Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe overgaan van Ubuntu 15.04 naar Xubuntu 15.04 (of andere distro)  (gelezen 504 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik wil mijn Ubuntu 15.04 "overzetten" naar Xubuntu 15.04.

Ik wil echter een blanco Xubuntu starten, dus niet met allerlei persoonlijke menu-instellingen uit Ubuntu, die worden overgenomen in Xubuntu, waardoor het nadien erop lijkt dat ik gewoon even Ubuntu wat heb aangepast zodat het er als Xubuntu uitziet.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat programmatuur en andere rommel, die wél in Ubuntu nodig is, maar niet in Xubuntu, wordt verwijderd?

Ik wil namelijk vermijden dat ik een soort mengelmoes van programma's en onderdelen krijg.

Hoe kan ik dus overstappen én vermijden dat rommel achterblijft.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe overgaan van Ubuntu 15.04 naar Xubuntu 15.04 (of andere distro)
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/13, 23:46:09 »
Dat kan alleen door een schone installatie van Xubuntu 15.04. Bij "omkatten" houd je altijd resten over.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe overgaan van Ubuntu 15.04 naar Xubuntu 15.04 (of andere distro)
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/14, 00:06:58 »
Het moet toch mogelijk zijn, denk ik bij mezelf als (enige) leek, om een soort pakketlijst te bekomen, met alles wat standaard in Xubuntu (of Lubuntu, of Ubuntu, ...) zit en dát te gebruiken om de rest eraf te gooien, t.t.z. hetgeen die distributie niet nodig heeft.

Ik heb er dus geen probleem mee om eventueel programma's, die niet standaard in Xubuntu zitten, nadien terug te installeren (vb. digikam). Ik heb er wél een probleem mee dat ik heel de distributie opnieuw zou moeten installeren.

Ik begrijp dat wel van die clean install, maar ergens vind ik dat toch wat té onlogisch.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Ramana

  • Lid
Re: Hoe overgaan van Ubuntu 15.04 naar Xubuntu 15.04 (of andere distro)
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/14, 07:33:55 »
XUbuntu zit wat dichter bij Ubuntu dan bv Kubuntu (omdat Kubuntu Qt georienteerd is, de anderen GTK). De basis is grotendeels gelijk, maar Xubuntu heeft wat lichtere programma's en natuurlijk XFCE als desktop.  Voorzover ik weet bijten die elkaar niet.  Er is dus alleen wat dubbeling, wat rommel.  Opruimen is een optie met risico's, maar een schone installatie is makkelijker en gaat veeeeeel sneller.   

Offline Ramana

  • Lid
Re: Hoe overgaan van Ubuntu 15.04 naar Xubuntu 15.04 (of andere distro)
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/14, 07:39:55 »
Wat wel handig is om een lijstje bij te houden van later toegevoegde programma's (zoals b.v. digikam). Die zijn dan bij een nieuwe installatie met een commandregel in de konsole weer toe te voegen (iets als: sudo apt-get install digikam cantata cherrytree ....)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe overgaan van Ubuntu 15.04 naar Xubuntu 15.04 (of andere distro)
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/14, 12:24:40 »
Ik ga ervan uit dat je de xubuntu-desktop geïnstalleerd hebt.
Het verwijderen staat gedocumenteerd op de Duitse zustersite voor de verandering van desktop-omgeving.
sudo apt-get autoremove --purge ubuntu-desktop Daarbij blijven handmatig geïnstalleerde paketten gewoon staan (zoals digiKam).
« Laatst bewerkt op: 2015/05/14, 12:26:25 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce