het een keer op deze manier te gebruiken.
Ondertussen is, mogelijk door de code:
rm -rf ~/.sane/xsane/het probleem opgelost.( :)).
Ik zag nl.dat de afmetingen(A4) weer veranderd waren, paste bovenstaande code toe en gelukkig kon ik het hele scanvlak weer gebruiken. Wat ook opvallend was dat de scan die ik moest maken van mijn Ident.bew. nu wel zeer scherp was. De behoefte van een klein gebied scannen verviel hiermee.

Toch is de aanwijzingen van Paul hetgeen ik feitelijk zocht. @Paul Matthijsse: bedankt hiervoor. Ik ga dat uitproberen op de andere computer, op deze staat nl. geen printer aangesloten en dan heb je/ik er  niets aan. 
75 ppi vind je dus te laag? Ik zal erop letten! ( ;))

Iedereen bedankt,
Het Topic is naar mijn idee [OPGELOST].
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #15 Gepost op: 2020/06/13, 12:30:47 »
Hallo, Xsane starten, dan Ctrl+1 om het voorbeeldvenster (preview) te openen, daar zie je een gestippelde rechthoek, dat is het gebied dat gescand gaat worden. Aanpassen met de muis.
Ctrl 1: Preview maken. Een gestippelde rechthoek maar op geen enkele manier dan ook geselecteerd te houden, (na het selecteren springt deze terug).
Gelukkig is de scan die ik maak nu duidelijk en scherp.. en goed met GIMP te bewerken.
Toch wil ik dit even aanvullen aan mijn Topic want ik vermoed dat het aan Xubuntu 19,10 Xfce ligt :(.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #16 Gepost op: 2020/06/13, 16:53:26 »
Ctrl 1: Preview maken. Een gestippelde rechthoek maar op geen enkele manier dan ook geselecteerd te houden, (na het selecteren springt deze terug).
Interessant, de gestippelde rechthoek spring terug zeg je. Terug naar waar precies?

Wat ik raar vind in je eerste schermfoto, daar staat in grijs Document table (als ik het goed zie). Daar hoort volgens mij Flatbed te staan, en als je een scanner hebt die ook negatieven aankan, heb je nog de extra keuze Filmeenheid.

Gelukkig is de scan die ik maak nu duidelijk en scherp.. en goed met GIMP te bewerken.
Toch wil ik dit even aanvullen aan mijn Topic want ik vermoed dat het aan Xubuntu 19,10 Xfce ligt :(.

Je scant nu het volledige oppervlak van een A4 in, als ik je goed begrijp? En een deel daarvan scannen lukt je dus niet. Ik kan je niet zeggen of Xfce of Xubuntu 19.10 hier de oorzaak van zijn, met mijn Xubuntu 18.04 werkt alles naar behoren.

Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #17 Gepost op: 2020/06/13, 16:56:29 »
En je hebt ook een andere Xsane dan ik, mijn hoofdscherm ziet er zo uit...


Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #18 Gepost op: 2020/06/20, 16:08:20 »
Interessant, de gestippelde rechthoek spring terug zeg je. Terug naar waar precies?
Hoi Paul Matthijsse, dank voor je reacties.
Nog even dit: Xsane 0,999 staat op Xubuntu Xfce (19.10)
Terugspringen is nadat ik vanuit de linkerbovenhoek een selectie trek, een selectie maak, deze onmiddelijk verdwijnt, terugspringt naar de bovenhoek.
Wat ik raar vind in je eerste schermfoto, daar staat in grijs Document table (als ik het goed zie). Daar hoort volgens mij Flatbed te staan, en als je een scanner hebt die ook negatieven aankan, heb je nog de extra keuze Filmeenheid.
Dit begrijp ik niet, grijs document? In mijn eerste schermfoto kan ik dat niet terugvinden.
Wel heb ik vaak een grijze waas over hetgeen ik uitprint, maar of dat daar aan ligt?

Je scant nu het volledige oppervlak van een A4 in, als ik je goed begrijp? En een deel daarvan scannen lukt je dus niet. Ik kan je niet zeggen of Xfce of Xubuntu 19.10 hier de oorzaak van zijn, met mijn Xubuntu 18.04 werkt alles naar behoren.
[/quote]
Je scant nu het volledige oppervlak van een A4 in, als ik je goed begrijp? En een deel daarvan scannen lukt je dus niet. Ik kan je niet zeggen of Xfce of Xubuntu 19.10 hier de oorzaak van zijn, met mijn Xubuntu 18.04 werkt alles naar behoren.
Jij werkt met Ubuntu. Dan ligt het aan Xubuntu Xfce, Ubuntu 18.04  gaf mij ook geen problemen
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

nahjo

  • Gast
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #19 Gepost op: 2020/06/20, 16:36:13 »
Citaat
Nog even dit: Xsane 0,999 staat op Xubuntu Xfce (19.10)
Volgende maand is de ondersteuning voor Xubuntu 19.10 afgelopen. Zou het daarom niet verstandig zijn om te switchen naar Xubuntu 20.04 of terug naar het bewezen werkende Xubuntu 18.04?


Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #20 Gepost op: 2020/06/21, 10:38:27 »
Dit begrijp ik niet, grijs document? In mijn eerste schermfoto kan ik dat niet terugvinden.
Boven het uitrolmenu Kleur, grijze balk met de inactieve tekst 'Document table'.

Jij werkt met Ubuntu. Dan ligt het aan Xubuntu Xfce, Ubuntu 18.04  gaf mij ook geen problemen
Nee ik gebruik Xubuntu 18.04 en alles werkt naar behoren. Hoe (vanuit waar) heb je Xsane geïnstalleerd? De mijne komt uit Synaptic.

Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #21 Gepost op: 2020/06/21, 13:32:19 »
Citaat
Nog even dit: Xsane 0,999 staat op Xubuntu Xfce (19.10)
Volgende maand is de ondersteuning voor Xubuntu 19.10 afgelopen. Zou het daarom niet verstandig zijn om te switchen naar Xubuntu 20.04 of terug naar het bewezen werkende Xubuntu 18.04?
Dank je, nahjo. Ik schakel terug naar de LTS 18.04. De Snaps geven mij een aarzeling om 20.04 te gebruiken. (vooralsnog) ;)
Xfce leek/lijkt zoveel 'lichter' dan de LTS versie, vandaar.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/21, 13:50:30 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #22 Gepost op: 2020/06/21, 13:47:56 »
Boven het uitrolmenu Kleur, grijze balk met de inactieve tekst 'Document table'.
Jij werkt met Ubuntu. Dan ligt het aan Xubuntu Xfce, Ubuntu 18.04  gaf mij ook geen problemen
Mijn eerste reactie toen ik uiteindelijk zag wat je bedoelde was: "Verrek!!!", gewoon steeds overheen gekeken, niet gezien! Ik ga dat aanpakken op de andere (kleine-oude) computer. Bedankt voor het opmerkzaam maken.
Citaat
Nee ik gebruik Xubuntu 18.04 en alles werkt naar behoren. Hoe (vanuit waar) heb je Xsane geïnstalleerd? De mijne komt uit Synaptic.
Paul, ik heb geen idee hoe maar Software installeren doe ik meestal via Terminal, of Synaptic. De versie die jij hanteert ziet er veel beter uit. 'k Ga die proberen te vinden
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #23 Gepost op: 2020/06/21, 15:25:02 »
Dit begrijp ik niet, grijs document? In mijn eerste schermfoto kan ik dat niet terugvinden.
Boven het uitrolmenu Kleur, grijze balk met de inactieve tekst 'Document table'.

Jij werkt met Ubuntu. Dan ligt het aan Xubuntu Xfce, Ubuntu 18.04  gaf mij ook geen problemen
Nee ik gebruik Xubuntu 18.04 en alles werkt naar behoren. Hoe (vanuit waar) heb je Xsane geïnstalleerd? De mijne komt uit Synaptic.
Paul, voor de computer gezeten waar Xsane opstaat (Xubuntu Release: 19.10 Codename: eoan)
wist ik me te herinneren dat ik middels Synaptic heb geïnstalleerd. Voor de zekerheid opnieuw volledig weggehaald, een herstart gedaan, opnieuw geïnstalleerd maar het blijft dezelfde uitvoering met notabene opnieuw dat 'grijze Document Table'.  Zou dat  aan versie Xubuntu 19.10 liggen?

Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Xsane geeft problemen.
« Reactie #24 Gepost op: 2020/06/21, 18:10:58 »
Nog even een aanvulling: Printer/Scanner aangesloten op de andere computer waar Ubuntu 18.04 LTS opstaat. Tot mijn verbazing toont Xsane hetzelfde grijze 'Document Table'!
Als  hierboven gedaan: deinstall/install maar geen verandering.
- Wat is de/een oorzaak?
- Wat houdt dat 'Document Table' in?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)