Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uiterlijk spontaan veranderd  (gelezen 2874 keer)

Uiterlijk spontaan veranderd
« Gepost op: 2011/04/14, 22:12:33 »
Hallo,

Heb een aantal weken terug Ubuntu geinstalleerd. Na een eerder probleem met een grub error werkte alles helemaal prima. Ben aan het experimenteren geweest en heb wat programmaatjes getest en ben over het algemeen tevreden. Het ziet er allemaal erg goed uit en zo niet kun je het er zelf goed uit laten zien.

Sinds vandaag echter is het kleurenschema opeens overhoop gegooid. Wanneer ik opstart geeft ubuntu de ene keer wel de balk bovenin in de goede kleuren weer, de andere keer komt het in windows 95 achtige kleuren tevoorschijn. Deze balk is dan via systeem-voorkeuren wel weer goed te krijgen. Echter de mappen krijg ik niet meer normaal, deze zijn nu (naar mijn mening) echt spuuglelijk, hoeveel ik ook aan thema's etc. verander.

deze screenshot heb ik gemaakt om aan een vriend te laten zien. Let op het computer en prullenbak icoon. Zo zag het er uit voor de verandering. Nu is het computerschermpje blauw ipv paars.

dit is hoe het er nu uitziet. Spuuglelijk naar mijn idee, maar ik krijg het zoals gezegd niet aangepast. Misschien is het een bekend probleem of slechts een kleinigheid, maar ik ben nog onervaren met ubuntu. Nogmaals: ik heb (naar mijn weten) niets aan instellingen etc. veranderd. Deze wijziging is spontaan en het wijziging bij voorkeuren - uiterlijk wil niet helpen.

Wie heeft er een oplossing? Alvast bedankt

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/14, 22:24:46 »
Dit heb ik ook meerdere keren gehad en dan kreeg ik een uiterlijk dat mij sterk aan het Debian standaard theme deed denken. Na een keer uitloggen of opnieuw starten kwam het normale theme weer terug. Geen idee wat dit is. Komt wel steeds minder vaak terug gelukkig.

Hebben anderen hier ook wel eens mee te maken?

Offline Willy4

  • Lid
Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/14, 22:32:44 »
Heb je die 'lelijke mappen' ook na herstart van het systeem en als de bovenbalk wel normaal opstart?
Als het alleen in combi met een misstart van de rest is, dan schiet die rest waarschijnlijk terug zodra je het tooltje Uiterlijk aankiest (In je menu: Voorkeuren -> Uiterlijk) Als dat het geval is wil het nog wel eens helpen als je Nautilus opnieuw opstart.
Dat kan door in de terminal het commando killall nautilus te geven of door in je systeemmonitor (in het menu: Systeem -> Beheer -> Systeemmonitor), bij processen, Nautilus te selecteren en met je rechter muisknop 'proces beëindigen'aan te keizen.
Ik heb dit ook wel eens op mijn P4 als ik diverse GTK- of pictogramthema's heb geprobeerd. Een definitieve oplossing weet ik niet, maar er zijn er hier genoeg die mogelijk een meer afdoende antwoord kunnen geven. :)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/15, 07:28:29 »
Ik krijg dergelijke spontane veranderingen nogal eens nadat ik AisleRiot heb gespeeld, dat een KDE-programma is. Op het einde start die KNotify op. Meestal wordt dat vervangen door de Gnome-versie, maar soms komt die erop en is het hele thema veranderd. Vaak komt het spontaan ook terug goed, maar meestal moet ik dan Systeem-->Voorkeuren-->Uiterlijk aanklikken (zoals hierboven gezegd) en is het weer goed, zonder dat ik opnieuw moet kiezen. Een enkele keer heb ik ook effectief moeten kiezen. Het gebeurt niet altijd en het gaat niet altijd even fout, maar het is wel onstabiel....
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/15, 14:20:03 »
Ik krijg dergelijke spontane veranderingen nogal eens nadat ik AisleRiot heb gespeeld, dat een KDE-programma is. Op het einde start die KNotify op. Meestal wordt dat vervangen door de Gnome-versie, maar soms komt die erop en is het hele thema veranderd. Vaak komt het spontaan ook terug goed, maar meestal moet ik dan Systeem-->Voorkeuren-->Uiterlijk aanklikken (zoals hierboven gezegd) en is het weer goed, zonder dat ik opnieuw moet kiezen. Een enkele keer heb ik ook effectief moeten kiezen. Het gebeurt niet altijd en het gaat niet altijd even fout, maar het is wel onstabiel....

AisleRiot is geen KDE programma, misschien ben je in de war met KPatience.

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/15, 15:42:09 »
Ik denk wel dat het een KDE probleempje is, misschien iets verkeerds geinstalleerd.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/15, 15:49:23 »
Dat grijs worden heb ik ook gehad met 10.10.
B.v. updatemanager laten lopen en plots veranderde het heldere scherm (de vensters) naar dat vale grijs.

Na lang zoeken heb ik in de updatemanager de instellingen voor Ubuntu software (1e tabblad) veranderd naar hoofdserver.
Toen waren die rare grijze toestanden ineens verdwenen.

Misschien is dat ook voor jou van toepassing ?

In ieder geval heeft 10.10 dat wel, als er iets actief wordt gezet maar er is iets anders aan de gang dat die het scherm vergrijst (op 2 systemen gehad).

Ik ben na die vaststellingen gewoon overgestapt naar 10.04-2 die dat probleem niet kent (soms andere maar dat niet).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/15, 18:22:02 »
AisleRiot is geen KDE programma, misschien ben je in de war met KPatience.

Zou ook Shisen-Ko kunnen zijn. Speelde ze allebei tot een week of twee geleden erg veel, nu zit ik weer met iets anders.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline heir4c

  • Lid
Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/16, 12:24:54 »
Die 'oude' icoontjes en thema zijn zoiets als je in windows hebt als je daar in resque/recovery omgeving zit.
Ik denk dat het met de grafische kaart zou kunnen te maken hebben.
Staan je virtuele effecten aan? (Rechtsklikken op bureaublad en kiezen voor: "werkbladachtergrond wijzigen" en dan het laatste tabblad: "virtuele effecten". Zet deze op: "Geen")
Zet die dan eens af en werk zo eens een tijdje verder. Zo kan je zien of je dan nog dit probleem tegenkomt.
Laat dan hier nog iets weten. ThanX

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/16, 19:55:28 »
Bedankt voor alle reacties, ben er mee aan de slag gegaan.
Willy4, ik heb exact hetzelfde als wat jij beschrijft. Druk ik op uiterlijk verandert de balk weer naar het ingesteld Ubuntu thema. Om mijn mappen weer normaal te krijgen moet ik Nautilus afsluiten. Ik weet nu in ieder geval hoe ik het moet verhelpen, via de andere tips ga ik even kijken of ik een permanente oplossing kan vinden. Bedankt!

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/16, 21:10:49 »
Ik heb het ook ooit gehad, na herstart was het debian thema weer verdwenen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/21, 13:11:55 »
Heb de instellingen op m'n bureaublad gewijzigd naar 'visuele effecten: geen'.
Vervolgens de pc opnieuw opgestart, maar nog steeds hetzelfde probleem. Daarnaast blijft er onderin altijd een zwarte balk staan (de Cairo dock verdwijnt dus niet maar verandert wanneer deze geminimaliseerd is in een zwarte balk) met deze instellingen. Dit is dus ook geen permanente oplossing.

Iemand een idee?

Verandering treedt dus in na één of twee minuten. Vervolgens klik ik op systeem - voorkeuren - uiterlijk en zijn de balken normaal. Terminal - killall nautilus  maakt de mappen ook weer in normale opmaak. Toch wel hinderlijk om dit telkens uit te moeten voeren.

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/21, 16:50:47 »
Heb je echt geen ene niet GTK applicatie geinstalleerd of geinstalleerd gehad? En het klopt dat de Cairo dock zwart word, Metacity (Effecten: geen) ondersteund geen opaque (doorzichtigheid).
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/21, 18:33:16 »
Heb je echt geen ene niet GTK applicatie geinstalleerd of geinstalleerd gehad? En het klopt dat de Cairo dock zwart word, Metacity (Effecten: geen) ondersteund geen opaque (doorzichtigheid).
Heeft er niets mee te maken hoor.


Doe eens:

* Alt+F2
* "gnome-settings-daemon"
* enter

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/21, 19:50:15 »
En wat behoort er dan zichtbaar te worden ? (Ter herinnering: ik ervaar het probleem soms ook, na shisen-sho)
Enfin, ik heb die "duivelse geest" nu opgestart. Wat doet die dan ?

Edit:
Citaat van: Manual
gnome-settings-daemon is responsible for setting the various preference
       parameters of a GNOME session and the applications that run under it.

Alleen is er mij niks gevraagd...
« Laatst bewerkt op: 2011/04/21, 19:55:13 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/21, 20:48:29 »
gnome-settings-daemon - daemons zijn processen die op de achtergrond draaien, deze zal je dus niet direct zien zoals bijv. je browser.

hoe te controleren of dit proces actief is:
Systeem > Beheer > Systeemmonitor
Tabblad Processen: dan in het lijstje zoeken naar gnome-settings-daemon
« Laatst bewerkt op: 2011/04/21, 20:50:26 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/21, 20:54:28 »
Dat van op de achtergrond draaien, wist ik wel, hoor. Maar mijn vraag blijft WELKE instellingen hij dan beheert/bewaart/verzorgt of hoe je het ook noemen mag...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/21, 21:07:13 »
De instellingen van heel Gnome, je uiterlijk ook dus.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/21, 21:38:49 »
OK, eurootje is gevallen. Ik zat er mee gewrongen dat ik bij het opstarten van die daemon nergens instellingen moest geven, maar hij bewaakt natuurlijk de instellingen die onder "Uiterlijk" (en op een paar andere plaatsen) reeds zijn gedaan.
Bedankt.

Edit:
vermits ik NIET "de huidige sessie" opsla, is het waarschijnlijk een goed idee om die gnome-settings-daemon ook te plaatsen bij de opstarttoepassingen ?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/21, 21:40:25 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/21, 22:10:20 »
Edit:
vermits ik NIET "de huidige sessie" opsla, is het waarschijnlijk een goed idee om die gnome-settings-daemon ook te plaatsen bij de opstarttoepassingen ?

Jeps, als deze niet opstart erbij zetten.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/22, 11:44:41 »
Probleem is dat gnome-settings-daemon wel eens crasht, opnieuw inloggen of de daemon handmatig starten brengt dan het uiterlijk terug. Het is een integraal onderdeel van Gnome en zal dus ook niet te vinden zijn bij Opstart-toepassingen.

Eerlijk gezegd denk ik dat dit probleem ligt aan het ontbreken van de GTK+-engine die bij dit thema hoort.

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/22, 18:56:26 »
Stond en staat effectief niet bij de opstart-toepassingen, maar ik vind 'm wel terug bij de processen onder systeem-monitor. Ik kan natuurlijk niet weten of ie daar vroeger ook al stond, want toen heb ik daar natuurlijk niet op gelet..
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Uiterlijk spontaan veranderd
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/06, 20:22:05 »
Het Deamon verhaal van twee posts hierboven geeft bij mij geen veranderingen...

Permanente oplossing heb ik nog steeds niet gevonden, iemand inmiddels al nieuwe inzichten?