Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleempje installatie  (gelezen 1447 keer)

tierro

  • Gast
probleempje installatie
« Gepost op: 2007/03/14, 08:17:15 »
Ik ben een beginneling wat betreft ubuntu en linux... maargoed, ik heb de ISO van de live cd gedownload en gebrand met magic iso. Ik laat me CD in de speler zitten en reboot me computer. Ubunt start prima op, eerst koos ik uit het menuutje de taal en de keuze "install or run ubuntu". Ubuntu start  netjes op en ik zie een vrij rustige "desktop", kan bij mij nooit zo blijven :P.

Er staat een ikoontje met het bijschrift installeren, dat koos ik dan maar want ik had een goede backup en veel hekel aan Windows XP ::P. Ik volgde de installatie, toen ik eenmaal was aanbeland bij het venstertje met de oranje balk, bleef dat * op 50% hangen. Dus ik heb wat geduld, 26 uur om precies te zijn. Maaar geduld loont niet heb ik al gezien. Ik heb zo verschillende pogingen gewaagd, maar het ging elke keer zo. Ik kon de menuutjes nog wel gebruiken maar ook die liepen al gauw vast.

MS Virtual PC 2004 slikt de CD ook niet en gaf een zwart uitgerekt beeld met puntjes, die letters zouden moeten vormen.

Help me eruit (en van WinXP af),

Tierro


**** Toevoeging ****

Julie zijn vast wel nieuwschierig naar me harware... mischien is het wel een enorme verspilling van hardware en moet ik iets zwaarders gaan draiien

Pentium 4 2,55 Ghz
2 Gb Dane-Elec DDR Ram
Maxtor 60 GB Hdd
Radeon 9550 met 128 harware ram en 256 shared erbij
DVD-/+RW Brander en CD-/+RW Brander
een gigantisch diskettestation 5-1/4 inch en nog zon 3,5 inch
Gekocht met windows XP erop en start office van sun... toen WinVista Beta2 opgezet, had geen CD, CD bleek backup partitie te hebben en die had ik eraf gegooid. Toen maar weer WinXP, want Vista beta2 crashte. Toen begon de Ubuntu "affaire".

Offline Soul-Sing

  • Lid
probleempje installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/14, 08:31:23 »
hoi

met  welke snelheid heeft u de cd gebrand?
hoe en met welke prog heeft u de partitie aangemaakt? (ext3?)
heeft u voldoende ruimte op de harde schijf?

tierro

  • Gast
probleempje installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/14, 08:36:05 »
Hallo,

Ik heb mijn Live CD gebrand met 12x... ik las namenlijk al eerder dat zon CD gevoellig voor fouten is. Het brand programma is MagicISO. Een partitie op de HDD? Nee, die had ik leeg laten gooien door de Ubuntu setup. Ik wilde niet Dual-Booten. Mijn HDD is 60 Gb's, dat is dus plek zat naar mijn wetens. Formatteren ging goed, systeembestanden gingen er ook deels goed op maar de installatie stopte toen het balkje 50% bereikte. Ik had tog echt een OS nodig dus ik had WinVista Rc2 weer geinstalleerd.

weer een toevoeging,

ik duik me al jong in dit linux verhaal, en aangezien ik ook leerplicht heb, kan ik me pas weer rond vier uur nederlandse tijd melden. Dus tot dat :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
probleempje installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/14, 13:11:08 »
Heb je de cd al op fouten gecontroleerd?
Als je pc opstart met de cd staat dat ook ergens in dat menuutje.

Als de cd geen fouten geeft, zou je eens kunnen proberen om handmatig de partities in te delen.
Als hij dan ook vastloopt, dan zou je de alternatieve cd eens kunnen downloaden en branden.

tierro

  • Gast
probleempje installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/14, 14:11:08 »
Dat heb ik inderdaad gedaan en de CD was okee. Verder heb ik tot nu toe alles al geprobeert, want die partities had ik inderdaad ook zelf geprobeerd in te stellen, maar dat werkte ook niet. Noujah... de computer der computeren wil vast niet dat ik linux probeer, want mandriva solaris en nog een hele waslijst van andere linuxen ging er ook niet op... Mischien iets van de computer? k heb een GA8-SIML moeder bord Versie 2.0 met een update... processor en zo staan in het eerste bericht.

Groeten en alvast heel erg bedankt :)

probleempje installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/14, 15:39:13 »
Loopt hij altjd op hetzelfde moment vast? Bij mij liep de live cd ook telkens vast en ik ben er achter gekomen dat dat aan het programmaatje powernowd ligt, wat standaard wordt geïnstalleerd. Ik heb het opgelost door met de alternate cd te installeren en direct na de installatie powernowd te verwijderen in de veilige modus.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Shaffox

  • Gast
probleempje installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/14, 15:44:26 »
Ik zou je inderdaad aanraden eens te kijken naar de alternate CD .

tierro

  • Gast
probleempje installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/14, 15:57:11 »
Hallo,

Ik zal inderdaad eens proberen om de alternate te downloaden en te installeren, hopelijk met succes. Ik wil echter even de fijne kneepjes weten van de "Dual boot" Ik heb mijn hardisk gepartitioneerd naar een C: en een D:, Op de C: staat windows en D: zijn mijn documenten. Maar als alle ruimte is gepartitioneerd, is het dan niet mogenlijk om er eentje te verkleinen voor nóg een partitie?

En is het mogenlijk om een ISO naar een memorystick te schrijven of een geheugenkaart? Ik heb al aaardig wat cds * aan dit :S.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
probleempje installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/14, 16:16:04 »
Koop een cd-rewritable, die kan je na gebruik weer wissen om opnieuw te gebruiken ;)

Als je in Windows je schijven gedefragmenteerd hebt, kan je als het goed is een partitie verkleinen.
Daarna kan je in de vrijgekomen ruimte nieuwe partities maken voor Ubuntu.

tierro

  • Gast
probleempje installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/14, 18:19:03 »
cd rw zat ik aan te denken lol!!! :P ik heb een doosje van 35, ze zijn helaas allemaal 650 mb en niet 700 :(

defragmenteren doe ik heel erg vaak...!!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
probleempje installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/14, 18:22:37 »
Citaat van: tierro
defragmenteren doe ik heel erg vaak...!!!
In Linux hoeft dat niet, dus hopelijk ga je je straks niet vervelen.......  :-)
http://geekblog.oneandoneis2.org/index.php/2006/08/17/why_doesn_t_linux_need_defragmenting

Groet, Pjotr.