Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken  (gelezen 3286 keer)

Offline Ayuda

  • Lid
Ik probeer bij een nieuw geïnstalleerde Xubuntu (Precise, 64-bit) een 2e gebruikersaccount aan te maken dat rechten heeft om 'het systeem te beheren'.
Ik doe dat via Toepassingenmenu/Systeem/'Gebruikers en groepen'/Gebruikersinstellingen.
Hoewel me dat bij eerdere installs van dezelfde Xubuntu-versie wel gelukt is, lukt me dat bij deze nieuwe install niet.

De optie 'mag het systeem beheren' komt ook niet meer voor in de lijst onder ..../Gebruikersinstellingen/Advanced Settings/tabblad Gebruikersrechten.

vraag:
is er recent iets gewijzigd aan Xubuntu, of doe ik nu toch iets verkeerd?

Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/14, 21:15:34 »
Wordt er wel om een root wachtwoord gevraagd?
Zo nee open een terminal en type gksudo users-admin en geef een ENTER. Ik neem aan dat in Xubuntu het commando hetzelfde is. Zo niet krijg je wel een foutmelding te zien.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/15, 11:33:47 »
Wordt er wel om een root wachtwoord gevraagd?
Zo nee open een terminal en type gksudo users-admin en geef een ENTER. Ik neem aan dat in Xubuntu het commando hetzelfde is. Zo niet krijg je wel een foutmelding te zien.
Dank voor je reactie, Gijsbert!

Met het terminal-commando 'users-admin' start dezelfde grafische tool op (de Gnome_Users_Administration_Tool) als via Toepassingenmenu/Systeem/'Gebruikers en groepen'/Gebruikersinstellingen. 

(gksudo ervoor doet het proces hangen, dus dat blijkt geen geldige actie te zijn.)

Ja, er wordt wel om een wachtwoord gevraagd zodra je via de grafische tool een wijziging wilt doorvoeren.

Ik heb nu via het terminal-commando 'sudo adduser --system beheerder2' een tweede systeembeheerder aangemaakt; de home-map ervan is zichtbaar, echter beheerder2 verschijnt, na systeem herstart, helaas niet op het inlogscherm en is evenmin zichtbaar via de Gnome_Users_Administration_Tool.

[Ed.: Gksudo gewijzigd in gksudo.]
« Laatst bewerkt op: 2012/10/15, 12:06:23 door Ayuda »

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/15, 11:42:02 »
(Gksudo ervoor doet het proces hangen, dus dat blijkt geen geldige actie te zijn.)


het is     gksudo  dus kleine letters.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/15, 11:47:20 »
(Gksudo ervoor doet het proces hangen, dus dat blijkt geen geldige actie te zijn.)


het is     gksudo  dus kleine letters.

Oké, ik bedoelde gksudo met kleine beginletter.

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/15, 12:08:35 »
http://s14.directupload.net/file/d/3044/qxvegn7j_png.htm

Normaal moet u die toch hebben.
kijk anders eens in uw hoofdmenu of het aangevinkt staat.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/15, 12:26:47 »
http://s14.directupload.net/file/d/3044/qxvegn7j_png.htm

Normaal moet u die toch hebben.
kijk anders eens in uw hoofdmenu of het aangevinkt staat.

Ja, opstarten via het toepassingenmenu lukt wel; het probleem is echter, dat ik ermee geen 2-e systeembeheerder kan aanmaken.
NB: Ik kan ermee wèl een 2-e desktop user aanmaken.

(Bij een eerdere Xubuntu-install lukte dat wèl; bij deze nieuwe install van dezelfde versie lukt dat niet meer.)

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/15, 15:50:00 »
Het wonderlijke is dat in de lijst van aanvinkbare opties die ik krijg via
Toepassingenmenu/Systeem/'Gebruikers en groepen'/Gebruikersinstellingen /Advanced Settings/tabblad Gebruikersrechten ,
er slechts eentje ontbreekt.
In de eerdere Xubuntu-install kreeg ik hier 16  opties, en nu krijg ik er slechts 15 voorgeschoteld!
(De optie 'mag het systeem beheren' ontbreekt, zoals reeds gemeld.)

Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/15, 19:01:34 »
Zo zou het moeten lukken in de terminal:
Ik heb even een gebruiker gos aangemaakt je kan natuurlijk elke naam gebruiken die je wilt.

───[gijs@gijswolf]──[18:49]──> /home/gijs
 $ sudo adduser gos
[sudo] password for gijs:
Gebruiker `gos' toevoegen...
Toevoegen nieuwe groep `gos' (1003).
Nieuwe gebruiker `gos' (1003) met groep `gos' toevoegen...
Thuismap `/home/gos' aanmaken...
Kopiëren bestanden van `/etc/skel' ...
Nieuw UNIX wachtwoord invoeren:
Nieuw UNIX wachtwoord herhalen:
Sorry, passwords do not match
passwd: Fout bij manipulatie van authenticatiemiddel
passwd: password unchanged
Opnieuw proberen? [y/N] y
Nieuw UNIX wachtwoord invoeren:
Nieuw UNIX wachtwoord herhalen:
passwd: wachtwoord is met succes aangepast
De gebruikersinformatie van gos wordt veranderd
Voer een nieuwe waarde in of druk op Enter voor de standaardwaarde
Volledige naam []: gossie
Kamernummer []:
Telefoon werk []:
Telefoon thuis []:
Varia []:
Is deze informatie correct? [Y/n] y

───[gijs@gijswolf]──[18:51]──> /home/gijs
 $ sudo adduser gos sudo
Gebruiker `gos' toevoegen aan groep `sudo'...
Gebruiker gos wordt toegevoegd aan groep sudo
Klaar.

───[gijs@gijswolf]──[18:51]──> /home/gijs
Dit komt van http://superuser.com/questions/196848/how-to-create-a-admin-user-on-ubuntu mocht het hiermee ook niet lukken dan moet je de sudoers file bewerken, staat ook in de link.
Ik had gksudo users-admin uitlaten voeren omdat je normaal een foutmelding krijgt als er iets niet goed gaat.
Vreemd dat het bij jou dan vastloopt, maar ja niets is onmogelijk. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/16, 10:16:42 »
Zo zou het moeten lukken in de terminal:
Ik heb even een gebruiker gos aangemaakt je kan natuurlijk elke naam gebruiken die je wilt.
.... .
.. .
Dit komt van http://superuser.com/questions/196848/how-to-create-a-admin-user-on-ubuntu mocht het hiermee ook niet lukken dan moet je de sudoers file bewerken, staat ook in de link.
Ik had gksudo users-admin uitlaten voeren omdat je normaal een foutmelding krijgt als er iets niet goed gaat.
Vreemd dat het bij jou dan vastloopt, maar ja niets is onmogelijk. :)

Dit lukt wèl, ja. Hiermee krijg ik de extra systeembeheerder ook te zien in het Xfce-inlogscherm, en tevens in de Xfce-toepassing  'Gebruikers en groepen'.

Niettemin blijft het vreemd dat het niet meer lukt om een extra systeembeheerder aan te maken via de grafische Xfce-toepassing. Totdat het tegendeel bewezen is, ga ik ervan uit dat dit het gevolg is van een recente Xubuntu-update.


Gijsbert en Wanda, vriendelijk dank voor het meedenken!

« Laatst bewerkt op: 2012/10/16, 10:20:12 door Ayuda »

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/16, 10:54:55 »
Vraagje:
hoe luidt het terminal-commando om de lijst van gebruikers met hun attributen op te vragen?

Offline koos4401

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/16, 12:11:07 »
cat /etc/passwd geeft:

username:password (encrypted):uid:gid:homedir:shell
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/17, 10:11:11 »
cat /etc/passwd geeft:

username:password (encrypted):uid:gid:homedir:shell

dank  :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/17, 10:39:45 »
De optie 'mag het systeem beheren' komt ook niet meer voor in de lijst onder ..../Gebruikersinstellingen/Advanced Settings/tabblad Gebruikersrechten.

vraag:
is er recent iets gewijzigd aan Xubuntu, of doe ik nu toch iets verkeerd?
Bij mij gaat het zo:
nieuw account aanmaken, naam, wachtwoord, daarna niet meteen naar advanced maar naar "type account" gaan.
Daar kan ik kiezen uit  Custom, Administrator en Desktop user. Hierna verschijnt de optie "mag het systeem beheren" in de advanced settings.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/17, 11:07:25 »
De optie 'mag het systeem beheren' komt ook niet meer voor in de lijst onder ..../Gebruikersinstellingen/Advanced Settings/tabblad Gebruikersrechten.

vraag:
is er recent iets gewijzigd aan Xubuntu, of doe ik nu toch iets verkeerd?
Bij mij gaat het zo:
nieuw account aanmaken, naam, wachtwoord, daarna niet meteen naar advanced maar naar "type account" gaan.
Daar kan ik kiezen uit  Custom, Administrator en Desktop user. Hierna verschijnt de optie "mag het systeem beheren" in de advanced settings.

Helaas verschijnt dan bij mij "mag het systeem beheren" niet in de advanced settings  :(.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/17, 12:14:18 »
Helaas verschijnt dan bij mij "mag het systeem beheren" niet in de advanced settings  :(.
Maar je kon wel als type account "Administrator" vastleggen voor de 2e beheerder?
NB: Ik start het beheersprogramma trouwens niet met gksudo op maar via het menu "Instellingen->"Gebruikers en groepen" en wordt pas als ik iets wil veranderen om het sudo wachtwoord gevraagd.
Je kan ook nog kijken of je via Custom iets kan doen. Deze gebruiker heeft alle opties blanco en je kan daar (hier lukt het dus) zelf kiezen wat de gebruiker wel/niet mag.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/18, 11:25:51 »
Helaas verschijnt dan bij mij "mag het systeem beheren" niet in de advanced settings  :(.
Maar je kon wel als type account "Administrator" vastleggen voor de 2e beheerder?
NB: Ik start het beheersprogramma trouwens niet met gksudo op maar via het menu "Instellingen->"Gebruikers en groepen" en wordt pas als ik iets wil veranderen om het sudo wachtwoord gevraagd.
Je kan ook nog kijken of je via Custom iets kan doen. Deze gebruiker heeft alle opties blanco en je kan daar (hier lukt het dus) zelf kiezen wat de gebruiker wel/niet mag.

Ja, ik kan 'Administrator'  kiezen of 'Desktop-user'; om te kunnen wijzigen, wordt om het wachtwoord gevraagd. 'Custom' komt in beeld na een aangebrachte wijziging in de lijst van aanvinkbare opties (via Advanced settings/Gebruikersrechten).
Het rare is echter, dat de optie 'Mag het systeem beheren' ontbreekt in deze optie-lijst.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/18, 21:56:35 »
Bij 1 van "mijn" systemen is na de upgrade destijds van 11.10 naar 12.04 het groepen/gebruikers-beheer niet gewijzigd (in mijn waarneming) - daar kan ik een 2e beheerder aanmaken die de optie "mag ... beheren" ziet.
Als de kaarten opeens anders liggen bij een schone 12.04.1-installatie, dan wil ik die voorlopig niet.

Geprobeerd: in een virtualbox (32bits live-ISO-systeem van Xubuntu) lukte het mij niet om de optie "mag het systeem beheren" in beeld te krijgen voor een 2e beheerder. Deze test werd uitgevoerd met een 12.04.1 Xubuntu.
Ik vraag mij af of dat bij andere 12.04.1 gebruikers bij een HD-installatie ook het geval is.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Xubuntu: tweede gebruikersaccount voor systeembeheer aanmaken
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/19, 11:55:24 »
Bij 1 van "mijn" systemen is na de upgrade destijds van 11.10 naar 12.04 het groepen/gebruikers-beheer niet gewijzigd (in mijn waarneming) - daar kan ik een 2e beheerder aanmaken die de optie "mag ... beheren" ziet.
Als de kaarten opeens anders liggen bij een schone 12.04.1-installatie, dan wil ik die voorlopig niet.

Geprobeerd: in een virtualbox (32bits live-ISO-systeem van Xubuntu) lukte het mij niet om de optie "mag het systeem beheren" in beeld te krijgen voor een 2e beheerder. Deze test werd uitgevoerd met een 12.04.1 Xubuntu.
Ik vraag mij af of dat bij andere 12.04.1 gebruikers bij een HD-installatie ook het geval is.

Extra vreemd is, dat ik een eerdere 12.04.1-install heb gedaan (vanaf precies dezelfde ISO), en die laat wèl "mag het systeem beheren" zien!