Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: met .CUE >flac files branden met Serpentine  (gelezen 2699 keer)

erikapekop

  • Gast
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Gepost op: 2007/08/06, 14:01:54 »
Hallo mede Ubuntu-ers,

Weet iemand of en hoe ik dmv. een .CUE file cd's kan branden in Serpentine.
Ik heb een stel .flac files en een .cue file.
Als ik onder winXP werk, dan zou ik ze omzetten naar .wav en branden  met Exact Audio Copy, óf de .CUE laden in Nero en Nero doet de rest. Kan dit ook in Ubuntu?

Vast bedankt voor het meedenken!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/06, 14:44:21 »
Probeer het eens met gnomebaker. Heb het zelf nog nooit gedaan, maar volgens de specificatie zou je er ook cue-files mee kunnen branden.
Wel eerst installeren met synaptic of via determinal:
sudo apt-get install gnomebaker

erikapekop

  • Gast
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/06, 22:58:35 »
Markba, dank je wel voor je reactie.
Ik loop tegen het volgende probleem aan: Gnomebaker kan niets met mijn NEC brander, deze komt ook niet voor in de lijst op het web waarnaar verwezen wordt. Ik heb ook K3b geprobeerd. K3b kan niets met flac files, maar converteren van flac naar wav kan ik nog niet in Ubuntu. Ook .Cue files die ik met EAC onder WinXP gemaakt heb lust k3b niet.
K3b herkent mijn brander overigens wel.
Het mysterie is nog niet ontrafeld.
Wie heeft er nog een idee?
Groeten, Erik

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/06, 23:48:18 »
Citaat van: erikapekop
Ik loop tegen het volgende probleem aan: Gnomebaker kan niets met mijn NEC brander, deze komt ook niet voor in de lijst op het web waarnaar verwezen wordt.
Vreemd dat k3b wel de drive herkend.
Wat geeft: cdrecord -inq

Volgens de documentatie (http://en.wikipedia.org/wiki/GnomeBaker) zou als cdrecord goed werkt, ook gnomebaker moeten werken. Wat staat er bij gnomebaker onder Preferences, Devices?

Citaat van: erikapekop
K3b kan niets met flac files, maar converteren van flac naar wav kan ik nog niet in Ubuntu.
Coverteren van flac naar wav kan via de commandline:
flac -d

erikapekop

  • Gast
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/09, 19:39:32 »
Hallo Markba,
Bij voorkeuren/apparaten staan mijn dvd-rom speler en mijn nec dvd brander. Er is aangevinkt: beschrijf cd-r  beschrijf cd-rw  beschrijf dvd-r  beschrijf dvd-rw

cdrecord -inq geeft:
erik@erik-desktop:~$ cdrecord inq
wodim: No write mode specified.
wodim: Asuming -tao mode.
wodim: Future versions of wodim may have different drive dependent defaults.
Quickly guessing the name of a drive capable to write CD-R, please wait...
Found /dev/cdrw, assuming dev=/dev/cdrw
Device type    : Removable CD-ROM
Version        : 0
Response Format: 2
Capabilities   :
Vendor_info    : '_NEC    '
Identification : 'DVD_RW ND-4550A '
Revision       : '1.06'
Device seems to be: Generic mmc2 DVD-R/DVD-RW.
Using generic SCSI-3/mmc   CD-R/CD-RW driver (mmc_cdr).
Driver flags   : MMC-3 SWABAUDIO BURNFREE
Supported modes: TAO PACKET SAO SAO/R96R RAW/R96R
wodim: No such file or directory. Cannot open 'inq'.

Het converteren van flac naar wav via de commandline ga ik proberen. Onder Windows gebruik ik flac frontend (oid), dat werkt super makkelijk.

Dank je wel voor je reactie!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/09, 20:20:18 »
Aan de info van cdrecord is niets vreemds te zien. Dus: gnomebaker ziet dezelfde drive als cdrecord, maar kan er toch niets mee aan? Wat voor melding geeft gnomebaker als je probeert te branden?

erikapekop

  • Gast
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/09, 20:39:34 »
Het veranderen van flac naar wav lukt me niet.
ik geef op:
flac -d [erik/usenet downloads/01-10]
flac -d [erik/usenet downloads/01 - Ba Kere.flac]

Op dit moment geeft gnomebaker geen foutmelding.
Wanneer ik een audio cd wil branden laat GnomeBaker alleen de flac-files zien en niet de .cue sheet. Als ik een data cd wil maken brandt GnomeBaker slechts de .cue file.

De exacte foutmelding destijds weet ik niet meer, maar nu werkt het wel: reboot? K3b? Ik weet het niet.

Lastig hoor allemaal.

Offline vanadium

  • Lid
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/15, 15:04:21 »
Een cue (die van EAC) kan je rechtstreeks branden met cdrdao:

cdrdao write --device 1,0,0 my.cuemet --device geef je in cdrdao stijl de code voor je burner aan.

Ik begrijp niet dat je er niet in slaagt flacs naar wav om te zetten:

flac -d naamvanjebestand.flacAls je er een aantal tegelijk wil doen:

for f in *.flac ; do flac -d $f ; done

erikapekop

  • Gast
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/20, 16:27:50 »
Ik ben zo verdrietig. Ik loop zó tegen mijn onmacht aan. Vanadium: het ligt NIET aan jou. Je blijft de helpende hand bieden. Ik mis de benodigde computerkennis. Ik kan niet eens mijn flac files omzetten, omdat ik in de terminal niet eens bij het mapje met de flac files kom.
Zelfde verhaal met cdrdao geloof ik.

Het schiet niet op.....

erikapekop

  • Gast
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/20, 17:27:43 »
Ik denk het probleem opgelost te hebben.
Jammer datt er geen Ecaxt Audio Copy bestaat onder Linux en dat er geen grafisch flac--wav programma bestaat in linux. Ik heb nu neroforlinux aangeschaft: € 20 om te downloaden. Eens kijken of het werkt.
http://www.nero.com/eng/linux3.html

Offline vanadium

  • Lid
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/20, 18:10:59 »
De commandolijn is zo eenvoudig en zo ingewikkeld als je zelf wil. Installeer in elk geval via Synaptic nautilus-open-terminal. Nu kan je met nautilus naar de map met je flacbestanden. Rechts-klik op een lege plek (niet op een bestand) en je kan kiezen: "Open in terminal". Nu krijg je een terminal met de juiste directory actief.

Om je eens wat in de terminal te oefenen: type "ls" (van "list") en je moet de namen van je flacs zien verschijnen. Nu moet het flac commando van hierboven werken, want de bestanden die je wil omzetten zitten in je huidige directory.

Om nog wat te oefenen, type "pwd" (van "print working directory"). Je krijgt nu de volledige naam van je huidige map (directory) te zien. Om van directory te veranderen gebruik je "cd" (van "change directory").

cd

zonder meer brengt je naar je eigen home directory. Controleer met  "pwd". Om nu terug naar de directory van je flacs te gaan typ je de volledige naam van je map die je bij het eerste pwd commando had gezien.

Linux mensen typen niet graag. In plaats van alles te moeten typen, kan de terminal "raden" wat je wil als je de tab toets gebruikt. Stel, je flac map noemt /home/erikapekop/muziek/mijn_flakjes. Met

cd /home/erikapekop/muziek/mijn_flakjes

ga je terug naar die map, maar met de toets kan het met (klop op de tab toets waar staat)

cd /hoerimuzmijn

en de shell vult automatisch de bestandsnaam aan (als hij bestaat).

Apropos, het zou mij verwonderen mochten er onder Linux ook geen grafische audioconversieprogrammatjes bestaan, maar als er één ding is waar ik de commandolijn gebruik, dan is het voor zo iets.

Tweede noot: om te rippen zweer ik ook nog altijd bij Exact Audio Copy, en het loopt voor mij onder Wine even goed als onder Windows zaliger.

cd

erikapekop

  • Gast
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/20, 20:17:47 »
Dank je wel vanadium,

Dit lijkt op informatie die ik kan behappen.
Met nerolinux kon uik m'n cd'tjes niet branden. Ook niet met nero voor Windows. Zelfz niet na aanpassen van de cuefile, waar wat overbodige tekst instond. Bleef over.....EAC: die lustte de aangepaste cuefile wel.

Ik ga oefenen Vanadium!
Dank je wel voor de support!!!

Groeten,
Erik

Offline darko

  • Lid
met .CUE >flac files branden met Serpentine
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/21, 21:30:07 »
Met SoundConverter kun je van flac naar Wav converteren.
Ook zijn er een aantal media converters die het online doen. Die heb ik ook wel eens gebruikt. Om van flac naar mp3 te gaan.

Kortom geen command line nodig.