Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen  (gelezen 8356 keer)

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
situatie:
mini samsung n120 met 160gb HD (geen SSD)
- Al geïnstalleerd Windows XP ntfs partitie
- door fabriek is er een rescue partitie aangemaakt (type  onbekend)
- verder zelf wat ruimte vrij gemaakt om Ubuntu te kunnen installeren.
- opgestart van live-usb ubuntu 10.04 (geen cd-rom speler) die prima op ieder ander pc kan installeren zoals je van een live-cd (usb) mag verwachten
bios instellingen:
-fixed disk boot sector= normaal (dus niet write protect)
-hdd paswoord = frozen (en dat is dus ook niet aan te passen en ik denk dat hier de clu zit)
Echter zodra de installatie aankomt bij het scherm schijfruimte voorbereiden lijkt mijn schijfje leeg er word gemeld Deze computer heeft geen besturingssysteem
klik ik op geavanceerd kan ik wel van alles aanmaken maar ik denk dat alles wat er op staat word overschreven en dit mag absoluut niet gebeuren!
Als ik in de probeer stand gpared start lijkt de schijf ook leeg en houd ik ineens maar 149GB over (11gb voor de rescue partitie?)
Zelfs wubi geprobeerd vanuit Windows (je moet wat) maar daar word ik verteld dat ik maar moet starten via live-cd
Ik vermoed een rare beveiliging van samsung om te zorgen dat je niets anders kan doen dan Windows ? ik heb er wel ooit is win-xp-pro van gemaakt en dat ging wel goed)

De vraag is dus hoe kan ik zonder steeds van usb stick te hoeven starten gewoon van de HD grubben tussen Windows en Ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/07, 23:49:44 door pankoek »

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/02, 09:29:03 »
Heb je al eens een oudere versie geprobeerd? De 9.10 bijv. Of download de 8.04 eens. Als het daarmee gaat (wat best zou kunnen, heb zelf ook een PC die het eerst niet deed met de nieuwste versie) installeer die versie dan eerst eens. En probeer daarna via de liveCD van 10.04 of je nu wel de partities en andere besturingssystemen kan zien.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/02, 21:03:14 »
Heb je al eens een oudere versie geprobeerd? De 9.10 bijv. Of download de 8.04 eens. Als het daarmee gaat (wat best zou kunnen, heb zelf ook een PC die het eerst niet deed met de nieuwste versie) installeer die versie dan eerst eens. En probeer daarna via de liveCD van 10.04 of je nu wel de partities en andere besturingssystemen kan zien.
ga ik gewoon proberen baat het niet dan schaat het niet kijken kan geen kwaad
ik zal ook meteen wat mini's proberen want dat download lekker snel en reageerd toch net even anders (ik ben toch bezig)
resultaat zal hier later volgen
« Laatst bewerkt op: 2010/09/02, 21:05:02 door pankoek »

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/03, 05:14:13 »
update:
div. distro's verschillende versie's geprobeerd
dito het zelfde echter als ik te oud ga word zo als te verwachten er niets meer gezien  :| ondersteuning enzo
de HD word betreft lezen wel ondersteund omdat ik bij alle disto's die willen werken met live wel de schijf te benaderen is en zelfs de bestanden gewoon te openen zijn.
echter geen van alle ziet een OS met install en of gparted
ik heb met in installatie naar usb gestart en deze zegt doodleuk ik heb gevonden op usb 1x usb+receu 1 windows xp en 1x vista(rescue van laptop)

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/03, 07:47:36 »
Die laatste zin begrijp ik niet hoor. Je hebt dus met een usb gestart en dat je daarmee wel de partities ziet? Nog even verduidelijken graag.

En ik lees nu ook nog eens dat er een paswoord op de HDD zit. Ok, dat lijkt mij raar tenzij ze dat (bewust) ingesteld hebben in de fabriek. Maar je hebt wel ruimte vrij gemaakt voor ubuntu zeg je. Hoe heb je dat dan gedaan?   ???
Vind dit een rare situatie. 


Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/03, 08:16:04 »
ik kan met een live-usb(cd) als ik niet de install start maar ga 'uitproberen' gewoon de disk zien benaderen maar als ik dan gparted start of de install start dan ziet deze niets terug ook als ik de live sessie fdisk -l doe zie weer wel de partitites dus
wel fdisk -l
wel mounten en files openen e.d.
niet gparted
niet partities aanwijzen tijdens install

hoe heb ik dan ruimte vrij gemaakt? simpel met partition magic onder windows.

kortom onder windows mag ik alles maar andere OS's no way

en met dat paswoord bedoel ik: in de bios staat een paswoord op de hdd waar ik niet op kan staan (net zo iets als bios ww die je dan wel kan aanpassen)
er staat dus in de bios
-hdd paswoord = frozen (niet aanpasbaar)
-hdd password = ****** (niet aanpasbaar)
was het maar waar dat ik daar in kon want dan denk ik dat het gauw is opgelost

ondertussen ook even wat huiswerk gedaan en naar de site van samsung gegeaan maar daar kom je niet verder dan dat ze alleen windows ondersteunen maar ze hoeven me niet te ondersteunen ik wil gewoon me gang gaan  :evil:

uiteraard heb ik ondertussen verschillende metode geprobeerd om er tussen te komen
live-cd (usb) zowel via uitproberen als de install (ubuntu, xubuntu en van bijde de ook de netbookinstall)
mini.iso (gaat helemaal goed tot dat je de partities moet aanwijzen)
ook heb ik een op een usb stick in geinstalleerde versie draaien (dus ge-installeerd naar usb) kan daar alees mee doen maar het is natuurlijk niet handig om een netbook steeds op te starten met usb en uiteraard zelfde resultaat met gparted.
bestaat er geen bios hack tool onder linux?

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/03, 08:43:25 »
Hack-tool? Daar heb ik geen kaas van gegeten.

Maar je zou toch in het bios moeten kunnen. Ergens moet je dat ww te pakken kunnen krijgen. Waarschijnlijk is het een default wachtwoord. Zo eentje zoals je op nieuwe gsm's hebt. Bijvoorbeeld 00000 of 11111. Daar bestaan wel ergens lijsten van.
Je kan eventueel de naam van het bios zelf gebruiken. Is het bijvoorbeeld een award bios dan kan je award gebruiken als wachtwoord.

Maar het is raar dat je wel vanuit de liveCD eraan kan en niet vanuit de installatie. Hoeveel partities zijn er trouwens nu?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/03, 08:54:48 »
ik kan niet eens op dat vakje van dat ww komen anders was ik inderdaad wel door het standaard pakket heen gegaan ...
1x resceu partitie  (duister) prim
1x winplons xp      (ntfs) prim
1x applictie partitie (ntfs) log
2x data (bijde ntfs) log

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/03, 09:00:54 »
Dus er is geen ruimte gemaakt voor ubuntu (bedoel dat er niet geformateerd is in ext4) Maar dan nog zou je ze moeten zien.
Er zijn dus 2 primaire en 1 Extended partitie met daarin 3 logische.
Kan het zijn dat de HD aangekoppeld is voor je gParted of de installatie procedure opstart? Je moet die wel even afkoppelen anders kan je geen veranderingen maken geloof ik.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/03, 09:14:07 »
2e deel is correct van je verhaal op dit eigenlijke moment is er even niets ext* echter als probeer te ontkoppelen gaat dit werken (was reeds geprobeerd)  en ik heb op mijn desktop eerst live gestart en even wat opzoeken op de hd en daarna install starten.

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/03, 09:21:18 »
Als je iets opzoekt op de HD dan word die eerst gemount. Dus toch eens kiezen voor direct installeren i.p.v. het Live-gedeelte.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/04, 02:55:56 »
Als je iets opzoekt op de HD dan word die eerst ge-mount. Dus toch eens kiezen voor direct installeren i.p.v. het Live-gedeelte.
:) Dit is uiteraard ook geprobeerd meteen doorstarten naar install was oorspronkelijk de reden om maar eens te gaan kijken op het live gedeelte wat daar nou eigenlijk niet goed ging. en daar stonden de partities braaf in de linker kolom van nautilus zonder het beroemde ik ben ge-mount icoontje je klikt op die partitie en vervolgens gaat het ik ben ge-mount icoontje aan en je kan de des betreffende partities benaderen en vervolgens geef je in een terminal  sudo unmount -a en dan zijn alle mounts weer weg (behalve je live sessie natuurlijk want die blijft ge-mount)
Ook meteen met opstarten van live-usb druk toets dan kom je in een soort tekst achtige omgeving en dan keuze direct installeren geprobeerd.
tevens ook de minimalcd install gestart daar zit geen live gedeelte op deze start in een simpele shell en als alles goed gaat word er direct vanaf internet alles geïnstalleerd. Ook daar zelfde verhaal u schijf is leeg etc etc ik heb met alle distro's wel even op mijn desktop losgelaten en daar gaat alles goed.
daarbij is het heel goed mogelijk om ge-mounte partities te zien met bv een gparted dit is tot nu toe steeds goed gegaan echter je kan eeen ge-mounte partitie niet bewerken maar wel zien  8) sterker nog in een normale situatie zou je met bv een disk tool als gparted (of dergelijke) eerder de partities moeten zien voor dat je ze kan mounten echter bij is )alleen iop de n120) het verhaal andersom ik kan wel mounten maar ik kan ze niet met gparted zien :evil:

Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/04, 11:45:17 »
Citaat
door fabriek is er een rescue partitie aangemaakt
Wie of wat is de naam van deze fabriek?

Heb het vermoeden dat de belangrijkste partition tabel info, die in de MBR ( Master Boot record ), informatie bevat die gemanipuleerd is door deze 'fabriek'.
Het lijkt erop, en ik heb dit al eens eerder gehoord/gelezen, dat bepaalde 'fabrikanten' er alles aan doen om te voorkomen dat je er iets anders opzet dan de door hun geinstalleerde OS.

Is dit een vrij recente PC ( lees Windows 7 ) ?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/04, 11:58:54 »
Probeer de schijf eens te ondervragen met het volgende commando in de Terminal
sudo sfdisk -lJe moet dan je paswoord ingeven en er verschijnt een lijst.
Plaats die eens hier.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/04, 23:15:06 »
Probeer de schijf eens te ondervragen met het volgende commando in de Terminal
sudo sfdisk -l
sorrie had ik meteen even moeten doen maar bij deze
    Schijf /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
    255 koppen, 63 sectoren/spoor, 19457 cilinders
    Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
    Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
    I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
    Schijf-ID: 0x701b562d

     Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
    /dev/sda1               1         784     6297448+  12  Compaq diagnostiek (resceu)
    /dev/sda2   *         785        4445    29406982+   7  HPFS/NTFS  (home xp sp3)
    /dev/sda3            4445       19457   120586592+   f  W95 Uitgeb. (LBA)
    ~hier zit wat lege ruimte tussen om ubuntu op te kunnen zetten~
    /dev/sda5            9957       10595     5120104+   7  HPFS/NTFS (mijn programma's)
    /dev/sda6           10595       12124    12286984+   7  HPFS/NTFS (mijn standaard data zoals mijn documenten enzo)
    /dev/sda7           12125       19457    58902291    7  HPFS/NTFS (data ruimte voor de foto's die ik onderweg maak)
Citaat
Wie of wat is de naam van deze fabriek?
hiermee bedoel ik Samsung het merk van de netbook
Citaat
Is dit een vrij recente PC ( lees Windows 7 ) ?
home xp sp3 maar, dit is ooit wel overscreven geweest met een xp-pro versie door install via usb stick (gemaakt met USB_MultiBoot_10) maar weer terug gezet met systeem herstel via de resceu partitie.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/04, 23:54:57 door pankoek »

Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/05, 21:18:45 »
Heb je zeker 'sudo sfdisk -l' gedaan?

Wat ik mis namelijk is het bestaan van de MBR.
Verwacht eigenlijk een regel met iets wat hierop lijkt ( voorbeeld uit mijn install ):
Citaat
   Device Boot Start     End   #cyls    #blocks   Id  System
/dev/sdb1   *  18388+  30400   12013-  96494391    7  HPFS/NTFS
      start: (c,h,s) expected (1023,254,63) found (1023,1,1)
/dev/sdb2          0+  18387   18388- 147701578+  83  Linux
Verwacht ergens '0+', dat is echt de eerste sector '0' (absolute sector).
De schijf begint bij jou op +1, dus de tweede sector '1'

Het zou iets te maken kunnen hebben met het locked zijn van je HD, maar 100% zeker druf ik dit niet te zeggen.

Iemand anders?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/06, 20:15:44 »
Heb je zeker 'sudo sfdisk -l' gedaan?

Wat ik mis namelijk is het bestaan van de MBR.
ik had dus sudo fdisk -l gedaan maar bij deze
    ubuntu@ubuntu:~$ sudo sfdisk -l

    Schijf /dev/sda: 19457 cilinders, 255 koppen, 63 sectoren/spoor
    Waarschuwing: uitgebreide partitie begint niet op een cilindergrens.
    DOS en Linux zullen de inhoud verschillend interpreteren.
    Eenheid = cilinders van 8225280 bytes, blokken van 1024 bytes, tellend vanaf 0

       Apprat Opst Begin   Einde   #cils   #blokken   ID  Systeem
    /dev/sda1          0+    783     784-   6297448+  12  Compaq diagnostiek
    /dev/sda2   *    784    4444    3661   29406982+   7  HPFS/NTFS
    /dev/sda3       4444+  19456   15013- 120586592+   f  W95 Uitgeb. (LBA)
          begin: (c,k,s) verwacht: (1023,254,63) gevonden: (1023,169,14)
    /dev/sda4          0       -       0          0    0  Leeg
    /dev/sda5       9956+  10594-    638-   5120104+   7  HPFS/NTFS
          begin: (c,k,s) verwacht: (1023,254,63) gevonden: (1023,15,63)
          einde: (c,k,s) verwacht: (1023,254,63) gevonden: (1023,15,63)
    /dev/sda6      10594+  12123-   1530-  12286984+   7  HPFS/NTFS
          begin: (c,k,s) verwacht: (1023,254,63) gevonden: (1023,15,63)
          einde: (c,k,s) verwacht: (1023,254,63) gevonden: (1023,15,63)
    /dev/sda7      12124+  19456    7333-  58902291    7  HPFS/NTFS
          begin: (c,k,s) verwacht: (1023,254,63) gevonden: (1023,15,63)
          einde: (c,k,s) verwacht: (1023,254,63) gevonden: (1023,15,63)

    Schijf /dev/sdb: 1017 cilinders, 33 koppen, 61 sectoren/spoor
    Eenheid = cilinders van 1030656 bytes, blokken van 1024 bytes, tellend vanaf 0

       Apprat Opst Begin   Einde   #cils   #blokken   ID  Systeem
    /dev/sdb1   *      0+   1016    1017-   1023580    c  W95 FAT32 (LBA)
    /dev/sdb2          0       -       0          0    0  Leeg
    /dev/sdb3          0       -       0          0    0  Leeg
    /dev/sdb4          0       -       0          0    0  Leeg
    ubuntu@ubuntu:~$
/dev/sdb =de usb stick waar ik van gestart ben
Het zou iets te maken kunnen hebben met het locked zijn van je HD, maar 100% zeker druf ik dit niet te zeggen.
het zou zomaar kunnen zoals als eerder omschreven in dit topic zit er in de bios een regel die vertelt dat er een ww op de HD zit echter daar kom ik niet bij (je kent dat wel zo'n licht gekleurd  regeltje) en dus kan ik dat ook niet aanpassen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/06, 20:30:28 »
-hdd paswoord = frozen (en dat is dus ook niet aan te passen en ik denk dat hier de clu zit)

Ik vermoed een rare beveiliging van samsung om te zorgen dat je niets anders kan doen dan Windows ?

het zou zomaar kunnen zoals als eerder omschreven in dit topic zit er in de bios een regel die vertelt dat er een ww op de HD zit echter daar kom ik niet bij (je kent dat wel zo'n licht gekleurd  regeltje) en dus kan ik dat ook niet aanpassen.

Misschien een idee om eens bij die 'fabriek' te informeren hoe je die 'rare beveiliging' ongedaan kunt maken?

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/06, 20:46:49 »
Misschien een idee om eens bij die 'fabriek' te informeren hoe je die 'rare beveiliging' ongedaan kunt maken?
die 'fabriek' wil zelfs niet eens bij oude modellen dit type meer weer geven en de support nou tja wat zal ik zeggen.... het meest zinvolle wat er terug te vinden was "wij ondersteunen alleen Windows"  ??? ik kan als hij het niet meer doet hem opsturen en dan zullen ze hem vast en zeker met een prima werkende WINDOWS install weer terug sturen  :(
ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik de enige ben die op deze voor de rest prima computer Ubuntu wens te installeren ???

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/06, 21:16:22 »
Kan het niet zo zijn dat de HD beveiligd is in de BIOS?
Er is hier al eerder meerdere topics over geweest. Ik heb het overigens zelf bij de hand gehad met een HP laptop. Een instelling in de bios, maakt dat de HD weer gezien wordt.

In de BIOS de harde schijf modus op IDE zetten, of te wel gewoon in de BIOS de SATA Native mode uit zetten.

tnx maar deze instellingen ben ik al geweest
het  HD tje word wel gezien en is zelfs leesbaar tot je wil gaan installeren en/of zoiets als gparted gaat draaien

Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/06, 21:20:34 »
Kom er steeds meer toe dat het niet een eenvoudige zaak gaat worden.

Citaat
It is not a very well known fact, but all hard disks have a very strong hardware password capability build in. This password is usually stored both in a chip on the HD controller (the printed circuit board on the hard disk) and on the hard disk itself in a special hidden sector.

Setting this password will make the hard disk completely unusable to anyone that doesn’t know it. And not only on your computer, but on any computer.

A lot of newer laptops will set the HD password together with the BIOS password, completely locking all the hardware.

The hard disk manufacturers are unable to unlock a password protected hard disk, as there aren’t any “secret” master passwords build into the firmware. Even swapping the controller of the password-protected hard disk with exactly the same controller from an unprotected HD will not remove the protection on most disks, as the password (together with most of the firmware) is also stored on the hard disk itself.

The only way of retrieving any files from a password protected hard disk without knowing the password is to send it to a data recovery company for unlocking, but not all data recovery companies could or would unlock a password protected HD.

Hier een 'Tip' die ik tegen kwam ... of het werkt  :|  Lees vooral goed de WAARSCHUWING

Citaat
1. removed hdd from laptop`s tray (with power OFF)
2. powered ON the laptop and entered in BIOS SETUP
3. as the hdd was removed the BIOS read <none> at 1st ata device but i was able to select <ATA device type> field, which had <none> <auto> <cdrom> <user type hdd> as options
4. select <user type HDD> option and the "manual" options for the hdd appear
5. don`t change anything, remain on that page and insert the HDD drive in the tray. as it powers up the bios completed me the field vith the values for my hdd automatically.
6. go back to the field "1st ata device" and selected the <auto> option
7. go to the bios SECURITY section and in the field "HDD Password" enter a password of your choice (but remember or note it down)
8. EXIT the bios setup and SAVE CHANGES (and reboot)
9. at the HDD prompt i found now the password matched the one i entered
10. run the bios setup again and remove the hdd password for easy use purpose..

WAARSCHUWING:
Citaat
Possible Damage-High Risk
One should keep in mind that hot-plugging like this has the very real potential to permanently damage the motherboard and/or the hard drive electronics.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/06, 21:31:45 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/06, 21:46:35 »
Kom er steeds meer toe dat het niet een eenvoudige zaak gaat worden.

Citaat
It is not a very well known fact, but all hard disks have a very strong hardware password capability build in. This password is usually stored both in a chip on the HD controller (the printed circuit board on the hard disk) and on the hard disk itself in a special hidden sector.

Setting this password will make the hard disk completely unusable to anyone that doesn’t know it. And not only on your computer, but on any computer.

A lot of newer laptops will set the HD password together with the BIOS password, completely locking all the hardware.

The hard disk manufacturers are unable to unlock a password protected hard disk, as there aren’t any “secret” master passwords build into the firmware. Even swapping the controller of the password-protected hard disk with exactly the same controller from an unprotected HD will not remove the protection on most disks, as the password (together with most of the firmware) is also stored on the hard disk itself.

The only way of retrieving any files from a password protected hard disk without knowing the password is to send it to a data recovery company for unlocking, but not all data recovery companies could or would unlock a password protected HD.

Hier een 'Tip' die ik tegen kwam ... of het werkt  :|  Lees vooral goed de WAARSCHUWING

Citaat
1. removed hdd from laptop`s tray (with power OFF)
2. powered ON the laptop and entered in BIOS SETUP
3. as the hdd was removed the BIOS read <none> at 1st ata device but i was able to select <ATA device type> field, which had <none> <auto> <cdrom> <user type hdd> as options
4. select <user type HDD> option and the "manual" options for the hdd appear
5. don`t change anything, remain on that page and insert the HDD drive in the tray. as it powers up the bios completed me the field vith the values for my hdd automatically.
6. go back to the field "1st ata device" and selected the <auto> option
7. go to the bios SECURITY section and in the field "HDD Password" enter a password of your choice (but remember or note it down)
8. EXIT the bios setup and SAVE CHANGES (and reboot)
9. at the HDD prompt i found now the password matched the one i entered
10. run the bios setup again and remove the hdd password for easy use purpose..

WAARSCHUWING:
Citaat
Possible Damage-High Risk
One should keep in mind that hot-plugging like this has the very real potential to permanently damage the motherboard and/or the hard drive electronics.
ben het nu aan het proberen update volgt

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/07, 00:54:46 »
Kom er steeds meer toe dat het niet een eenvoudige zaak gaat worden
update
full power down
hd eruit
power on
bios
geen HD (duh)
kan ook niet als omschreven handmatig naar de disk toe
HD erin gestoken (ik vind hot-swappen doodeng)
HD word herkent hd paswd staat nu clear (ok begind goed)
opslaan afsluiten
install starten
zie verder: voorgaande  berichten van dit topic

full power down
hd eruit
power on
live-usb starten
hd er in (nog enger)
zie verder: voorgaande  berichten van dit topic
Kortom slimme truck echter geen beoogt effect
« Laatst bewerkt op: 2010/09/07, 00:58:41 door pankoek »

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #23 Gepost op: 2010/09/07, 01:18:24 »

ik heb hd-je nu aan en sata poort hangen van een desktop (andere laptop paste niet was andere aansluiting)
ook hier bekende resultaat dus niet bios maar inderdaad op de disk zelf

heb
  • gestart met live-usb
  • ge-mount als volgt
    /dev/sda1 on /home/Ubuntu/sda1 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096,default_permissions)
    /dev/sda2 on /home/Ubuntu/sda2 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096)
    /dev/sda5 on /home/Ubuntu/sda5 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096)
    /dev/sda6 on /home/Ubuntu/sda6 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096)
    /dev/sda7 on /home/Ubuntu/sda7 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096)
    /dev/sdb5 on /home/Ubuntu/sdb5 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096)
    • waar sda de hd van de laptop is en sdb de de desktop HD
  • De inhoud van iedere partitie met hidden files en alles (behalve System Volume Information want die wil niet) gekopieerd naar sdb5 in een eigen dir voor iedere partitie
nou kan ik waarschijnlijk wel een nieuwe partitie tabel maken (met gparted gekeken en leek te gaan werken echter nog geen uitvoeren gedaan) en gewoon van voor af aan opbouwen echter nu is mijn vraag:
Als ik die hele meuk weer terug zet op eigen partities  en ik install ubuntu  met grub ga ik dan alles weer kunnen gebruiken? (in ieder geval ook weer winplons) of is dit sowieso niet mogelijk ook niet in een normale situatie?
Als partities aanmaken lukt na aanmaken MBR en terug zetten lukt en dan, hebben wij gewonnen .....

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: installatie op samsung n120 ziet geen andere besturings sytemen
« Reactie #24 Gepost op: 2010/09/07, 23:41:51 »
Na enig geworstel ben ik er toch uitgekomen en ik zal hieronder een route geven die ik gevolgd heb.

!!! Verder lezen laat staan doen is volledig voor eigen risico !!! 
!!! Er is namelijk een grote kans dat het niet zal lukken en dan heb je een niet werkende PC !!!
maar voor die gene die het wel aandurft ... lees eerst alles goed door en als je iets niet snapt zorg dat je dit dan eerst begrijpt.

Zoals al eerder in dit topic omschreven zijn mijn vermoede uitgekomen. Zodra je gaat petitioneren is alle oorspronkelijke data weg je mag dus wel een ander OS installeren echter dan is de oude installatie weg.

Omdat we dit natuurlijk geen goed idee vinden en we gewoon lekker willen grubben tussen de div. OS-en gaan we eens kijken of dit ook anders kan

In de oorspronkelijke situatie is er een rescue partitie om Windows te kunnen herstellen en een Windows XP installatie  en in mijn geval een partitie waar ik de programma's naar heb geïnstalleerd en als 3e een data partitie voor de opslag van mijn gegevens. Normaliter zijn deze laatste 2 bij de meeste gebruikers niet aanwezig.
  • Mijn oude situatie
    Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
    /dev/sda1               1         784     6297448+  12  Compaq diagnostiek (resceu)
    /dev/sda2   *         785        4445    29406982+   7  HPFS/NTFS  (home xp sp3)
    /dev/sda3            4445       19457   120586592+   f  W95 Uitgeb. (LBA)
    ~hier zit wat lege ruimte tussen om ubuntu op te kunnen zetten~
    /dev/sda5            9957       10595     5120104+   7  HPFS/NTFS (mijn programma's)
    /dev/sda6           10595       12124    12286984+   7  HPFS/NTFS (mijn standaard data zoals mijn documenten enzo)
    /dev/sda7           12125       19457    58902291    7  HPFS/NTFS (data ruimte voor de foto's die ik onderweg maak)

  • zet in je Windows slaapstand uit en zet je virtueel geheugen uit (als we klaar zijn mogen beide weer aan) en zet mbv msconfig alles wat vanzelf opstart uit.
  • Maak een kopie van alles van alle partities dus ook de hidden files. Je kan dit doen door bv een externe HD aan te sluiten met voldoende ruimte
    maak hier voor iedere partitie een map kopieer alles ook de hidden files behalve pagefile.sys en hiberfil.sys.
    ik heb er voor gekozen om /dev/sda6 en /dev/sda7 weer tot 1 te maken en deze bestanden staan dus in 1 map

  • start een live usb  installatie
  • zodra je bij partitioneren aankomt kies je voor handmatig / geavanceerd
onderstaande partities heb ik meteen van een label voorzien echter dit is niet verplicht maar voor latere herkenning wel zo handig
  • maak als 1e een NTFS partitie aan van +/- 6gb voor Windows resceu
  • maak als 2e een NTFS partitie aan tussen de 10 en 15gb afhankelijk of je software wel of niet op een andere partitie installeert label deze Windows XP
  • een ext4 partitie aan van +/- 10gb voor je UBUNTU label deze ook zo en geef aan dat het mounting punt / moet zijn (desgewenst kan er ook meerdere partities voor ubuntu aangamaakt worden lees hiervoor elders in dit forum)
  • maak een partitie aan van +/-2gb voor je swap (ook hier geld uitgebreide info elders op deze site)
  • maak desgewenst een partitie aan voor je data ik heb er voor gekozen om NTFS te gebruiken omdat dit dan ook onder windows te benaderen is
  • vervolg de installatie als gebruikelijk en herstart zodra klaar wel de usb stick er uit anders start je weer op via usb
  • eenmaal in je kersverse ubuntu installatie ga je als 1e je data terug kopiëren van je mappen op het backup medium naar de bijbehorende partities denk er om de inhoud van die mappen niet de map zelf en denk er om dat je ook de hidden bestanden mee neemt.
  • start gparted
  • klik rechts op de windows partitie en geef deze de vlag BOOT
  • start een terminal
  • sudo su (geef wachtwoord
update-grub2
    er verschijnt iets als:
    Generating grub.cfg ...
    Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.32-24-generic
    Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.32-24-generic
    Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.32-21-generic
    Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.32-21-generic
    Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
    Found Microsoft Windows XP Home Edition on /dev/sda3
    Found Windows Vista (loader) on /dev/sda4
    done[/li]
  • als je nu herstart krijg je grub voor je neus en kan je lekker grubben tussen de beide OS-en

ATTENTIE:
Als  Windows Vista (loader) gestart word dan zal grub niet meer werken zie hiervoor elders op de site "windows heeft grub overschreven"
Gebruik tijdens het starten ook de F4 (recovery) toets niet meer dit zal namelijk niet meer werken
« Laatst bewerkt op: 2010/09/07, 23:54:46 door pankoek »