Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van draad naar draadloos  (gelezen 1342 keer)

joeres

  • Gast
van draad naar draadloos
« Gepost op: 2008/05/23, 20:28:00 »
Beste vrienden,

Binnenkort stap ik over van draad naar draadloos (van ziggo voorheen @home naar tele2). Ik heb een dualbootsysteem - Windows 2000 en Ubuntu 8.04 Hardy Heron -, met het laatstgenoemde besturingsysteem werk ik 90% van de tijd. Moet ik bang worden voor de komende installatie met het oog op de beveiliging van de draadloze verbinding (of de installatie zelf) of valt het allemaal wel mee. Als ik zo op het forum rondkijk zijn het vooral de problemen wat betreft de beveiliging van het draadloos internet, die ik voorbij zie komen, of is dit inmiddels achterhaald, en zijn dit uitzonderingen?

Ik heb op veel websites gesnuffeld betreffende de installatie van draadloos internet en naaar de beveiliging hiervan gekeken maar kom vooral als het linux betreft erg weinig tegen! (meestal is het uitgangspunt Windows XP)

Als er een handleiding bestaat, ik zal vast de eerste niet zien die deze overstap maakt, zou ik het graag gepubliceerd zien!

verder:

Kunnen jullie me nu al tips geven, zodat ik omstreeks eind juni wanneer ik de overstap maak, niet al te veel problemen zal tegenkomen? Of is dit prematuur!


Graag zou ik probleemloos overstappen en verder willen met mijn PC met mijn huidige besturingssystemen en draadloos van Tele2.

Alvast ontzettend bedankt,

Vriendelijke groet,

Joeres

Als het allemaal is gelukt beloof ik een - stap voor stap - howto te schrijven om anderen dezelfde problemen te besparen in de toekomst!


Beste Rockertjen, Raggar en vooral petervdw, bedankt alvast voor jullie reactie, die ik aandachtig heb gelezen, de positivie reactie van Petervdw streelt me. Ik heb in het verleden veel procedures moeten schrijven (voormalig ...) en zie jou reactie als een extra stimulans, om deze howto te schrijven! Je (jullie kunnen) kunt erop rekenen.

van draad naar draadloos
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/23, 20:39:30 »
zoveel is er volges mij niet mis met draadloos.
ik zit zelf draadloos(is wel hel sloom, maar da kom door me goedkope router(bedraad ook sloom). als je via je browser in kan loggen in je router stel je alles in en het doet het perfect.
Ik begrijp er weer eens geen zak van. Maar da maak ni uit.. trek in een koekje:P:P

Acer aspire 3620: ubuntu hardy- Windows xp home

paradigit enforcer:
core2quad processor
nvidea geforce gtx 260
4 gig ddr2 ram
750 gb hd
22" beeldscherm

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
van draad naar draadloos
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/23, 20:39:41 »
Hoi Joeres,

In principe is het bij het overschakelen van draad naar draadloos alleen belangrijk dat je draadlozenetwerkkaart goed wordt ondersteund in Ubuntu. Er zijn veel verschillende kaarten en de meeste werken automatisch andere moet je meer werk voor doen.
Wanneer je kaart werkt dan is alle beveiliging net zo als in windows, het ligt eraan welk beveiligings systeem je gebruikt. Wep is minder veilig, tkip is weer veiliger. Echter verbinding met internet zul je met beiden krijgen.

Ik raad je aan een kaart te zoeken die goed wordt ondersteund, daarvoor kun je hier op het forum genoeg informatie vinden.  

Tips:
Zorg ervoor dat je het default password van je router veranderd!!!!!
Zorg ervoor dat je netwerk gesloten is (alleen voor mensen die het wachtwoord kennen) of maak het alleen toegankelijk voor jouw computers door het hwadress in te geven in je router.
Zorg ervoor dat je ssid (netwerknaam) niet wordt gebroadcast.

Offline Petervdw

  • Lid
van draad naar draadloos
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/23, 21:38:43 »
Aan joeres
Daar zouden we allemaal erg blij mee zijn, met een goedsluitende HowTo over draadloos. Stap voor stap uitleg. Eindelijk iemand die het eens overziet en zegt: Hier moet iets aan gebeuren. Ik kan je initiatief niet genoeg toejuichen. Alvast veel succes.

Aan raggar
Wat je zegt over het al of niet uitzenden van je ssid is niet helemaal correct. Het is wel zo dat als de naam niet gezien wordt, er ook niet zo snel naar gezocht zal worden. Maar een laptop die contact heeft met een uitgezonden SSID zal  stoppen met contact zoeken, zodra hij buiten bereik komt.
Een laptop die met een verborgen SSID communiceert zal contact blijven zoeken. Daarbij wordt steeds vanuit de laptop toch de "verborgen" naam van het SSID uitgezonden. Een hacker, gesteld dus dat die is geïnteresseerd in een prive computer, heeft dat signaal zo geanalyseerd, en kan daarmee adware op de laptop zetten. Later logt de laptop in op het SSID en de hacker stapt zo aan boord van de hoofdcomputer. Hackers die dat kunnen, en die dat ook willen, zijn er maar heel weinig.
Het Macadres geeft ook weinig veiligheid om de reden dat het een koud kunstje is om dat Macadres te klonen.
Het beste is WPA2 beveiliging met AES. Laat ze maar proberen te kraken. Waarvoor?
En kies een leuke naam voor je SSID zoals: "DE REIGER WORDT STEEDS BETER !!"
Dat houdt de buren wel scherp.  :D  :D
Vr.groet, peter

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
van draad naar draadloos
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/24, 10:09:27 »
Hoi Peter,

Je hebt gelijk, het zijn ook slechts tips. Veilig maken is lastig maar alle kleine beetjes zullen helpen. Je ssid uitzetten is geen oplossing maar maakt het minder interessant om er naar te kijken. Evenals het invoeren van een mac adres, dit maakt het gauw wat moeilijker om op het netwerk te komen. Ze moeten immers wel weten welke mac adressen worden geaccepteerd.  ;)
En idd, een wpa2 beveiliging is het beste! :)

Maar goed, joeres draadloos werkt meestal gewoon want: DE REIGER WORDT STEEDS BETER!!!

Offline Petervdw

  • Lid
van draad naar draadloos
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/24, 10:50:16 »
Aan raggar
Dank voor de reactie. In de praktijk werkt het ook idd wel zo. En de hint aan joeres om goed op te letten met de keuze van de draadloze kaart is zonder meer heel waardevol.
Vr,groet, peter