Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities  (gelezen 2490 keer)

MattBlacK85

  • Gast
Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Gepost op: 2009/04/09, 13:07:14 »
Hallo, ik ben nieuw op het forum, ik ben nieuwsgierig naar Ubuntu en alles erom heen. Dus ik de CD gedownload en wil installeren, naar wat gedaan te hebben geinstalleerd op zelfgemaakte partitie. Opstarten...nergens Ubuntu. Mijn bootloader geeft alleen deze "Earlier version of Windows" (Win XP) en Windows 7 aan. Nog een keer geinstalleerd, alleen wat aangepast bij de opstarthulprogramma ipv hd0,0 (volgens mij is dat standaard optie) had ik sb1 Windows Vista/Longhorn (staat erachter) aangeklikt. Opstarten...GRUB.. en verder als dat komt ie dan niet... alleen ctr-alt-del om te resetten.

Heb nu heel de partitie weer geformateerd en 29 GB vrije ruimte? En hoe moet ik nu verder?

PC: (geeft zo aan in Windows 7)
Disk0 3 partities (oa Windows XP) geen vrije ruimte over
Disk1 4 partities (oa Windows 7)   29GB vrije ruimte

Wie kan mij helpen? Ik weet wel dat de bootloader van Windows 7 is en niet van Xp, zijn verschillend..Heb ik toenertijd al ondervonden.


Alvast bedankt

Offline dobby9

  • Lid
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/09, 14:10:25 »
Voor ik probeer te antwoorden van welke boot loader wordt nu gebruik gemaakt ?
Kan van beide HD worden geboot ?

MattBlacK85

  • Gast
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/09, 14:16:46 »
Bootloader van windows 7 is dat volgens mij. Heb nu net weer opnieuw ubuntu geinstalleerd op de vrij ruimte, weer geen bootloader optie. BcdEasy gedownload, handmatig toegevoegd, opstarten, staat er nu wel bij maar dan krijg ik alleen dit grub> en dan kan je op TAB drukken voor een lijst met worden...kom er niet verder mee..

Default OS: Windows 7

Entry #1

Name:  Earlier Version of Windows
BCD ID:  {ntldr}
Drive:  J:\
Bootloader Path:  \ntldr

Entry #2

Name:  Windows 7
BCD ID:  {current}
Drive:  C:\
Bootloader Path:  \Windows\system32\winload.exe
Windows Directory:  \Windows

Entry #3

Name:  Ubuntu
BCD ID:  {24e4ac03-f81e-11dd-ba95-85266abeae8f}
Drive:  J:\
Bootloader Path:  \NST\NeoGrub.mbr
« Laatst bewerkt op: 2009/04/09, 14:20:47 door MattBlacK85 »

Offline track

  • Lid
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/09, 14:33:13 »
Hoi Matt,

hartelijk welkom op het forum !

Wat jij doet lijk mij toch een beetje ingewikkeld.  Vooral hoop ik dat je niet probeert om Ubuntu via wubi.exe te installeren !

Dat levert volgens de ervaring maar een heleboel problemen op, met name bij een iets complexere configuratie.
Dus alsjeblieft een gewone dubbele (en later ook meervoudige) boot volgens deze handleiding:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
En bij Linux moet je vooral ook de manier van denken omschakelen.  Je kunt alles zelf configureren en controleren,
en dat is ook de bedoeling.
Dus niet telkens herinstalleren en vooral niets uit willekeurige bronen halen !  (zoals je dat bij Win.. vaak doet)
Haast alles vind je in het synaptic pakketbeheer of het is er al (en je weet het nog niet).

Nog een tweede tip ?  -> http://wiki.ubuntu-nl.org/

Vriendelijke groet,

track

MattBlacK85

  • Gast
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/09, 14:39:13 »
Hoi Track,

Wat jij zegt heb ik ook al geprobeerd, ik heb de handleiding gevolgd met geen resultaat, nog steeds niks te zien in de bootloader. En heb het niet geprobeer met wubi maar met neogrub, zonder resultaat...

Offline track

  • Lid
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/09, 14:50:00 »
Wat is neogub dan ?

Wat jij in je eerste post vertoont is het startmenu van Win.. .
Bij een standaard "double boot" kom je daar pas nadat je in het grub-menu "Win.." hebt gekozen en gestart.

Dus als je vanaf de gewone live-CD installeert wordt de mbr (de basis-opstartsector van de desbetreffende schijf dus)
vervangen door de grub-versie (wordt dus de bovenbaas).  En die start dan weer de oorspronkelijke Win.. met zijn menu op.

Maar je moet uiteraard vanaf een "officiƫle" Ubuntu-CD installeren, anders kan van alles gebeuren. ( -> http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie )

track

p.s.: zou he kunnen dat het grub-menu verborgen is en je tijdens het opstarten [esc] moet duwen ?

MattBlacK85

  • Gast
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/09, 17:07:48 »
ik heb inmiddels wel grub, maar geen windows meer, staat nu:
Ubuntu 8.10 generic
Ubuntu 8.10 rec..
memtest
other operating systems:
Windows Vista/Longhorn (loader)

terwijl ik windows xp en 7 heb. maar die krijg ik dus niet meer..

als ik nu, other operating system neem, krijg ik: Error 11: unrecognized device string
en als ik de windows vista optie neem krijg ik:

starting up.. BOOTMGR is missing
ctrl+alt+del to reset.. maar volgens mij gebruikt windows 7 geen bootmgr of heb ik dat nu mis.

Offline track

  • Lid
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/09, 20:36:59 »
Dat zou kunnen dat er iets mis is gegaan.  Bij welke partitie hoorde het startmenu van Win.. eigenlijk ?

Want met de "vreemde" partities doet grub verder niets dan het opstarten uiteindelijk naar hen door te sturen.
Maar dat lukt uiteraard alleen als je het naar de goede partitie doorstuurt.

Du moet je misschien in het bestand  /boot/grub/menu.lst  de partitie handmatig aanpassen.
(vanuit Ubuntu onder [toepassingen] - hulpmiddelen - Terminal  een terminal openen en daar dit intikken: )
gksu gedit  /boot/grub/menu.lstJe vindt dat ook hier:  http://wiki.ubuntu-nl.org/TipsEnTrucs?highlight=%28menu%5C.lst%29  (hoofdstuk 3.)
-> en die   root        (hd0,0)  aanpassen dus.  Let op: de eerste partitie is (hdx,0)

En in twijfel zal een  sudo fdisk -l  het hele verhaal een beetje verlichten (door alle partities op te sommen).

track

MattBlacK85

  • Gast
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/09, 21:20:35 »
En op een gegeven moment geen Grub meer ??? Ik heb nu mijn Windows 7 en Ubuntu partities geformateerd. Ik vraag me af wie het wel werkend krijgt?!

Offline track

  • Lid
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/09, 21:36:55 »
Waarom ga je meteen alles formatteren !  Dat is maar win..-achtig !

Maar goed, dan doe de  sudo fdisk -l   in de terminal van de live-CD, dat maakt niet uit.
Wij moeten een overzicht krijgen, anders weet niemand meer wat waar zit toch ?

Dus het resultaat daarvan liefst hier posten opdat wij weten waar wij het nu over hebben.
(je kunt trouwens ook met de live-CD internetten, hoor)

track

WL1

  • Gast
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/10, 12:07:23 »
Het lijkt mij dat je in het begin de bootloader van Vista of van Windows 7 nog steeds gebruikte.  Het keuzemenu daarvan kan je aanpassen met bijv. EasyBCD.  Ik heb het nog niet geprobeerd, maar volgens de handleiding zou je zonder meer UBUNTU moeten kunnen booten vanuit de VISTA bootloader.  Informatie hierover vindt je bijvoorbeeld hier http://www.multibooters.co.uk/multiboot.html.  Tussen haakjes, ik weet niet waar de naam "Neogrub" vandaan komt, maar dat is volgens mij NIET de juiste naam. 

De tweede keer had je blijkbaar UBUNTU geherinstalleerd en daarna bootte je met GRUB.  In theorie zou de installatieprocedure van UBUNTU al je reeds bestaande OSs moeten vinden en selecteerbaar maken in GRUB.  Uitzondering is waarschijnlijk Win7; het zou me verwonderen dat dit nieuwe OS reeds gesupporteerd is in GRUB en/of UBUNTU), maar als dat niet zo was zal je de niet gevonden OSs manueel moeten bijvoegen (zie documentatie van GRUB). 

Offline track

  • Lid
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/10, 17:40:42 »
Dat is inderdaad ook nog een alternatief.

Je installeert dan de grub niet in de mbr maar in de startsector van de Uby-partitie.
Vervolgens zet je (handmatig) een opstartblok net als voor XP en ouder in het Vista-menu dat gewoon die partitie boot.

track

van_zwier

  • Gast
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/10, 18:30:45 »
windows 7 werkt wel als dualboot.

ik heb op een test machine windows 7 draaien en de beta jaunty, windows 7 wordt dan wel windows vista genoemd in grub, maar dat is een kwestie van de tekst aanpassen in menu.list.
Ik had ook eerst grub problemen, maar bleek meer aan de grote van de 2 hd's te liggen die ik gebruikte.

Bij werkte de oplossing van Pjotr, door op de eerste harde schijf een boot partitie te maken voor ubuntu, dan herkent grub het wel. Heb zo niet meer de link voor handen waar ik de info van Pjotr heb gevonden, maar hoofdoorzaak was dat een boot partitie op de 2e hardeschijf problemen kan geven.

Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/11, 23:55:01 »
Juist, Van_Zwier,

Hier heb ik een soortgelijke situatie.
Twee HDD's, de 1e schijf is voor Ubuntu (sda).
De tweede schijf is voor WinVista (sdb1) en Win7 (sdb3).

Volgens GParted staat de bootvlag van de tweede HDD bij Win7.

In Grub krijg ik ook maar 1 Win te zien: Vista/Longhorn. Dat zal dus Win7 moeten zijn - inderdaad gewoon de naam aanpassen.

Maar hoe krijg ik de tweede Win (Vista dus) er ook in te staan?

Offline track

  • Lid
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/12, 01:15:40 »
Een verdere Win.. kun je gewoon handmatig erbij plakken.

Je kopiĆ«ert (met gksu gedit /boot/grub/menu.lst uiteraard)  het Win..- blok nog een tweede (derde, vierde..) keer erbij
en past dan de naam van de partitie (hd0,0) aan.  Ik zou in dit geval niet met UUIDs werken.
( zie ook hier: http://sites.google.com/site/computertip/voorbeeldgrubmenu
  in zijn voorbeeld staan er beneden een hele aantal Linuxen bij, maar dat mogen ook best 4 Windozen zijn)

Dit blok dus dupliceren en aanpassen (rood):
Citaat
title        Microsoft Windows 7 Superbeta
root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader    +1

track

Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/12, 01:25:02 »
Track,
bedankt man. Daar moet het mee lukken.

Nog 1 vraagje. Ik heb het menu.lst eens bekeken, vooral de Windows Vista die hij gevonden heeft. Hij maakt er dit van:
title Windows Vista/Longhorn (loader)
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader +1
Weet jij wat die twee regels "map" daar doen?

Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/12, 12:16:37 »
Goed, menu.lst is aangepast en voor de grap heb ik die twee "map" regels weggehaald.

Die laatste actie maakt niks verschil. Mooi.

Maar Win 7 opstarten lukt niet. Hij zeurt over het feit, dat de BOOTMGR mist.
Ik moet CTRL+ALT+DEL aandrukken om weer te rebooten.

Wanneer ik in Grub echter kies voor de Vista-partitie, dan krijg ik netjes een Windows-menu, alwaar ik kan kiezen tussen Vista en Win7.

Uiteindelijk is het allemaal prima zo, maar wel vreemd. Misschien komt dat, omdat ik twee HDD's heb?

Wat mij betreft: ik kan ermee leven hoor. Ik volgde dit draadje puur uit interesse.

Offline track

  • Lid
Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/13, 00:37:42 »
Die twee "map"- regels verwisselen de twee schijven C: en D: (mits dat modig is voor een bepaald systeem).
Dan ziet hij de "eerst" schijf die hij moet / wil zien.

( nadere uitleg via  info grub in de terminal ...)

Vriendelijke groet,

track

Re: Triple Boot? op pc met 2 HD's en 7 partities
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/13, 11:36:06 »
Ah, vandaar dat de schijfverdeling van Windows niet spoort met die van Ubuntu.....
Ik heb die regels weggehaald en voorzover ik kan zien, heeft het geen gevolgen van nadelige aard.

Bedankt voor de uitleg.