Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Comodo Antivirus for Linux free  (gelezen 4505 keer)

Offline Lutz

  • Lid
Comodo Antivirus for Linux free
« Gepost op: 2012/10/15, 19:47:58 »
Comodo maakt een antivirus programma voor Linux en het is gratis ook. Het is een *.deb bestand en staat niet in een repository.

Hoe moet ik zo iets installeren en later bijwerken? (Ik heb het command line tijdperk overgeslagen).

Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/15, 19:51:46 »
Gewoon afblijven; je hebt geen virusscanner nodig voor Linux; er zijn op dit moment geen virussen voor Linux bekend.

Losse .deb's installeren is nooit een goede zaak; blijf bij het softwarecentrum ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/15, 20:17:27 »
Google er maar eens op, dan ben je snel genezen.
Wat Joris al zegt, je hebt het niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/15, 20:19:58 door aandendijk »
Xubuntu 15.04

Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/15, 20:35:11 »
Gewoon afblijven; je hebt geen virusscanner nodig voor Linux; er zijn op dit moment geen virussen voor Linux bekend.

Losse .deb's installeren is nooit een goede zaak; blijf bij het softwarecentrum ;)

Die eerste zin is waar. Die tweede zin is in dit geval overbodig. Comodo is een gerenommeerd bedrijf die goede antivirus en een goede firewall voor Windows maakt dus in dit geval is dit een uitzondering als het om losse debs gaat.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/15, 20:54:11 »
Een .deb bestand van bijvoorbeeld van Google Chrome is wel veilig om te installeren, en er zijn meer die veilig zijn, maar een virusscanner is inderdaad totaal overbodig in Linux.
Wil je toch per se  de Comodo-virusscan installeren, dan kan je gewoon dubbelklikken op het .deb bestandje en via softwarecentrum zal het geïnstalleerd worden.
Bijwerken van de antivirusdefinities zal de comodo-antivirus zelf wel doen na het starten van de prog.
Vraag: waarom wil je een antivirusscanner in Linux??

Offline Dave

  • Lid
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/15, 20:55:12 »
Voor jezelf misschien niet maar toen de kids nog thuis woonden haalde ik wel eens eea voor ze op en dan was het toch beter om eerst even te scannen alvorens door te sturen op hun windows pjuter (tsja spelletjes en msn he)
Dus nutteloos is het zeker niet.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/15, 20:57:37 »
Voor jezelf misschien niet maar toen de kids nog thuis woonden haalde ik wel eens eea voor ze op en dan was het toch beter om eerst even te scannen alvorens door te sturen op hun windows pjuter (tsja spelletjes en msn he)
Dus nutteloos is het zeker niet.
Een virusscanner onder windows is inderdaad zelfs bittere noodzaak..

Offline Lutz

  • Lid
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/16, 05:34:23 »
Misschien kunnen wij terug bij de topic komen? Ik wil het installeren, en het werkt niet.  Ik kan het deb bestand downloaden en dubbelklikken. Het softwarecentrum wil hem dan installeren. In het softwarecentrum staat dan ook nog dat ik iets handmatig moet laten lopen ter configuratie. Dat lijkt de Eula te zijn. Indien ik tot het einde doorklik gebeurt er iets wat met een fout afsluit.

Is hier iemand, die bij wijze van proef het pakket ook eens wil installeren en kan bevestigen, dat hij/zij ook een fout krijgt? Dat zal betekenen, dat het probleem niet voor de computer zit, maar in het pakket.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/16, 08:01:19 »
Heb het net geprobeerd, maar ik zou er niet aan beginnen:
- het doet meer dan anti-virus, gratis krijg je er ook een mail-gateway bij waar je niet om gevraagd hebt
- installatie vereist (root) uitvoering van een script die potentieel je systeem kan slopen
- het .deb-bestand is gemigreerd van een .rpm; gaat vaak goed maar vaak ook niet

Mijn advies: loop er met een grote boog omheen. Als je al iets wilt met AV (wat onder Ubuntu ABSOLUUT niet nodig is), dan is er clam-av  (gelukkig wel vanuit de repo).

« Laatst bewerkt op: 2012/10/16, 08:03:09 door markba »

Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/16, 10:28:58 »
Dus een gerenommeerd en met awards bekroond anti-virus-bedrijf maakt software dat iets bevat dat je systeem kan slopen? Mag ik dat zeer sterk in twijfel trekken?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/16, 10:34:54 »
Dus een gerenommeerd en met awards bekroond anti-virus-bedrijf maakt software dat iets bevat dat je systeem kan slopen? Mag ik dat zeer sterk in twijfel trekken?
Dat mag jij. Maar kijk eens naar de argumenten (inhoud) en niet alleen naar de vorm (status)? Enuh, het is maar een advies hè.

Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/16, 10:42:18 »
Ik heb ook naar de inhoud gekeken maar ik ben niet overtuigd.

Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/16, 10:46:53 »
Ook op Windows is Comodo eerder een afrader voor diverse redenen. (Té complex en heeft zijn eigen willetje = kijk maar op diverse WIndowsfora ivm Comodo)

Dat ie als ROOT installeert is idd enorm af te raden om heel typische Windows-Amerikaanse redenen: ze trekken je pc zó leeg als ze dat willen. En met een script ..... ik zou er niet aan beginnen.

Afgezien van het risico dat de installer met zich mee brengt; is het voor Ubuntu gewoon het meest overbodige dat je kan installeren op dit moment.

Dus : jawel, kijk uit met losse .deb' s te installeren buiten het softwarecentrum.  Comodo is voor WINDOWS gereputeerd, en dan nog ... ga maar eens kijken naar de gebruikerservaringen.


Je zou evengoed met ClamAV kunnen werken, dat heeft een redelijke reputatie voor Linux.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/16, 10:59:33 »
Ik heb ook naar de inhoud gekeken maar ik ben niet overtuigd.
Die indruk had ik niet toen je zei:
Citaat
Dus een gerenommeerd en met awards bekroond anti-virus-bedrijf maakt software
Status en reputatie zeggen jou misschien veel, maar mij weinig tot niets, ik kijk liever inhoudelijk naar het product. En van wat ik zie, bevalt me niet.

Je zou evengoed met ClamAV kunnen werken, dat heeft een redelijke reputatie voor Linux.
Wat ik zeg....

Offline Lutz

  • Lid
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/16, 19:24:03 »
Sorry, ik kan maar een keer per dag op fora lezen.

mail gateway: is het niet standaard zo, dat iedere virusscanner bij gedownloade bestanden naar viren en malware kijkt, en ook bij e-mail bijlagen?

software installatie met root rechten? Ik heb ook vaak mijn beheerderswachtwoord nodig om mijn systeem bij te werken. Ik denk, dat ze het beheerders wachtwoord nodig hebben om de vinger tussen de pap te krijgen: om realtime bijlagen en programma's te scannen.

Maar wij weten nog steeds niet of het programma na doorlezen van de EULA zich configureerd.

Ik voel hier een beetje aversie tegen Windows producten. En op een beleefde vraag, of iemand dat programma al onder Linux werkend heeft gekregen hoor ik alleen polemiek.

Kunnen wij terug bij het topic?


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/16, 19:36:43 »
op een beleefde vraag, of iemand dat programma al onder Linux werkend heeft gekregen hoor ik alleen polemiek.
Volgens mij kreeg je geen polemiek terug, maar beleefde antwoorden dat antivirus niet nodig is in Linux.... Dat waren blijkbaar niet de antwoorden die je wilde horen, maar beleefd waren ze wel. En niet polemisch; de polemiek is ontstaan tussen twee andere forumleden.

Dat respect verdienen degenen die de moeite hebben genomen om je te antwoorden, m.i. wel.

Citaat
Kunnen wij terug bij het topic?
Prima idee.  :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/16, 19:44:24 »
@lutz
avast kan
 maar errort. vervelend. maar doe je:
sudo sysctl -w kernel.shmmax=128000000sudo sysctl -p /etc/sysctl.conf
doet ie het ineens wel.
avg kan.
ik dacht terminalwerk. ooit met een gui. werkt stabiel. wel gedoe.
bitdefender for unices werkt zeker, en stabiel.
avira werkt ook. maar dan ben je een middag bezig.
on demand spul. vertraagt je systeem dus niet. real time on access anti virus NOOIT doen.

clamav is de aanrader voor je.

Citaat
Ik voel hier een beetje aversie tegen Windows producten
bij mij niet hoor. maar zijn antivirus producten windows spul?? ik gebruik ook wndows hoor. af en toe.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/16, 19:50:12 door leoquant »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/16, 20:03:37 »
mail gateway: is het niet standaard zo, dat iedere virusscanner bij gedownloade bestanden naar viren en malware kijkt, en ook bij e-mail bijlagen?
Niet echt. Daartoe moet het programma zich gaan nestelen in het mail-programma. Kan, maar ik krijg van dit soort dingen koude rillingen.

Citaat
software installatie met root rechten? Ik heb ook vaak mijn beheerderswachtwoord nodig om mijn systeem bij te werken. Ik denk, dat ze het beheerders wachtwoord nodig hebben om de vinger tussen de pap te krijgen: om realtime bijlagen en programma's te scannen.
Een programma wat geconfigureerd moet worden als root zit technisch gewoon niet goed in elkaar. In Linux geschiedt de configuratie doorgaans op user-niveau en niet op systeem-niveau.

Citaat
Maar wij weten nog steeds niet of het programma na doorlezen van de EULA zich configureerd.
Na het doorlopen van de EULA, worden er allerlei enge dingen met de kernel gedaan (zie bijlage). Vandaar ook dat er root-rechten nodig zijn. Na de setup, is het programma Comodo beschikbaar in de dash en kun je die gewoon opstarten.

Citaat
Ik voel hier een beetje aversie tegen Windows producten.
Dat zal wel meevallen denk ik. Alleen het een-op-een projecteren van de WIndows-problemen op Linux (Ubuntu), dat is iets wat niet kan, want Ubuntu  werkt gewoon anders (in dit geval: beter). Vandaar de antwoorden waar je misschien niet op zit te wachten, maar toch gratis van ons krijgt.  ^-^

Citaat
En op een beleefde vraag, of iemand dat programma al onder Linux werkend heeft gekregen hoor ik alleen polemiek.
QED.

Citaat
Kunnen wij terug bij het topic?
Bottomline: het werkt, maar je moet niet vragen hoe. Kernel-aanpassingen en andere enge dingen op systeemniveau (make, compileren, etc.) kunnen dus idd je systeem slopen, wat ik al zei. Bovendien kun je problemen verwachten als je een nieuwe kernel krijgt, want dan zul je in principe dezelfde cyclus door. Grote kans dat het dan niet meer werkt.

Voor mijn eigen veiligheid heb ik het in een virtuele sessie uitgeprobeerd en ben daar wel blij mee, want zoiets wil ik niet op mijn productiesysteem. Liever niet gebruiken dus (clam-av is wat dat betreft beter), maar het staat je vrij om dit advies te negeren.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/16, 20:07:20 door markba »

Offline Dave

  • Lid
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/16, 20:03:57 »
Voor jezelf misschien niet maar toen de kids nog thuis woonden haalde ik wel eens eea voor ze op en dan was het toch beter om eerst even te scannen alvorens door te sturen op hun windows pjuter (tsja spelletjes en msn he)
Dus nutteloos is het zeker niet.
Een virusscanner onder windows is inderdaad zelfs bittere noodzaak..


Blijkbaar kwam het niet goed over.
Het gaat er om wanneer je wat doorstuurt naar iemand met een windows pjuter, wil je toch niet te boek komen staan als degene die de virussen doorstuurt of wel...
Zolang je geen bepaalde bestanden doorstuurt is er geen nood aan verder.


Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #19 Gepost op: 2012/10/16, 20:05:00 »
@markba: Een antivirus draai je in Linux hooguit op mailservers. En raad eens wat voor rechten dat heeft? Zit dus technisch wel degelijk normaal in elkaar.

Dat het niet nodig is voor eindgebruikers is waar, maar dat staat los van de technische kant.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/16, 20:13:52 »
@markba: Een antivirus draai je in Linux hooguit op mailservers. En raad eens wat voor rechten dat heeft? Zit dus technisch wel degelijk normaal in elkaar.

Dat het niet nodig is voor eindgebruikers is waar, maar dat staat los van de technische kant.
Heb je überhaupt wel gezien wat dat ding allemaal doet? Maar goed, laten hier maar geen discussie over beginnen, het is mij wel goed zo.

Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/16, 20:15:45 »
@markba: Een antivirus draai je in Linux hooguit op mailservers. En raad eens wat voor rechten dat heeft? Zit dus technisch wel degelijk normaal in elkaar.

Dat het niet nodig is voor eindgebruikers is waar, maar dat staat los van de technische kant.
Heb je überhaupt wel gezien wat dat ding allemaal doet? Of reageer je gewoon op een enkele regel, zonder de context?  Maar goed, laten hier maar geen discussie over beginnen, het is mij wel goed zo.

Het lijkt eerder of jij mij niet leest... Enfin, laten we inderdaad maar die discussie stoppen, dit heeft geen zin zo.

@Topicstarter: Heb je de deb wel van de Comodo-website gedownload of van ergens anders? (bijv. van Softpedia) Want op de website zie ik alleen een .exe

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #22 Gepost op: 2012/10/16, 20:20:02 »
Even weer ontopic.

De TS heeft het over dat het script met een foutmelding afsluit. In mijn installatie heb ik dat niet kunnen reproduceren. Mogelijk dat er iets verkeerd zit in zijn kernel-configuratie of zo. Maar dit alleen al is een aanleiding om er gewoon weg van te blijven. Het is wat mij betreft niet de moeite waard om dit uit te zoeken.

Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/16, 20:21:33 »
Virus en Linux ... hmm ... je merkt dat er soms reacties komen die erop lijken dat men door een bij is gestoken  =D

Virus op een Linux based machine komt daar alleen maar terecht als men actueel toegang heeft tot de machine.
Het is dan een fluitje van een cent om met root rechten alles uit te voeren wat 'God verboden' had.
Maar de key zit hem in de woorden 'actueel toegang hebben tot de machine', dus tot het toetsenbord en het scherm.
En dat hoeft dus niet een buitenstaander te zijn, maar kan ook jezelf zijn als je in blind vertrouwen uit vreemde bronnen pakketten zit te installeren.

Zelf gebruik ik hier BitDefender, maar dat is vooral voor de Wine omgeving  .... die is namelijk ooit al eens besmet geraakt  >:(
Niet dat het ook maar enige gevolgen had voor de linux omgeving, maar binnen de Wine applicaties was het kommer en kwel.
ik had toen ook gewoon de .Wine folder kunnen weggooien, maar ik hou wel van een uitdaging ... altijd lekker.

Als jij je beter voelt met een virus scanner, zal ik de laatste zijn die het tegen zal houden.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Comodo Antivirus for Linux free
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/16, 20:23:45 »
@markba: Een antivirus draai je in Linux hooguit op mailservers. En raad eens wat voor rechten dat heeft? Zit dus technisch wel degelijk normaal in elkaar.
Amavis (om maar een voorbeeld te geven) draait dus echt wel als aparte gebruiker, zeker niet als root!
Op die manier heeft het alleen rechten om de mail te scannen en evt. weg te gooien. Verder mag het helemaal niets op je systeem. Je wil niet dat door een programmeerfoutje of lek in het programma een virus allerlei enge dingen uit kan spoken op je systeem.

Hetzelfde wil je ook voor alle andere virusscanners: ze moeten zo min mogelijk rechten hebben. Precies genoeg zodat ze kunnen scannen wat ze moeten doen, maar verder helemaal niets.
Een virusscanner die allerlei dingen in de kernel aan gaat zitten passen word ik dus niet vrolijk van. Markba heeft al uitgelegd waarom en daar heb ik verder niet zoveel aan toe te voegen.