Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: <opgelost> anno 2013: is java nog nodig?  (gelezen 720 keer)

Offline soppel

  • Lid
<opgelost> anno 2013: is java nog nodig?
« Gepost op: 2013/04/05, 10:34:50 »
Mijn bank vereist java om in te loggen. Dus staat java op de pc.
Nu heb ik een bank gevonden die geen java gebruikt en dat is voor mij nog een reden om over te stappen.   ( heb meer problemen met de oude bank )

Dus komt bij mij direct de vraag: kan ik java zondermeer van de pc gooien, en eventueel vervangen voor de opensource versie, of ga ik dan andere leuke dingen missen op de pc?
Ik meen dat spelletjes soms ( of vaak) Java vereisen, maar spelletjes speel ik niet, dus daar heb ik het niet voor nodig.

« Laatst bewerkt op: 2013/04/05, 18:29:49 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: anno 2013: is java nog nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/05, 10:46:06 »
Waarschijnlijk niet meer nodig. Enfin, probeer het eens? Als je het gaat missen, dan kun je het immers altijd weer terug installeren...

Re: anno 2013: is java nog nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/05, 10:48:22 »
Hangt ervanaf wat je doet. Persoonlijk heb ik Java nog nodig voor een paar dingen:

-Sommige webcams op internet
-IPK Packager (is een Java-programma)
-webOS Quick Install (is eveneens een Java-programma)

Dusja... hangt van je gebruik af. Je kunt evt. ook gewoon de plugin uitschakelen in je webbrowser, dan heb je Java nog wel en kun je het inschakelen wanneer het écht nodig is.

Offline soppel

  • Lid
Re: anno 2013: is java nog nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/05, 11:07:34 »
Heren, heren, wat zijn we weer supersnel!

Proberen is uiteraard een optie, maar java is zo'n beetje het grootste programma wat ik op de pc heb. Herinstalleren betekent een heleboel bitjes downloaden.
Ik heb een trage internetverbinding met limiet, dus als al direct blijkt dat ik niet zonder kan is het zonde van de actie.


De 2 laatste toepassingen van vistaus gebruik ik niet  ( of nog niet)
Webcams.... daar zal de tijd leren of ik het ga missen.  Hangt natuurlijk helemaal af in welke webcams jij en/of ik geïntresserd zijn.

De plugin staat standaard al lange tijd uit ivm de veiligheid, en zoals gezegd het enige waarvoor ie aan moet is de bank. ( en als je daarover nadenkt is het heel griezelig)
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: anno 2013: is java nog nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/05, 11:46:25 »
Dan zit ik dus java steeds te updaten terwijl ik het niet meer gebruik. ( onnodig download)
 Of ik update het niet en heb dan een verouderde versie, met gaten op de pc staan.

Vandaar mijn onderzoek of ik zonder kan. (En zoals het eruit ziet kan dat)


edit: typo
« Laatst bewerkt op: 2013/04/05, 18:27:22 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: anno 2013: is java nog nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/05, 11:49:04 »
Je kunt de Java-executable ook "uitschakelen" voor zolang je hem niet nodig hebt:

sudo chmod a-x /usr/bin/java

virussen en ander gespuis hebben dan geen kans om kwaadaardige Java-code uit te voeren, en je kunt je Java-installatie verder gewoon met rust laten. Om weer te activeren:

sudo chmod a+x /usr/bin/java

Offline soppel

  • Lid
Re: anno 2013: is java nog nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/05, 18:29:26 »
Dit laatste wist ik niet. Tot de tijd dat ik alle zaken bij de oude bank afgesloten heb ga ik dat doen.
Is meteen een mooie overgangsfase om te kijken of ik tegen het gemis van java aanloop, zonder alles verwijdert te hebben.

Voor mij is dit vraagstuk opgelost.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan