Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ineens geen mappen meer aanmaken Kubuntu 18.04  (gelezen 1129 keer)

Kan ineens geen mappen meer aanmaken Kubuntu 18.04
« Gepost op: 2019/02/28, 17:35:19 »
Geachte Allen,

Hoe het kan? Geen idee. Het is wel buitengewoon irritant.
Ik kan in mijn partities en onderliggende mappen ineens geen submappen meer aanmaken.

Normaal ga ik met de muis in een partitie of map staan. Rechtermuisknop - nieuwe aanmaken - nieuwe map.
Deze optie is niet meer toegankelijk?.....

Na enige tijd tot volle tevredenheid met Kubuntu te hebben gewerkt, is dit dan weer verbijsterend.....
Wie weet wat er aan de hand is? Wat is er gebeurd?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Kan ineens geen mappen meer aanmaken Kubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/01, 11:42:02 »
nou mensen, zo mysterieus als het probleem zich voordeed, zo mysterieus is het weer verdwenen.
Rest mij nu nog slechts de vraag : hoe kon dit? Op academische gronden. Dus wie het weet mag het zeggen......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan ineens geen mappen meer aanmaken Kubuntu 18.04
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/01, 11:48:45 »
Het enige wat ik kan bedenken, is dat die ene keer je partitie enkel lezen is gemount. Dat kan gebeuren voor systeempartities, die standaard in fstab met de optie "errors=remount-ro" aangekoppeld worden. Dat dit gebeurt, zou dan wijzen op een fout bij de opstart. Als dit met regelmaat zou terugkeren, dan is er wellicht iets aan de hand met je harde schijf (of de controler).

Re: Kan ineens geen mappen meer aanmaken Kubuntu 18.04
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/01, 12:57:34 »
Het enige wat ik kan bedenken, is dat die ene keer je partitie enkel lezen is gemount. Dat kan gebeuren voor systeempartities, die standaard in fstab met de optie "errors=remount-ro" aangekoppeld worden. Dat dit gebeurt, zou dan wijzen op een fout bij de opstart. Als dit met regelmaat zou terugkeren, dan is er wellicht iets aan de hand met je harde schijf (of de controler).

Situatie: ik had net updates gedaan en moest het systeem opnieuw opstarten. ER hing eveneens smartphone aan de usb wat er eigenljk ook weinig mee van doen kan hebben.
Harde schijf lijkt me stug. Edoch? Wanneer is een SSd oud?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Kan ineens geen mappen meer aanmaken Kubuntu 18.04
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/08, 07:48:30 »
Vandaag in Ubuntu 18.04 precies hetzelfde: submap maken lukt niet, staat niet meer in menu van de rechter muisknop!
Na wat experimenteren:
Er zijn schermen, waar in map-mode, dus niet regel-mode, de mappen zó dicht op elkaar staan, dat een rechtsklik wordt gezien voor de dichtst bijzijnde map: dat menu begint met Openen.
Ga je met de muis uit de "mappen zone" dan begint de rechtsklik met "nieuwe map"; daarvoor moet ik echt onderaan in het scherm zijn, uit de buurt van de mappen en bestanden.
Het is ook goed te zien op het Bureaublad: als ik even teveel links zit dan reageert rechtsklik met "openen", weer een klein beetje naar rechts en rechtsklik begint weer met "nieuwe map".
Ik heb geprobeerd het onzichtbare kader, dat om het ikoon en zijn tekst hangt, zichtbaar te maken. Dat lukt alleen op zeer heldere schermen, dan kan de muis een heel dun grijs kader laten zien, als je er over heen schuift.
Verder geprobeerd: selecteer alles. Een rechtsklik in de witte ruimte tussen twee ikonen geeft nog steeds "openen". Dus de ruimte rond ikonen is technisch groter dan het getoonde blauw. Voor "nieuwe map" moet je echt een flinke ruimte om je cursor hebben!
« Laatst bewerkt op: 2020/03/08, 09:47:49 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

swake

  • Gast
Re: Kan ineens geen mappen meer aanmaken Kubuntu 18.04
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/08, 11:25:15 »
Ik ga een gokje doen, ik ben er dus niet zeker van .
Citaat
ER hing eveneens smartphone aan de usb wat er eigenljk ook weinig mee van doen kan hebben.
Je smartphone is hetzelfde als een externe mobiele schijf . Je kan van je smartphone foto's uploaden vanuit je map waar je foto's bewaard blijven op je smartphone (phone zelf of micro SD kaartje) .
Maar in die map op je telefoon zelf kun je geen submappen maken . Ik heb daarom een klein vermoeden dat je even niet goed opgelet hebt en op je telefoon hebt geprobeert hebt een submap aan te maken . Iedereen kan eens onoplettend zijn .

Re: Kan ineens geen mappen meer aanmaken Kubuntu 18.04
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/09, 09:01:01 »
Ik ga een gokje doen, ik ben er dus niet zeker van .
Citaat
ER hing eveneens smartphone aan de usb wat er eigenljk ook weinig mee van doen kan hebben.
Je smartphone is hetzelfde als een externe mobiele schijf . Je kan van je smartphone foto's uploaden vanuit je map waar je foto's bewaard blijven op je smartphone (phone zelf of micro SD kaartje) .
Maar in die map op je telefoon zelf kun je geen submappen maken . Ik heb daarom een klein vermoeden dat je even niet goed opgelet hebt en op je telefoon hebt geprobeert hebt een submap aan te maken . Iedereen kan eens onoplettend zijn .

Zoals inmiddels wellicht is opgevallen, is dit topic inmiddels al meer dan een jaar oud. Hier is dit reeds lang opgelost. Echter, het niet meteen op de datum van een topic letten kan ik mij eerder nog voorstellen dan per abuis een submap aanmaken in een telefoon ;)

@Heer Stomp: heeft u nog steeds de problemen als beschreven in de reactie? Wellicht is het handiger om hier een apart nieuw topic over aan te maken zodat de focus op uw probleem komt te liggen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.